"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav pointblank » 2012-02-14 12:00:51

Gillar också serien. Är även Isaac Asimov-fan. Vore kanske inte så dumt med en egen liten hubot. Hade varit praktiskt att kunna skicka ut den att handla, och ha den till att laga mat och laga sådant som går sönder. Har haft två gamla bilar med namn: Hugo 1 och Hugo 2. Kände mig riktigt taskig när jag fick köra Hugo 2 till skroten... :wink:
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-14 12:43:40

Någon som sett Short Circuit med den gulliga roboten Johnny 5?

Risken att våra första hushållsrobotar blir ungefär såhär bra på att göra frukost är nog ganska stor:

Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav wuwei » 2012-02-14 16:01:51

Iridia skrev:Någon som sett Short Circuit med den gulliga roboten Johnny 5?


Denna kultrulle står i filmhyllan här hemma :D Johnny 5 är jätterar.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav xayide » 2012-02-15 12:04:49

något av det bästa svt lyckats sända, helt otroligt nog.
xayide
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2011-08-19

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-15 19:22:21

xayide skrev:något av det bästa svt lyckats sända, helt otroligt nog.

Förstår inte riktigt vad du menar, SVT har ju producerat utmärkta dramagrejer under flera år.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-26 21:16:32

Om trekvart är det dags igen. Inte missa!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Miche » 2012-02-26 22:03:13

Säger bara en sak, svtplay! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-26 23:11:50

Sällan har en timma gått så fort. Och en vecka så långsamt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-03-04 22:06:44

Missa inte hubotarna nu. Har just börjat.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-03-05 0:05:42

När hubotarna blir olydiga och besvärliga, det är då de blir mänskliga. Fast det visar tydligen bara att de håller på att gå sönder.

Kan ju tycka det blir dubbelmoral om kvinnorna vill ha med sina "hubotälskare" ut på krogen precis som de vore vanliga män, samtidigt som de stänger av dem som de maskiner de är när de vill. Antingen är de maskiner (och sexhjälpmedel) el så är en slags människor, båda går inte.

De militantaste "Äkta människorna" blev det inte mycket med. En var hubot själv, en blev kär i en hubot (en kärlekskrank man är ingen match för en smart hubot) och den tredje blev skiträdd för en grupp hubotar. Konstigt att de släppte iväg honom förresten, var de inte rädda att han skulle skvallra?

Och tonårskillen föredrog den perfekta hubottjejen framför en mullig tjej av kött och blod.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Maldita » 2012-03-05 11:36:42

Det här avsnittet var grymt spännande, väntar med spänning på nästa avsnitt! :mrgreen:
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-03-05 13:22:38

Alien skrev:När hubotarna blir olydiga och besvärliga, det är då de blir mänskliga. Fast det visar tydligen bara att de håller på att gå sönder.

Kan ju tycka det blir dubbelmoral om kvinnorna vill ha med sina "hubotälskare" ut på krogen precis som de vore vanliga män, samtidigt som de stänger av dem som de maskiner de är när de vill. Antingen är de maskiner (och sexhjälpmedel) el så är en slags människor, båda går inte.

Hehe. Vem har sagt att människan är rationell?

De militantaste "Äkta människorna" blev det inte mycket med. En var hubot själv, en blev kär i en hubot (en kärlekskrank man är ingen match för en smart hubot) och den tredje blev skiträdd för en grupp hubotar.

:lol:

Konstigt att de släppte iväg honom förresten, var de inte rädda att han skulle skvallra?

Manusförfattare är inte heller alltid rationella...

Och tonårskillen föredrog den perfekta hubottjejen framför en mullig tjej av kött och blod.

Det var väl det mest realistiska faktiskt. I Japan finns en hel ungdomskultur där naturtrogna små dockor och virtuella flickor åtrås och dyrkas som om de vore riktiga, och här i väst har ju porr blivit så rumsrent och lättillgängligt att en del hellre ägnar sig åt porrsurfing eller virtuell sex än åt sin partner. Såg också ett TV-program om ett par män som var "gifta" med sina sexdockor och behandlade dem som människor, fast det var sådana som inte lyckats få till en riktig relation.

Om det är mänsklig värme, närhet och vänskap man vill ha så duger förstås bara den äkta varan.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-03-05 18:22:57

Iridia skrev:
Alien skrev:När hubotarna blir olydiga och besvärliga, det är då de blir mänskliga. Fast det visar tydligen bara att de håller på att gå sönder.

Kan ju tycka det blir dubbelmoral om kvinnorna vill ha med sina "hubotälskare" ut på krogen precis som de vore vanliga män, samtidigt som de stänger av dem som de maskiner de är när de vill. Antingen är de maskiner (och sexhjälpmedel) el så är en slags människor, båda går inte.

Hehe. Vem har sagt att människan är rationell?

Ja, i verkligheten är det ju så, men man kunde hoppas att i fiktionen är folk mer logiska. Fast det kan ju vara avsiktligt, det är meningen att vi själva ska se inkonsekvensen.

Är det bara jag som får obehagliga tankar på slaveriet i USA? Hur vita inte såg svarta som riktigt som människor utan något närmare djuren. Samtidigt som det inte hindrade de vita ägarna från att använda de svarta kvinnorna sexuellt. Och barnen var förstås inte heller "riktiga människor", så de blev vanliga slavar som kunde säljas. Odugliga el besvärliga slavar kunde alltid säljas "down the river". Samma sak här, kvinnorna kan hota med att stänga av el rentav skrota sina "hubotälskare" närsomhelst.

Iridia skrev:
Konstigt att de släppte iväg honom förresten, var de inte rädda att han skulle skvallra?

Manusförfattare är inte heller alltid rationella...

Jag trodde de var ett helt team, så då borde ju såna misstag upptäckas. Men det kan förstås vara så att de inte ville att vi skulle börja se hubotarna som farliga och känslolösa mördare. Det är meningen att vi ska hysa sympati för hubotarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-03-05 18:37:02

När det är ologiska grejer i film så är det oftare för att öka spänningen än för att de bara missar. Vi får väl se hur det utvecklar sig.

Och jo, jag tror att herrementaliteten inte ligger alltför långt under ytan ens i så pass jämställda länder som Sverige. Tror att de flesta, precis som familjen i filmen, väldigt lätt skulle kunna vänja sig vid att ha en människoliknande passopp i hemmet, särskilt om man vet att det bara är en maskin.

Tycker serien belyser alla möjliga intressanta aspekter av det mänskliga psyket, det är bl a därför den är så bra.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Mellanvärld » 2012-03-06 1:28:17

Zombie skrev:Jaså? Även jag blev överraskad över att den var så bra. Fast jag har inte sett så mycket TV-serier och brukar inte imponeras av den mänskliga trovärdigheten i SciFi.
Vad nu denna "mänskliga trovärdighet" är för något.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-06 4:18:40

Tycker serien är rätt bra, den funkar visuellt och skådespelarna är hyggliga. Sen spelar man mycket på etablerade schablonbilder, intrigerna känner man igen från samtiden. Till exempel kvinnorna som lever tillsammans med hubotar och diskrimineras och nekas inträde på krogen. Känns som inspirerat av DO-ärenden som rör homosexuella.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Zombie » 2012-03-06 13:00:19

Mellanvärld skrev:
Zombie skrev:Jaså? Även jag blev överraskad över att den var så bra. Fast jag har inte sett så mycket TV-serier och brukar inte imponeras av den mänskliga trovärdigheten i SciFi.
Vad nu denna "mänskliga trovärdighet" är för något.

Grundläggande psykologsk trovärdighet till exempel. Eller för främmande varelser något slags dito rimlighet (även om den blir från mänskliga utgångspunkter; att skapa främmande varelser brukar vi ändå inte ha någon vidare fantasi för).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-03-06 13:54:09

KrigarSjäl skrev:Tycker serien är rätt bra, den funkar visuellt och skådespelarna är hyggliga. Sen spelar man mycket på etablerade schablonbilder, intrigerna känner man igen från samtiden. Till exempel kvinnorna som lever tillsammans med hubotar och diskrimineras och nekas inträde på krogen. Känns som inspirerat av DO-ärenden som rör homosexuella.

Ja, den passar liksom på att slå ett slag för allt möjligt. T ex är det ju inte var dag man får se en sängkammarscen med en överviktig lesbisk präst och hennes fru. :wink:

Eller mellan pensionärer för den delen...

En annan fråga som aktualiseras är väl huruvida tortyr och avlivning är ok om personen bara är halvt människa och det gäller rikets eller människoartens säkerhet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Moggy » 2012-03-12 22:59:44

Sjysst slut på senaste avsnittet. En överraskning som jag inte anade.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav kaysha » 2012-03-18 23:41:24

Jag fattade inte slutet. var Davids mamma ond? ville hon sprida koden oxå eller ville hon förstöra den?
Varför sköt hon Niska? och varför ville hon ha koden från David?

Betyder slutet att det kommer skapas nya hubotar som är som människor.. jag fattar inte hur polisen fick med en robot med koden av mamman, och varför? förklaringar?

och varför brände hubotarna upp huset?
kaysha
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-03-18

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav pointblank » 2012-03-20 10:57:26

Tycker också slutet var obegripligt. Vill de kunna göra fler avsnitt kanske?
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-20 15:36:25

Ja, jag tror att man medvetet valde ett öppet slut så att man kan fortsätta serien.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-03-22 0:13:03

Ja, det känns som om man medvetet lämnade några lösa trådar för att kunna fortsätta om serien blev en hit. Hoppas verkligen att de gör det! Jag vill se meeer!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-03-22 3:04:00

kaysha skrev:Jag fattade inte slutet. var Davids mamma ond? ville hon sprida koden oxå eller ville hon förstöra den?
Varför sköt hon Niska? och varför ville hon ha koden från David?

Betyder slutet att det kommer skapas nya hubotar som är som människor.. jag fattar inte hur polisen fick med en robot med koden av mamman, och varför? förklaringar?

och varför brände hubotarna upp huset?


Du menar Leos mor? Men det var väl inte hans riktiga mor utan någon slags robotkopia. Bea visade sig vara värre än Niska. Dessutom dödade hon sin egen son Leo, fast han ville väl iofs dö.

Om de "självständiga hubotarna" ska leva vidare så behöver tillgång till koden, antar jag. Så polisen vill förstöra och "de fria hubotarna" vill bevara den.

Lite synd tyckte jag, att när Leo äntligen hittade Mimi/Anita så föredrog hon att leva tillsammans med familjen. Och när gamle pappan/morfar äntligen fick återse Odi, så dog han. Dessutom verkade det som det skulle gå att klona honom (el göra en robotkopia?) fast familjen avstod från det.

Så fortsättning följer om det ska bli ett riktigt slut: Antingen att hubotarna tar över el att de utrotas. Eller så är det det moderna slutet: vi får sväva i ovisshet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in