Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-04 0:30:52

Slackern, jag förstår att du aldrig tycker något som fler än du tycker och att om du ändå gör det, och nämner det, så är det aldrig för att det är relevant i sammanhanget utan du gör det alltid som ett utslag av din personliga härsklystnad och lust att trycka till folk och för att du inte har några riktiga argument, och att när du upptäcker det så ångrar du dig djupt och försöker se till att aldrig göra så igen.

Men alla funkar inte så.







:-)040
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-04 0:38:59

Zombie skrev:Slackern, jag förstår att du aldrig tycker något som fler än du tycker och att om du ändå gör det, och nämner det, så är det aldrig för att det är relevant i sammanhanget utan du gör det alltid som ett utslag av din personliga härsklystnad och för att du inte har några riktiga argument, och att när du upptäcker det ångrar du dig djupt och försöker se till att aldrig göra så igen.

Men alla funkar inte så.







:-)040


Jag tycker bara att det är fegt att hela tiden gömma sej bakom en grupp för att trycka ner någon annan. Och du gör det hela tiden gömmer dej bakom vi. Jag vet inte varför du har det behovet att gömma dej bakom vi.

Men jag hoppas att det inte är för att trycka ner någon annan människa för det kan upplevas som det.

Men vist är det tragiskt att tjejen har blivit arbetslös och blir tvungen att sälja sin bostadsrätt. Men lägenheten måste ju vara värd ganska mycket pengar och därför blir hon tvingad att sälja den och skaffa sej en hyresrätt. Det är inget konstigt med det är så reglerna ser ut. Soc ska man bara få om man inte har något eget kapital.

Jag känner till folk som har fått soc fasten dom äger en brb men det är bara för att dom har varit väldigt billiga typ haft ett värde utav 50000 kr.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav lars_britta » 2012-05-04 0:47:23

I Staterna så tror jag att vissa kan få socialbidrag med en hygglig bostad på handen. Var går den gränsen i Svea rike, är det 100 lax? I så fall blir det givetvis svårt för många.
lars_britta
 
Inlägg: 283
Anslöt: 2012-04-14

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-04 0:50:55

Och ge fan i att tala om för mig vad jag gör och varför, slackern. Inse att det finns saker du inte förstår. Särskilt om du inte ens läser ordentligt, för det verkar du ofta inte göra. Det här nu om lägenheten till exempel, du bara kör över saker som har skrivits i tråden utan att ens nämna varför du gör det.

Och det skulle jag kunna dra djävligt elaka slutsatser av om jag ville. Det och en del annat. Inte för att jag egentligen vill nämna det, för nu kan du kalla det ett hot, men observera att jag till skillnad från dig inte drar de där elaka slutsatserna.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Björne » 2012-05-04 14:39:26

Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-04 14:53:12

Sådant tycks ju alltid dyka upp efter att ett sådant här fall har publicerats. Och vare sig just det fall en viss bloggare eller koppel Flashbackare slår in sig på faktiskt är äkta eller fabricerat (eller något däremellan, som sådana människor aldrig förstår) blir väl den sammantagna effekten av publiciteten att internetgenerationen i allmänhet blir ännu mer cynisk och hjärtlös än den redan var och rutinmässigt avfärdar även de äkta fallen som fabricerade. Om en journalist har varit oansvarig så har fanimig ett koppel nätskribenter varit det också.

Jag har i varje fall sett tillräckligt många som själva tror att de blir upprörda över att ingen nu kommer att tro på de stackars äkta nödlidande, men som i själva verket ställer så orimliga krav på "äkta nödlidande" att bara en pyttedel av dem slipper igenom deras nålsöga.

Just den här bloggen har en polemiserande devis "Utan könsmaktsteoretiska tillsatser" som tydligt anger att den inte är att lita på – inte försöker vara objektiv. Synd i de fall den kanske har rätt.
Senast redigerad av Zombie 2012-05-04 15:02:32, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Moggy » 2012-05-04 14:58:09




Det var väl det jag tänkte om det här. fick intryck att hon är en sån som gärna hänger på inneställen och dricker drinkar. Sen såg jag hennes glasögon som garanterat är märkesbågar av "rätt" modell och hon hade två olika par glasögon på två olika bilder.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav plåtmonster » 2012-05-04 15:00:10

Sen ska man skilja på inkomster och kaptial. Man kan inte leva av kapital eftersom de pengarna tar slut.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Björne » 2012-05-04 15:11:16

Jag fick inte det intrycket. Utan att hon har adhd eller något liknande och väldigt dålig koll på hur samhället fungerar.

Frida: Jag fick avslag pågrund av att de ansåg att jag inte sökt tillräckligt med arbete. Jag skrev att jag sökt 17 jobb, för det var det jag mindes. Jag visste inte att jag var tvungen att skriva upp varje gång jag tog kontakt med någon och försökte fåt jobb.


Dyrköpt läxa. Kan tänka mig att hon har koncentrationssvårigheter och därmed svårt att förstå och följa de regler som myndigheterna har satt upp.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-04 17:01:18



Tack då var jag inte helt ute och cyklade igår kväll. Tror att Zombie får be mej om ursäkt för sitt agerande igår kväll :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-04 17:05:42

Finns ingen som helst anledning till. Läs om och läs ordentligt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-04 17:08:20

Zombie skrev:Finns ingen som helst anledning till. Läs om och läs ordentligt.


När du har lärt dej att skriva på ett begripligt sätt. Istället för att skriva i gåtor. Jag förstår varför du alltid är så pass trött att du inte orkar leta reda på källor på dina påståenden. Skulle jag skriva lika invecklat och svårbegripligt som du skulle jag också bli helt matt.


Alien:
Detta hånfulla inlägg strider mot forumregeln:

skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Det gäller även detta inlägg: post783894.html#p783894

Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Skinny » 2012-05-04 17:11:13

Zombie skrev:
Skinny skrev:
Kahlokatt skrev:Skinny: Vad är det du får ut av att vara allmänt otrevlig och överlägsen mot folk här på forumet? Känns det varmt och gosigt i kroppen? Känner du dig duktig?

Jag får inte ut nåt av nåt. Jag är som jag är. Dock blir jag argare än vanligt när jag diskuterar med människor som inte vet vad dom pratar om.

Jag tror dig inte. Eller jo, arg blir du, men inte för att vi inte vet vad vi pratar om. Vet du bättre borde det ju vara en smal sak för dig att plocka sönder det vi skriver. Men det gör du ju inte. (Och ingen annan heller hittills.)


Jag har sällan tålamod att diskutera nån längre stund. Short attention span.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav kvicksilver » 2012-05-04 17:16:16

Zombie skrev:Just den här bloggen har en polemiserande devis "Utan könsmaktsteoretiska tillsatser" som tydligt anger att den inte är att lita på – inte försöker vara objektiv. Synd i de fall den kanske har rätt.


Bloggar är till sin natur subjektiva - just denna devis är ju inte direkt relaterad till fallet.

För övrigt: synd att sådana här händelser underminerar _verkliga_ fall av fattigdom och skyddsnät som fallerar i det moderna Sverige.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-04 17:20:19

slackern skrev:
Zombie skrev:Finns ingen som helst anledning till. Läs om och läs ordentligt.


När du har lärt dej att skriva på ett begripligt sätt. Istället för att skriva i gåtor. Jag förstår varför du alltid är så pass trött att du inte orkar leta reda på källor på dina påståenden. Skulle jag skriva lika invecklat och svårbegripligt som du skulle jag också bli helt matt.

Hånet är anmält. I övrigt: det man inte förstår kan man antingen någorlunda vänligt fråga om eller låta bli att kommentera överhuvudtaget. I synnerhet låta bli att kommentera med beskyllningar.

kvicksilver skrev:Bloggar är till sin natur subjektiva - just denna devis är ju inte direkt relaterad till fallet.

Precis. Och folk i allmänhet, åtminstone nätgenerationerna, tar dem som objektiva sanningar och tar sin världsbild därifrån.

edit: sina utvalda bloggar alltså.
Senast redigerad av Zombie 2012-05-04 17:31:05, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-04 17:26:39

Zombie skrev:Precis. Och folk i allmänhet, åtminstone nätgenerationen, tar dem som objektiva sanningar och tar sin världsbild därifrån.


Fast det är ju ganska så lätt och ta reda på om det stämmer eller inte. Det är bara att ta reda på vad bostadsrättsföreningen fick köpa huset för. Och sedan är det bara att kolla för hur mycket lägenheterna i huset har blivit sålda för.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-04 17:28:49

Zombie skrev:Hånet är anmält. I övrigt: det man inte förstår kan man antingen någorlunda vänligt fråga om eller låta bli att kommentera överhuvudtaget. I synnerhet låta bli att kommentera med beskyllningar.


Vist skulle jag kunna be snällt men jag tycker inte att du förtjänar det. Du har varit väldigt hånfull mot mej och dryg. Så jag förstår inte varför jag skulle möta dej med respekt då?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav kvicksilver » 2012-05-04 17:29:30

Zombie skrev:
kvicksilver skrev:Bloggar är till sin natur subjektiva - just denna devis är ju inte direkt relaterad till fallet.

Precis. Och folk i allmänhet, åtminstone nätgenerationerna, tar dem som objektiva sanningar och tar sin världsbild därifrån.


Objektiva sanningar, självklart inte. Däremot erbjuder de ofta en chans till en annan sida på saker som etablerade medier ofta inte visar på. Just i detta fall var det även någon som jobbade på Sveriges Radio, vilket gör historien än mer obegriplig.

"Nätgenerationerna" som du kallar det kan idag ta del av fler sidor än vad man kunde förr. Tror t ex inte att mycket som mörkades på den tiden skulle hålla idag.

Sedan är det ju förstås så att många bloggar innehåller retorik och jargong som man ibland kan förfasas över. Det innebär inte att de ska avvisas bara för att de har en avsändare man inte alltid håller med.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Skinny » 2012-05-04 17:33:32

kvicksilver skrev:
Zombie skrev:Just den här bloggen har en polemiserande devis "Utan könsmaktsteoretiska tillsatser" som tydligt anger att den inte är att lita på – inte försöker vara objektiv. Synd i de fall den kanske har rätt.


Bloggar är till sin natur subjektiva - just denna devis är ju inte direkt relaterad till fallet.

För övrigt: synd att sådana här händelser underminerar _verkliga_ fall av fattigdom och skyddsnät som fallerar i det moderna Sverige.


+1
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Skinny » 2012-05-04 17:36:07

kvicksilver skrev:
Zombie skrev:
kvicksilver skrev:Bloggar är till sin natur subjektiva - just denna devis är ju inte direkt relaterad till fallet.

Precis. Och folk i allmänhet, åtminstone nätgenerationerna, tar dem som objektiva sanningar och tar sin världsbild därifrån.


Objektiva sanningar, självklart inte. Däremot erbjuder de ofta en chans till en annan sida på saker som etablerade medier ofta inte visar på. Just i detta fall var det även någon som jobbade på Sveriges Radio, vilket gör historien än mer obegriplig.

"Nätgenerationerna" som du kallar det kan idag ta del av fler sidor än vad man kunde förr. Tror t ex inte att mycket som mörkades på den tiden skulle hålla idag.

Sedan är det ju förstås så att många bloggar innehåller retorik och jargong som man ibland kan förfasas över. Det innebär inte att de ska avvisas bara för att de har en avsändare man inte alltid håller med.


+1 på den med.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Zombie » 2012-05-04 17:40:26

kvicksilver skrev:Däremot erbjuder de ofta en chans till en annan sida på saker som etablerade medier ofta inte visar på.

Kan göra, en del av dem. Men inte en del av dem folk använder mest till det. Dessutom måste man ha en gedigen allmänbildning och överblick för att kunna skilja ut det man inte ska tro på eller falla i farstun för, och den bildningen har inte folk. I och med att internet tar över den roll och det förtroende skolan och yrkesmässigt drivna massmedia hade förr tycks det också vara allt färre som skaffar sig den.

kvicksilver skrev:"Nätgenerationerna" som du kallar det kan idag ta del av fler sidor än vad man kunde förr. Tror t ex inte att mycket som mörkades på den tiden skulle hålla idag.

Så mycket som numera brukar sägas lyckades man inte mörka före internet heller. Däremot spreds det inte till alls lika många; det gjorde å andra sidan inte den värsta vinklade skiten heller. Och det där med bildningen som sagt.

kvicksilver skrev:Det innebär inte att de ska avvisas bara för att de har en avsändare man inte alltid håller med.

Som jag också skrev.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav slackern » 2012-05-04 17:45:06

Zombie skrev:
kvicksilver skrev:Däremot erbjuder de ofta en chans till en annan sida på saker som etablerade medier ofta inte visar på.

Kan göra, en del av dem. Men inte en del av dem folk använder mest till det. Dessutom måste man ha en gedigen allmänbildning och överblick för att kunna skilja ut det man inte ska tro på, och den bildningen har inte folk.


Det måste vara jobbigt att ha så pass lågt självförtroende som du har om dej själv. Personligen så vet jag att jag har väldigt hög allmänbildning. Min familj brukar kalla mej för det levande lexikonet. Och under min utredning på WAIS testet fick jag väldigt högt på allmänbildning.


Moderator: Se post783876.html#p783876
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Henkkalexi » 2012-05-06 10:08:18

Borde egentligen anmält ett antal inlägg här som OT, men eftersom det är helt bedrövligt hur dåliga en del är här på att hålla sig till ämnet, så kvalar de iallafall in under rubriksättningen.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav Manschett » 2012-05-06 11:07:34

Henkkalexi skrev:Borde egentligen anmält ett antal inlägg här som OT, men eftersom det är helt bedrövligt hur dåliga en del är här på att hålla sig till ämnet, så kvalar de iallafall in under rubriksättningen.


Är inte det också typiskt aspergerdrag att sväva ut i perferin, svårt att hålla sig till ämnet, dels för man glömmer vad det handlade om och dels för att det ena hänger ihop med det andra på individuella sätt i alla individuella aspergerskallar.
Manschett
Inaktiv
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-05-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in