I rymden finns inga känslor (långfilm)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska ni se filmen?

Omröstningen slutade 2010-09-18 9:50:53

Absolut!
23
26%
Kanske
38
43%
Nej
28
31%
 
Antal röster : 89

Inläggav Pemer » 2010-09-23 2:18:32

Jepp, det var det jag tyckte var så trevligt med artikeln. ;)

Däremot har ännu en gång en smått illiterat rubriksättare lyckats stava namnet fel samtidigt som det är rättstavat i texten han/hon har rubriksatt. Lika pinsamt as ever. Jag såg förstås det också, men orkar knappt bry mig om sådant längre.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-23 12:02:52

Pemer skrev: Lika pinsamt as ever. .
Hehe, där fick du in ett as bara sådär :P . Kanske borde man börja använda förkortningen istället, såsom görs vid cp och även börjat göras vid ds (Downs syndrom).

Eller kan folk stava as fel också? Ja, det kan de säkert.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Pemer » 2010-09-23 12:34:46

Och det tänkte jag inte ens på, men det var väl något freudianskt undermedvetet i att skriva "as ever" på engelska, då... :lol:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2010-09-23 12:38:33

Pemer skrev:
HGJ skrev:http://www.unt.se/leva/detaljerna-haller-kaos-borta-1049501.aspx


Ah, trevlig artikel! :)

+1

Tack för den, HGJ!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Heliora » 2010-09-23 16:41:16

Truly skrev:Ett tips till alla som vill ha en film som visar den rätta bilden av en människa med Aspergers syndrom...

Skriv ett eget filmmanus så allt blir enligt önskat resultat.


Jag måste få ha rätt att vara kritisk till filmen utan att själv behöva göra en egen film. Och det handlar inte heller om den "rätta bilden" av AS, utan om att de gjort en film som visar upp en extremt negativ bild av AS och spelar på fördomar om oss på ett sätt som kan vara skadligt för oss.

Om du någon gång på forumet skriver att du inte gillar en viss film, bok eller musik så kan man alltså säga samma sak till dig: "Men gör en egen film då!" el "skriv en egen bok då".
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Maldita » 2010-09-25 21:27:35

Jag har just sett filmen.

Simon är verkligen inte som jag. Jag kände igen mig i två saker: att han relaterar allt till sina intressen och att han vill ha maten i ordning (log när jag såg hur fint hans mat var upplagd). Fast skönt var att han hade bra filmsmak och att videoaffären hette Videodrome.

Filmen är en extremt överdriven bild av hur aspergare är, den var som en dålig svensk kopia av Napoleon Dynamite. Introsekvensen var dock fin.

Slutsats: Sällskapet var bättre än filmen, Simon lever lyxliv som får maten sorterad innan han äter den, hade någon försökt fixa romantisk komedi-grejer åt mig hade jag blivit förbannad, fulla människor är odrägliga.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Zombie » 2010-09-25 21:43:32

[OT]
sugrövmanövern skrev:Eller kan folk stava as fel också? Ja, det kan de säkert.

Jadå. När s:et står för "sjukdom" till exempel. Eller är en ordlek på as 'åtel, kadaver'. För att inte tala om alla de gånger a:et står för Aschberger, Asberger, Aschenbecher och så vidare. Sådana felstavningar av as brukar reta mig något fruktansvärt. Särskilt när skribenten inte ens skriver ut orden någonstans, så att många inte genomskådar felstavningen.

[/OT]
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ninja » 2010-09-26 0:46:19

På ett sätt är jag motsatt till Simon men lik på andra sätt. Vi är ju lika unika som alla andra och har olika svårigheter i olika grader, med vissa gemensamma svårigheter.

Om de gör en film om mig som har aspergers syndrome så skull den säkert stämma överens med hur ni är och fungerar.

Tycker om filmen i alla fall.
Ninja
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-09-20

Inläggav LillaMy » 2010-09-29 11:03:09

typisk nä nt-folk ska göra film. alltid överdriva, samma när man gör filmer om Tourette,samma överdrivenhet
LillaMy
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2008-04-30
Ort: Piteå

Inläggav Debbido » 2010-09-30 16:46:48

Heliora skrev:
Truly skrev:Ett tips till alla som vill ha en film som visar den rätta bilden av en människa med Aspergers syndrom...

Skriv ett eget filmmanus så allt blir enligt önskat resultat.


Jag måste få ha rätt att vara kritisk till filmen utan att själv behöva göra en egen film. Och det handlar inte heller om den "rätta bilden" av AS, utan om att de gjort en film som visar upp en extremt negativ bild av AS och spelar på fördomar om oss på ett sätt som kan vara skadligt för oss.


Det är just detta som bekymrar mig - fetstilstexten altså.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2010-09-30 22:04:56

Såg filmen och även om jag har samma diagnos som simon känner jag mig inte igen mig i honom ett dugg, och jag känner ingen annan med AS som liknar honom.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav AAA » 2010-09-30 22:13:32

En film om en aspergare som mördar vore något! Äntligen skulle lite identifikation vara möjlig...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Kahlokatt » 2010-09-30 22:24:28

Debbido skrev:
Heliora skrev:
Truly skrev:Ett tips till alla som vill ha en film som visar den rätta bilden av en människa med Aspergers syndrom...

Skriv ett eget filmmanus så allt blir enligt önskat resultat.


Jag måste få ha rätt att vara kritisk till filmen utan att själv behöva göra en egen film. Och det handlar inte heller om den "rätta bilden" av AS, utan om att de gjort en film som visar upp en extremt negativ bild av AS och spelar på fördomar om oss på ett sätt som kan vara skadligt för oss.


Det är just detta som bekymrar mig - fetstilstexten altså.


+ 1
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Truly » 2010-09-30 23:33:09

Heliora skrev:
Truly skrev:Ett tips till alla som vill ha en film som visar den rätta bilden av en människa med Aspergers syndrom...

Skriv ett eget filmmanus så allt blir enligt önskat resultat.


Jag måste få ha rätt att vara kritisk till filmen utan att själv behöva göra en egen film. Och det handlar inte heller om den "rätta bilden" av AS, utan om att de gjort en film som visar upp en extremt negativ bild av AS och spelar på fördomar om oss på ett sätt som kan vara skadligt för oss.

Om du någon gång på forumet skriver att du inte gillar en viss film, bok eller musik så kan man alltså säga samma sak till dig: "Men gör en egen film då!" el "skriv en egen bok då".


Såklart du får säga/skriva det. Fast jag är sällan kritisk till film, böcker eller musik överhuvudtaget. Jag är medveten om att smaken är olika och att jag inte på något sätt måste ha rätt.
Dessutom har jag en stor dos självdistans och inte BARA aspergers... Jag kan skratta åt både mina bra och dålig sidor, åt alla mina diagnoser. Jag ÄR inte mina diagnoser och en småkomisk rulle kommer aldrig kunna skada mig.

Mitt mål i livet är inte att kritisera var och varenda rulle eller bok som inte ger den rätta bilden av Aspergers syndrom bara för att det "kan vara skadligt för oss". Jag tror ärligt talat att det ständiga gnället kan vara skadligare ("Fy faan, nu är de där gnällspikarna ute på krigsstigen igen. Bäst att passa er. Prata eller skriv ALDRIG om Aspergers").

Bättre att ge kredit för det som ÄR bra - att det är en rolig komedi - och samtidigt berätta att den inte ger en rätt bild av AS (som i denna artikel: http://www.unt.se/leva/detaljerna-haller-kaos-borta-1049501.aspx ).


Dessutom svarade du inte på mitt inlägg Heliora. Du klippte det för att det skulle passa just DITT svar och fortsätta den negativa spiralen om "oj så synd det är om oss nu igen då".

Mitt tips var allvarligt. Varför inte spela in en dokumentär på en forumträff där olika aspies finns representerade för att visa på alla olikheter som finns?
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav AAA » 2010-10-01 8:03:28

Truly skrev:Mitt tips var allvarligt. Varför inte spela in en dokumentär på en forumträff där olika aspies finns representerade för att visa på alla olikheter som finns?

Det finns redan en sådan film: Gökboet!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Pemer » 2010-10-01 14:08:20

Minuspoäng för den! Lågt, riktigt lågt!

Stort plus till Truly däremot för en väldigt nykter analys:

Mitt mål i livet är inte att kritisera var och varenda rulle eller bok som inte ger den rätta bilden av Aspergers syndrom bara för att det "kan vara skadligt för oss". Jag tror ärligt talat att det ständiga gnället kan vara skadligare ("Fy faan, nu är de där gnällspikarna ute på krigsstigen igen. Bäst att passa er. Prata eller skriv ALDRIG om Aspergers").


Det är så illa det redan känns i stora delar, måste jag säga!

Och då tycker ju ändå jag att vi knappt har börjat försöka ta striden mot att vi har en diagnos, som spritts i en populärbeskrivning bland vanligt folk, som är så felaktig att de flesta aspergare är vana att få höra "åh, har du, det hade man inte kunnat tro!"

Mina erfarenheter av kontakter jag i olika lägen försökt ta med berörda yrkesgrupper får mig rentav att undra om de aktuella yrkeskårerna har något slags behov av att få "behålla" oss och vår diagnos och den felaktiga sämre, mycket mer avvikande och konstiga, bild de delvis ligger bakom att allmänheten har av vad diagnosen handlar om, och har bestämt sig för att tysta ned, tiga ihjäl och överrösta alla försök av aspergare själva att återta makten över bilden av oss... :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2010-10-01 14:28:29

Truly :-)049 för ett luftrensande inlägg.

Även Pemer +1.

Men yrkeskårerna ifråga har ju också den vanliga blandningen av profitkrav = krav på förenkling och slagkraftig mytbildning för journalister, hos myndighetspersoner skepsis mot nya smågrupper som kan vara hur tillfälliga och icke omdömesgilla som helst plus att de faktiskt inte vet vissa saker lika bra som vi själva och inte kan förväntas veta om det, och så vidare. Att vi kan bli ena fruktansvärda gnällspikar, den citronen får vi nog faktiskt bita i (och det råkar ju också vara en skäligen harmlös egenskap jämfört med det vi beskylls för i media); men när kverulansen går ut över våra försök att förstå personer i maktställning vi vill påverka, då är vi på väg mot det riktigt stora misslyckandet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav AAA » 2010-10-02 0:45:12

Det finns ju ingen "rätt" bild så länge det rör sig om kriteriediagnoser som är subjektiva, precis som diskuterats i andra trådar.

Jag och någon annan här på forumet är kanske helt olika och inte alls känner igen oss i varandra eller ens tycker det minsta om varandra. Därmed kan väl ingen sägas ha mer eller mindre AS så längre kriterierna är uppfyllda av en auktoriserad person som satt diagnosen?

Vi är ju trots allt mycket olika individer med en gemensam etikett som någon tilldelat oss, ibland är det kanske det enda vi har gemensamt.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-10-02 0:46:18

Pemer skrev:Minuspoäng för den! Lågt, riktigt lågt!

Varför?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-10-03 8:35:02

Truly skrev:Bättre att ge kredit för det som ÄR bra - att det är en rolig komedi - och samtidigt berätta att den inte ger en rätt bild av AS (som i denna artikel: http://www.unt.se/leva/detaljerna-haller-kaos-borta-1049501.aspx ).

Intressant artikel, måste vara min lillasyster :-) Igenkänning!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Kristofer » 2010-10-03 19:54:34

Rekommenderar alla att se filmen BenX som verkligen porträtterar hur en aspergare kan vara utan att för den delen nedvärdera eller ge en allsidig faktabild. Helt enkelt en film där huvudpersonen är en aspergare och där asperger inte används som förevändning för att skapa ett driftkuku, vilket tyvärr är fallet i I rymden finns inga känslor.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav AAA » 2010-10-03 23:19:07

Får väl börja med BenX då om jag ska se en "aspergerfilm."

Annars ska ju bra musik fungera som soundtrack till människors liv, så jag har ju aspergerfilm hela dagarna!

I direktsändning till och med, i med öronsnäckorna bara så börjar det. Värsta dokussåpan. Dokumentär reality-serie.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav jowie.movie » 2010-10-12 22:24:55

Förfärligt dålig film rent ut sagt!
Usel film, jag tycker inte den avspeglar AS särskilt verkligt.
Sjukt överdriven film.

Jag ger den 5 minus stjärnor!
jowie.movie
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-07-24
Ort: Norrland

Inläggav Funderaren » 2010-10-12 22:27:52

Jag tänkte se filmen på torsdag jag, tillsammans med en person mycket kunnig inom NPF.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in