Neanderthalare är vi allihopa!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2010-05-07 20:26:32

manne skrev:Nej du missförstod mig nog det jag menade var att man kan komma i från skogen eller i från naturen och faktisk vara lika smart som en människa som bor i samhället då IQ sitter inte i hur man ser ut eller hur man lever eller i den teknologi man har.

så varför skulle inte neandertalarna kunna vara smarta de också d+:?

människorna var ju tex inte mera korkade på stenåldern än de är i dag
men det fick man lära sig i skolan att de var duma,djuriska och brutala under stenåldern och våran tid är bäst att leva i. :cry:
Ok, jag måste ha missat ironin på något sätt. Såg ärligt ut.. Kanske p.ga att du leker med folks fördomar, jag tror faktist att de flesta tycker att naturfolk är idioter, så ta det inte för personligt.

kort sagt neandertalmänniskan skulle väl aldrig kunna leva i dagens samhälle då de är så annorlunda skapta.?
Kan lika gärna vara sant för min del, men du skriver så att man förstår att det handlar om fördomar.

Själv tror jag att nutidsmänniskan är den korkaste varianten av apsläktet som gått på jorden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2010-05-07 20:43:04

Parvlon skrev:
manne skrev:Nej du missförstod mig nog det jag menade var att man kan komma i från skogen eller i från naturen och faktisk vara lika smart som en människa som bor i samhället då IQ sitter inte i hur man ser ut eller hur man lever eller i den teknologi man har.

så varför skulle inte neandertalarna kunna vara smarta de också d+:?

människorna var ju tex inte mera korkade på stenåldern än de är i dag
men det fick man lära sig i skolan att de var duma,djuriska och brutala under stenåldern och våran tid är bäst att leva i. :cry:
Ok, jag måste ha missat ironin på något sätt. Såg ärligt ut.. Kanske p.ga att du leker med folks fördomar, jag tror faktist att de flesta tycker att naturfolk är idioter, så ta det inte för personligt.

snacka lär de väl ha kunnat i alla fall.

kort sagt neandertalmänniskan skulle väl aldrig kunna leva i dagens samhälle då de är så annorlunda skapta.?
Kan lika gärna vara sant för min del, men du skriver så att man förstår att det handlar om fördomar.

Själv tror jag att nutidsmänniskan är den korkaste varianten av apsläktet som gått på jorden.


Tyvärr när man snackar med vanligt folk om neandertalmänniskan så är det så de anser om dem :cry:
Men jag tycker icke det utan testar folks känslor och reaktioner och ser vad de tycker och så och kommer att säga som svar. :wink:

snacka lär de väl ha kunnat ändå?

Bild
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav rdos » 2010-05-07 20:56:30

manne skrev:människorna var ju tex inte mera korkade på stenåldern än de är i dag
men det fick man lära sig i skolan att de var duma,djuriska och brutala under stenåldern och våran tid är bäst att leva i. :cry:


Jag tror att vi skulle inte överleva speciellt länge om vi blev förflyttade till stenåldern, speciellt inte stadsbor, medan folk ifrån stenåldern skulle kunnat klarat sig nu.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-07 20:57:00

Liljencroowna skrev:Var det den där nyheten jag postade i rdos tråd för ett par veckor sedan?


Just den, ja.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Alien » 2010-05-07 21:08:18

Jag läste en gång att man trodde att neanderthalarna inte kunde prata som vi pga vissa anatomiska skillnader i strupen. Så man trodde att de kommunicerade via teckenspråk. Men den teorin kan vara övergiven idag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav manne » 2010-05-07 21:23:16

Alien skrev:Jag läste en gång att man trodde att neanderthalarna inte kunde prata som vi pga vissa anatomiska skillnader i strupen. Så man trodde att de kommunicerade via teckenspråk. Men den teorin kan vara övergiven idag.


ja annars så får man väl göra hand täcken (pekfingret in i knuten näve) när det blir dags. :wink:
Senast redigerad av manne 2010-05-07 21:32:39, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav rdos » 2010-05-07 21:27:51

Definitivt övergiven. Man har både deras talorgan och FOXP2-genen, och båda är identiska med våra.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Forummedlem » 2010-05-07 22:09:37

Genomundersökningen visar att afrikaner helt saknar neandert(h)algener. Skulle man inte kunna säga att detta i så fall effektivt motbevisar rdos teorier? Autismspektrumtillstånd finns också bland afrikaner.

P1:s Vetandets värld 10 05 07
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3681700
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2010-05-07 22:33:51

Forummedlem skrev:Genomundersökningen visar att afrikaner helt saknar neandert(h)algener. Skulle man inte kunna säga att detta i så fall effektivt motbevisar rdos teorier? Autismspektrumtillstånd finns också bland afrikaner.


Inte alls. Du är dåligt insatt i teorin om du tror det. Teorin förutsätger att afrikaner har mindre andel aspie-drag, och Pääbos forskning säger bara att afrikaner som grupp har mindre neandertalgener än andra grupper.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Forummedlem » 2010-05-07 22:43:38

rdos skrev:Teorin förutsätger att afrikaner har mindre andel aspie-drag [...]

Det är möjligt, men dina teorier är inte forskning, inte heller den hemmapulade termen "aspie-drag". Finns det någon forskning som visar att autismspektrumtillstånd är ovanligare hos afrikaner?

rdos skrev:[...] Pääbos forskning säger bara att afrikaner som grupp har mindre neandertalgener än andra grupper.

Kan du belägga det?
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2010-05-07 23:03:14

Du får göra din egen efterforskning. Har inte tid med dig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Ganesh » 2010-05-07 23:27:35

rdos skrev:
Kristofer skrev:Antar att du dock ser detta som en landvinning för din teori.

Helt klart, ja.


Teorien ger kraftfullt stöd för påståendet att vi alla är afrikaner. Spridningen av det som antas vara Neandertthal-gener (från Nya Guinea till Europa) förklaras ju bäst av att afrikaner hade sex med Neandethalare ganska snart efter det att man lämnat Afrika, och att det var en ganska liten grupp som tog med sig generna över världen.

Dessutom kan man ju fundera varför det bara är 1-4% gener det rör sig om. Hade våra förfäder tyckt väldigt mycket om att ha sex med Neanderthalare borde det ju vara mycket större andel!

Dessutom, om våra förfäder tyckte väldigt mycket om sex med Neanderthalare så kan man ju fundera varför det naturliga urvalet valt bort deras gener. Det brukar bara finnas ett svar på den frågan.

Dessutom, vilka gener är det? Gener som kodar för håriga fötter? Någon som vet? Bortsett från rdos förstås?

rdos de gener som påstås vara Neanderthalgener och som hittats hos alla utomafrikanska populationer man undersökt, vad kodar de för? Eftersom då påstår att de kodar för AS så måste ju du veta något som ingen annan vet!

Illuminera mig!
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav manne » 2010-05-07 23:35:40

någon som kan räkna ut muskelvolymen då på neandertalarna de lär väl ha varit ganska starka då.?

lika starka som en tyngdlyftare.?
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Parvlon » 2010-05-08 0:09:21

ganesh skrev:Dessutom kan man ju fundera varför det bara är 1-4% gener det rör sig om.
Du menar som skiljer?

Jag uppfattade det som att de menade att >95 % av våra gener delas med neanderthalaren. Fast å andra sidan delar vi en hel del gener med grisar oxå. Jag har inte läst originalrapporten, eller övriga länkar i tråden. Tänkte göra det nån dag.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2010-05-08 1:13:11

Bild

Någon som kan bekräfta det med denna hjärn volym så måste de väl ha en del innanför skallen.?
Senast redigerad av manne 2010-05-08 1:16:35, redigerad totalt 2 gånger.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav carl » 2010-05-08 1:15:16

manne skrev:Någon som kan bekräfta det med denna hjärn volym så måste de väl ha en del innanför skallen.?


Elefanter och valar har större ofta större hjärnvolym än människan. Det är inte ett tecken på intelligens.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Le_inimitable » 2010-05-08 8:26:41

Ganesh skrev:Dessutom, vilka gener är det?
Gener som kodar för håriga fötter?
Ingen dålig gissning:
"Thus far, Pääbo’s group has identified a number of modern human genome regions containing sequence variation that is not seen in Neandertals and that may have helped modern humans adapt. Some of these regions play a role in cognitive development, sperm movement and the physiology of the skin."
(Från http://www.scientificamerican.com/artic ... y-r&page=2 )

Och: "Among the 20 regions with the strongest evidence for positive selection were three genes that, when mutated, affect mental and cognitive development. These genes have been implicated in Down syndrome, schizophrenia and autism." (Från http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 141553.htm )

Mer: "But an examination of the 20 largest regions that have evolved in this way shows that they include several genes associated with cognitive ability—and whose malfunction causes serious mental problems. The presence of an extra copy of DYRK1A is linked to Down’s syndrome; mutation of NRG3 is linked to schizophrenia; mutations of CADPS2 and AUTS2 are linked to autism. These four genes therefore look like good places to start the search for modern humanity’s essence.

The newly evolved regions also include a gene called RUNX2, which controls bone growth."

(Från http://www.economist.com/science-techno ... d=16056349 )
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav rdos » 2010-05-08 8:59:51

L'inimitable skrev:Och: "Among the 20 regions with the strongest evidence for positive selection were three genes that, when mutated, affect mental and cognitive development. These genes have been implicated in Down syndrome, schizophrenia and autism." (Från http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 141553.htm )

Mer: "But an examination of the 20 largest regions that have evolved in this way shows that they include several genes associated with cognitive ability—and whose malfunction causes serious mental problems. The presence of an extra copy of DYRK1A is linked to Down’s syndrome; mutation of NRG3 is linked to schizophrenia; mutations of CADPS2 and AUTS2 are linked to autism. These four genes therefore look like good places to start the search for modern humanity’s essence.


Inte illa. Då är man alltså på god väg att bevisa neandertalsteorin nu?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2010-05-08 9:06:31

Nu behöver du bara konstatera vilka gener som leder till asperger och testa om dessa kommer ifrån neandertalarna.
Piece of cake...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav rdos » 2010-05-08 9:08:00

Ganesh skrev:Teorien ger kraftfullt stöd för påståendet att vi alla är afrikaner. Spridningen av det som antas vara Neandertthal-gener (från Nya Guinea till Europa) förklaras ju bäst av att afrikaner hade sex med Neandethalare ganska snart efter det att man lämnat Afrika, och att det var en ganska liten grupp som tog med sig generna över världen.

Dessutom kan man ju fundera varför det bara är 1-4% gener det rör sig om. Hade våra förfäder tyckt väldigt mycket om att ha sex med Neanderthalare borde det ju vara mycket större andel!

Det är inte alls svårt att förstå. De allra flesta av de mutationer som är unika för oss är just mutationer utan någon funktion. Det är dessa vi har ifrån Afrika. Det är dessutom osannolikt att det är gener som styr beteende, och det mesta som gör oss unika handlar om beteende, inte gener.

Ganesh skrev:Dessutom, om våra förfäder tyckte väldigt mycket om sex med Neanderthalare så kan man ju fundera varför det naturliga urvalet valt bort deras gener. Det brukar bara finnas ett svar på den frågan.

Tror jag inte de gjorde, utan alla arkeologiska bevis säger att det var oerhört sällsynt. Hur stor andel av deras gener som valts bort går inte heller att svara på, eftersom man studerar mutationer, varav de flesta saknar funktion.

Ganesh skrev:rdos de gener som påstås vara Neanderthalgener och som hittats hos alla utomafrikanska populationer man undersökt, vad kodar de för? Eftersom då påstår att de kodar för AS så måste ju du veta något som ingen annan vet!

Illuminera mig!

Se post ovan.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-05-08 9:11:43

Flawed skrev:Nu behöver du bara konstatera vilka gener som leder till asperger och testa om dessa kommer ifrån neandertalarna.
Piece of cake...


Tror inte det är så man gör. Snarare att man med statistik visar att kandidatgener för autism sammanfaller med områden där neandertal bidragit med gener till oss / har den ursprungliga varianten.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Flawed » 2010-05-08 9:20:08

Nu finns det ju autism i Afrika också.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Inger » 2010-05-08 11:09:59

Inte enligt rdos, eftersom afrikaner så sällan gör Aspie-quiz.

Sådana solida bevis måste man ju böja sig för.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav manne » 2010-05-08 14:12:35

så då blir det väl dags att klona fram en tvätt äkta neandertalare då?
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in