I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%
 
Antal röster : 89

Inläggav Debbido » 2010-11-04 19:40:02

Pemer skrev:Innan ett eventuellt sådant biobesök kan du förslagsvis nämna för henne:

- detta är inte en faktafilm, det är en komedi
- filmmakarna hade inte läst på nämnvärt om AS
- aspergare är alltid väldigt olika
- Simon är en enda aspergare, och dessutom alltså en fiktiv sådan


Tack, jovisst, det kan jag väl göra!

Men visst hade det varit lämpligt om filmen hade börjat med en informations/varnings-ruta: Obs! Detta är bara en komedi. Den gör inga anspråk på att ge ett rättvisande bild av Aspergers syndrom.

Jag har många sjukdomar och har mött otaliga fördomar om dessa. Har inget lust att spå på alla fördomar, ev inte ens genom att betala en biobiljett. För det handlar inte bara om en komedi utan om hur den kan påverka människors attityder till oss.

Filmen Gökboet påverkade ev nedläggningen av mentalsjukhusen, som inte ersattes av något annat. Jag har respekt för massmedial påverkan.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Pemer » 2010-11-04 23:16:15

Det är faktiskt sant, en skylt av det slaget hade kunnat göra skillnad!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-05 14:13:51

På tal om filmen så sa de som gör extramaterialet till dvdn att de fått lite gensvar på sin efterlysning om folk till den. Har många fastnat i nån flaskhals eller vad? Jag tyckte jag såg flera som anmälde intresse här inne iaf?
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2010-11-05 15:07:32

Det var ingen mer än du som pm:ade mig och jag såg ingen svara här i tråden? Hade ämnet kommit upp i någon annan tråd också? Förbundet hade visst fått fram tre tjejer, och jag hade en rätt "mediaaktiv" OA-medlem och Attention-engagerad i åtanke som jag hörde av mig till och som de också hade träffat härom dagen. Så det blev åtminstone sex personer, men visst kunde det gärna varit fler. De var här och spelade in min intervju för någon timme sedan.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-05 23:38:42

Aha, då såg jag i syne... :) Vad kul att du blir med!

Jag kan tycka att det är lite komiskt att man klagar på att bilden av aspiesar blir så skevad och orättvis och sen inte tar chansen att ändra på den aldrig så lite. Om man nu har outat sin diagnos iaf. Eller hade möjligheten att inte säga sitt namn och visa ansiktet (vilket vi aldrig fick veta om man skulle kunna).
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2010-11-06 1:03:56

Men.... ställde de INTE upp på det? Jag påpekade ju för dem att det är så mycket vanligare bland oss att inte vara outad att det vore extra bra om det kom med någon som var med anonymt utan att visa ansiktet... jag fick intrycket att K.A. tog intryck av det och skulle gå vidare med dig. Vad besviken jag blir annars... och att jag inte visste det idag...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2010-11-06 2:19:47

Jag hade roligt när jag såg filmen. Kanske för att jag varken själv kunde identifiera mig med Simon el tro att någon kunde identifiera mig med honom. Han är ung, jag är gammal, han är kille, jag är tant, han är rätt autistisk, jag inbillar mig att jag vid ytlig bekantskap verkar "normal" etc.

Skulle någon tro att många (de flesta) aspergare är så där, så skulle de se till att fler aspergare fick bo på gruppboende. Eftersom Simon tydligen varken kunde bo ensam el med sina föräldrar. Blev ju ett rätt tungt ansvar för hans bror.

Simons ord om sitt jobb som han sa i kortfilmen var inte med i långfilmen, något i stil med "jag arbetar för att inte ligga samhället till last". Jag tyckte annars den frasen var typisk, just för att man ofta får höra att vissa bara är lata simulanter och parasiter.

Sedan hade ju långfilmen ett annat och öppnare slut än kortfilmens.

Något som gjorde lite ont var Sams ord till Jennifer om sin bror: "Ingen tycker om Simon på riktigt" (utom Sam själv alltså). Efter Simon inte själv brydde sig om någon utan bara om sig själv och sina intressen. Fast Jennifer protesterade förstås, hon tyckte ju om Simon. Men det kände som en ojämlik vänskap, som mellan en vuxen och ett barn. Jennifer är kanske slarvig och "kaos", men hon är en "högfungerande NT", öppen och tolerant, som klarar att umgås med alla, även autister. Too good to be true, men det är ju en filmsaga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2010-11-06 17:24:42

Debbido skrev: För det handlar inte bara om en komedi utan om hur den kan påverka människors attityder till oss.

Filmen Gökboet påverkade ev nedläggningen av mentalsjukhusen, som inte ersattes av något annat. Jag har respekt för massmedial påverkan.


Människors attityder till mig har berott på mitt eget beteende, långt innan jag fick någon AS-diagnos. Är det värre att bli ansedd som "konstig och omöjlig" i allmänhet el "konstig pga AS"? Enda sättet att slippa från fördomar är att alltid uppträda som en NT och dölja sina aspigheter. (Fast då blir iaf vi som har sjukersättning ansedda som simulanter i stället.)

Vad beträffar mentalsjukhusen, så hade väl en debatt om dem pågått länge. Stora mentalsjukhus med maktfullkomlig personal och hospitaliserade patienter var inte bra. Enklare att avskaffa sjukhusen helt än att reformera. Men huvudorsaken var förstås att det blev billigare. Annars skulle man förstås ha väntat med nedmonteringen av mentalsjukhusen tills kommunerna byggt upp sin öppenvård.

Jag kommer också ihåg när ålderdomshemmen skulle avskaffas. Alla gamla skulle i stället bo kvar hemma med stöd och slippa fösas in på ett hem. Redan då undrade jag hur de som bestämde kunde vata att alla gamla ville bo kvar i sin bostad tills de dog. Var det bara jag som insåg att många kunde känna sig ensamma och otrygga? Givetvis inte, men det blev billigare att avskaffa ålderdomshemmen. Ekonomin bakom allt!

Varje gång man diskuterar ett missförhållande riskerar man att pollitiker ser en chans att avskaffa något som kostar pengar. Men man kan iofs inte avstå från att kritisera, diskutera och debattera för den skull.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-06 17:35:47

Pemer skrev:Men.... ställde de INTE upp på det? Jag påpekade ju för dem att det är så mycket vanligare bland oss att inte vara outad att det vore extra bra om det kom med någon som var med anonymt utan att visa ansiktet... jag fick intrycket att K.A. tog intryck av det och skulle gå vidare med dig. Vad besviken jag blir annars... och att jag inte visste det idag...


Ingen aning. Har inget hört. (Vart skulle jag hört det ifrån förresten, från dem direkt?) De hade nog tillräckligt med folk ändå. Jag frågade om hur de valt osv när jag träffade dem.

Och tack för att du tog det vidare ja. Jag glömde säga det först...
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2010-11-06 17:36:31

(Tar risken att korta även Debbido-citatet till det jag kan se att Alien svarar på i det jag citerar)
Alien skrev:
Debbido skrev: För det handlar inte bara om en komedi utan om hur den kan påverka människors attityder till oss.

Människors attityder till mig har berott på mitt eget beteende, långt innan jag fick någon AS-diagnos. Är det värre att bli ansedd som "konstig och omöjlig" i allmänhet el "konstig pga AS"? Enda sättet att slippa från fördomar är att alltid uppträda som en NT och dölja sina aspigheter. (Fast då blir iaf vi som har sjukersättning ansedda som simulanter i stället.)

Visst, och jag har samma erfarenhet. Men jag har också erfarenhet av att ha blivit bemött som ett barn, som mindre vetande och så vidare, både före och på grund av min AS-diagnos, och jag har stått bredvid och sett andra bli det. Så nog tycker jag mig ha på fötterna för att det blir värre av att man på något som helst sätt ger näring åt en sådan inställning - för att inte tala om när man dessutom (indirekt, men lik förbannat) tillskriver en hel grupp den, som man skänker de till nedlåtande behandling hugade färdigetiketterad och klar.

Annars hör jag till dem som ser rätt avslappnat och frihetligt på sådant som den här filmen - men det betyder ju inte att man skulle komma någon vart utan att kämpa om opinionen från sitt håll (Tack Pemer, A-mamma med flera! :-)122 ), och här har Debbido en mycket viktig poäng. (Och även den som möjligen vill avfärda mig som oerfaren i frågan får problem att göra det med Debbido.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2011-01-25 0:35:01

Då har jag hittat info om att DVD-släppet tydligen är nu på onsdag, och har bränt iväg ett mail till SF Videos marknadschef och frågat om möjligheter till dels rent privat medverkarexemplar (det fick jag intryck av var kutym och skulle kunna förväntas när de var här och filmade) och om man kan tigga till sig något/några till till OA att lotta ut.

Extra material
» Långt ifrån lagom - intervjuer med aspergare
» Bakom kameran finns känslor
» Bortklippta scener
» Plockiplock - bloopers
» Trailer


Tyckte det var något bekant med titeln de har gett filmen, och kom på det - det är ju Botkyrka kommuns slogan. Det passade ju verkligen bra med en botkyrkabo med i filmen - och med det bemötande jag just är utsatt för av kommunen blir det verkligen en dråplig knorr att använda samma uttryck som beteckning på aspergare... 8)

När "Långt ifrån lagom" hamnar på IMDB, eller om jag får lov att ombesörja den saken själv, så lär det väl bli både min första och sista "Himself"-credit där... :D
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Marabou » 2011-01-25 13:39:27

Jag tycker att filmen var bra som komedi, men som redan skrivits så är det viktigt att komma ihåg att det inte är någon faktafilm. Förvisso förstår man att de överdrivit AS för att Simon ska bli sådär överdriven som karaktärer i komedier ofta är, men överdriften gör att han känns mycket mer autistisk än vad aspergare (åtminstone dem jag träffat) är. Simon är ju helskön som han är, men kanske hade det varit bättre att sätta någon annan, mer passande, diagnos på honom för att undvika fler fördomar om aspisar.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2011-01-25 17:02:46

Pemer skrev:Då har jag hittat info om att DVD-släppet tydligen är nu på onsdag, och har bränt iväg ett mail till SF Videos marknadschef och frågat om möjligheter till dels rent privat medverkarexemplar (det fick jag intryck av var kutym och skulle kunna förväntas när de var här och filmade)


De personer som var med i extramaterialet skulle få en egen dvd och också sin egen intervju i sin helhet, har jag förstått det som ja. Berätta gärna hur det går, om de svarar osv.

Och grattis till bra skrivande på Newsmill, passar jag på att säga här.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2011-01-26 7:32:24

Jepp, jag fick svar skrivet i eftermiddags, "jag skickar..." dels ett ex till mig, dels några extra som OA kan lotta ut... jag hoppas de gick iväg på tisdagen och kommer fram i... i dag. :D
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav earlydayminer » 2011-01-26 7:44:20

Bojkottas p g a bisarr trendutveckling. Personligt sett så är det ingen miss i svensk filmhistoria.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-26 16:08:21

Det enda som kan vara intressant är extramaterialet med riktiga aspergare. Själva filmen tänker jag aldrig se.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2011-01-26 23:18:53

Pja, filmen blev helt okej, tycker jag! :D

Vi var bara fem deltagare, och tre kom från OA, två från Förbundet och en från Attention. Dvs en av de jag tipsade om från OA är ju aktiv inom Attention också. Filmen slutar med rubrik "Vill du veta mer om Aspergers syndrom?" och alla tre organisationernas loggor, namn och webadresser.

Jag hade hamnat i lite mindre lyckad dygnsrytm till idag, fastnat uppe för långt fram på morgonen så att säga, och låg och sov när jag väcktes av vad jag snabbt identiferade som brevlådeslammer, pling på ringklockan och sedan brevlådeslammer igen. Tydligen något som inte gick ner i brevlådan och kunde riskera att bli en avi om paket att hämta, i morgon, om jag inte var snabb. Så jag fick flyga upp, få på mig kläder, riva fram passet så att jag skulle kunna legitimera mig och jaga ut och ner och bort till nästa trapphus där brevbäraren just var på väg uppifrån och ner.

Såg den blåa backen där posten till de sista portarna/trapphusen i kåken låg kvar, och väl synligt när jag böjde mig fram - ett stort kuvert med mitt namn och SF-logga på adressetiketten. Plockade upp det och väntade in brevbäraren som visade sig vara den brevbärare jag redan känner väl, hockeysupporter som håller på Södertälje, så sedan fastnade vi i en massa hockeysnack länge och väl innan jag kunde smita hem igen och slita fram en av skivorna... :D

Har sedan suttit hela dagen för att få den egna maskinparken att kunna lyckas rippa loss extrafilmen som fil, för att kunna... eh, använda... ja, i varje fall klippen med mig själv... absolut allt har krånglat... men jag tror jag är lösningen nära nu... :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-30 18:30:48

Hyrde filmen igår med min pojkvän. Har iof redan sett den på förhandsvisning men han hade inte sett den. Han gillade den (vilket jag gör med). Vi såg även allt extramaterial och jag tyckte intervjuerna blev bra.
Fick varma vänkänslor för den söta tjejen som gillar att ha tyllkjolar och som hade prickar/streck under ögonen. Pojkvännen påpekade att hon påminde om mig med. (Hon var med i intervjuerna alltså).
Sen kände jag igen den ena killen med, är det Fredrik han heter?
Tror jag har träffat han i samband med Testpiloterna eller nått.
Tyckte dock att det kunde varit fler och kanske lite längre intervjuer.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-30 20:29:01

Såg långfilmen igår. Klart mer underhållande än kortfilmen. Får inte bort "Simons" fula Aspergerblick och kroppshållning från näthinnan nu :lol: .

Påminde fan lite om min separationsångest och dess manifestationer när hans storebror lämnade honom ensam i lägenheten där och han fick ett smärre meltdown.

Ni som gått i Aspergerklass: Hade Simon kunnat vara en av era klasskamrater?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav AAA » 2011-01-30 23:34:38

Har inte sett den än... Snart så!!!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Alien » 2011-01-31 1:18:08

Om man hävdar att AS är en personlighetstyp och inte ett handikapp, så kan man väl inte opponera sig mot att man driver med just den personlighetstypen. Komedier handlar ju om just (överdrivna) personlighetstyper och hur de krockar.

Nu har jag sett inslaget med intervjuer med fem riktiga aspergare också. Kände igen två stycken. Tyckte intervjuerna var bra :-)153

Så de som ser filmen på DVD får dels en rolig komedi, dels möjlighet att få höra hur olika aspergare kan vara (och olika Simon).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav PelleVångman » 2011-01-31 1:32:19

Tyckte den var helt okej!. Bra extrainnehåll också!
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Inläggav Pemer » 2011-01-31 19:31:57

KaosPrinsessa skrev:Sen kände jag igen den ena killen med, är det Fredrik han heter?
Tror jag har träffat han i samband med Testpiloterna eller nått.


Han som var med i filmen, med mustasch där heter Anders, men har en kompis som heter Fredrik. Du kan säkert ha träffat båda tillsammans! Träffar jag den ene brukar ofta den andre vara med också... :)

(De går ju samma informatörsutbildning bl a.)

Själv kände jag alla andra utom Staffan som bl a pysslade med att väva, men hans utseende var vagt bekant, så jag undrar om jag inte kan ha sett honom någon gång på diskussionsgruppen möjligen.

Några screencaps som smakprov:

Bild

Bild

Bild
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2011-01-31 19:58:30

Pemer, du var SÅÅÅ bra! Alla var bra och trevliga och roliga att höra på, men vad stolt jag var över dig! :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in