Neanderthalare är vi allihopa!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav rdos » 2010-05-09 15:22:20

Hawks påstår att vilken student som helst kan få tillgång till neandertals DNA-sekvenser. I de olika artiklarna kan jag dock inte hitta någon referens alls till hur man får tag på dessa. Någon som vet hur man gör?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2010-05-09 15:22:51

Och vad "rodeoskador" beträffar återstår att fastställa att moderna människor nödvändigtvis skulle ha uppträtt särkönat. Dessutom vore det tacknämligt med belägg för kön hos sålunda skadade neandertalare, för det tycks inte utan vidare stå i nätkällorna.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav manne » 2010-05-09 15:31:29

men när kommer vi se de första klonade neandertalarna då i vår tid.??
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Parvlon » 2010-05-09 15:32:07

Aldrig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav rdos » 2010-05-09 15:43:23

rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Le_inimitable » 2010-05-09 16:00:28

rdos skrev:Hawks påstår att vilken student som helst kan få tillgång till neandertals DNA-sekvenser. I de olika artiklarna kan jag dock inte hitta någon referens alls till hur man får tag på dessa. Någon som vet hur man gör?

Inte hela, men ganska detaljerat ändå, fast du kanske redan läst det?
http://www.eva.mpg.de/neandertal/press/ ... _Green.pdf

Det du letar efter kanske finns bland det här: http://www.eva.mpg.de/neandertal/data.html
och gör det inte det finns det nog inte att hämta på webben.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav rdos » 2010-05-09 16:16:54

Utmärkt. Då saknar jag bara några neurodiversa genom. Kanske något att ansöka om forskningsanslag för? Det kostar ju 48.000 dollar att få sitt genom på samma sätt som de fem genom som studien använder.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav dino » 2010-05-09 16:41:41

manne skrev:kanske så såg de ut så här rödhåriga och IQ efterblivna och fula som stryk.?

Bild


Vaddå rycker det inte i baguetten din?
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-05-09 16:53:17

Ganesh skrev:
rdos skrev:
Kristofer skrev:Antar att du dock ser detta som en landvinning för din teori.

Helt klart, ja.


Teorien ger kraftfullt stöd för påståendet att vi alla är afrikaner.


Det där har jag funderat på i dagarna. Vad menas med det egentligen? För samtidigt har jag läst på flera ställen att afrikanerna koloniserat färdigt Afrika på 1800talet eller liknande och att afrikanerna (förutom Bushmen) är den yngsta människorasen på jorden. Det låter i mina öron då som att dom som vandrade ut ur Afrika inte riktigt är dom som bor där idag. Om du förstår vad jag menar?
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav carl » 2010-05-09 16:57:14

dino skrev:
Ganesh skrev:
rdos skrev:
Helt klart, ja.


Teorien ger kraftfullt stöd för påståendet att vi alla är afrikaner.


Det där har jag funderat på i dagarna. Vad menas med det egentligen? För samtidigt har jag läst på flera ställen att afrikanerna koloniserat färdigt Afrika på 1800talet eller liknande och att afrikanerna (förutom Bushmen) är den yngsta människorasen på jorden. Det låter i mina öron då som att dom som vandrade ut ur Afrika inte riktigt är dom som bor där idag. Om du förstår vad jag menar?


Andra teorier utgår ifrån att homo sapiens utvecklades mer parallellt. Vad jag tolkar utifrån Out of Africa teorin är att spridningen över jorden gick väldigt fort och att alla världens gemensamma förfäder kommer från en stam i Afrika. Oavsett om man är afrikan eller maorier.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav manne » 2010-05-09 17:18:45

dino skrev:
manne skrev:kanske så såg de ut så här rödhåriga och IQ efterblivna och fula som stryk.?

Bild


Vaddå rycker det inte i baguetten din?


det där är en snubbe om du inte har märkt det.??

visa istället en bild på en neandertalare kvinna .??
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Le_inimitable » 2010-05-09 17:18:58

dino skrev:Det låter i mina öron då som att dom som vandrade ut ur Afrika inte riktigt är dom som bor där idag.
Inte bara, nej, och det är just den mycket större variationen inom Afrika än i resten av världen som gör det troligt att alla andra har sitt ursprung där.

Ungefär som argumentet för att Swedish meatballs faktiskt är svenska som bygger på att det är i Sverige det finns störst variation och antal köttbullsrecept.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav manne » 2010-05-09 17:29:57

fan så en neandertalare kvinna hade då samma muskel volym i dag som en normal stark man. :shock:

då så lär man ju kunna bli ner bråttad på backen och våldtagen av dem..?

(reverse action)
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav dino » 2010-05-09 20:14:47

Ganesh skrev:
rdos skrev:
Kristofer skrev:Antar att du dock ser detta som en landvinning för din teori.

Helt klart, ja.


Dessutom kan man ju fundera varför det bara är 1-4% gener det rör sig om. Hade våra förfäder tyckt väldigt mycket om att ha sex med Neanderthalare borde det ju vara mycket större andel!


Varför det?
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-05-09 20:19:05

Ingen som lurar lite på varför afrikaner och aboriginer etc, ser mer ut som neanderthalare än vad europeer gör?

Jag undrar vem neanderthals och cro magnons gemensamme förfader var, så nu får man väl googla runt lite :)
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-05-09 20:22:48

carl skrev:
manne skrev:Någon som kan bekräfta det med denna hjärn volym så måste de väl ha en del innanför skallen.?


Elefanter och valar har större ofta större hjärnvolym än människan. Det är inte ett tecken på intelligens.


Beror det inte på hur stor hjärnan är i förhållande till kroppen och vilka delar av hjärnan som är stora..? En stor kropp har jag för mig behöver större hjärnvolym, för typ autonoma funktioner etc, hålla koll på kroppsdelar. Kommer inte ihåg exakt.

I fallet neanderthal så var ju dom mindre än oss, och jag har svårt att se att så mkt mer hjärnkapacitet skulle ha behövts dom för att styra kroppsliga funktioner...
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-05-09 20:25:06

Fast å andra sidan tror jag jag läst att en björns hjärna är stor som en valnöt, så jag är ju inte alls särskilt insatt i sådant här. Mer än dom flesta men inte tillräckligt för att kunna hävda massa saker :)
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-05-09 20:28:36

rdos skrev:
Tiger–lejon-hybrider förekommer inte i det vilda eftersom tigrar och lejon har olika beteenden och lever under skilda förhållanden.


Detta är nog det viktigaste i sammanhanget.

Alien skrev:Teori: Flickorna som föddes vid parning mellan neanderthalare och homo sapiens blev fertila men inte pojkarna.


Men det spelar ju ingen roll vilket kön avkomman har!

Enligt Pääbo så förekom inget genflöde till neandertal, bara till moderna människan. Då är antagligen Mannes bild av en neandertaltjej helt oväsentlig eftersom det var vår arts kvinnor som vänsterprasslade med neandertalsmän. Vad han borde visat är en stor, kraftig karl med neandertalsdrag, och frågat om någon tjej skulle visat intresse. :wink:


Haha :D
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-05-09 20:31:26

rdos skrev:
Manar skrev:Varför då ?
Har du någon forskning som bevisar att neandertalare var mer benägna att bitas och rivas i sängen ?


Behövs inte. Det finns forskning som säger att det bara var moderna människor som hade könsuppdelade grupper. Därför fanns det knappast några möjligheter varken för vänsterprassel, eller att kidnappa en av deras tjejer för att föra hem till sin stam. De som försökte skulle helt enkelt blivit ihjälslagna, och då blir det ingen överföring av DNA. :wink:


Och flocken var alltid samlad alle man med total uppsyn över varandra?
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav dino » 2010-05-09 20:39:03

Alien skrev:
.. neandertalare (var) fysiskt starkare än människor. Det skulle vara lätt för en neandertalman att våldta en människokvinna (...) Hennes version är att neandertalare och nyinvandrade homo sapiens bor i grottor bredvid varandra i nuvarande Israel. De unga kvinnorna är rädda för neandertalmännen, men de måste ändå gå ut för att samla örter, nötter, rötter och ägg. Ibland blir de överfallna och våldtagna av neandertalmän. (...)
Ett trevligare scenario är att neandertalare och homo sapiens träffades, fattade tycke för varandra och flyttade ihop. (Grabben från grottan bredvid.) Eller Romeo-och-Julia-scenariot: De blir kära men ingen av deras flockar accepterar den andra sorten. Så kvinnan får stanna i sin egen flock och barnet växer upp där.


Eller så älskade dom dom riktiga neanderthalmännen som med fast hand kuvade, "våldtog" och domderade över dom :D Den möjligheten finns ju också och jag skulle inte bli alltför förvånad om vissa kvinnor resonerade så... kanske speciellt såna som idag har dåligt blonderat hår med utväxt, bor i förorten och blir gäng-gängade av kulturberikare på helgerna. Ibland frivilligt och ibland ofrivilligt d.v.s.

... Cro-magnonmän är ju ganska fjolliga. Titta bara på Beckham, Robert Gustavsson och Christiano Ronaldo :)
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav rdos » 2010-05-09 22:06:26

dino skrev:Ingen som lurar lite på varför afrikaner och aboriginer etc, ser mer ut som neanderthalare än vad europeer gör?


Dåliga rekonstruktioner?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-09 22:10:26

manne skrev:fan så en neandertalare kvinna hade då samma muskel volym i dag som en normal stark man. :shock:

då så lär man ju kunna bli ner bråttad på backen och våldtagen av dem..?

(reverse action)


Jo, eller så hade du fått skallen inslagen och alla ben brutna om du försökt något? :idea:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-09 22:22:57

dino skrev:Det där har jag funderat på i dagarna. Vad menas med det egentligen? För samtidigt har jag läst på flera ställen att afrikanerna koloniserat färdigt Afrika på 1800talet eller liknande och att afrikanerna (förutom Bushmen) är den yngsta människorasen på jorden. Det låter i mina öron då som att dom som vandrade ut ur Afrika inte riktigt är dom som bor där idag. Om du förstår vad jag menar?


Jodå, visst gör jag det. Det finns politiskt inkorrekta som hävdar att afrikaner (Yoruba m.fl.) från början var primitiva Homo erectus som blandades upp med moderna människan, och att moderna människan inte alls utvecklades i Afrika, utan i Asien.

Det lustiga i den här studien är att San och Yoruba har samma avstånd till neandertal, trots att San är mycket äldre. Jag tror att det kräver en förklaring som inte leverats.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav manne » 2010-05-09 22:52:32

dino skrev:
Alien skrev:
... neandertalare (var) fysiskt starkare än människor. Det skulle vara lätt för en neandertalman att våldta en människokvinna (...) Hennes version är att neandertalare och nyinvandrade homo sapiens bor i grottor bredvid varandra i nuvarande Israel. De unga kvinnorna är rädda för neandertalmännen, men de måste ändå gå ut för att samla örter, nötter, rötter och ägg. Ibland blir de överfallna och våldtagna av neandertalmän. (...)
Ett trevligare scenario är att neandertalare och homo sapiens träffades, fattade tycke för varandra och flyttade ihop. (Grabben från grottan bredvid.) Eller Romeo-och-Julia-scenariot: De blir kära men ingen av deras flockar accepterar den andra sorten. Så kvinnan får stanna i sin egen flock och barnet växer upp där.


Eller så älskade dom dom riktiga neanderthalmännen som med fast hand kuvade, "våldtog" och domderade över dom :D Den möjligheten finns ju också och jag skulle inte bli alltför förvånad om vissa kvinnor resonerade så... kanske speciellt såna som idag har dåligt blonderat hår med utväxt, bor i förorten och blir gäng-gängade av kulturberikare på helgerna. Ibland frivilligt och ibland ofrivilligt d.v.s.

... Cro-magnonmän är ju ganska fjolliga. Titta bara på Beckham, Robert Gustavsson och Christiano Ronaldo :)


antar att den normala neandertalare mannen var byggda som denna snubbe här.??

http://www.dn.se/sport/nordin-nojd-med- ... -1.1090827
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in