I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%
 
Antal röster : 89

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Huggorm » 2015-12-27 20:56:46

Puzzle skrev:
alixha skrev:Är man mycket orolig över hur AS porträtteras finns det ett extra-spår på DVD:n där dom intervjuar 5 personer som faktiskt har AS, då kan man titta på det istället.

Verkligen? Spännande, nästan så jag blev sugen på att köpa dvd:n för det. :P
Galning, när du kan intervjua fem personer här på forumet alldeles gratis :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Puzzle » 2015-12-27 21:02:06

Huggorm skrev:
Puzzle skrev:
alixha skrev:Är man mycket orolig över hur AS porträtteras finns det ett extra-spår på DVD:n där dom intervjuar 5 personer som faktiskt har AS, då kan man titta på det istället.

Verkligen? Spännande, nästan så jag blev sugen på att köpa dvd:n för det. :P
Galning, när du kan intervjua fem personer här på forumet alldeles gratis :wink:

Mm, fast dom fem kanske får några ören per film som säljs så man kanske "supportar" aspies av att köpa den.. :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Surkatt » 2015-12-28 12:51:03

Det är klart det är kul att driva med stereotyper. Och på ett sätt var den rolig. Även om jag aldrig skulle göra det så kan jag också känna för att putta bort människor som tar på mig oförväntat eller bli arg när människor använder missvisande terminologi :wink:

Kanske hade det inte heller varit så fel med en "rymdraket" att krypa ner i när allt krisar och Simons typ av veckoschema skulle jag helt klart kunna tänka mig att använda. Det som är lite tråkigt är väl att aspergers porträtteras som ett handikapp där egocentrismen tar över, så pass mycket att personen i fråga till och med slår till andra för att det passar honom, med mera. Om en sådan film används i undervisningssyfte kan det ju sätta personer som redan badar i skamkänslor i ännu mer skam.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2016-01-02 0:11:44

tahlia skrev:Då kan jag tala om för dig att alla där ute inte förstår att detta är överdriven film. En vän som arbetar på bio hörde en lärare informera sina åttondeklassare att de nu skulle få lära sig om aspergers när de såg filmen. Min vän var tillräckligt insatt för att kunna ta människan ur den villfarelsen innan filmen började.
Hur många fler har haft hennes uppfattning där ingen kunnat rätta den?

Det finns en anledning till att vi reagerar.

Bra skrivet! Vi har väl all rätt att reagera när en film sprider fördomar?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-02 0:28:08

-Om en ren tramskomedi har pedagogiska, representativa eller informativa anspråk...blir det fel ja.

Om I rymden presenterades helt utan sådana anspråk, om det vore mer tydligt att det bara handlade om en lagom lattjo lajban lättsmält feelgood-komedi, skulle jag inte ha några större problem med den.

Men så länge den uppfattas som representativ, som informativ...som exemplet med högstadieläraren som tror att filmen lär ut nånting om asperger.
Då är det tjockt med vajsing.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2016-01-02 0:51:18

Problemet är ju att de flesta människor fortfarande har så lite kunskaper om AS, att det är svårt för dem att förstå vilken korkad stereotyp Simon i den här filmen är. Det är ju bra om det finns intervjuer med riktiga aspergare på DVD:n, men en så fördomsfull film borde inte ha fått göras, än mindre bli nominerad till en Oscar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-01-02 1:00:05

-Blev eländet Oscarnominerat!?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Huggorm » 2016-01-02 1:10:50

Klart den blev oscarnominerad, det är ju nästan garanterat när det handlar om något så aktuellt och angeläget som NPF. Det blir ju inte mer politiskt korrekt än så :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2016-01-02 8:11:04

KrigarSjäl skrev:-Blev eländet Oscarnominerat!?

Ja, den var det årets svenska bidrag till kategorin "Bästa utländska film". Men jag tror inte att den blev finalist, så det var ju tur åtminstone.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Alien » 2016-01-02 14:14:58

Furienna skrev:
tahlia skrev:Då kan jag tala om för dig att alla där ute inte förstår att detta är överdriven film. En vän som arbetar på bio hörde en lärare informera sina åttondeklassare att de nu skulle få lära sig om aspergers när de såg filmen. Min vän var tillräckligt insatt för att kunna ta människan ur den villfarelsen innan filmen började.
Hur många fler har haft hennes uppfattning där ingen kunnat rätta den?

Det finns en anledning till att vi reagerar.

Bra skrivet! Vi har väl all rätt att reagera när en film sprider fördomar?


Som jag skrivit flera gånger i tråden är det ingen informationsfilm el dokumentär. Man skulle kunnat tro att ni aldrig sett en komedifilm förr.

Hur skulle en komedi med en aspergare som huvudperson göras för att inte "sprida fördomar"? Slutsatsen måste bli att ingen spelfilm någonsin får ta med en autist el aspergare, eftersom okunniga personer kan tro att "sådana är de alla". Det är naturlighetvis mycket olyckligt om en lärare använder filmen som en slags upplysningsfilm. Men det är då läraren som gör fel, det är inte filmens fel. Däremot skulle det varit bra om flera filmer med aspergare i handlingen visats som ett projekt. Projektets skulle förstås heta typ "Bilden av aspergare på film". Kanske "Bilden av aspergare på film och i böcker". För min del har jag för mig att regissören blivit inspirerad av romanen Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon. Men tror inte det finns tid för sådana projekt i skolan. Ett lämpligt projekt för en aspergare kanske?

Ett gemensamt tema för I rymden finns inga känslor och Den besynnerliga händelsen med hunden om natten är: Vad anhöriga måste offra när de har en bror el son med AS. I filmen ställer Simons bror upp helt för sin bror, låter honom flytta in när föräldrarna inte klarar av honom. Han får offra sin tjej när hon inte klarar av att bo ihop med Simon som störtar in i deras sovrum närsomhelst. I romanen får mamman offra sin kärlek när han inte klarar av att bo ihop med Christopher.

Många säger att Simon inte kan ha AS (diagnosticerats med AS) utan att rätta diagnosen är autistiskt syndrom (infantil autism). Men inget i filmen visar väl att Simon har en IK under 70. En annan sak är att han inte klarar av att bo ensam.

Andreas Öhman har sedan gjort andra filmer som Bitchkram och den experimentella Remake. Han senaste film är Odödliga. Det är fem år sedan han gjorde denna film, men fortfarande blir folk jätteupprörda. Jag antar att ingen av er sett hans senare filmer (inte jag heller). Öhman har gått vidare sedan sin första långfilm, borde inte folk här på AF också gå vidare? Eller åtminstone komma med något annat att säga än: "Den är missvisande om oss! :-)Raging :cry:"
Tack, jag har hört det femtielva gånger nu :-)ZZZ

Själv tycker jag att kvinnor i komedier antingen är mesiga el hysteriska, el bägge två. Men orka hetsa upp mig över det. Ulrika Kärnborg tycker tydligen att svenska komedier är för timida, inte tillräckligt vassa:
Själv tycker jag att det snällaste man kan säga om I rymden finns inga känslor är att den är medioker. En svag Wes Craven-pastisch där männen är timida gosedjur och kvinnorna hysterikor. En typiskt svensk feel good-rulle där skämten inte balanseras av någon svärta, allt är lagom, färgkoordinerat och komplett ofarligt.
http://www.aftonbladet.se/kultur/kronik ... 2674944.ab

En intervju med Andras Öhman med anledning av hans senaste film:
Hans senaste film, ”Odödliga”, är en roadmovie om Isak och Em som likt en svensk, samtida motsvarighet till Bonnie and Clyde flyr genom Norrland – beväpnade.

– Jag är intresserad av den här förälskelsebubblan där man är beredd att göra vad som helst för den andre, förklarar han.
---
Han säger att han levt ut i "Odödliga". Filmens känsloregister är brett och högt: från det euforiska, lyckliga, till det farliga, våldsamma. Fast han har väl inte heller tidigare, lika lite som den samtida popmusik han brukar ge en framträdande plats, varit rädd för de stor känslorna, för hjärta och smärta?

– Nej, jag gillar den typen av berättelser som är ”larger than life”, filmer som inte bara är gjorda för att dra in pengar, men som inte heller fungerar som konstnärligt självuppfyllande. Vem som helst ska kunna se det jag gör.
http://www.unt.se/kultur-noje/med-en-be ... 43844.aspx

Så lågmäld realism verkar inte vara hans grej. Personligen gillar jag slutet i hans novellfilm (svt2-novellfilm-i-rymden-finns-inga-kanslor-t16387.html) bättre än i långfilmen, det var faktiskt mer trovärdigt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Furienna » 2016-01-02 15:11:58

Alien skrev:Som jag skrivit flera gånger i tråden är det ingen informationsfilm el dokumentär. Man skulle kunnat tro att ni aldrig sett en komedifilm förr.

Hur skulle en komedi med en aspergare som huvudperson göras för att inte "sprida fördomar"? Slutsatsen måste bli att ingen spelfilm någonsin får ta med en autist el aspergare, eftersom okunniga personer kan tro att "sådana är de alla". Det är naturligtvis mycket olyckligt om en lärare använder filmen som en slags upplysningsfilm. Men det är då läraren som gör fel, det är inte filmens fel.

Problemet är ju åter igen att folk har så lite kunskap om AS, att de inte vet att att de borde tolka den här filmen som en "skruvad komedi". Och om en lärare på fullaste allvar tror att det är en slags dokumentär, så är det ju tydligt hur illa det är. Därför borde man vara riktig försiktig innan man gör en film om en aspergare, oavsett om det är en komedi eller ett drama. Eller så gör man som med Sheldon Cooper på "Big Bang Theory", att de inte säger rakt ut om han har en diagnos eller inte. Dessutom har det kommit fram att filmskaparna bakom "I rymden finns inga känslor" inte gjorde den minsta lilla research om AS innan de gjorde filmen, utan de gick bara efter den unkna fördomen att vi alla är inkompetenta idioter.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Alien » 2016-01-02 15:35:26

Att de inte gjorde tillräcklig research kan vi nog utgå ifrån. Men hur vet du att de inte gjorde någon research alls?

Och att vi framstår som "inkompenta idioter" är bara en tolkning du gör. Det är svårt att skildra en aspergare som inte framstår som "socialt inkompetent" (alt helt galen). Om det inte märks alls att någon har AS, varför skulle figuren öht finnas med/påstås ha AS?

Att ha med en huvudperson som bara är aspig utan att öht nämna någon diagnos tycks inte gå, blir figuren tillräckligt känd kommer ändå spekulationerna (och fördomar och kritik) . Nu har man sagt rent ut att Saga Norén har AS (post1340022.html#p1340022). Och givetvis kritiseras Saga Norén för att vara överdriven ("en missvisande bild av oss aspergare").
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav opteron » 2016-02-03 5:02:16

Denna filmen är en av de bästa.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

I rymden finns inga känslor (film)

Inläggav Khunark » 2016-02-03 7:58:25

Jag ryggar undan för den här filmen... Den har potential att vara så hemsk. Men jag får väl spana in den nästa gång jag donerar trombocyter.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

I rymden finns inga känslor (långfilm)

Inläggav ingetbranamn » 2016-04-24 19:01:05

Furienna skrev:Men fy! Tänk om vi bara kunde få glömma bort den här avskyvärda kaVlkonen!


Det är väl bara att ignorera den? Jag har f.ö. omvärderat, jag var inte ärlig från början med 0/10 betyget ska sägas utan då var jag förmodligen väldigt trött eller så kanske jag hade druckit några öl också, då var den väl en 3/10 men numera en 6/10.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

I rymden finns inga känslor (långfilm)

Inläggav Furienna » 2016-05-02 18:31:03

ingetbranamn skrev:Det är väl bara att ignorera den?

Och det gör jag ju också, utom just när den här tråden dyker upp.
Senast redigerad av Furienna 2016-05-02 18:41:39, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

I rymden finns inga känslor (långfilm)

Inläggav slackern » 2016-05-02 18:35:56

Furienna skrev:
ingetbranamn skrev:Det är väl bara att ignorera den?

och det gör jag ju också, utom just när den här tråden dyker upp.


Jag har inte ens sett filmen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in