Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-02 11:12:57

Det här gör bara ONT! Jag har inte så jävla mycket pengar alla gånger, men det här är ju vansinnigt. Jag mår illa och blir ledsen... Jag funderar på om det går att nå henne och sätta in några hundra åt henne. Människan har ju inte råd med mat ffs!


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14763001.ab


"Efter att ha serverat och burit tungt på nattklubbar varje helg sa kroppen i från. En sjukgymnast ­konstaterade att Frida har en förslitningsskada i armen.

– Jag jobbade på ändå, men till slut fick jag säga till chefen att jag hade ont, ­säger Frida.

Sedan i november förra året har hon knappt fått några jobb. I april blev hon inringd tre gånger.

För andra gången i sitt liv har hon nu tvingats söka ­socialbidrag. Men pengarna räcker ändå inte, Frida ligger flera månader efter med hyran.
Måste hyra ut sitt hem

Nu kommer hon att tvingas hyra ut sin lägenhet. Vart hon själv ska ta vägen vet hon inte.

I dokumentären berättar hon att hon har varit tvungen att stjäla toalettpapper på ­restauranger, eftersom hon ­inte har haft råd att köpa eget.

Frida uppskattar att hon lägger ut max 500 kronor per månad på mat. Och hon tycker att det är svårt att gå i mataffärer.

– Jag får panik, jag kan ­inte handla. Jag börjar ­gråta där inne. Jag tänker att jag måste få så mycket mat som möjligt för så lite pengar som möjligt. Vissa perioder har jag levt på knäckebröd, det har varit det enda jag ätit."


Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Helt bedrövligt!

Inläggav matgar » 2012-05-02 19:45:24

Det är helt bedrövligt. Det som är värre är ju att hon inte är ensam om det.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-02 23:02:29

matgar skrev:Det är helt bedrövligt. Det som är värre är ju att hon inte är ensam om det.


Än värre är att många i chattråden under artikeln visar NOLL förståelse och tycker att hon ska rycka upp sig och "sluta gnälla".
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav plåtmonster » 2012-05-02 23:26:22

Alla andra har det dåligt så då ska minsann du också ha det dåligt (tm).. :-)065

Det är ju rättvist.....
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-02 23:28:16

plåtmonster skrev:Alla andra har det dåligt så då ska minsann du också ha det dåligt (tm).. :-)065

Det är ju rättvist.....


Ja, jag ska nog avstå från min concerta imorgon eftersom det finns så många som inte får medicin även om de skulle behöva. :-)050
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Björne » 2012-05-02 23:31:46

Sostanten i radioprogrammet förklarade att hon inte kunde få soc beviljat eftersom hon inte lyckats redovisa vilka jobb hon sökt. Synd att hon ska svälta dock.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Iridia » 2012-05-02 23:47:22

:-)004
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Miche » 2012-05-02 23:52:32

Och när hon väl lyckats redovisa sökta jobb så kan man ge sig fan på att soc slår ner på något annat (så vitt jag förstår så bor hon i bostadsrätt, det brukar vara vanligt att soc kräver att man säljer den och lever på pengarna, oftast med mycket högre bostadskostnader som effekt, så det är väl soc nästa drag...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-02 23:53:43

Miche skrev:Och när hon väl lyckats redovisa sökta jobb så kan man ge sig fan på att soc slår ner på något annat (så vitt jag förstår så bor hon i bostadsrätt, det brukar vara vanligt att soc kräver att man säljer den och lever på pengarna, oftast med mycket högre bostadskostnader som effekt, så det är väl soc nästa drag...)


Och med tanke på hur lagom lätt det är att få hyra en bostad idag, så känns det ju som en jäkligt bra idé...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav plåtmonster » 2012-05-02 23:56:17

Bankrån kanske inte är så dumt trots allt.. :-)002

Stor karriärpotential men något oregelbundna arbetstider och dålig arbetsmiljö. Men något för den fokuserade och orädde ;) :-)064

@Henkkalexi, Meningen med sos är väl inte att hjälpa folk. Snarare att inbilla allmänheten att sådan hjälp finns.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-03 0:03:47

plåtmonster skrev:Bankrån kanske inte är så dumt trots allt.. :-)002

Stor karriärpotential men något oregelbundna arbetstider och dålig arbetsmiljö. Men något för den fokuserade och orädde ;) :-)064

@Henkkalexi, Meningen med sos är väl inte att hjälpa folk. Snarare att inbilla allmänheten att sådan hjälp finns.


Jag är, min cyniska framtoning till trots, fortfarande för naiv för den här världen...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 10:20:40

Nu får ni väl ta och ge er ialla fall. Hon har ju redan ett beviljat socialbidrag. Dessutom äger hon sin bostad och har vad det verkar något bisarra ideér om att bli en tv-kändis.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zirre » 2012-05-03 11:48:01

Hon kanske bara gnäller för att hon vill ha erbjudande om jobb, vad tror ni om det?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 11:54:21

Zirre skrev:Hon kanske bara gnäller för att hon vill ha erbjudande om jobb, vad tror ni om det?


Högst troligt.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Skinny » 2012-05-03 12:49:07

lars_britta skrev:Nu får ni väl ta och ge er ialla fall. Hon har ju redan ett beviljat socialbidrag. Dessutom äger hon sin bostad och har vad det verkar något bisarra ideér om att bli en tv-kändis.


I det här fallet är jag inne på samma linje som du. Ingen i Sverige behöver svälta.
Jag har själv varit hemlös och sovit i trappuppgångar etc, men nog fan har jag fått pengar till mat.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-03 12:50:59

lars_britta skrev:
Zirre skrev:Hon kanske bara gnäller för att hon vill ha erbjudande om jobb, vad tror ni om det?


Högst troligt.



Har ni själva lyckats få många jobb genom att blotta ekonomisk utsatthet i tidningarna?
Eller känner ni till någon som fått jobb på det sättet?

Vad jobbar ni själva med?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 12:55:07

Henkkalexi skrev:
lars_britta skrev:
Zirre skrev:Hon kanske bara gnäller för att hon vill ha erbjudande om jobb, vad tror ni om det?


Högst troligt.



Har ni själva lyckats få många jobb genom att blotta ekonomisk utsatthet i tidningarna?
Eller känner ni till någon som fått jobb på det sättet?

Vad jobbar ni själva med?


Inte vet jag vad människan vill, så det var mest en kommentar ifrån min sida. På din andra fråga, så är jag försöjd, men om du har ett jobb på g så är jag villig att lyssna.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-03 12:55:40

Soc har NEKAT henne ersättning på grund av att hon äger sin bostad.

Någon kanske då anser att hon kan sälja den och visst, det kan hon säkert - men sedan ska hon hitta en hyreslägenhet i Malmö och det är INTE det lättaste.

Har man dessutom ingen fast anställning så tvekar hyresbolagen att hyra ut, så det är inte särskilt konstigt att hon behåller sin lägenhet.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-03 12:58:46

lars_britta skrev:
Henkkalexi skrev:
Har ni själva lyckats få många jobb genom att blotta ekonomisk utsatthet i tidningarna?
Eller känner ni till någon som fått jobb på det sättet?

Vad jobbar ni själva med?


Inte vet jag vad människan vill, så det var mest en kommentar ifrån min sida. På din andra fråga, så är jag försöjd, men om du har ett jobb på g så är jag villig att lyssna.



Hon vill beskriva sin situation och försöka få människor och politiker att få upp ögonen för hur det kan bli i praktiken när systemen inte fungerar och man faller mellan stolarna.

Vad menar du med att jag skulle ha ett jobb på g?
Åt mig själv eller åt någon annan?

Jag har ett arbete som jag trivs ypperligt med, som jag hoppas få förlängt i augusti.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zirre » 2012-05-03 12:59:26

Om hon bara har 500/mån hur har hon då råd till avgiften i föreningen?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 12:59:33

Henkkalexi skrev:Soc har NEKAT henne ersättning på grund av att hon äger sin bostad.

Någon kanske då anser att hon kan sälja den och visst, det kan hon säkert - men sedan ska hon hitta en hyreslägenhet i Malmö och det är INTE det lättaste.

Har man dessutom ingen fast anställning så tvekar hyresbolagen att hyra ut, så det är inte särskilt konstigt att hon behåller sin lägenhet.


Jaså, har dom det? Jaja, då måste hon sälja bostaden om hon inte överlever på annat sätt.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-03 13:02:01

Henkkalexi skrev:
lars_britta skrev:
Henkkalexi skrev:
Har ni själva lyckats få många jobb genom att blotta ekonomisk utsatthet i tidningarna?
Eller känner ni till någon som fått jobb på det sättet?

Vad jobbar ni själva med?


Inte vet jag vad människan vill, så det var mest en kommentar ifrån min sida. På din andra fråga, så är jag försöjd, men om du har ett jobb på g så är jag villig att lyssna.



Hon vill beskriva sin situation och försöka få människor och politiker att få upp ögonen för hur det kan bli i praktiken när systemen inte fungerar och man faller mellan stolarna.

Vad menar du med att jag skulle ha ett jobb på g?
Åt mig själv eller åt någon annan?

Jag har ett arbete som jag trivs ypperligt med, som jag hoppas få förlängt i augusti.


Det kan ju vara som så att hon har det svårt, men den där artikeln är ju inte speciellt informativ i det avseendet. Snarare utmålar den henne till en samhällsparasit.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Skinny » 2012-05-03 13:04:56

Henkkalexi skrev:Det här gör bara ONT! Jag har inte så jävla mycket pengar alla gånger, men det här är ju vansinnigt. Jag mår illa och blir ledsen... Jag funderar på om det går att nå henne och sätta in några hundra åt henne. Människan har ju inte råd med mat ffs!


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14763001.ab


"Efter att ha serverat och burit tungt på nattklubbar varje helg sa kroppen i från. En sjukgymnast ­konstaterade att Frida har en förslitningsskada i armen.

– Jag jobbade på ändå, men till slut fick jag säga till chefen att jag hade ont, ­säger Frida.

Sedan i november förra året har hon knappt fått några jobb. I april blev hon inringd tre gånger.

För andra gången i sitt liv har hon nu tvingats söka ­socialbidrag. Men pengarna räcker ändå inte, Frida ligger flera månader efter med hyran.
Måste hyra ut sitt hem

Nu kommer hon att tvingas hyra ut sin lägenhet. Vart hon själv ska ta vägen vet hon inte.

I dokumentären berättar hon att hon har varit tvungen att stjäla toalettpapper på ­restauranger, eftersom hon ­inte har haft råd att köpa eget.

Frida uppskattar att hon lägger ut max 500 kronor per månad på mat. Och hon tycker att det är svårt att gå i mataffärer.

– Jag får panik, jag kan ­inte handla. Jag börjar ­gråta där inne. Jag tänker att jag måste få så mycket mat som möjligt för så lite pengar som möjligt. Vissa perioder har jag levt på knäckebröd, det har varit det enda jag ätit."



När jag gick på KomVux hade jag en klasskamrat som inte studerade heltid. För att få ekonomin att gå ihop gick han till Socialförvaltningen för att ansöka om bidrag. Han fick då beskedet: sälj din fräna sportbil, återkom till oss när du levt upp dom pengarna. Min klasskamrat tyckte det hela var barockt. Varför skulle han behöva sälja sin ögonsten för att kunna ansöka om bidrag? Livet är verkligen tufft ibland...(obs ironi)
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-03 13:06:05

lars_britta skrev:
Henkkalexi skrev:Soc har NEKAT henne ersättning på grund av att hon äger sin bostad.

Någon kanske då anser att hon kan sälja den och visst, det kan hon säkert - men sedan ska hon hitta en hyreslägenhet i Malmö och det är INTE det lättaste.

Har man dessutom ingen fast anställning så tvekar hyresbolagen att hyra ut, så det är inte särskilt konstigt att hon behåller sin lägenhet.


Jaså, har dom det? Jaja, då måste hon sälja bostaden om hon inte överlever på annat sätt.



Läs innantill: Ett hyresbolag hyr idag INTE ut en lägenhet till en person utan FAST inkomst och kötiden för att få ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Malmö kan vara flera år.

Säljer hon sin lägenhet utan att först ha hittat ett hyresobjekt där värden accepterar en osäker inkomst hos hyresgästen så har hon inte vunnit någonting.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in