I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%
 
Antal röster : 89

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-10 10:16:36

nallen skrev:Nu håller jag, sent om sider, på att se eländet.


Ja du kallade den elände, utan att ha sett den först :-)Happy
alltså hade du redan bestämt dig för att den var ett elände.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-10 10:19:39

matterik skrev:Filmtiteln insinuerar att de med asperger inte har några känslor.


Alltså så menar titelskrivaren att det är bättre att vara i rymden, för där finns inga känslor att behöva sig på att tolka eller misstolka om man så vill :D

Nej, att läsa mellan raderna..
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav nallen » 2012-06-10 11:26:11

Yv Ericsson skrev:Ja du kallade den elände, utan att ha sett den först

Ah, jag hade sett de första 10 minuterna eller så när jag skrev inlägget.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-10 12:07:18

Yv Ericsson skrev:Bill Skarsgård följer sin faders fotspår att spela nörd helt enkelt.
Stellan spelade "Den enfaldige mördaren". Nu Bill som Simon.

Jag är vän med tre stycken aspiesar som skulle göra sig väldigt bra i rollen!
Därför att de är personer man skrattar åt och med.


1. Stellans rollfigur i Den enfaldige mördaren är inte nörd utan en harmynt fattig som tar tjänst som dräng.

2. Är det så du vill att aspergare ska framstå? Som personer man kan skratta åt och med?
- Jag föredrar att bli tagen på allvar och hatar att man vill ha oss till ngt slags clowner i lättsamma komedier.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-10 12:42:27

KrigarSjäl skrev:
Yv Ericsson skrev:Bill Skarsgård följer sin faders fotspår att spela nörd helt enkelt.
Stellan spelade "Den enfaldige mördaren". Nu Bill som Simon.

Jag är vän med tre stycken aspiesar som skulle göra sig väldigt bra i rollen!
Därför att de är personer man skrattar åt och med.


1. Stellans rollfigur i Den enfaldige mördaren är inte nörd utan en harmynt fattig som tar tjänst som dräng.

2. Är det så du vill att aspergare ska framstå? Som personer man kan skratta åt och med?
- Jag föredrar att bli tagen på allvar och hatar att man vill ha oss till ngt slags clowner i lättsamma komedier.


1. Jag tycker om ordet nörd. Såvida det inte sårar folk. Jag kallar mig själv nörd. Likväll som en del kallar sig själva "blattar". Det avdramatiserar ordet att använda det flitigt, är min inställning.

2. Jag accepterar till fullo att du inte vill bli skrattad åt eller med. Själv är jag anorlunda på den punkten. Jag uppskattar att folk tycker mitt funktionshinder är lustigt. Jag känner mig def. inte som en pajas för det.
Jag ser det som en stor tillgång!

"Om man jämför 100 aspergers med varandra, så har dom mera olikheter med varandra, en om man jämför 100 NT:s med varandra".

En mening som trivs mig.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-06-10 13:00:08

1. Jag har inte heller någonting emot ordet nörd, men det är inte det det handlar om utan att man ska använda det vid rätt ställe. På vilket sätt skulle den rollfiguren vara en nörd? Man ser ju inget nördigt vetande eller så utan att han är förtryckt för att han är harmynt & fattig - men det är ju inte sånt nördbegreppet handlar om. Nörd är inte samma sak som outsider eller byfåne. Nörd handlar om att snöa in på intressen.

2. Tycker du så är du i full rätt till det.

3. Visst fan är vi väldigt olika varandra. Jag brukar kunna känna igen mig i en av tjugo eller ngt sånt. Om vi snackar stil, attityd, utseende etc brukar jag ha mer gemensamt med ADHD-folk, de är inte lika "Stig-Helmer-benägna" om man säger så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Yv Ericsson » 2012-06-10 13:26:15

KrigarSjäl skrev:1. Jag har inte heller någonting emot ordet nörd, men det är inte det det handlar om utan att man ska använda det vid rätt ställe. På vilket sätt skulle den rollfiguren vara en nörd? Man ser ju inget nördigt vetande eller så utan att han är förtryckt för att han är harmynt & fattig - men det är ju inte sånt nördbegreppet handlar om. Nörd är inte samma sak som outsider eller byfåne. Nörd handlar om att snöa in på intressen.

2. Tycker du så är du i full rätt till det.

3. Visst fan är vi väldigt olika varandra. Jag brukar kunna känna igen mig i en av tjugo eller ngt sånt. Om vi snackar stil, attityd, utseende etc brukar jag ha mer gemensamt med ADHD-folk, de är inte lika "Stig-Helmer-benägna" om man säger så.


1. okey da. ger mig.
använde ordet nörd på fel ställe. Han är ju "Idiot" enligt den elaka fabrikören..har vett lättare förståndhandikapp..osv.

2. tack. då jag inte orkar med mera negativitet.

3. Intressant. Vet inte om jag är mer lik den ena eller den andra. Jag är nog mera ADHD kanske?
Förövrigt känner jag inte igen mig i några andra en mina barn. Och dom är underbara! :-)Hug
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2012-06-10 21:24:18

Yv Ericsson skrev:Bill Skarsgård följer sin faders fotspår att spela nörd helt enkelt.
Stellan spelade "Den enfaldige mördaren". Nu Bill som Simon.

Och jag tycker Bill gör detta mycket bra! Det är en Biofilm, inte en upplysningsfilm.
Man kunde ju dock önskat ett tätare manus.
Jag klagar inte heller på Bills skådespelarinsats, utan på hur vi "aspisar" framställdes i filmen. Men så verkar ju fördomarna om oss vara, att antingne är vi idioter eller våldsamma galningar. En person som Simon i den här filmen skulle säkert hamna inom autismspektrumet, men diagnosen skulle nog inte bli AS.
Jag är vän med tre stycken aspiesar som skulle göra sig väldigt bra i rollen!
Därför att de är personer man skrattar åt och med.

Att man sedan samlat alla aspiesegenskaper i en och samma person är ju inte konstigt.
Hu vad tråkigt det blivit om det handlat om mig t.e.x!

Men ingen har ju heller klagat på Bills skådespelarinsats. Han verkar jätteduktig. Men i verkliga livet skulle knappast en person som Simon i den här filmen få diagnosen Aspergers syndrom. Något annat inom autismspektrumet, ja visst, men knappast AS. Fast sådana är ju fördomarna om oss "aspisar". Antingen är vi idioter, som inte kan ta hand om oss själva, eller så är vi våldsamma galningar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav ingetbranamn » 2014-02-23 14:45:12

Sämsta filmen jag sett. Den får 0/10.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Pieohpah » 2014-03-01 6:31:59

Jag gillar filmen, men inte har Bills karaktär AS. Skulle det vara så, och det säger han iofs i filmen, så är det överspel och feltolkad hemläxa inför inspelningen.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Alien » 2015-08-27 14:05:01

Bump!

Nu är det dags för den amerikanska remaken.

svt skrev:Den svenska komedin ”I rymden finns inga känslor” ska spelas in på nytt i en amerikansk version, producerad av den Oscar-belönade ”Rain man”- och ”Breaking bad”-producenten Mark Johnson. Originalfilmens skapare Andreas Öhman kommer att regissera på nytt.
http://www.svt.se/kultur/film/i-rymden- ... ood-remake

Undrar om den också kommer att heta Simple Simon (som är den engelska titeln på filmen).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2015-08-30 10:20:48

Men fy! Tänk om vi bara kunde få glömma bort den här avskyvärda kalkonen!
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Puzzle » 2015-08-30 10:31:15

Alien skrev:Bump!

Nu är det dags för den amerikanska remaken.

svt skrev:Den svenska komedin ”I rymden finns inga känslor” ska spelas in på nytt i en amerikansk version, producerad av den Oscar-belönade ”Rain man”- och ”Breaking bad”-producenten Mark Johnson. Originalfilmens skapare Andreas Öhman kommer att regissera på nytt.
http://www.svt.se/kultur/film/i-rymden- ... ood-remake

Undrar om den också kommer att heta Simple Simon (som är den engelska titeln på filmen).

Spännande, kan jag räkna med att du bumpar igen när den kommer ut så jag blir påmind att se den? :wink:

Jag tycker ju ändå att det är bra att höga vetskapen om asperger och andra psykiska problem och den här filmen gör det ju ändå bättre än många andra.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav alixha » 2015-08-30 12:28:12

När filmen kom översattes titeln till Simple Simon.
Frågan är ju om dom menar typ "Enkla Simon" eller mer "Simpleton Simon" vilket istället blir "Idiot/Pajas Simon".
Kanske är det en referens till barnramsan "Simple Simon"?
Oj, oj, oj.


Jag gillade filmen, älskar när man driver med stereotyper.
Det är ju trots allt en drama/komedi och inte bara en drama film.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Latmask » 2015-08-30 15:53:42

Jag hatar filmen. Mest pga att budskapet känns förolämpandd mot alla involverade, speciellt NT människorna. Cecilla Forss karaktär blir förtjust i Simon trots att han typ konstant behandlar henne som skit. Det första han gör i filmen är bokstavligt talat att ge henne en örfil.

Det värsta är dock slutet av filmen. Simon får sina arbetskamrater att KIDNAPPA sin brorsa så dem kan ta honom till en blinddate. De trycker in honom i en säck och kör honom ditt i en vagn. Brorsan verkar ligga i säcken och skrika i över sex timmar. Traumatiserad föf livet, så möter han sen cecillia fors. Brorsan förklarar vad som hänt och är förståeligt rosenrasande. Då blir Cecillia ARG på bforsan. Sen förklarar hon för kidnappningsoffret att "Simon gjort allt detta för att han bryr sig om honom".
Och då får brorsan SKULDKÄNSLOR.

Efter en sån här incident sä hade brorsan antingen fått Simon inlagd eller ringt polisen. Det finns inte en enda jävla bra anledning att göra så mot sin bror. Men filmen skildrar Simon som en oskyldig liten ängel som aldrig behöver ta konsekvenserna av sitt svinaktiga agerande. Om jag var NT människa hadd jag känt mig förolämpad sv filmen.

En aspie film som jag gillar är Mary and Max. Huvudkaraktären där är mycket mer mångfacetterad. Han har goda och dåliga sidor precis som alla andra. Och budskapet är MYCKET bättre.
Latmask
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-09-26
Ort: Thedas

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2015-08-31 3:02:08

Jag kan bara hålla med dig, Latmask. Den här filmen är helt enkel urusel och sprider unkna fördomar om vad AS är.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Surkatt » 2015-12-25 21:01:05

Jag såg filmen när den gick på TV i natt. Den kändes så pinsamt överdriven att jag satt och rodnade. Simon påminner lite om en femårig kille jag känner, men att en person inte skulle ha lärt sig mer om socialt samspel på si så där en femton år till känns lite knäppt.

Jag såg filmen med en kompis som skrattade gott och frågade mig om jag inte ville krypa ner i en tunna :wink:
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 8:34:28

men vad förväntar ni er av en film egentligen? sen när skildrar film verkligheten?

1. datahackers som bara slår på tangenterna och sedan har all information i världen i i sina händer?
2. romeo och julia? kanske borde förklara: 2 personer som blir kära. familjer som krigar. alla dör i slutet. romantiskt? kanske. verkligt, nja(kanske på ett plan där politiska familjer agerar, för gemene man, nej)
3. människor som bryter fysiska lagar AKA superheroes
4. james bond, ethan hunt osv osv. superhjältar med människohjärnor
5. cancersjuka
6. folk som tar piller som gör dom till supergenier
osv osv osv

det mest absurda med denna tråd är att ni tar det superseriöst och verkligen tar åt er när ni vet att dom skildrar fel. varför blir ni så känslosamma? varför lägga energi på det (ni gör det aldrig annars med saker ni inte gillar). varför får inte film vara just film?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav tahlia » 2015-12-27 2:00:16

Då kan jag tala om för dig att alla där ute inte förstår att detta är överdriven film. En vän som arbetar på bio hörde en lärare informera sina åttondeklassare att de nu skulle få lära sig om aspergers när de såg filmen. Min vän var tillräckligt insatt för att kunna ta människan ur den villfarelsen innan filmen började.
Hur många fler har haft hennes uppfattning där ingen kunnat rätta den?

Det finns en anledning till att vi reagerar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Huggorm » 2015-12-27 10:03:23

Jag försökte se filmen när den kom för några år sedan, men jag klarade bara av halva innan jag stängde av. Dålig och pinsam och inte ett dugg intressant.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Puzzle » 2015-12-27 11:11:23

tahlia skrev:Då kan jag tala om för dig att alla där ute inte förstår att detta är överdriven film. En vän som arbetar på bio hörde en lärare informera sina åttondeklassare att de nu skulle få lära sig om aspergers när de såg filmen. Min vän var tillräckligt insatt för att kunna ta människan ur den villfarelsen innan filmen började.
Hur många fler har haft hennes uppfattning där ingen kunnat rätta den?

Det finns en anledning till att vi reagerar.

Det där hände för mig också men jag tror det var något senare som under gymnasiet kanske och vi såg den på någon "temadag". Men då hade vi i alla fall en förståndig lärare som efter filmen lät oss diskutera den och han förklarade dessutom att det var ett extremfall.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Flia » 2015-12-27 11:28:52

Nu har äntligen jag också sett den.

Jag tycker han har vissa drag gemensamt med Sheldon Cooper, annars tyckte jag den var bra ur mitt perspektiv. Jag förstog honom.

Men den riskerar att cementera fördomarna.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav alixha » 2015-12-27 20:25:52

Äh, man ska kunna skratta åt sig själv.
För övrigt tror jag merparten av befolkningen har glömt bort filmen vid det här laget, den är ju 5 sega år gammal.

Är man mycket orolig över hur AS porträtteras finns det ett extra-spår på DVD:n där dom intervjuar 5 personer som faktiskt har AS, då kan man titta på det istället.

Ungefär 276 000 personer såg filmen på bio, ingen massvandring alltså.
Filmen kategoriseras som drama/komedi eller bara komedi, alltså inte som dokumentär eller faktafilm.

Klart att filmindustrin driver med stereotyper, det är ju roligt 8)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Puzzle » 2015-12-27 20:48:44

alixha skrev:Är man mycket orolig över hur AS porträtteras finns det ett extra-spår på DVD:n där dom intervjuar 5 personer som faktiskt har AS, då kan man titta på det istället.

Verkligen? Spännande, nästan så jag blev sugen på att köpa dvd:n för det. :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in