Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-03 13:28:23

Ännu mer drogliberal dynga. Fråga de som jobbar på psyket om cannabisplantans ofarlighet...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-03 15:05:59

KrigarSjäl skrev:Ännu mer drogliberal dynga. Fråga de som jobbar på psyket om cannabisplantans ofarlighet...


Fråga de som jobbar på Torken, fyllecellerna, psyket, de som behandlar benskörhet, bukspottscancer, depression, diabetes, infertilitet, hjärnskador, hjärt- och kärlsjukdomar, levern, lillhjärnan, och som förebygger och hanterar olyckor, alkoholförgiftning, brott, drunkningar, självmord etc - om alkoholens farlighet.

Gör sen studier på alkisarna utanför bolaget och smeta därefter på resultaten på alla som någonsin druckit en öl.

Då börjar du bli konsekvent.

... Du är för en kriminalisering av alkohol förstår jag? Du är absolutist eller hur? Nykter som en nötkärna?


sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Debbido » 2012-01-05 1:56:22

Deadly_Nightshade skrev:Alltså krigarsjäl det är ingen som påstår att cannabis är ofarligt. Det ligger en hel del i att cannabis kan påverka unga hjärnor negativt (precis som alkohol och många andra droger) - och av den anledningen finns åldersgränser. Men att det enligt aftonbladet (och deras seriösa journalister) och den där konstiga rapporten, leder till minskad hjärnvolym är ju bara trams. För inte så länge sedan försökte ju oseriösa "forskare" påstå att man får hål (hål som i hålutrymmen) i hjärnan av cannabisbruk; vilket alla idag utom Maria Larsson vet inte stämmer. Så länge som det finns starka ekonomiska krafter som inte vill se växten legaliserad eller ens avkriminaliserad så kommer det alltid dyka upp såna här överdrivna rapporter. Vilka krafter talar jag om? Tobaksindustrin, alkoholindustrin, läkemedelsindustrin, textilindustrierna, mm - alla skulle förlora ekonomiskt på en ev. legalisering pga ökad konkurrens.


WORDS MAN! + 777!

Du skriver klokt och initierat. Du gör de nödvändiga jämförelserna med andra lugnande preparat, sätter in det i ett sammanhang och förklarar vad som ligger bakom detta att alkohol inte är kriminaliserat medan Marijuana light är det: vinstintressen från regeringens guldkalv Systembolaget och andra företag.

Om man läser Fass oredentligt beträffande diverse psykpiller så blir man mörkrädd.
Neuroleptika förkortar livslängden, ger farlig fetma med ev. diabetes, bryter ned hjärnan och tung sådan kan göra en intelligent människa till en lallande idiot (stora doser). Depression kan desutom vara dödlig på lång sikt, utan suicid, därför att den bryter ned kroppen.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav ragnevi » 2012-01-05 11:17:47

Ungefär en tredjedel av Sveriges befolkning har p.g.a. en genetisk avvikelse lättare för att utveckla psykoser vid brukning av cannabis. Varav en procent kommer att utveckla schizofreni, men det krävs bara ett enkelt blodprov för att se om du befinner dig i riskgruppen, finns beskrivet i Normalt? - från vansinnesdåd till vardagspsykoser av David Eberhard.
Därför skulle en legalisering rakt av i Sverige vara förödande…
Sedan är risken för lungcancer mycket högre än vid bruk av cigaretter och det är också betydligt svårare att få rätt dosering och en självmedicinering kommer förr eller senare att spåra ur.

Det går att få en spray utskriven på licens idag och det finns på andra håll i Europa tabletter. Det är så THC kommer att ta sig in på hyllorna på apoteken och någon generell legalisering ligger långt bort.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav slackern » 2012-01-05 18:26:54

ragnevi skrev:Ungefär en tredjedel av Sveriges befolkning har p.g.a. en genetisk avvikelse lättare för att utveckla psykoser vid brukning av cannabis. Varav en procent kommer att utveckla schizofreni, men det krävs bara ett enkelt blodprov för att se om du befinner dig i riskgruppen, finns beskrivet i Normalt? - från vansinnesdåd till vardagspsykoser av David Eberhard.
Därför skulle en legalisering rakt av i Sverige vara förödande…
Sedan är risken för lungcancer mycket högre än vid bruk av cigaretter och det är också betydligt svårare att få rätt dosering och en självmedicinering kommer förr eller senare att spåra ur.

Det går att få en spray utskriven på licens idag och det finns på andra håll i Europa tabletter. Det är så THC kommer att ta sig in på hyllorna på apoteken och någon generell legalisering ligger långt bort.


Hej tack för upplysningen utav psykoser och Svenskarnas ökade sårbarhet. Det tycker jag var väldigt intressant. Det är en skrämmande hög andel som riskerar att drabbas utav psykoser.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Nefarious » 2012-01-05 20:36:48

sansula skrev:
KrigarSjäl skrev:Ännu mer drogliberal dynga. Fråga de som jobbar på psyket om cannabisplantans ofarlighet...


Fråga de som jobbar på Torken, fyllecellerna, psyket, de som behandlar benskörhet, bukspottscancer, depression, diabetes, infertilitet, hjärnskador, hjärt- och kärlsjukdomar, levern, lillhjärnan, och som förebygger och hanterar olyckor, alkoholförgiftning, brott, drunkningar, självmord etc - om alkoholens farlighet.

Gör sen studier på alkisarna utanför bolaget och smeta därefter på resultaten på alla som någonsin druckit en öl.

Då börjar du bli konsekvent.

... Du är för en kriminalisering av alkohol förstår jag? Du är absolutist eller hur? Nykter som en nötkärna?


Vilket jävla skitsnack. Man måste inte vara ett genomperfekt helgon för att ha rätt att tycka att vissa saker är dåliga. Man får faktiskt tycka att droger är skit trots att man tar en öl ibland.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav emil84 » 2012-01-05 22:14:07

Kort fråga: Brukar dom begära urinprov när man kommer till habiliteringen?
emil84
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-01-05

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Jagers » 2012-01-05 23:38:08

emil84 skrev:Kort fråga: Brukar dom begära urinprov när man kommer till habiliteringen?
va? nej? :S har jag aldrig hört talas om, men om du tar droger så är detta något du bör vara öppen med till din psykolog, om du har en. sen kan jag tänka mig att dem blir misstänksamma om du börjar vingla runt därinne och är klart påverkad, då kanske dem tillkallar polisen eller nått?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav emil84 » 2012-01-05 23:52:46

Tack för svar. Nej nåt "vinglande runt" eller vara påverkad när jag är där är det ju inte frågan om. Men cannabis är ju kvar länge i systemet, var mer därför jag frågade.
emil84
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-01-05

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Jagers » 2012-01-05 23:57:20

emil84 skrev:Tack för svar. Nej nåt "vinglande runt" eller vara påverkad när jag är där är det ju inte frågan om. Men cannabis är ju kvar länge i systemet, var mer därför jag frågade.
Oki, näe jag har aldrig hört talas om att det skulle vara obligatoriskt med urinprov när man kommer dit, jag har inte fått gjort nått sånt exempelvis. Välkommen till forumet föresten :)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-06 0:40:14

Nefarious skrev:
sansula skrev:
KrigarSjäl skrev:Ännu mer drogliberal dynga. Fråga de som jobbar på psyket om cannabisplantans ofarlighet...


Fråga de som jobbar på Torken, fyllecellerna, psyket, de som behandlar benskörhet, bukspottscancer, depression, diabetes, infertilitet, hjärnskador, hjärt- och kärlsjukdomar, levern, lillhjärnan, och som förebygger och hanterar olyckor, alkoholförgiftning, brott, drunkningar, självmord etc - om alkoholens farlighet.

Gör sen studier på alkisarna utanför bolaget och smeta därefter på resultaten på alla som någonsin druckit en öl.

Då börjar du bli konsekvent.

... Du är för en kriminalisering av alkohol förstår jag? Du är absolutist eller hur? Nykter som en nötkärna?


Vilket jävla skitsnack. Man måste inte vara ett genomperfekt helgon för att ha rätt att tycka att vissa saker är dåliga. Man får faktiskt tycka att droger är skit trots att man tar en öl ibland.


Inget skitsnack alls, ser du det så har du inte förstått vad jag skrev.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav sansula » 2012-01-07 21:54:25

ragnevi skrev:Ungefär en tredjedel av Sveriges befolkning har p.g.a. en genetisk avvikelse lättare för att utveckla psykoser vid brukning av cannabis. Varav en procent kommer att utveckla schizofreni, men det krävs bara ett enkelt blodprov för att se om du befinner dig i riskgruppen, finns beskrivet i Normalt? - från vansinnesdåd till vardagspsykoser av David Eberhard.
Därför skulle en legalisering rakt av i Sverige vara förödande…
Sedan är risken för lungcancer mycket högre än vid bruk av cigaretter och det är också betydligt svårare att få rätt dosering och en självmedicinering kommer förr eller senare att spåra ur.

Det går att få en spray utskriven på licens idag och det finns på andra håll i Europa tabletter. Det är så THC kommer att ta sig in på hyllorna på apoteken och någon generell legalisering ligger långt bort.


För vissa MS och smärt -patienter dock (i Sverige förstås, i Spanien t.ex, så kan du t.ex. få Cannabis mot migrän etc).

Sen vet jag inte riktigt vad du bygger dina åsikter på för fakta:

A recent systematic review concluded that cannabis use increases risk of psychotic outcomes independently of confounding and transient intoxication effects. Furthermore, a model of the association between cannabis use and schizophrenia indicated that the incidence and prevalence of schizophrenia would increase from 1990 onwards. The model is based on three factors: a) increased relative risk of psychotic outcomes for frequent cannabis users compared to those who have never used cannabis between 1.8 and 3.1, b) a substantial rise in UK cannabis use from the mid-1970s and c) elevated risk of 20 years from first use of cannabis.


The study cohort comprised almost 600,000 patients each year, representing approximately 2.3% of the UK population aged 16 to 44. Between 1996 and 2005 the incidence and prevalence of schizophrenia and psychoses were either stable or declining. Explanations other than a genuine stability or decline were considered, but appeared less plausible. In conclusion, this study did not find any evidence of increasing schizophrenia or psychoses in the general population from 1996 to 2005.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19560900

They found that individuals treated for post-pot smoking psychotic episodes had the same likelihood of having a mother, sister or other "first-degree" relative with schizophrenia as did the individuals who had actually been treated for schizophrenia themselves. This suggests that cannabis-induced psychosis and schizophrenia are one and the same, the researchers note. "These people would have developed schizophrenia whether or not they used cannabis," Arendt explained in comments to Reuters Health.

Based on the findings, the researcher says, "cannabis-induced psychosis is probably not a valid diagnosis. It should be considered schizophrenia."


http://www.reuters.com/article/2008/11/ ... 22&sp=true

Study Finds No Cancer-Marijuana Connection
By Marc Kaufman
Washington Post Staff Writer
Friday, May 26, 2006

The largest study of its kind has unexpectedly concluded that smoking marijuana, even regularly and heavily, does not lead to lung cancer.


http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 29_pf.html
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Cleveland » 2012-01-11 1:59:44

KrigarSjäl skrev:Ännu mer drogliberal dynga. Fråga de som jobbar på psyket om cannabisplantans ofarlighet...

Till skillnad från andra mediciner? Klart det finns risker men ju fler alternativ desto bättre eftersom att alla mediciner inte fungerar för alla pga dålig effekt eller för starka bieffekter. För folk med brutala sömnproblem t.ex. finns det inte särskilt mycket alls man kan bruka. Om inte melatonin fungerar så är det ju typ bara benzo man kan köra och det blir man snabbt beroende av och bildar tolerans så det behöver alternativa mediciner att byta med så att man får ner toleransen.
Cleveland
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2012-01-10

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav marcooleo » 2012-01-12 23:35:19

Man blir ju totalt beng utav cannabis, visst är det nice men man blir ju helt borta i huvudet under ruset och kan inte vara ibland folk, men visst hjälper det mot asperger, man blir väldigt klar i huvudet efteråt av den bearbetning som sker av alla tankar under rusets gång
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav tassemark » 2012-01-14 13:43:11

Hej! Har använt olika droger jag köpt från andra länder, och märker en väsentlig skillnad som är livsviktig för mig. Jag somnar av dem! Har använt en rad legala mediciner utskrivna av svenska läkare på recept, men de fungerar en tid i början. Sedan har de ingen verkan. Skulle gärna vilja testa t ex Sativex. Målet för mig är inte att bli "hög", eftersom jag sannolikt inte blir det. Men där emot att sova en timme. På natten har jag inget problem med att somna. Mitt problem är istället att fortsätta sova hela natten igenom. Har testat olika mediciner, samt promenader och fysisk träning i cirkelträning och boxercise. Det är bra och trevligt att träna, men påverkar inte min nattsömn. Annat än att jag blir piggare en stund efter träningen och får lite svårare att somna.

Kallar själv mitt problem för "sömnbrist", eftersom jag inte får tillräckligt med sömn per dygn. Kan heller inte sova ikapp sömnbristen, genom att försöka sova längre på natten. Förut gick jag och lade mig vid åtta-niotiden på kvällen. Men då vaknade jag flera gånger under natten. Så då började jag sova vid tio-elvatiden på kvällen. Sov lite längre, men brukar vakna vid halv fem eller femtiden på morgonen. Och har sedan svårt för att somna igen. Blir där emot trött vid tiotiden på dagen och någon gång vid tvåtiden på eftermiddagen. Ibland hände det att, trots att jag kände mig trött och nedstämd, hade jag ändå svårt för att somna. Då ökade nedstämdheten och gick över till självmordstankar. Brukar jämföra självmordtankarna med "att leva som om jag dog igår". Livet känns meningslöst och innehållslöst. Efter en stunds sömn, brukar jag känna det som om jag kan "ta upp kampen" om att vilja leva vidare igen.

Så jag började söka efter kosttillskott och liknande på nätet. Fann många olika medel och blandningar, som vänderot, valeriana, johannesört, stackers, serotonin och tryptofan, kava kava, samt andra som man blir mer "uppåt" av. Inte att förvåna sig över att jag hade ännu svårare för att sova. Och kände det som om jag fick både hjärtklappning och högre blodtryck. Alltså inte bra.

Så hamnade jag allt oftare på sådana sidor som man varnar för i Sverige. Man kan kanske kalla dessa sidor för Ethnobotanicals, eller Entheologicals. Där säljs det flera olika örter, extrakt och blandningar med olika syften. Begreppet "narkotika" har ju idag fått en ganska egendomlig betydelse, eftersom begreppet från början syftade på "sömnmedicin", "bedövningsmedel" och "narkotiskt medel", t ex använt vid operation eller annan smärtstillande behandling. Idag betyder "narkotika" att medlet eller, rättare sagt, effekten av medlet, är narkotikaklassat. Att man inte få ta in det i landet, inte får inneha det, inte får sälja, ge bort eller köpa det. Varken för eget bruk eller för att odla det. Detta gäller förstås inte för alla droger och narkotika i alla sammanhang. Blomman för Dagen och Kanna verkar vara undantag. Så länge man har dem som prydnadsväxter i sin trädgård. Men det är också en viss skillad på drogernas effekter. De som man enkelt kan kalla för "schamandroger" har ju som verkan att man får en annan verklighetsuppfattning. Inte att man somnar eller slappnar av i muskler och leder.

Så nu har jag skrivit ett mejl till min läkare och andra vårdgivare om att jag skulle vilja ha utskrivet Sativex, External eller Marinol (Dronabinol) för att sova en stund på dagen.
Många människor kan inte ana hur sömnbrist kan påverka en på längre tid. De rekommenderar sådant som att inte röka tobak, inte dricka alkohol, inte dricka kaffe eller te, ha fönstret öppet och ta det lugnt innan man går och lägger sig. Som om någon med sömnbrist inte skulle känna till alla dessa, i och för sig, välmenande råd.
Problemet med att köpa s k "ethnobotaniska" droger, extrakt och blandingar på nätet, är att de kan betraktas som "smuggling". Som kan leda till straff, t ex böter, eller t o m fängelse. Och skulle någon fråga mig om mitt eget sätt att bota min sömnbrist, är värt sådana straff, så kan jag bara svara " - Ja!" på den frågan. Men jag undrar varför mitt botande av min sömnbrist ska betraktas som ett brott eller en kriminell handling, bara för att få sova några timmar mer varje dygn?

Bör kanske tala om att jag också har testat kedjetäcke, för att sova bättre. Ett annat försök är att sova med hörlurar till en mp3-spelare, som spelar musik hela natten. Sover bättre med den, men vaknar ändå vid fem-tiden på morgonen. Så att jag blir trött och nedstämd senare under dagen.


Moderator atoms - när ett inlägg består av så mycket text som i detta inlägg är det viktigt att den är så lättläst som möjligt; det är därför som den har delats upp i kortare avsnitt.
tassemark
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-01-14

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav slackern » 2012-02-11 18:07:50

Då kan ni slutta spekulera läkemedelsverket kommer att godkänna cannabis.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/canna ... 842549.svd
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Iridia » 2012-02-11 20:12:16

Wow! Det trodde jag aldrig att svenska myndigheter skulle godkänna.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Red and green » 2012-02-11 20:37:54

Jaaaaa, men det kommer bara en del av MS-patienter att få och Läkemedelsverket kommer att ha stenkoll på detta. Mycket svag spray så det kan man inte knarka på.
Andra än MS-sjuka kan glömma att få denna läkemedlen.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav slackern » 2012-02-11 20:40:38

Red and green skrev:Jaaaaa, men det kommer bara en del av MS-patienter att få och Läkemedelsverket kommer att ha stenkoll på detta. Mycket svag spray så det kan man inte knarka på.
Andra än MS-sjuka kan glömma att få denna läkemedlen.

:-)230


Fast vissa andra mediciner kan ju läkarna skriva ut för andra saker än vad de ska användas för. Kanske händer med det med? För Jag tror att Molidial eller vad det heter som de skriver ut för Narcolepsi är narkotika klassat och skrivs ut till folk med depressioner.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Red and green » 2012-02-11 20:59:03

Näe jag tror inte det. Som jag skrev Läkemedelsverket kommer att hålla stenkoll över till vilka patienter medicinen skrivs ut.

Det är en annan sak om användningsområdet utökas senare men jag tror absolut inte att i det här fallet det kommer att ske utan djupare diskussioner och bestämmelser.

Big brother is watching. MS ska det va.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav marcooleo » 2012-02-12 0:38:09

Flawed skrev:Lindra ADHD med cannabis låter inte så jättelockande.
Jag upplever cannabistomtar som kroniskt infantila och trögtänkta.
Är man riktigt sjuk så spelar sådana aspekter ingen större roll.
Cannabis är däremot inget man generellt vill ha i samhällsmaskineriet.Jag vill inte att min busschaufför eller stadsminister är en haschtomte.

Ja under rusets gång försvinner tids och rumsuppfattningen till stor del och närminnet sviktar helt. En oerhört potent drog, märkligt att inte hasch och marijuana betraktas som tung narkotika då THC-halten är 15-20% i dessa dagar vilket resulterar att man blir helt beng. Ska man syssla med sånt får man allt hålla sig inomhus. Och är man inte upplyst innan vad den starka effekten kan göra med en kan det leda till förvirring, panikångest och paranoia mao cannabis relaterad psykos, släpper dock lyckligtvis efter några timmar för de flesta. Men psykosbenägna människor och de som kan ha anlag för psykos bör absolut inte använda denna drog. Det är inget ovanligt begrepp på psyk med haschrelaterad psykos och utlöst schizofreni. Det är som sagt en mycket potent psykedelisk drog idag som jag nästan skulle vilja ställa bredvid LSD i jämförbarelse.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Parvlon » 2012-02-12 0:40:46

marcooleo skrev:Det är som sagt en mycket potent psykedelisk drog idag som jag nästan skulle vilja ställa bredvid LSD i jämförbarelse.
Jämfört med att vara nykter så är det klart att det liknar men det låter inte som att du testat så många.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Alien » 2012-02-12 2:11:58

– Det här är en glad nyhet för dem som inte får någon lindring av de vanligaste läkemedlen. Sprejen kan lindra stelhet och smärta i kroppen, vilket är vanligt vid ms, säger Jan Hillert, professor och ms-forskare vid Karolinska institutet.

Cannabisläkemedlet Sativex sprejas på slemhinnan under tungan. Medlet innehåller två olika extrakt från växten Cannabis sativa L. Plantorna odlas i läkemedelsföretaget GW Pharmaceuticals växthus på hemlig plats i England. Cannabis påverkar särskilda receptorer i hjärnan och det leder bland annat till minskad stelhet och muskelkramper hos ms-drabbade.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/cannab ... pa-smartan

Man kan ju hoppas att det utökas för andra smärtor också, t ex för obotlig cancer. Fast då kanske det behövs starkare doser och då blir det ännu mer kontroversiellt.

– Det ger ingen kick. Det är låga koncentrationer i de doser det handlar om. Vissa har stor nytta av medlet, hos andra fungerar det inte alls. Biverkningar som yrsel, illamående och dåsighet är ganska vanliga, säger Hans Sjögren, överläkare och utredare på Läkemedelsverket.

Enligt läkemedelsföretaget kommer medlet att finns tillgängligt på apoteken till sommaren. Jan Hillert uppskattar att ungefär 1 000 ms-sjuka kommer att få läkemedlet. Han är orolig för att en del har orimliga förväntningar.

– Många tror att medlet ska ge en avsevärt förbättrad livskvalitet. Tyvärr ger studierna inget stöd för det.


Förhoppningsvis subventioneras det som andra läkemedel, annars blir det dyrt, 4.800 kr för fyra veckor.

Medicinsk förklaring:
Sativex är en munsprej som innehåller substanserna THC och CBD, som utvinns ur växten Cannabis sativa L.
THC och CBD binder till två receptorer i centrala nervsystemet: Den ena receptorn påverkar främst funktioner i hjärnan, den andra både hjärnfunktioner och immun­systemet.
Detta leder till minskad stelhet hos ms-sjuka, men den exakta mekanismen är okänd.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/cannab ... pa-smartan
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nekad neuropsykiatrisk-utredning p.g.a cannabis-bruk?

Inläggav Haggis » 2012-06-05 3:41:35

Jag kan inte låta bli att väcka den här tråden igen pga alla obildade och felaktiga kommentarer om droger, deras skadlighet och deras ev inverkan på personligheten.

Till att börja med kan man konstatera att tre månaders abstinens är ett helt absurt krav som har lika bra stöd i vetenskapen som spådomar i kaffesump. Varför har man inte samma krav på andra, visserligen lagliga men faligare, droger som alkohol, nikotin och koffein tex?

Några verkliga fakta när det gäller cannabis:
1) Cannabinoider (de aktiva ämnen i cannabis) bryts ner på under fyra timmar hos hyfsat friska människor.

2) Av alla växter som är kända av vetenskapen finns ingen som är mindre giftig än cannabis(!). Det trodde ni inte, va? För att uppnå MD50 (en förgiftningsnivå där det är 50% dödlighet) krävs att en person sätter i sig 800 kg cannabis på under fyra timmar. Det är med andra ord omöjligt att överdosera cannabis.

3) Det finns minst ett tjog åkommor och svåra sjukdomar där cannabis är den enda kända och fungerande behandlingen och/eller lindringen. Bland dessa sticker nog MS ut mest, tycker jag, eftersom cannabis kan förlänga livet för MS-patienter med upp till flera hundra procent!

Första punkten visar att det är andra, troligen ideologiska, skäl som gör att TS nekas utredning. I min egen utredning berättade jag öppet att jag röker då och då och faktum är att cannabis dämpar alla mina AS-drag och fungerar som en "behandling" mot AS... Det kan vara något att tänka på.

De "personlighetsförändringar" som gärna refereras till av nollvisionister är akuta berusningssymptom som försvinner efter fyra timmar, såvida man inte intar mer cannabis.

mnordgren:

Diskussionen kommer ursprungligen från den här tråden:

nekad-neuropsykiatrisk-utredning-p-g-a-cannabis-bruk-t26189.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Haggis
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-06-02

Återgå till Aspergare och vården



Logga in