Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Zombie » 2012-06-08 0:40:54

Någon som vet vad en privatperson utan hög ställning skulle kunna få för påföljd för ett motsvarande handlande som de här social- och stadsdelsnämnderna, och under vilken brottsrubrik?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Miche » 2012-06-08 1:42:01

Egenmäktigt förfarande?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Alien » 2012-06-08 1:53:16

En tidigare artikel om Expedition 4:

En enhet inom socialtjänsten i Uppsala anklagas för att ha en ”hård kultur” och att bryta mot reglerna. Den socialarbetare som har anmält enheten till Socialstyrelsen uppger att människorna som vänder sig till enheten behandlas respektlöst och är rättslösa.
http://www.unt.se/uppsala/socialtjanst- ... 24828.aspx

Det framgår inte av artiklen om socialarbetaren fortfarande jobbar kvar där, i så fall ses hen säkert inte med blida ögon av sina chefer, kanske inte heller av kollegor som följer enhetens regler utan protester.

UNT har talat med flera personer som haft kontakt med expedition 4. En av dem är en kvinna vi kan kalla Eva som under sommaren 2011 skulle hjälpa en anhörig att söka socialbidrag. Det rörde sig om en svårt alkoholskadad man i 50-årsåldern som i ett läkarintyg klassades som ”direkt olämplig på arbetsplatser”.
– Han hade så svåra hjärnskador att han inte kunde skilja på dröm och verklighet, berättar Eva.

Mannen nekades fullt socialbidrag med motiveringen att han inte bidrog till sin försörjning. Socialtjänsten hade fått in läkarintyg för mannen men enligt Eva var han så förvirrad att han inte klarat av att förnya det i tid.
– Jag sa till handläggaren på expedition 4 att detta var vansinne, att han riskerade bli vräkt om han inte fick bidrag. ”Det kanske är bäst att han förlorar bostaden”, svarade socialsekreteraren, uppger Eva.
– Elen för hans lägenhet stängdes av, det var vinter och han var utan el i veckor. Det fanns ingen empati, de var så nitiska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Debbido » 2012-06-08 2:12:54

(Inte läst hela tråden)

Men, för 37 år sedan blev jag svårt sjuk och fick då socialbidrag i några månader. Det kom hem folk och erbjöd mig hel sjukersättning, men jag tackade nej, eftersom jag hoppades hitta fungerande reumatikermedicin. Då fanns sjukdom som begrepp.

Nyligen sökte en psykiskt/fysiskt svårt sjuk kvinna socialbidrag för att hon blivit utförsäkrad men nekades bidrag för att hon inte var arbetssökande. Hon var inte det därför att AF sagt att hon var för sjuk för att kunna jobba, enligt dem. (Och enligt läkare)
Hon har fått bli allt sjukare och får osäker sjukpenning en liten period i taget.

Tjejen i tråden handlar om fick svåra förslitningsskador i armarna. Armarna är kroppens främsta arbetsredskap, inte fötterna. Alla enklare "jobb" utförs med händerna, inte näsan.
Frida behöver alltså en utredning, bidrag att leva på och omskolning till ett arbete som inte belastar armarna, något mer kvalificerat yrke alltså.

Problemet är ju att arbetsskador och sjukdomar idag räknas som inget problem över huvud taget. Kommentarerna till artikeln berör inte detta centrala problem: Man kan inte jobba utan armar. Kommentarerna skrämmer mig. Har svenskarna blivit äkta fascister?

Läs gärna en bra bok som heter "Inga händer inga kakor"!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Alien » 2012-06-08 2:21:20

Det är svårt att få ersättning för arbetsskada, särskilt för kvinnor. Skrev om det här: ojamstalld-bedoming-av-arbetsskada-hos-fk-t16438.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav HGJ » 2012-06-08 11:32:31

Alien skrev:En tidigare artikel om Expedition 4:

En enhet inom socialtjänsten i Uppsala anklagas för att ha en ”hård kultur” och att bryta mot reglerna. Den socialarbetare som har anmält enheten till Socialstyrelsen uppger att människorna som vänder sig till enheten behandlas respektlöst och är rättslösa.
http://www.unt.se/uppsala/socialtjanst- ... 24828.aspx

Det framgår inte av artiklen om socialarbetaren fortfarande jobbar kvar där, i så fall ses hen säkert inte med blida ögon av sina chefer, kanske inte heller av kollegor som följer enhetens regler utan protester.

Stod det inte någonstans att anmälan var skriven på socialtjänstens brevpapper men i övrigt var anonym?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Titti » 2012-10-30 0:34:59

Granskningsnämnden för Radio- och TV har fällt programmet om Frida (som tråden ursprungligen handlade om) för osaklighet:

”Nämnden konstaterar dock att för sammanhanget väsentlig information om Fridas faktiska levnadsvillkor utelämnades i programmet, särskilt att hon ägde en bostadsrätt. Mot bakgrund av att Fridas ekonomiska förutsättningar var centrala för programmets framställning anser nämnden att utelämnandet av informationen om att Frida ägde en bostadsrätt medför att programmet blev så vilseledande att det strider mot kravet på saklighet.”


Hela beslutet finns att läsa här
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav kvicksilver » 2012-10-30 0:45:22

Titti skrev:Granskningsnämnden för Radio- och TV har fällt programmet om Frida (som tråden ursprungligen handlade om) för osaklighet:

”Nämnden konstaterar dock att för sammanhanget väsentlig information om Fridas faktiska levnadsvillkor utelämnades i programmet, särskilt att hon ägde en bostadsrätt. Mot bakgrund av att Fridas ekonomiska förutsättningar var centrala för programmets framställning anser nämnden att utelämnandet av informationen om att Frida ägde en bostadsrätt medför att programmet blev så vilseledande att det strider mot kravet på saklighet.”


Hela beslutet finns att läsa här


Mycket bra beslut. Hoppas att det ger en större praxis när det kommer till historier som på ytan verkar förfärliga men när man nystar i dem så är det något helt annat.

Långsiktigt ser jag en risk att historier om människor i nöd alltmer ignoreras. Det positiva är väl att vikten av källkritik kommer upp.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Debbido » 2012-10-30 1:42:06

Tja, domen är väl bra OM sjuka människor måste kastas ut ur sina bostadsrätter, om man betraktar dessa som sparbössor. Men det är ju fråga om en boendeform som SKA VARA den gällande idag, eller hur? Det är bostadsrätter som byggs, väldigt sällan hyresrätter.

Jag gjorde en resa till framtiden en gång för många år sedan - till England. Jag förvånades över att det enda som gällde var radhus och bostadsrätter. Jag frågade min dåvarande man var hyreshusen fanns, jag ville se dem. Han sa att han inte ville visa mig slummen. "Slummen?" sa jag. "Jo, det är ju bara missbrukare och helt utslagna som bor i de hyresrätter som finns här."

:shock: :shock: :shock:

Det var svårt för mig som svensk att inse att lite vatten mellan två länder "might make such a big difference". Jag tänkte på de fina hyresrätter jag hade bott i genom åren och hur självklart det hade varit.

Men nu är det ju inte så längre, utan hyresrätterna håller på att förslummas.
Jag bor idag i en billig bostadsrätt, som är något handikappanpassad. I många kommuner gör man så att man handikappanpassar vilken lägenhet som helst i stället för att bygga lägenheter för handikappade. Så, om min sjukersättning hade rykt så skulle också min handikappanpassade lägenhet ha rykt? Det är inkonsekvent! Synen på eget boende måste förändras i takt med samhället för övrigt.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav plåtmonster » 2012-10-30 7:17:49

Genial idé! tvinga folk till bostadsrätter så man slipper betala socialbidrag och dessutom kan återanvända förvaringsboxen till annan löneslav. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav HGJ » 2012-12-30 20:43:49

Alien skrev:I dagens UNT står det om en man som nekades socialbidrag, även för sin hjärtmedicin. Han äger ju en bostadsrätt.

Erik äger en bostadsrätt i Uppsala som är värderad till 1,2 miljoner kronor. Expedition 4 kräver att han säljer den innan han ges rätt till bidrag. Men Erik visar papper på att han har skulder på över 1,2 miljoner kronor och menar att enda resultatet av en försäljning är att han skulle bli bostadslös.
Enligt Socialstyrelsens regler ska en bostadsförsäljning kunna framtvingas endast om den resulterar i ett överskott och Erik hävdar att det på grund av skulderna inte skulle bli något överskott om han sålde lägenheten.

Turerna kring lägenheten har pågått i åratal. 2009 fastställde länsrätten att det var fel av expedition 4 att neka Erik fullt socialbidrag med hänvisning till att lägenheten måste säljas. Först borde man ha utrett vart han skulle ta vägen.
Följande månad nekades Erik återigen socialbidrag av expedition 4, trots att omständigheterna var desamma som tidigare och trots att man förlorat i länsrätten. Det blev ett nytt överklagande och även denna gång fick Erik gehör i länsrätten.
– Vid tredje avslaget på samma grunder sa länsrättsdomaren att jag borde göra en anmälan till länsstyrelsen, säger Erik.

I sin utredning betecknade länsstyrelsen det som orimligt att någon ska behöva överklaga identiska beslut från socialtjänsten månad efter månad. Det gäller i synnerhet om socialtjänsten är medveten om att beslutet kommer att ändras i domstol, skrev länsstyrelsen.
http://www.unt.se/uppsala/nekades-bidra ... 65544.aspx

HGJ skrev:
Zombie skrev:Så nu har åtminstone en socialnämnd satt i system att neka folk saker som de vet att domstol kommer att ge dem rätt till, därför att den klagande fick rätt förra gången på identiska grunder. Om det är rätt skildrat kan det knappast tolkas som annat än avsiktlig utmattningstaktik.

JO uttalar sig om ett liknande fall:

http://www.jo.se/Page.aspx?ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=5767
I en dom den 22 juli 2010 förklarade Kammarrätten i Stockholm att N.N. var berättigad till bistånd för hela boendekostnaden avseende december 2008 och januari - april 2009.

Efter kammarrättens dom ansökte N.N. om bistånd för bl.a. hyra avseende september 2010. I ett beslut den 24 augusti 2010 avslog Bromma stadsdelsnämnd i Stockholms kommun (delegationsbeslut) delvis N.N:s ansökan om bistånd för boendekostnaden. Nämnden fattade därefter likartade beslut beträffande N.N:s ansökningar om bistånd under hösten 2010.

[...]

Stadsdelsnämnden har givetvis varit formellt bunden av kammarrättens dom endast vad gäller den tidsperiod som domen omfattar. Ur kammarrättens dom har nämnden dock kunnat utläsa hur domstolen ansåg att biståndsparagrafen i socialtjänstlagen (2001:453) borde tillämpas i N.N:s fall. Eftersom nämnden lät domen vinna laga kraft, faller det sig naturligt att nämnden, om inga nya omständigheter kommit fram, skulle lägga kammarrättens bedömning till grund för kommande beslut. Nämnden kan annars lätt misstänkas för att mer eller mindre medvetet tillämpa socialtjänstlagen felaktigt och därigenom tvinga den biståndssökande att varje gång ett nytt beslut har fattats överklaga hos allmän förvaltningsdomstol för att få sin rätt tillgodosedd. Att nämnden hade för avsikt att överklaga kammarrättens dom, men försummat denna möjlighet på grund av att domen meddelats under en semesterperiod, ändrar inte det som sagts. Det synes inte heller efter kammarrättens dom ha framkommit några nya omständigheter som hade betydelse för bedömningen av N.N:s rätt till bistånd.

Ännu ett liknande fall:

http://www.jo.se/Page.aspx?ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=6092

Av utredningen framgår att stadsdelsnämnden den 29 januari 2010 beviljade A.A. ekonomiskt bistånd. I normberäkningen för perioden togs som inkomst upp hyra från dottern Ru.M. mot bakgrund av att Ru.M. bedömdes vara boende i bostaden bl.a. på grund av att hon vid hembesöket den 19 januari 2010 hade sovit i bostaden. Detta beslut överklagades av A.A. och Förvaltningsrätten i Stockholm - som ansåg att nämnden hade saknat fog för sin bedömning att räkna hyresdel från Ru.M. som inkomst - biföll överklagandet och medgav att A.A. för februari 2010 skulle få ytterligare ekonomiskt bistånd motsvarande den beräknade hyran från Ru.M. Den 1 september 2010 betalade nämnden ut ett kompletterande bistånd i enlighet med förvaltningsrättens dom.

Av skrivelsen den 26 maj 2011 framgår att socialförvaltningen då gjorde bedömningen att Ru.M. bodde hos A.A. mot bakgrund av att Ru.M. vid hembesöket i januari 2010 sov i bostaden. Av samma skrivelse och av nämndens normberäkningar för perioden januari till juni 2011 framgår också att hyra från Ru.M. har tagits upp som inkomst vid beräkningen av A.A:s ekonomiska bistånd. Beslut om avslag, helt eller partiellt, på en biståndsansökan ska komma till uttryck i ett skriftligt beslut med en tydlig motivering. Det är angeläget att den som har ansökt om bistånd förstår varför myndigheten beslutat som den gjort, inte minst för att kunna bedöma om beslutet ska överklagas. Om en fråga varit uppe för bedömning vid en överinstans prövning av en ansökan om ekonomiskt bistånd för en viss period bör det, om nämnden gör en annan bedömning av samma fråga i ett senare beslut, givetvis framgå av beslutsmotiveringen hur nämndens beslut förhåller sig till överinstansens tidigare beslut (jfr JO:s ämbetsberättelse 2012/13 s 299).
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav treeman » 2012-12-30 21:24:52

plåtmonster skrev:Genial idé! tvinga folk till bostadsrätter så man slipper betala socialbidrag och dessutom kan återanvända förvaringsboxen till annan löneslav. :D


:lol:
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav gadas » 2012-12-30 21:36:02

Jag har redan beskrivit hur sociala förvaltningen fick sina lögner automatiskt godkända i högre instans. Nu till det goda med det. Jag fick se hur samhället fungerar och det gav nådastöten åt den redan gulnade drömbild av det goda samhället som jag vuxit upp med.
Och så det riktigt intressanta: Jag blev förespråkare för medborgarlön eller basbelopp eller vad man vill kalla det och inte vilken medborgarlön som helst utan ovillkorlig medborgarlön!
Det är ingen politisk ploj som en del behandlar det som, utan en förutsättning för att få bukt med möjligheterna att förtrycka människor genom prövningsförfaranden.
Hm, tror det får bli en ny tråd om Ovillkorlig medborgarlön! Vänta lite...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in