"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Moggy » 2012-01-24 0:05:12

Nån som har åsikter om serien Äkta Människor som går på SVT? Har inte sett den än, är den värd att se på?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav atoms » 2012-01-24 0:48:05

Jag såg den senare delen av dubbelavsnittet som visades. Jag var väl lite orolig över om den skulle vara trovärdig men den verkade välgjord så jag fortsätter nog att följa den.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18061
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-01-26 4:46:33

Jag tyckte den var intressant.

Det har sina sidor att spela en robot:
svt skrev:De befriade hubotarna kallas för "De vilda" och Niska är deras ledare.
- En befriad hubot har förmåga att tänka själv vilket gör att de kanske är mer obehagliga och mer oberäkneliga än de andra hubotarna. Niska har stora planer för framtiden och en dold agenda. Hon har ett mål med sin existens, säger Eva Röse.
För att spela hubotar fick skådespelarna delta i fysiska workshopar där de fick lära sig hur en hubot rör sig när de till exempel stängs av, laddar eller när batteriet tar slut och de dör.
- Det har varit väldigt utmanande och annorlunda jämfört med alla andra roller som man har gjort. Det har stundtals varit frustrerande då det handlar om att minimera alla uttryck som man annars använder som människa och skådespelare det vill säga gester och mimik och tonfall. Ibland var man tvungen att gå bakom en buske och primalskrika och hoppa upp och ner för att få utlopp för allt.
http://svt.se/2.174386/1.2672832/eva_rose

Robotarna finns redan i våra liv:
I dag är robotarna en integrerad del av våra liv, även om vi inte alltid tänker på det.
De kan sköta börshandel genom att hitta små avvikelser i kursen och på någon sekund köpa och sälja aktier på ett sätt som kursettor från Handelshögskolan bara kan drömma om.
De kan också kriga åt oss. Fråga bara det amerikanska flygvapnet som i allt högre utsträckning använder drönare, obemannade luftfarkoster, för att attackera mål i Afghanistan, Irak och Pakistan.
Men de kan inte bara ta liv, utan rädda dem också. Tack vare robotassisterad titthålskirurgi kan kirurger, med hjälp av en joystick, utföra operationer med större precision än någonsin.
http://www.expressen.se/nyheter/1.26897 ... r-lika-oss

Jag tycker det är skrämmande. Skulle man verkligen vilja att en robot läser sagor för ens barn istf att göra det själv?

När Gunnar Bolmsjö, professor i robot- teknik vid Högskolan Väst, tittar in i kristallkulan ser han sjukvårdssektorn som en jättemarknad för dem som vill tjäna pengar på konstgjorda människor.
- Europas befolkning minskar samtidigt som vi blir allt äldre. Vem ska då ta hand om de gamla? Priset på sådana tjänster kommer att stiga så mycket att det skapar en marknad för robotar.
Bolmsjö ser många olika möjligheter.

Robotarna skulle kunna användas till att hålla äldre sällskap. Kanske skulle Paro kunna göra underverk för ensamma svenska seniorer. Så heter den sälliknande robot som japanska tillverkare började sälja i mitten av 90-talet.
Med hjälp av sensorer kan robotsälen efterhand känna igen husse eller mattes röst och både kuttra och gnälla, beroende på sinnesstämning.
För pensionären Sumi Kasuya, som inte har några barnbarn och sällan får besök av familjen, fick låtsasdjuret en stor betydelse. När Washington Post hälsade på den 89-åriga japanskan satt hon med robotsälen i knäet och sa nöjt:
- Den är så söt och alltid glad att se mig.

En lösning på problemet med brist på folk i vården. Och så slipper vi hälsa på våra gamla föräldrar; de har ju en robot som sällskap.

Men robotarna skulle också kunna utföra hushållsysslor. Varför ska Barbro och Stina från hemtjänsten i framtiden diska och dammsuga hemma hos tant Elsa när nytillverkade E2-X3 och A2-Y4 gör det både snabbare och billigare?
- De enskilda teknologierna är tillgängliga, utmaningen är att få dem att samverka. Att få en robot att plocka disk är väldigt komplicerat, men man skulle kunna förse varje tallrik med en RFID-tagg av samma typ som finns i butikernas larm- system. Då skulle roboten kunna lokalisera objekt. Inom 20 år kommer mycket att hända på den här fronten, säger Gunnar Bolmsjö.
En stor fördel med robotar är att de är arbetsgivarnas dröm. De försvinner aldrig i väg på omotiverade rökpauser, kräver inga friskvårdsbidrag och skulle aldrig komma på tanken att sjukskriva sig för utbrändhet.


Ja, men då blir de flesta av oss utkonkurrerade av robotar. De är förstås perfekta i sexindustrin. Om man vill ha någon som ser perfekt ut och reagerar perfekt (enligt ens preferenser) så är ju en människoliknande robot det ideala. Kanske rentav att föredra som partner också (bråkar aldrig och säger aldrig emot).

Men robotarna inte bara de perfekta soldaterna, de perfekta hembiträdena/barnflicorna, den perfekta arbetskraften och de perfekta sexpartnerna. En dag kan robotorna vara intelligentare än vi:
Men Claes Strannegård ser etiska problem med utvecklingen.
- Många forskare tror att det bara är en tidsfråga innan robotarna är överlägsna oss människor på i stort sett alla områden. Vi är på väg från science fiction till verklighet och det gäller att vara medveten om vilka för- och nackdelar man spelar med. Det här är en av de kanske viktigaste framtidsfrågorna, men den har inte fått tillräckligt med uppmärksamhet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Zombie » 2012-01-26 4:53:15

Ta det lugnt. Bara roboten är pälsklädd istället för att ha stålskelettet bart behöver hon inte ens en tutte för att förmedla precis lika mycket värme som en levande mamma. Det har försök på apungar visat. För den som vill ha ett äkta fnask hemma, som lyder och städar, håller sig i sin garderob när hon inte behövs, och inte för den skull mår dåligt och kan ställa till det som en filippinska kan göra, har säkert också genmanipulations- och biohybridteknikerna kommit en bit.

:-)040
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-01-26 4:58:46

Råkade förresten se en del av TV-programmet Mänsklighetens sista dagar. Hotet från oss själva (repris 27/1).

Ett av hoten är just att robotar med artificiell intelligens blir intelligentare än oss.
Expressen skrev:En annan fråga utan givet svar är vad som händer när robotarnas artificiella intelligens utvecklas.
- Vad vi vet i dag är att i princip allt går att simulera med datorer, även känslor, målmedvetenhet, social interaktion och vilja. Så de principiella skiljelinjerna mellan människor och robotar är inte särskilt klara, säger forskaren Claes Strannegård.
Som barn fascinerades han av att det fanns datorprogram som kunde spela schack och i dag är Strannegård universitetslektor vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet där han forskar om artificiell intelligens.
Han och några kollegor har utvecklat ett datorprogram som har ungefär 150 i IQ, att jämföra med 130 som krävs för att bli medlem i Mensa - den internationella föreningen för extra klipska.
http://www.expressen.se/nyheter/1.26897 ... r-lika-oss

Robotarna skulle då kunna inse att den oberäkneliga människan är ett hot mot roboterna och hela världen. Precis som somliga anser om vargen (bäst utrotad) skulle de kunna anse om oss. Och vad människor än tänker ut för motstrategier så är de dömda att misslyckas, eftersom robotarna är intelligentare och redan förutsett allt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-01-26 5:07:58

Ja, kommer att tänka på Fruarna i Stepford. När den boken kom ut var det science fiction. De perfekta fogliga fruarna som männen föredrog framför de imperfekta och motspänstiga. Inte ens barnen kände någon skillnad på en riktig mamma och en docka.

Det faktum att vi/arbetsgivarna etc föredrar det perfekta framför det mänskliga kommer att utplåna oss som art. Ingen tar det på allvar och en dag är det för sent.

I TV-serien Äkta människor heter en motståndsrörelse just Äkta människor. Men är den inte dömd att förlora? Nu vet jag förstås inte hur TV-serien slutar. Kanske man kan bygga på riktiga människor med teknik och genetik, så snart finna inga äkta människor kvar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Maldita » 2012-01-26 10:00:54

Jag gillade den, den väckte frågor om vad mänsklighet egentligen är (att det räcker med ett "God natt, sov så gott" för att man ska bli vänligt inställd till Anita) och dylikt. Skulle själv inte vilja ha en hubot, känner mig obekväm med folk som passar upp på mig, jag skulle inte veta hur jag skulle bete mig med den.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Red and green » 2012-01-26 10:43:54

Finns nog ingen risk att jag skulle titta på fiktion :shock:
Jag har sett reklamen och tänkte direkt att det här är definitivt ingenting för mig.
Jag är insnöad på fakta.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-27 8:24:35

SVT levererar drama istället för att importera, och den här serien kan vara bra. Har sett första avsnittet och tycker det verkar genomarbetat visuellt och med ett fungerande manus.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-01-27 14:52:42

Jag hejade spontant på hubotarna (fast bara de goda). Vad säger det om mig...?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-27 14:59:18

Lite nyfiken på den här faktiskt. Om man skulle skutta in till svtplay?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Dandelo » 2012-01-27 15:48:36

Hann se lite av första delen. Tycker det är annorlunda med en svensk sci-fi serie men jag kommer inte följa den medans den sänds i tv.

Bara jag som fick smått Battlestar Galactica/Caprica vibbar? Maskiner som gör uppror, börjar bli defekta och tros kunna ha känslor.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-01-27 15:56:53

Åh, Battlestar Galactica är ju en underbar serie. :-)154 Den här har också potential vill jag påstå, fast jag vet inte om jag tycker att de är så värst lika.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Dandelo » 2012-01-27 16:17:37

Tintomara Ariadne skrev:Åh, Battlestar Galactica är ju en underbar serie. :-)154 Den här har också potential vill jag påstå, fast jag vet inte om jag tycker att de är så värst lika.


Bakgrundshistorien är lik tycker jag. Nu saknar jag BSG bara för det :p
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-27 16:28:49

Hubotar och hobbitar :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Maldita » 2012-01-27 16:36:41

Jag ser den som att den utspelar sig i Sverige, några år innan Blade Runner, med tanke på kvaliteten på hubotarna.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Miche » 2012-01-27 17:27:09

Jag kommer nog att flukta på den i play!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-01-30 13:13:54

Det kul att se hur hubotarna framställs för att skilja sig från människorna: perfekt hy (sminkning), strålande ögon, lösögonfransar och ingen mimik. Är det någon mer som tycker att den kvinnliga polisen Beatrice ser ut som en hubot också? Trots att hon är med i motståndsrörelsen Äkta människor.

Visserligen låter medlemmarna där obehagligt lika rasister (pratar om "hubotkramare") som vill utrota alla. Samtidigt är jag rädd för att jag skulle vara en bakåtsträvande medlem där.

Kan man någonsin (som art) lita på en art som är intelligentare? Hur behandlar vi människor andra arter? Vi använder dem (som arbetsdjur, sällskapsdjur, mat, skinn, päls, jaktbyte) och är de till besvär utrotar vi dem.

Typiskt att prästen är så godtrogen. Läser om mord där hubotar är inblandade, men gömmer samtidigt mördarna. De säger ju att de inte är inblandade. Och alla "vet" att hubotar inte skadar människor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46168
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Maldita » 2012-01-30 13:16:18

Jag tror att poliskvinnan är en hubot, hon ser inte riktigt ut som de andra människorna och har alltid håret/höga kragar som döljer hennes nacke. Dessutom kanske hon är en sån där fri hubot som infiltrerar Äkta Människor-rörelsen för att kunna sabotera den från insidan.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 5:56:17

Inte illa gissat. Lustigt nog ser hon sådär overklig ut på riktigt.

Har just sett de fyra första avsnitten på Play. Mycket bättre än jag trodde, faktiskt bland det bästa svenska jag sett nån gång. Utan den här tråden hade jag bara avfärdat det som ännu en tråkig deckare utan innehåll och fortsatt zappa förbi eftersom jag inte fattade vad det handlade om.

Väldigt skickligt spelat och sminkat! Och intressant story. I o f s samma problematik som Asimov tog upp redan 1950, och som sedan återkommit i olika versioner i ett otal SF-filmer.

Jag skulle inte ha något emot en tam hushållsrobot, har väntat på det sen jag var liten. Eftersom så många ändå behandlar både människor och djur som själlösa maskiner så skulle hubotar kunna avlasta ännu fler från farliga, tunga och tråkiga arbeten (och från sexslaveri), fast då måste förstås de som blir arbetslösa kunna få sin inkomst på annat sätt. Men om hubotarna blir makthungriga psykopater som hon i filmen så vore det förstås inte så bra. Fast där projicerar kanske människan sina egna svagheter på sina maskiner?

En annan reflektion är hur lätt man genast sympatiserar med hubotarna. Kanske för att de är i underläge och minoritet i serien? Men även irl så brukar folk döpa sina dammsugarrobotar och betrakta dem som en sorts husdjur. Jag skulle säkert också göra det om jag hade en. Så fort något rör sig själv så uppfattar man det lätt som levande. Däremot döper man normalt inte sin dator eller sin vanliga dammsugare.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Miche » 2012-02-07 6:51:24

Det är inte så ovanligt att människor döper sina datorer, i ett nätverk är det nödtvunget med ett namn och då ofta praktiskt med ett uttalbart namn på datorn.

Döpa bilar är nog inte heller så ovanligt (åtminstone för de som har äldre bilar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 7:08:37

Miche skrev:Det är inte så ovanligt att människor döper sina datorer, i ett nätverk är det nödtvunget med ett namn och då ofta praktiskt med ett uttalbart namn på datorn.

I o f s, men man betraktar dem oftast inte som 'husdjur' eller 'medlemmar av familjen'.

Döpa bilar är nog inte heller så ovanligt (åtminstone för de som har äldre bilar).

Som Åsa-Nisses? :wink:

Bild
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Kimmelie » 2012-02-07 8:49:39

Jag bara älskar serien, det bästa som hänt på länge på TV:n!

"Din jävla windowshjärna!" :lol:

Men fattar inte varför Lennart inte stänger av sin tjatiga hubot...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 11:08:20

Man behöver inte bygga robotar för att få lydiga människor. Räcker med att genmanipulera fram passiva eller andra lämpliga personlighetsdrag.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in