"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav gadas » 2014-02-03 20:56:07

Det är verkligen en av de bästa serier SVT haft. Synd bara att jag inte sett några kommentarer om vad det egentligen handlar om. Många verkar ha sett den som "en spännande såpa"!

Jag kan ju knappast vara ensam om att ha lagt märke till den pedagogiska kvalitén. Mycket går t ex att använda för att visa hur vissa människor reagerar när de får höra att det inte är någon signifikant skillnad mellan människor och andra djur. "Det är ju en maskin!" - byt ut ett ord...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav antonius » 2014-02-03 21:01:25

Bög? muslim?, norrlänning?, fattig?, gammal?, sjuk?, avikande?, asperger? :roll:
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav DIProgan » 2014-02-03 21:38:44

gadas skrev:Synd bara att jag inte sett några kommentarer om vad det egentligen handlar om.
Du gjorde ju en omröstning om det var inte svaren tillfredsställande? ( post1101652.html )
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Chrilleb » 2014-02-03 22:31:25

Hej ! Har sett ett program av "Äkta Människor", och den var väl sisådär...lite "skoj" med de robotiserade människorna.



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Micke » 2014-02-04 10:38:52

Äkta människor behöver man nog helst se från det första avsnittet av den första säsongen för att verkligen kunna uppskatta det.

Jag trodde det skulle bli svårt för dom att komma upp med en andra säsong som skulle hålla måttet, men jag tycker dom lyckades förvånansvärt bra med det.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2014-02-04 13:10:31

Egentligen tyckte jag organisationen "Äkta människor" hade rätt, huboterna är ju bara maskiner. Och de som tycker att huboter är lika bra (el bättre) än människor har en konstig människosyn. En hubot är mer förutsägbar och lätthanterlig än en människa? Fast så var det ju inte när en hubot går sönder.

Givetvis komplicerades detta genom de mer människolika, modifierade hubotarna som (den goda) Mimi och (den onda) Bea.

Och jag skulle inte velat ha en hubot som barnsköterska/barnvakt. Inte heller velat adoptera bort mitt barn till en hubot.

Iofs verkade (den modifierade huboten) Florentine vara mer pålitlig än barnet Mariannes riktiga mamma. Var barnets biologiska mamman (som var en missbrukare som lämnat bort sitt barn till för henne helt okänd människa + hubot) mer lämplig än Florentine? Eftersom Florentine aldrig behövde sova borde hon varit perfekt.

Jag tyckte rättegången hade blivit intressantare om just den aspekten tagits upp mer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2014-02-05 2:39:45

Moggy skrev:Undrar hur mycket pengar SVT drar in på Bron och Äkta Människor? Att åtminstone Bron blivit så stor måste ju dra in en hel del pengar om dom säljer den till marknadsmässigt pris? Remakarna måste dom få in en del licenspengar på med, The Bridge och The Tunnel och säkert nån mer? Almost Human är väl ingen remake på Äkta Männniskor?


Almost Human är väl en action/polisserie?

Men britterna verkar planera en remake av Äkta människor:

Swedish sci-fi skein to bow on SVT

LONDON — U.K. shingle Kudos Film and Television is to develop a remake of what it hopes will be another high-profile Scandinavian TV drama, Swedish sci-fi skein “Real Humans.”

Both the format and international rights to “Real Humans,” produced in Sweden by Sveriges Television (SVT) and Matador Films, have been acquired by Shine, which owns Kudos.
http://variety.com/2011/tv/news/kudos-t ... 118046401/

Betyder inte "bow" buga?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Azo85 » 2014-02-05 7:50:41

Bow kan betyda massa saker. Förstår faktiskt inte den meningen. Känns som ett talesätt som inte går att översätta direkt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2015-05-31 0:53:13

svt 2014 skrev:Nu verkar det som om det den brittiska (amerikanska?) versionen är på gång Humans:
I sommar börjar inspelningen av en engelskspråkig version av SVT:s ”Äkta människor”. Det är den brittiska tv-kanalen Channel 4 och amerikanska Xbox som ska sända programmet nästa år.

– Fantastiskt roligt, säger Lars Lundström, författare och skapare av Äkta människor, i ett pressmeddelande.

Äkta människor har sålts till över 50 länder och vunnit flera priser.

– Otroligt kul att svenska originalidéer visar sig så starka utanför Norden säger Stefan Baron på SVT Drama.
http://www.svt.se/kultur/klart-for-enge ... -manniskor

IDG 2015 skrev:Snart kommer den amerikanska versionen av SVT:s succé Äkta människor, om de människoliknande robotarna hubotar. Här är ett smakprov: en reklamfilm för robot-hembiträdet Sally.
http://www.idg.se/2.1085/1.625518/se-de ... -manniskor

http://www.channel4.com/programmes/humans

Så här ser reklamen för robotarna som här kallas Synths ut:
Experience the new generation Synthetic Human from Persona Synthetics. Not just an appliance but a deeply personal lifestyle choice: your Synth is the help you’ve always wanted.

All models are fully documented and exhaustively tested before sale, with full service histories provided. At Persona, your peace of mind isn’t an optional extra.
http://www.personasynthetics.com/



Kanske kommer till svensk teve så småningom, och då vore det kul att kolla på det. Men det kan ju inte bli lika bra som den svenska versionen; den var ju först.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav DIProgan » 2015-06-08 11:58:58

Såg B ut.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in