I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%
 
Antal röster : 89

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Felle » 2011-06-24 18:55:39

Såg fram emot filmen, har sett den nu men "vi" framställs riktigt efterblivna ut. Det var ju vissa scener han agerade normalt, resten av filmen var han ju grov aspbergare. Var inte mycket som stämde överens me mig... Kan inte säga att jag kände igen mig i någon situation heller eller dem extrema reaktioner. Som andra har sagt, filmen fördömer oss, ger en skevaktig bild med budskapet att vi är clowner och man skall skratta åt oss. Ursäkta om jag upprepar vad folk tidigare har sagt men jag orkar inte ploga igenom 20 sidor text för att göra en korrekt analys :wink:

Jag undrar hur dem researchade material till filmen, och vad var syftet med den alltså själva filmen. Göra en komedi för familjeunderhållning med en person med en rolig diagnos som ska spelas i överdrift. :!: :?: Visst den var okej som underhållning men att sprida kunskap om AS och förmedla får den 0 Popcorn. :-)007

Jag skumma igenom snabbt några kommentarer och fann att dett fanns något extra material till filmen. Jag hoppas att det blev förklarat av "riktiga" aspbergers att det var en slags överdrift med alla aspie sidor i Simon.

Personligen tycker jag just AS är så grovt spektrum och så många nyanser vettifan om man borde dela in den i djupare avdelningar med tanke på hur vi alla olika personligheter skiljer oss åt från varandra...

Läser Mozart and the Whale för stunden. Boken är riktigt bra, och därefter skall jag se filmen, förväntar mig att filmen kommer vara kass och spegla boken fel :roll:
Felle
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Cybertron & Diverse Fantasy världar

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav barracuber » 2011-06-24 20:00:02

[OT]

Felle skrev:Läser Mozart and the Whale för stunden. Boken är riktigt bra, och därefter skall jag se filmen, förväntar mig att filmen kommer vara kass och spegla boken fel :roll:


Jag har själv inte läst den än, men kanske ska göra det. En annan skönlitterär AS-skildring som är ännu mer känd och som även diskuterats mycket här är denna:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Curiou ... Night-Time

OBS jag vet att detta inte är en boktråd, det finns redan flera boktrådar. Använd sökfunktionen om du vill diskutera böcker specifikt - speciellt den Avancerade sökningen är bra när man väl kommer igång med den.

[/OT]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Pemer » 2011-06-24 20:24:35

barracuber skrev:En annan skönlitterär AS-skildring som är ännu mer känd och som även diskuterats mycket här är denna:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Curiou ... Night-Time

Den nämnde faktiskt "I rymden..."-upphovsmännen som inspiration till att de ville göra en film med AS-tema.

Jag har ännu inte läst den själv, men jag har förstått att den tydligen INTE handlar om en huvudperson med AS utan med autism...?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: SVT2: Novellfilm: I rymden finns inga känslor.

Inläggav pjask » 2011-09-24 23:11:39

Ni som sett långfilmen kanske kan förklara slutet för mig. Blev hon tjejen ihop med någon av killarna och i så fall vem av dem?

Skön kille för övrigt. Härligt att se att jag äntligen får upprättelse. Jag slog folk reflexmässigt som tog i mig. Jag putte till och med ned en tjej från en skateboardramp en gång. Jag fick inte ha en tunna hemma så jag bodde bakom ett par lådor under "min" säng.
Jag har sagt det förut, superhärlig film alltså (förutom slutet som jag inte begriper).

Den där stereotypa bilden bland forumaspergare om den altruistiske, empatiske, högintelligente, belevade, sociala och sexuella människan får mig att kräkas.

Hade varit kul att se en film om en kille som hatar borgare, gnäller på sjukvården, allmänt självupptagen, bitter, borgarhatande, besserwisser (utan fog för det), ologisk m.m. Hade säkert blivit succé och en mer rättvisande bild av människor med asperger.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Re: SVT2: Novellfilm: I rymden finns inga känslor.

Inläggav Jagers » 2011-09-25 1:26:46

pjask skrev:Ni som sett långfilmen kanske kan förklara slutet för mig. Blev hon tjejen ihop med någon av killarna och i så fall vem av dem?.


Asperger-killen vart kär i tjejjen, och dem vart ihop. :)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: SVT2: Novellfilm: I rymden finns inga känslor.

Inläggav pjask » 2011-09-25 10:15:42

Jagers skrev:
pjask skrev:Ni som sett långfilmen kanske kan förklara slutet för mig. Blev hon tjejen ihop med någon av killarna och i så fall vem av dem?.


Asperger-killen vart kär i tjejjen, och dem vart ihop. :)


Tack skall du ha!

Ja, där ser man. Bra att befolkningen får en bild av mig som en vinnare. Det enda som fattas nu är en tjej som är ekvivalent med kaos. :-)Happy
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Re: SVT2: Novellfilm: I rymden finns inga känslor.

Inläggav Sheyen » 2011-09-25 10:52:09

Jagers skrev:
pjask skrev:Ni som sett långfilmen kanske kan förklara slutet för mig. Blev hon tjejen ihop med någon av killarna och i så fall vem av dem?.


Asperger-killen vart kär i tjejjen, och dem vart ihop. :)

Jag hade sett filmen 6 gånger utan att förstå vad som hände i slutet (jag tyckte att filmen slutade så plötsligt). Sen berättade Fenren för mig att Simon och den där tjejen blev kära i varandra.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: SVT2: Novellfilm: I rymden finns inga känslor.

Inläggav LordNelson » 2011-09-25 16:17:39

pjask skrev:Hade varit kul att se en film om en kille som hatar borgare, gnäller på sjukvården, allmänt självupptagen, bitter, borgarhatande, besserwisser (utan fog för det), ologisk m.m. Hade säkert blivit succé och en mer rättvisande bild av människor med asperger.

Har alltid hållit för osannolikt att någon skulle kunna tänkas göra en film om mej.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: SVT2: Novellfilm: I rymden finns inga känslor.

Inläggav pjask » 2011-09-26 20:01:49

LordNelson skrev:
pjask skrev:Hade varit kul att se en film om en kille som hatar borgare, gnäller på sjukvården, allmänt självupptagen, bitter, borgarhatande, besserwisser (utan fog för det), ologisk m.m. Hade säkert blivit succé och en mer rättvisande bild av människor med asperger.

Har alltid hållit för osannolikt att någon skulle kunna tänkas göra en film om mej.


Den kommer säkert, de kanske gör en del 2. Istället för ordentlig research så använder de en djupstudie av olika internetforum och då har du din film.

Eller så blir det ingen mer film för alla med asperger har blivit "friska" då vi övergått till en mjölkfri kost eller skickat oss själva på en kroppsscanning.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Re: SVT2: Novellfilm: I rymden finns inga känslor.

Inläggav Debbido » 2011-12-26 23:39:13

Jaha, NU HAR JAG ÄNTLIGEN SETT FILMEN PÅ DVD!!! :-)Happy

Jag hade ju redan bearbetat detta med besvikelsen och vreden över att man lanserar en film som börjar med "Simon har AS och han..." Så kommer det en minilista över egentskaper som ger en illusion av underhållningsfilm med smått dokumentärt innehåll. Vilseledande information till allmänheten.

Så, när jag nu såg filmen var det för att avnjuta en komedi om en kille som inte har någonting med mig att göra, i stort sett i alla fall.
Jag tyckte då att den var kul, underhållande och söt på många vis. Jag frågade sonen om han kände igen mig i Simon? NEJ! löd svaret. Så - då var det bara en komedi, inget annat.

Fast, någon likhet fanns det kanske...min vilja att på ett systematiskt, logiskt, intelligent sätt beta av andra människors problem, om de själv är helt oförmögna till det av olika skäl. Alla pärmarna med utredningar på utsatta människor i hyllan talar sitt tysta språk om ett annorlunda sätt att hantera en ofta grym verklighet på. Men om alla gjorde som jag skulle soc-tanterna bli överflödiga och vi skulle få ett bättre samhälle. Aspisar kan förbättra världen, i alla fall skaka om den.

Jag gillade Simons sätt att skaffa fram en flickvän till sin bror. Härligt systematisk! Men vad jag förstår skaffade han fram en flckvän till sig själv? Hon tacklade han AS på ett skönt avväpnande sätt som verkade förändra Simon till det bättre.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav nallen » 2012-06-09 21:57:35

Nu håller jag, sent om sider, på att se eländet.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav plåtmonster » 2012-06-09 22:03:52

Pemer skrev:Jag har ännu inte läst den själv, men jag har förstått att den tydligen INTE handlar om en huvudperson med AS utan med autism...?

Inga problem, man definierar om diagnoserna .. :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Pieohpah » 2012-06-09 22:13:36

'Mozart and the whale' var en bra film! Den var mycket karikatyr iofs som 'I rymden finns inga känslor'... Alla med asperger verkar mycket mer autistiska än de behöver vara. Men de två ger ändå en bättre bild av AS än typ 'Rainman'.

Jag gillar 'Fisher king' men Terry Gilliam har nog någon annan diagnos.

Tim Burton har troligen AS om man får tro frugan.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-09 22:28:20

Bill Skarsgård följer sin faders fotspår att spela nörd helt enkelt.
Stellan spelade "Den enfaldige mördaren". Nu Bill som Simon.

Och jag tycker Bill gör detta mycket bra! Det är en Biofilm, inte en upplysningsfilm.
Man kunde ju dock önskat ett tätare manus.
Men att Bill gör en bra roll är ett som är säkert.

Jag är vän med tre stycken aspiesar som skulle göra sig väldigt bra i rollen!
Därför att de är personer man skrattar åt och med.

Att man sedan samlat alla aspiesegenskaper i en och samma person är ju inte konstigt.
Hu vad tråkigt det blivit om det handlat om mig t.e.x!
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav nallen » 2012-06-09 22:43:32

Usch så trögt.... och överdrivet spelat. Slutet var allmänt oklart också.
1 gitarr av 5 möjliga.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav kvicksilver » 2012-06-09 22:44:53

nallen skrev:Usch så trögt.... och överdrivet spelat. Slutet var allmänt oklart också.
1 gitarr av 5 möjliga.


Kunde inte hålla med mer. Kudos dock för extramaterialet!
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav plåtmonster » 2012-06-09 22:48:47

Vad finns i extramaterialet som är av intresse?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-10 0:34:53

nallen skrev:Usch så trögt.... och överdrivet spelat. Slutet var allmänt oklart också.
1 gitarr av 5 möjliga.


Ja du hade ju klart innan vad du tyckte :-)Happy
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav nallen » 2012-06-10 0:37:10

Que?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Alien » 2012-06-10 1:08:17

plåtmonster skrev:Vad finns i extramaterialet som är av intresse?


Intervjuer med fyra äkta aspergare, varav en Pemer. Och så sånt där vanligt extramaterial som när skådespelarna klantar sig, säger fel och börjar skratta och de får ta om och ta om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Swesse » 2012-06-10 2:22:38

Alien skrev:
plåtmonster skrev:Vad finns i extramaterialet som är av intresse?


Intervjuer med fyra äkta aspergare, varav en Pemer. Och så sånt där vanligt extramaterial som när skådespelarna klantar sig, säger fel och börjar skratta och de får ta om och ta om.


Jag hoppas verkligen att de som ser filmen på DVD även kollar på intervjuerna, så att folk kan fatta att aspergare inte är maniska idioter (vilket filmen nämligen förmedlar).
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Choklad » 2012-06-10 3:12:31

Pieohpah skrev:Tim Burton har troligen AS om man får tro frugan.

Med tanke på att många av Tim Burtons filmer har aspiga huvudrollskaraktärer så verkar det inte så konstigt. Har för mig att de även är särbos/grannar eftersom han har en annorlunda dygnsrytm och vill vara ensam ibland.

Jag tror att de flesta förstår att I rymden finns inga känslor är överdriven. Dem jag känner som sett den har alla sagt att den var bra eller okej men att Simon var väldigt överdriven. Den var inget för mig, avskyr svensk film och denna kändes extremt svensk.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav matterik » 2012-06-10 4:31:15

Filmtiteln insinuerar att de med asperger inte har några känslor.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-10 5:28:18

matterik skrev:Filmtiteln insinuerar att de med asperger inte har några känslor.


Inte i rymden iaf :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in