I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%
 
Antal röster : 89

I rymden finns inga känslor, har sett den nu

Inläggav vallesmamma » 2011-05-02 15:17:16

Hittar inte igen den gamla tråden. Hur många av oss har sett den nu? Jag såg den idag på dvd. Tycker den var bra men överdriven.

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Hundralappen » 2011-05-03 12:17:06

Jag tycker filmen är bra, men jag tycker dom på vissa ställen avbildar aspergare helt fel.. Som då det där med klockslag "jag måste, måste, panik!!!!" Det stämmer säkert hos vissa, men jag tyckte det blev en slags överdrift som jag faktiskt skrattade åt och kände mig lite, ja hur ska man säga.. "Trakasserad" av. Trakasserad är fel ord, men alltså.. Typ att vi alla är sådana.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav SamiChief » 2011-05-03 14:09:29

Om filmen är bildligt eller bokstavligen i rymden vet Jag ej men fridfullt säkert om allt onödigt maskinljud inom rymdkapseln för att ej säga om en bättre gravitation ombord kunde fixas. Det låter så himla klaustrofobisk varför Jag väljer som i Grizzly Adams "Inside The Forest There's A Door Into Another Land". Fantastiskt så bokstavligt talat men kan tänka Mig en bildlig version med. Är man så tystlåten, djuptänkande, allvarlig och kräver sin tid som Jag så förstår Jag varför i alla fall Mina gelikar känner motsvarande alienation bland såna som ej förstår saker och ting som dom är :-)003 .
SamiChief
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2011-03-22
Ort: Stockholm

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Peace » 2011-05-03 23:34:40

Jag har inte sett den, men tror jag skulle vara irriterad under hela filmen om jag gjorde det.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav yeah » 2011-05-04 3:39:51

Jag tycker filmen är bra.
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav tvilling99 » 2011-05-11 16:49:41

Såg exrta filmen som följer med i helgen och den var helt underbar,blev så imponerad av den unga tjejen som pratade så klokt och insiktsfullt.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Hundralappen » 2011-05-11 17:24:28

tvilling99 skrev:blev så imponerad av den unga tjejen som pratade så klokt och insiktsfullt.


Som om vanliga tjejer skulle göra så.. :(
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Aspie80 » 2011-05-18 20:46:55

Puh, har av nyfiket intresse läst igenom hela tråden från början till slut med några skummanden här och där på sina ställen :wink:

Så vad tycker jag om filmen då, jo jag såg filmen för ett par månader sedan och hade inte alls läst på om filmen överhuvudtaget då, utan blev rätt så överraskad av hur pass grav asperger det handlade om i Simons karaktär.
Jag ser denna film som en ren "spelfilm" och inte som någon informationsfilm, när jag skriver detta nu.

Men jag fick som många andra forumister här en orolig känsla för hur NT personer skulle se oss aspergare efter att ha sett filmen. Jag tycker simon var väldigt gravt aspig och jag känner inte igen mig i den bilden av Simon, i sådana fall på två saker.
När det gäller att vilja ha struktur på livet och att intressera sig för specialområden.

När det gäller Simons drag av att vilja leva i en tunna och slå till människor, det känner jag inte igen mig i, i dagsläget. Men däremot som barn för 20 år sedan kanske det fanns betydligt mer som liknade mig och simon. Men tack och lov så mognar man med tiden :D

Väldigt olyckligt, att som det tagits upp här tidigare i tråden inte var med en informationsruta i början som informerade om att detta inte ger en rättvisande bild av Aspergers syndrom.

Hoppas att det kommer spelas in fler svenska filmer om asperger och att filmen framställs då på ett mer realistiskt plan, alltså som inte ska sticka en hel grupp diagnosticerade i ögonen, som det görs i det här fallet med den grava aspigheten.

Ben X ska jag helt klart se någon dag, som någon har tipsat om tidigare i tråden.

Efter att ha läst om att Pemer finns med på extramaterialet med att bli intervjuad och att andra aspergare intervjuas, så är jag klart mer sugen till att köpa DVD:n.

Lite OT på slutet, när det inte handlar om filmen.
Läste tidigare här i tråden om att bl a Bill Skarsgård fanns med i ett klipp i Efter Tio. Så jag letade jag upp de fulla avsnitten till aspergerveckan och klistrar in dessa här:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=1085789

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=1088708

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=1090171

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=1091371

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=1092108
Aspie80
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-04-26
Ort: Stockholm

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav kitsove » 2011-05-18 22:34:45

har det redan diskuterats att huvudpersonen med asperger i filmen har väldigt många problem som en person med asperger "kan" ha, samtidigt som problematiken måste överförtydligas så att människor som aldrig hört talas om diagnosen kan få en viss förståelse?
hade man tagit en vanlig aspergare att spela sig själv i filmen hade problematiken inte stått så tydlig och förenklad, det blir nästan som att översätta problematiken till ett annat språk och ingen vet egentligen hur det ska översättas, inte ens tolken.
och hur enklare att göra något tydligt än att förstora det? just det har man gjort för enkelhetens skull så att även de mest oinsatta människor kan få en överblick av diagnosen.

budskapet medför då blandade känslor hos aspergare ja, kanske vi kan diskuttera HUR detta budskap skulle framförts om ni är missnöjda med något?
tänk bara på att filmen är gjord för att sprida kunskap om AS på ett sätt så så många som möjligt får en inblick i någon grad, kan det göras utan att skada den "verkliga" AS:ens bild?
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav tvilling99 » 2011-05-19 15:56:29

Hundralappen skrev:
tvilling99 skrev:blev så imponerad av den unga tjejen som pratade så klokt och insiktsfullt.


Som om vanliga tjejer skulle göra så.. :(

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2011-05-23 0:47:13

kitsove skrev:har det redan diskuterats att huvudpersonen med asperger i filmen har väldigt många problem som en person med asperger "kan" ha, samtidigt som problematiken måste överförtydligas så att människor som aldrig hört talas om diagnosen kan få en viss förståelse?
hade man tagit en vanlig aspergare att spela sig själv i filmen hade problematiken inte stått så tydlig och förenklad, det blir nästan som att översätta problematiken till ett annat språk och ingen vet egentligen hur det ska översättas, inte ens tolken.
och hur enklare att göra något tydligt än att förstora det? just det har man gjort för enkelhetens skull så att även de mest oinsatta människor kan få en överblick av diagnosen.

budskapet medför då blandade känslor hos aspergare ja, kanske vi kan diskuttera HUR detta budskap skulle framförts om ni är missnöjda med något?
tänk bara på att filmen är gjord för att sprida kunskap om AS på ett sätt så så många som möjligt får en inblick i någon grad, kan det göras utan att skada den "verkliga" AS:ens bild?

Jag tror att det kan vara svårt att göra en spelfilm om AS utan att det blir ett klaverklamp, som denna filmen blev. Antingen blir det övertydligt, eller så blir det inte så tydligt alls.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Pemer » 2011-05-30 15:41:42

Och den är inte gjord för att sprida kunskap om AS, den är bara gjord för att berätta en trevlig filmisk historia, där man ville ha ett AS-tema.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Mattias14 » 2011-05-30 16:34:21

JAG HAR ASPERGER SPEKTRUM DET HAR SAMMA SYMPTOMER PÅ ASPERGER SYNDROM ASSÅ MAN BEHÖVER LIKSOM INTE HA ALLA UPPFYLDA EXEMPEL : MAN BEHÖVER INTE ALLS FÖLJA TIDERNA NÅGRA GÖR DET OCH HAR ASPERGER....
Mattias14
Inaktiv
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2011-05-29

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2011-06-03 12:49:59

Pemer skrev:Och den är inte gjord för att sprida kunskap om AS, den är bara gjord för att berätta en trevlig filmisk historia, där man ville ha ett AS-tema.

Problemet är att det är inte så många, som förstår hur överdriven (om inte till och med felaktig) den här filmens bild av AS är. Få människor har tillräckligt med kunskap i förväg för det.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Peace » 2011-06-03 14:06:59

Har sett några klipp från youtube av den och fy f*n. >_< Han är ju helt retarderad. Folk som inte vet nåt om asperger kommer ju tro att alla är såna
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav kitsove » 2011-06-04 10:17:03

Peace skrev:Har sett några klipp från youtube av den och fy f*n. >_< Han är ju helt retarderad. Folk som inte vet nåt om asperger kommer ju tro att alla är såna


sant sant, en vän har satt personlighetsattributer på mig som jag aldrig i mitt liv har visat, efter att denne såg filmen. "jag vet ju att du är sån xxxxx".
pinsamt för vännen när jag bara sa, "nä.. så är det inte"
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2011-06-07 12:51:35

Precis... :(

Jag tror att de flesta tyvärr inte förstår att "detta bara är en film", utan tror att alla aspergare är som Simon i den här filmen.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-06-07 13:19:34

De flesta NTs jag har träffat har förstått att det bara är en komedi film och är överdriven precis som alla andra komedier. De förstår att alla med AS inte är så där. Dessutom vet jag att filmen har gjort att man börjat prata om hur npf diagnoser är egentligen i vissa skolor, och det är ju bra.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Neko-chan » 2011-06-09 22:53:21

Har sett reklamen, men har inte brytt mig om att se då dom verkar fattat fel om As'are :?
när han puttar av henne från bänken tex, så skulle aldrig jag göra även om jag inte ville bli tagen på axeln :? skulle få skuldkännslor för jag betedde mig så elakt
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav biologic » 2011-06-20 20:25:06

Började titta på den, stängde ner filmen efter cirka 13 minuter (lite efter att han slog till tjejen och sa att det var för att han hade Aspergers). Han verkar snarare ha klassisk autism? Gravt missvisande i varje fall! Usch, så irriterande. Halva Sverige har ju sett filmen... Får jag diagnosen så skall jag aldrig säga det till någon, man lär ju bli stämplad som förståndshandikappad (inte för att det är fel i sig, men man vill ju inte bli sedd som någonting man inte är). :roll:
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Anna med fyra » 2011-06-24 13:47:36

Jag tyckte filmen var underhållande, huvudpersonen var väl lite kul men se om filmen kommer jag inte göra. Aspergerporträttet var väl inget vidare, heller, väldigt överdrivet allting. Men vad jag förstått har Bill Skarsgård inte gjort några direkta efterforskningar på ämnet heller.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Pemer » 2011-06-24 14:23:20

Alla som är arbetsledare på idrottsplatser är väl också lika knäppa (och lite småaspiga!) som han som är det i den här filmen, och alla busschaufförer är aspiga kockar som håller monologer om sina åtta års kockstudier i Paris utan att kunna franska.

Folk som inte fattar att det är en film och att den inte kan antas ge en exakt bild av hur alla med en viss diagnos är, särskilt med tanke på att det är en skruvad komedi - de är retarded om några!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav biologic » 2011-06-24 14:50:29

Pemer skrev:Folk som inte fattar att det är en film och att den inte kan antas ge en exakt bild av hur alla med en viss diagnos är, särskilt med tanke på att det är en skruvad komedi - de är retarded om några!


Jag tittade på extramaterialet, en stor eloge till dig och de andra "riktiga" aspergarna som fick komma till tals! Dock är jag rädd att gemene man faktiskt HAR en skev uppfattning om vad AS är, och att de inte bryr sig om att ta reda på hur det egentligen förhåller sig; att det är ett spektrum. Speciellt eftersom det är en "populär komedi" som tilltalar ungdomar (lyteskomik).
Jag hade själv en skev bild tidigare och var både okunnig och fördomsfull. Min bild stämde nästan överens med hur Simon var i filmen, och det skäms jag för idag. Jag hade helt enkelt ingen kunskap alls om AS, att det skiljer sig från "vanlig" autism.

Alltså, jo, det är en skruvad komedi. Men folk kan ha förutfattade meningar som "bekräftas" av ännu en överdrift/sterotyp. Det är väldigt känsligt.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Pemer » 2011-06-24 15:37:58

biologic skrev:Jag tittade på extramaterialet, en stor eloge till dig och de andra "riktiga" aspergarna som fick komma till tals!

Tack!

biologic skrev:Dock är jag rädd att gemene man faktiskt HAR en skev uppfattning om vad AS är, och att de inte bryr sig om att ta reda på hur det egentligen förhåller sig; att det är ett spektrum.

Ja, det är ju där vi har vårt generella problem - att omvärlden HAR en skev uppfattning, och att denna skeva uppfattning skrämmer en jättemajoritet av oss som har diagnosen till tystnad och att hellre mörka om diagnosen. (Där dessutom många av garderobssittarna inte ens försöker passivt stödja det intressepolitiska arbete som sker genom medlemskap.)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in