"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Miche » 2012-02-07 12:52:44

plåtmonster skrev:Man behöver inte bygga robotar för att få lydiga människor. Räcker med att genmanipulera fram passiva eller andra lämpliga personlighetsdrag.

Ah, jag har funderat ett tag över ditt nick, du är förstås en hubot! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 13:28:05

Resistance is futile, you will be passivated! :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Miche » 2012-02-07 13:43:26

plåtmonster skrev:Resistance is futile, you will be passivated! :twisted:

Fan, jag var rädd för det! ;)

EDIT: Råkade stava fel i skräcken inför plåtmonstret ;) men nu är felstavningen rättad!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-02-07 16:00:40

Jag tycker det verkar äckligt att ha en hubot som partner. Kanske just för att de inte bara är maskiner utan slavar. Man kan låta omprogrammera den så den blir "bättre i sängen". Tröttnar man på sin sexslav är det väl bara att stänga av el låta skrota honom/henne.

Det blir intressant med diskrimineringsärendet. Kan man ha hubotar som sällskap så kan man väl ta med dem på nattklubb också.

Jag funderar på att en hubot inte ska kunna ljuga. men det stämmer ju inte med Vera, Lennarts hubot. Kanske hon är programmerad att vara lydig mot de anhöriga i stället för mot sin formelle ägare. Kan ju behövas eftersom äldre kan bli dementa och därför göra farliga saker, inte bra om huboten lyder dem slaviskt då. Jag tycker faktiskt Lennart uppför sig som ett charmigt men totalt ansvarslöst barn. Samtidigt förstår man Lennarts irritation över att ha en övervakare och spion i hemmet.

Roger verkar ha varit en usel och misshandlande make. Men det är intressant att han har noll juridisk rätt att träffa sin son Kevin, trots att han fungerat som far för honom sedan Kevin var en baby. Bara för att han inte är biologisk far (den biologiska fadaern verkar heller inte finnas med i bilden). Här borde lagen ge umgängesrätt till styvföräldrar, el snarare att barnen får träffa sina styvföräldrar om de vill.

Vems sida står ni på förresten, huboternas el människornas? Det verkar som man ska sympatisera med hubotarna som Iridia gör. Men jag ser dem som ett hot mot människan. I serien verkar människorna helt aningslösa, övertygade om att de självklart kan styra hubotarna. Förutom de i föreningen Äkta människor. Men ludditerna brukar förlora.


Moderator: gjorde en liten ändring.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Zombie » 2012-02-07 17:51:43

Iridia skrev:Mycket bättre än jag trodde, faktiskt bland det bästa svenska jag sett nån gång.

Jaså? Även jag blev överraskad över att den var så bra. Fast jag har inte sett så mycket TV-serier och brukar inte imponeras av den mänskliga trovärdigheten i SciFi.

Alien skrev:Jag funderar på att en hubot inte ska kunna ljuga. men det stämmer ju inte med Vera, Lennarts hubot.

Har hon ljugit? Hon höll i alla fall sitt löfte att inte ringa dottern – hon messade.*

Men antagligen är hon programmerad med säkerhetssystem för patientens räkning. Tycker också hon är en bra illustration (avsiktlig eller ej från seriemakarnas sida) till hur dåliga vi människor är på att bygga modeller av verkligheten. Den mentala utvecklingen har ofta gått väldigt långt bakåt i en modell jämfört med hur vi faktiskt beter oss. Åtminstone hoppas jag att den där sortens auktoritära mentalitet numera är på utdöende. De flesta som reflekterar litet bör väl inse hur kontraproduktiv den är.

------------------------------------------------
* Fast varför har de inte sådant inbyggt? Och trådlöst nät? Har programmakarna inte tänkt så långt, valt bort det för intrigbyggets skull eller kanske valt bort det med tanken att vi människor inte vill känna oss alltför hotade i att vi kontrollerar hubotarna?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 19:36:41

Shit, det missade jag. Att hon messade istället för att ringa. Det var ju väldigt smart!
Men psykopathuboten verkade inte ha några problem att ljuga.

Z, det där med att auktoritära metoder, är inte just den här varianten så himla svensk också? Alltid viktigare att hålla liv i kroppen så länge som möjligt, än att en äldre person får njuta lite av livet den tid den har kvar.

Och jo, de hoppade nog över trådlös kommunikation eftersom det blivit sämre TV då.

P.S. lustigt det där att man upplever ögon som 'lysande' så fort de har lite större klarhet än mänskliga ögon normalt har. Det beror på att våra naturliga färger är ganska dämpade.
Senast redigerad av Iridia 2012-02-07 19:42:28, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Zombie » 2012-02-07 19:42:11

Iridia skrev:Men psykopatroboten verkade inte ha några problem att ljuga.

"Robotligans" ledarinna? Men de blev ju modifierade av Leos far också, som var ute efter att förmänskliga dem.

Iridia skrev:Z, det där med att auktoritära metoder, är just den här varianten så himla svensk också? Alltid viktigare att hålla liv i kroppen så länge som möjligt, än att en äldre person får njuta lite de dagar den har kvar.

Kanske just det sättet att vara det på är vanligt här. Myndigheternas öron tycks det i alla fall ha, i den mån det alls brys sig om äldrevård som vård – det är ju eviderbara hårddata gubevars. Men nog har jag sett varianter av det på andra språk, och den auktoritära andan i sig kan jag nog tänka mig värre i tyska, franska, engelska områden än här. Själv hade jag faktiskt en känsla "är roboten importerad, just den där sortens hårdhet verkar litet osvensk". Men vad vet jag, bara aningar...
Senast redigerad av Zombie 2012-02-07 19:44:21, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-02-07 19:43:49

Hubotarna är tydligen bokstavstolkande, precis som vi aspergare (en del av oss). :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 19:47:51

Zombie skrev:
Iridia skrev:Men psykopatroboten verkade inte ha några problem att ljuga.

"Robotligans" ledarinna? Men de blev ju modifierade av Leos far också, som var ute efter att förmänskliga dem.

Jaha, jag måste ha missat den biten.

Iridia skrev:Z, det där med att auktoritära metoder, är just den här varianten så himla svensk också? Alltid viktigare att hålla liv i kroppen så länge som möjligt, än att en äldre person får njuta lite de dagar den har kvar.

Kanske just det sättet att vara det på är svenskt. Men nog har jag sett varianter av det på andra språk, och den auktoritära andan i sig kan jag nog tänka mig värre i tyska, franska, engelska områden än här. Jag hade faktiskt en känsla "är roboten importerad, just den där sortens hårdhet verkar litet osvenskt". Men vad vet jag...

Jodå, nog finns det auktoritära metoder lite här och var, tänker på de där rullstolsbundna i Frankrike som inte fick ha sex. Och visst var hon lite väl gammaldagsauktoritär mot vad vi är vana vid numera (säkert Made in Germany ;)).

Men det var inte det jag menade utan just kombinationen av förmyndarmentalitet "för personens eget bästa" och att fokuset alltid hamnar på kroppen snarare än på inre mående. Har mött samma attityd på sjukhus t ex. Du ska ha precis så att du håller dig vid liv, men nåde dig om du önskar något för att må bra också. Som oxfilé och snaps till maten på ålderdomshemmet som vi diskuterade i annan tråd.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 19:52:18

Alien skrev:Hubotarna är tydligen bokstavstolkande, precis som vi aspergare (en del av oss). :P

Ja, det tyckte jag var lite gulligt! :-)Happy
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 20:24:17

En del sjukhusmat som man råkat se, ser ut att göra folk dåligare snarare än bra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Zombie » 2012-02-08 16:31:46

Iridia skrev:Shit, det missade jag. Att hon messade istället för att ringa. Det var ju väldigt smart!

Fast jag skulle tro det är det tänkesättet som är det enkla att konstruera, såvida de inte antas ha kommit på nya tillvägagångssätt i den där världen? Koppla en tråd för varje begrepp är väl ingen konst, men att koppla så att roboten kan sammanfatta begreppen i grupper som är relevanta både inom sig och i den situation som är för handen (som i sin tur ska analyseras lika fast men flexibelt) så som vi människor gör...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-08 18:16:39

Är det inte lite konstigt egentligen, att det är 2012 och vi inte har några människoliknande robotar ännu? Visst, japanerna gör sina prototyper men när kan de gå utan att se nödiga ut, och när kan de börja städa och laga mat?

Bildtelefonen har jag mycket lättare att förstå varför inte den aldrig blev någon vardagsverklighet men hemmarobotar känns nästan skumt att det inte finns än. Särskilt om man jämför med den otroliga utvecklingen av datorer och mobiler och beaktar den potentiella marknaden. Det tog mindre än ett decennium att utveckla ett rymdprogram och skicka folk till månen, så det är ju inte som att det inte går om man bara vill.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 18:39:32

Om någon såg kunskapskanalens Programma 101 igår så finns förklaringen ganska tydliggjort i organisationen. Dvs ledningen befolkas av personer som ej förstår produkterna eller ämnet, och inte ser nyttan eller potentialen. Visioner var ordet.

I forskningsvärlden sätter nog en del formalia stop. IT sektorn har växt dom senaste decenierna för att dom som sysslar med det själva har blivit rika och investerar i nya saker. Vilket blir en självförstärkande process.

Dock är multidimensionell balans och articiell intelligens svårt och kommer därför att ta tid. När det gäller AI ska man dock vara observant på maktbalansen!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-08 19:08:18

plåtmonster skrev:Om någon såg kunskapskanalens Programma 101 igår så finns förklaringen ganska tydliggjort i organisationen. Dvs ledningen befolkas av personer som ej förstår produkterna eller ämnet, och inte ser nyttan eller potentialen. Visioner var ordet.

Missade. Tack för tipset!

Övriga förklaringar låter också vettiga.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Zombie » 2012-02-08 19:16:41

Dito. Fast nätvisningen tycks vara på Utbildningsradion (kvar till 7 augusti):
http://www.ur.se/Produkter/167714-Maskinen-som-forandrade-varlden
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-12 22:00:54

Nu kommer nästa avsnitt på ettan! :-)Happy
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Pemer » 2012-02-13 1:29:27

Kimmelie skrev:Jag bara älskar serien, det bästa som hänt på länge på TV:n!

"Din jävla windowshjärna!" :lol:

Men fattar inte varför Lennart inte stänger av sin tjatiga hubot...


Verkar vara ett släktdrag... jag håller fullkomligt med! :-)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-02-13 1:38:10

Tintomara Ariadne skrev:Jag hejade spontant på hubotarna (fast bara de goda). Vad säger det om mig...?


Att du är en hubotkramare? :wink:

Men de goda är slavar. De finns för att utföra människornas order, de kan aldrig säga nej och just därför är de inte mänskliga (det är bara en del människor som förmänskligar dem). De självständiga är onda. Är Anita/Mimi ond el god? Vi får se ...

Alltså måste jag av ren självbevarelsedrift heja på människorna, fast det verkar vara lika där. De sympatiska är totalt aningslösa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-02-13 3:12:52

Iridia skrev:
Zombie skrev:
Iridia skrev:Z, det där med att auktoritära metoder, är just den här varianten så himla svensk också? Alltid viktigare att hålla liv i kroppen så länge som möjligt, än att en äldre person får njuta lite de dagar den har kvar.

Kanske just det sättet att vara det på är svenskt. Men nog har jag sett varianter av det på andra språk, och den auktoritära andan i sig kan jag nog tänka mig värre i tyska, franska, engelska områden än här. Jag hade faktiskt en känsla "är roboten importerad, just den där sortens hårdhet verkar litet osvenskt". Men vad vet jag...

Jodå, nog finns det auktoritära metoder lite här och var, tänker på de där rullstolsbundna i Frankrike som inte fick ha sex. Och visst var hon lite väl gammaldagsauktoritär mot vad vi är vana vid numera (säkert Made in Germany ;)).

Men det var inte det jag menade utan just kombinationen av förmyndarmentalitet "för personens eget bästa" och att fokuset alltid hamnar på kroppen snarare än på inre mående. Har mött samma attityd på sjukhus t ex. Du ska ha precis så att du håller dig vid liv, men nåde dig om du önskar något för att må bra också. Som oxfilé och snaps till maten på ålderdomshemmet som vi diskuterade i annan tråd.


Jag tyckte nog att Vera verkade riktigt svensk, som en gammaldags film med Fritiof och Selma, där Selma är den dominanta frun och Fritiof toffeln som försöker smita undan.

Men det är ju inte som Lennart är döende, jag tycker han verkar rätt pigg. Om det är de anhöriga som beställer huboten, så kan jag tänka mig att de vill ha en hubot som inte lyder slaviskt. Som anhörig vill man gärna behålla sin förälder i livet. Och att äta fel kan ge t ex åldersdiabetes (med infektioner, yrsel, njurproblem, ögonproblem, kallbrand, etc), inte bara att man dör lycklig knall och fall.

För övrigt tror jag knappast ens ett ålderdomshem med hög kvalitet på maten skulle ha serverat lasagne flera gånger i veckan, tror knappt att de skulle serverat det en gång i veckan.

När det gäller att få folk att göra på ett visst sätt så finns det flera metoder:
- vädja till förnuftet, det brukar sällan funka, irrationell som människan är. När det inte funkar börjar det bli
- tjata, vilket kan väcka trotsreaktioner "bara för att du tjatar så tänker jag absolut inte göra det"
- lirka, dvs manipulera. Något som dottern möjligen klarat men inte en hubot.
- man använder makten (piska och morot), gäller t ex på jobbet

Det är tyvärr ett faktum att den dag man inte klarar sig själv längre så får man inte exakt som man vill. T ex om min far vill ha en viss slags kaka så säger jag "nej, den finns inte, du får nöja dig med det som finns i närbutiken", eftersom jag inte har lust att åka in till stan bara för denna kakas skull.

Apropå det med att få som man vill trots att det inte är bra för en fanns ett exempel i serien där yngsta dottern sade till huboten Anita att göra en efterrätt trots att mamman bestämt att efterrätt inte serveras under vardagar. En hubot lyder alla, lätt för barnen att kringgå föräldrarnas regler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav FamiljenM » 2012-02-13 9:21:43

Jättebra serie! Bravo SVT. :-)049

Jag får samma nykänsla som när Twin Peaks började visas.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Iridia » 2012-02-13 12:10:39

Zombie skrev:Men de blev ju modifierade av Leos far också, som var ute efter att förmänskliga dem.

Att ge robotar mänskliga egenskaper brukar generellt vara en extremt dålig idé.

(Utom Data, Andrew the bicentennial man och 3CPO förstås, men risken att det blir en psykopatrobot istället för en trevlig och hjälpsam är ju hyfsat stor.)

Hörde jag rätt att de sa "stänga av Asimov-spärren"?
I så fall måste de syfta på Asimovs Laws of Robotics:

Wikipedia skrev:Lagarna, som ursprungligen var tre till antalet, lyder:

1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.

2. En robot måste lyda order från en människa, förutom om sådana order kommer i konflikt med första lagen.

3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen.

I Asimovs roman Stiftelsen och jorden (utgiven 1986) presenteras senare den "nollte", övergripande lagen (på engelska Zeroth Law), som i den fjärran framtiden har skapats för att ha prioritet före de första tre:

0. En robot får inte genom handling, eller underlåtelse att handla, orsaka att mänskligheten skadas.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Zombie » 2012-02-13 16:32:20

Till en av grundfrågorna: om vi nu skulle lyckas på teknisk väg skapa varelser som faktiskt tycks ha psyken på mer eller mindre mänsklig nivå, så att säga, med vad det innebär av känslor, vilja, bedömningsförmåga, central samverkan, jagupplevelse och så vidare – skulle vi ha rätt att behandla dem som något mindre än människor bara för att vi har skapat dem i en mer bokstavlig bemärkelse än vad vi har med våra barn? Varför det i så fall? Varför skulle det inte vara resultatet som räknades, eller det upplevande jaget – barnet släpper vi fritt när det blir vuxet, och vad har vi då för rätt att göra annorlunda med en konstgjord vuxen människa?

Om sedan inte den människan handlar till vår belåtenhet – skulle vi avrätta vårt vuxna barn för att inte det gör det? Vart tog förhandlingen vägen?

Det här kan ju komma att kräva av oss att vi i någon mån tänker efter före också. Och det har vi väl aldrig varit sådär vidare värst på. Utsikter till kortsiktiga snävt personliga vinster har till exempel "alltid" smällt högre. Men om vi nu skulle lyckas skapa robotar som är bättre än så, varför inte låta dem ta över? :P

Sedan är jag väl inte så säker på att den här sortens liv som vi representerar kan efterliknas ända från början av oss, som bara är en del av det; men det är en annan diskussion.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Äkta Människor på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2012-02-13 17:39:56

Ja, som jag redan skrivit så är jag ingalunda säker på att det skulle bli sämre för jorden om robotarna tog över. Men av ren djurisk självbevarelsedrift skulle jag säga att utrota dem, om de blir ett hot mot vår överlevnad. När det gäller överlevnaden så existerar ingen moral längre. Frågan är när övergår de från att vara maskiner, som man ju har rätt att skrota som man vill till "likställda med människor". I den stund de inte längre lyder människan? El när vi tycker oss se tecken på "mänskliga" känslor hos dem?

Alltså frågan är vad robotarna skulle med människorna till. Fast när de blivit smartare än oss är det för sent att göra något. Liknar de oss, skulle de inte heller dra sig för att utrota oss om vi blir till besvär.

Jag vet inte hur serien slutar men jag vet hur jag skulle vilja att den slutade. Dvs med att robotarna tog över och människorna var hjälplöst utlämnade till dem. Skulle robotorna då föra etiska diskussioner el bara resonera helt rationellt? Niska tycks inte ha några problem med att döda människor. Men "robotarnas" befrielsefront" verkar vara rätt få än så länge, så det verkar vara ett osannolikt slut. Men skulle de lyckas att programmera in lite upprorslusta hos alla de lydiga hubotarna vore det en annan sak.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in