Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Debbido » 2011-12-21 20:02:21

Den omgjorda marijuanan är visst mycket sämre, t ex Marinol???
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Parvlon » 2011-12-22 23:24:05

Debbido skrev:Den omgjorda marijuanan är visst mycket sämre, t ex Marinol???
Du menar i berusningssyfte? Berusningen kanske är din medicin?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-12-26 15:58:19

Satt precis och undrade när Parvlon skulle joina debatten och infektera den med moralism, hat och fördomar. Det var innan jag såg att det fanns en sida 2.

Here we go again -_-

OnT: Googla gärna på "autism marijuana"
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Parvlon » 2011-12-26 22:17:37

Lustigt att en haschtomte kunde förutspå framtiden på det sättet. Hade jag aldrig trott. Vad är det du kallar moralism? Fördomen antar jag är att jag frågar om berusningen är medicin, skulle det vara omöjligt?

Googla på intelligens.

mnordgren:

Du blev avstängd ganska nyligen. Här fortsätter du dock att bemöta folk på ett sätt som inte är acceptabelt.

Det här är en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Debbido » 2011-12-26 22:53:38

Parvlon skrev:
Debbido skrev:Den omgjorda marijuanan är visst mycket sämre, t ex Marinol???
Du menar i berusningssyfte? Berusningen kanske är din medicin?


Jag menar att när man plockar ut vissa av de hundratals ingredienser som finns i cannabisplantan så vet jag inte vilken effekt det får. Jag söker en medicin mot ångest och depression som utlöses av den ensamhet som mina sjukdomar medför. JAG VILL VARA LUGN!!! Det är allt jag vill. Inte klösa sönder tapeterna i min isoleringsdesperation. Inte knulla runt på krogen bara för att få lite närhet medan jag bara blir utnyttjad och avlider i aids.

Jag har under 12 års tid prövat alla psykpillren och funnit att de ALLA går ut på samma sak: att laborera med serotonin och noradrenalin (eller dopamin). Detta är FEL i mitt fall. Det gör mig galen. Jag ska inte UPP. Jag ska NER. Marijuana är lugnande och biverkningar? Kan de verkligen vara värre än på Lyrica eller Efexor? Har svårt att tänka mig det. Jag blir så grymt självmordskompetens på de klassiska pillren att jag måste gå en helt annan väg. Sänka serotoninet kanske? Vad vet jag.?

Jag har testat marijuana, blev lugn, trött och somnade. Bli hög? Vad är det? Jag blir inte hög, bara lugn. Dessutom är jag ute efter en smärtlindrare som INTE attackerar levern. Om levern blir dålig måste jag sluta med min RA-medicinering och då dör jag. Marijuana verkar vara ett bra alternativ jämfört med döden t ex.
(Alla mediciner jag har belastar levern)

Den där marijuanasprayen som finns kunde kanske vara något? Måste läsa mer om det här.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Debbido » 2011-12-26 23:02:29

http://www.medicinskmarijuana.com/ansok.html#rad

Så, det är bara att sätta igång kampen...
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-12-27 2:16:30

Parvlon skrev:Lustigt att en haschtomte kunde förutspå framtiden på det sättet. Hade jag aldrig trott. Vad är det du kallar moralism? Fördomen antar jag är att jag frågar om berusningen är medicin, skulle det vara omöjligt?

Googla på intelligens.

Jag syftar inte enbart på ditt beteende och dina inlägg i denna post utan det du alltid skriver när sådana här debatter dyker upp. Inlägg vilka alltid är av "anti"-karaktär; ofta kryddat med personliga påhopp, felaktigheter samt fördomar och stämplingar av alla som inte tycker som dig (exempelvis att du kallar alla liberaler för "haschtomtar"). Sen att du har en generell antisocial, arg och nedlåtande attityd i dessa diskussioner är inte heller särskilt överaskande - så jag förstår inte varför du försöker få mitt inlägg att framstå som en profetia. Summa sumarum så är detta trångsynta, argsinta och nedlåtande beteendet ett tecken på bristande intelligens och/eller förståelse; och du ber "mig" att googla intelligens? :roll:

Hade det varit 1500-tal så hade du varit en av dom där kristna fanatikerna som går igång på att se kättare och homosexuella bli brända på bål.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Parvlon » 2011-12-27 2:23:21

Du är ju som en böld i röven,vad fan vill du?

Vem var det som var en moralist? Håll dig till ämnet eller skicka ett PM om du har synpunkter på mitt beteende. Jag tar inte order av en haschtomte! Jo, du var på mig i några andra trådar med. Har för mig att jag räknade till tio stycken olika saker du kallade mig. Bl.a idiot och du kommer och snackar om asocial och argsinthet? (retorisk fråga)

edit: var visst din knarkarkompis skitapan som stod för de flesta.

mnordgren:

Se det här inlägget:
post686033.html#p686033
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Debbido » 2012-01-02 2:44:08

Ja Parvlon: Du är dessvärre ofta en utmaning för många av oss. Jag försöker förstå din aggressivitet och benägenhet till påhopp. Det finns ju alltid förklaringar.

I ärlighetens namn är det inte fel med viss berusning, men jag reagerar inte med att bli hög på marijuana. Jag blir bara lugn.

Du borde också veta att det är en smärtlindrare och att med medicinsk marijuana menas i första hand smärtlindring. Om någon fått det mot AS vet jag inte. Själv hoppas jag få det beviljat pga RA. Om det verkligen hjälper mot smärta så kan jag dumpa en del värktabletter som belastar levern - en god idé.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-02 9:39:18

Eftersom Sansula gillar länkar,
Cannabisrökare föds med mindre hjärnor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14154023.ab
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-02 22:36:11

KrigarSjäl skrev:Eftersom Sansula gillar länkar,
Cannabisrökare föds med mindre hjärnor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14154023.ab


So? Oseriös forskning (märker man om man läser slutsatserna). Oseriösa tolkningar av medierna (märker man om man läser deras rapportering). Och helt intetsägande i ett större sammanhang. Men du är ju varken särskilt smart eller kritiskt tänkande.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-02 22:38:42

Debbido skrev:Tack Sansula för alla dina länkar och filmer! Du har gjort ett stort och viktigt Upplysningsarbete.

Ett tag stod det på Wikipedia att marijuana var ett bra behandlingsalternativ vid AS, sedan var det påståendet borta och jag kan gissa varför. Det är ju inte laglig drog.

Jag för min del har kommit till en punkt där det inte finns några andra alternativ. Min reumatolog försökte hjälpa mig eftersom psykiatrin här har kollapsat. Han skrev ut Saroten: tricykliskt preparat, mot smärta och depression.
Och så kastades jag in i "Fontex-helvetet" igen. Det som höjer min serotoninhalt och ändrar mitt noradrenalin leder till enorma spänningar. Varenda muskel i hela kroppen är spänd. Jag måste slå och sparka på något för att få ut lite spänningar. Jag hoppar givetvis av medicinen och alla andra har jag prövat.

Före Saroten gjorde jag själv ett försök att lugna ned mig genom att röka hasch (svårt att få tag på marijuana) och det underbara lugnet spred sig i hela kroppen och hela hjärnan. Det var fantastiskt.

Så jag vet nu: Jag ska inte ha uppåttjack som serotonin, jag ska ha nedåttjack!
Det finns inga piller som kan göra detta för mig, bara marijuana. Så nu vet jag vad jag vill och ska kämpa för att få det: laglig, medicinsk marijuana. Det blir förstås svårt, men jag har inget val. Marijuana kan dra ned de för speedade tankarna, hjälpa mig att sova, minska min reumatiska smärta och påverka RA. Jag har opererat bort förstadium till cancer. Marijuana kan i vissa fall bota cancer.
Fördelarna överväger. Det negativa: trögtänkt och trött löser jag genom att bara röka på kvällen.

Jag hittade en lista på läkare som skriver ut medicinsk marijuana i Sverige. Pillren har dåligt rykte som verkningslösa så jag föredrar "the real thing."
Jag kan inte bifoga Pdf-fil, men om du surfar på "Medicinsk marijuana läkare" så kan du ladda ned läkare och kliniker som förskriver någon form av medicinsk marijuana - I SVERIGE! :-)Happy


:) Jag tror Sativex fungerar bra, det är ju "the real thing". Du (och jag) är inte de enda att ha dessa erfarenheter, hoppas det går bra för dig i din lindring av dina problem! :-)Hug
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-02 22:41:09

snyft skrev:Sansula rökade du indica eller sativa?


Ingen aning, skulle svara er alla tidigare, och googlade en del på Sativa och Indica innan dess, och fick då fram att all majja i Europa är en blandning av de båda. Själv vet jag inte vad det varit, och det har varit olika från gång till gång, men det jag gillade bäst, och köpte mest av var sk. "bushweed". Tror jag gillade det för att det var en (för mig) bra balans mellan THC och CBD. Gillar inte för starka sorter utan nästan något CBD.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-02 22:42:26

Debbido skrev:Den omgjorda marijuanan är visst mycket sämre, t ex Marinol???


Marinol är ju bara (kemiskt framställt) THC. Jag skulle inte gilla det, det skulle vara för 'mind fucking'.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-02 22:43:59

Deadly_Nightshade skrev:Satt precis och undrade när Parvlon skulle joina debatten och infektera den med moralism, hat och fördomar. Det var innan jag såg att det fanns en sida 2.

Here we go again -_-

OnT: Googla gärna på "autism marijuana"


Själv har jag blockat honom. Pallar inte med intoleranta, fördömande, trångsynta och otrevliga människor med en sorts (bad) cop -faibless.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-02 22:46:21

Debbido skrev:
Parvlon skrev:
Debbido skrev:Den omgjorda marijuanan är visst mycket sämre, t ex Marinol???
Du menar i berusningssyfte? Berusningen kanske är din medicin?


Jag menar att när man plockar ut vissa av de hundratals ingredienser som finns i cannabisplantan så vet jag inte vilken effekt det får. Jag söker en medicin mot ångest och depression som utlöses av den ensamhet som mina sjukdomar medför. JAG VILL VARA LUGN!!! Det är allt jag vill. Inte klösa sönder tapeterna i min isoleringsdesperation. Inte knulla runt på krogen bara för att få lite närhet medan jag bara blir utnyttjad och avlider i aids.

Jag har under 12 års tid prövat alla psykpillren och funnit att de ALLA går ut på samma sak: att laborera med serotonin och noradrenalin (eller dopamin). Detta är FEL i mitt fall. Det gör mig galen. Jag ska inte UPP. Jag ska NER. Marijuana är lugnande och biverkningar? Kan de verkligen vara värre än på Lyrica eller Efexor? Har svårt att tänka mig det. Jag blir så grymt självmordskompetens på de klassiska pillren att jag måste gå en helt annan väg. Sänka serotoninet kanske? Vad vet jag.?

Jag har testat marijuana, blev lugn, trött och somnade. Bli hög? Vad är det? Jag blir inte hög, bara lugn. Dessutom är jag ute efter en smärtlindrare som INTE attackerar levern. Om levern blir dålig måste jag sluta med min RA-medicinering och då dör jag. Marijuana verkar vara ett bra alternativ jämfört med döden t ex.
(Alla mediciner jag har belastar levern)

Den där marijuanasprayen som finns kunde kanske vara något? Måste läsa mer om det här.


Det du beskriver låter som cannabis med hög CBD-halt. THC gör en inte trött osv, däremot kan man bli ångestvrickad av det om man har en tendens att få ångest generellt sätt. Alla Cannabis-baserade mediciner utom Bedrocans/Bedirol och allt vad dom heter och Satviex, innehåller enbart THC. Det skulle jag inte råda dig till.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-02 22:46:59

Deadly_Nightshade skrev:Hade det varit 1500-tal så hade du varit en av dom där kristna fanatikerna som går igång på att se kättare och homosexuella bli brända på bål.


Precis så ja. :-)003
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-02 22:54:36

KrigarSjäl skrev:Cannabisrökare föds med mindre hjärnor


Är det medfött att röka braja? Då är det väl lika bra att lägga ner diskussionen? Somliga röker, somliga röker inte, och det är medfött och bestämt av ödet vem som gör vad.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav milve » 2012-01-02 23:16:37

Jag blir hög på KAT - kit. :lol:
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-02 23:42:29

milve skrev:Jag blir hög på KAT - kit. :lol:


Ska de va Kath på pizza?

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav matterik » 2012-01-03 0:05:20

Jag tror inte cannabis är bra för mognaden.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-03 0:46:22

matterik skrev:Jag tror inte cannabis är bra för mognaden.


Nej, det är ju bevisat att cannabis hindrar den mentala mognaden om man röker mer än bara testar, innan typ 16-17 års ålder, om det nu var det du menade.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-03 4:00:58

sansula skrev:
matterik skrev:Jag tror inte cannabis är bra för mognaden.


Nej, det är ju bevisat att cannabis hindrar den mentala mognaden om man röker mer än bara testar, innan typ 16-17 års ålder, om det nu var det du menade.

Då kan det knappast vara bra efter 21 heller va?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-03 5:22:47

Alltså krigarsjäl det är ingen som påstår att cannabis är ofarligt. Det ligger en hel del i att cannabis kan påverka unga hjärnor negativt (precis som alkohol och många andra droger) - och av den anledningen finns åldersgränser. Men att det enligt aftonbladet (och deras seriösa journalister) och den där konstiga rapporten, leder till minskad hjärnvolym är ju bara trams. För inte så länge sedan försökte ju oseriösa "forskare" påstå att man får hål (hål som i hålutrymmen) i hjärnan av cannabisbruk; vilket alla idag utom Maria Larsson vet inte stämmer. Så länge som det finns starka ekonomiska krafter som inte vill se växten legaliserad eller ens avkriminaliserad så kommer det alltid dyka upp såna här överdrivna rapporter. Vilka krafter talar jag om? Tobaksindustrin, alkoholindustrin, läkemedelsindustrin, textilindustrierna, mm - alla skulle förlora ekonomiskt på en ev. legalisering pga ökad konkurrens.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in