Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav sssssm » 2010-03-19 22:40:55

Jag äter bara snabbmat, det är en mycket bra lösning. Desutom god och nyttig.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav antikropp » 2010-03-21 3:39:20

sssssm skrev:Jag äter bara snabbmat, det är en mycket bra lösning. Desutom god och nyttig.
+1

Fast det är lite för jobbigt att behöva släpa sig iväg till ett snabbmathak ibland. Som tur är får jag matlådor av kommunen levererade fram till dörren nu.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav AAA » 2010-03-21 3:53:48

Vaniljyoghurt 2% fett och musli med 40% frukt

Tre gånger om dagen minst, i flera år
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Lilla Gumman » 2010-03-21 12:12:42

Linssoppa

2 buljongtärningar
1 liter vatten
2 dl linser
2 små morötter
1/2 lök
1 burk passerade tomater eller krossad tomat
Salt
Peppar

Skala moroten och dela i små bitar. Skala och hacka löken. Häll olja i en kastrull, lägg i lök och moröltter och låt fräsa en stund. Häll sen på vatten och en buljongtärning. Häll i linserna. och tomaterna. Låt soppan koka till linserna är klara och morötterna känns mjuka. Krydda med salt och peppar efter behag.

Mycket enkel soppa. Gillas kanske inte av barn, men går fort att göra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sssssm » 2010-03-21 16:33:42

antikropp skrev:
sssssm skrev:Jag äter bara snabbmat, det är en mycket bra lösning. Desutom god och nyttig.
+1

Fast det är lite för jobbigt att behöva släpa sig iväg till ett snabbmathak ibland. Som tur är får jag matlådor av kommunen levererade fram till dörren nu.


http://onlinepizza.se/
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav antikropp » 2010-03-22 8:26:07

sssssm skrev:
antikropp skrev:
sssssm skrev:Jag äter bara snabbmat, det är en mycket bra lösning. Desutom god och nyttig.
+1

Fast det är lite för jobbigt att behöva släpa sig iväg till ett snabbmathak ibland. Som tur är får jag matlådor av kommunen levererade fram till dörren nu.


http://onlinepizza.se/
Finns ingen onlinepizzeria som kör ut till mig :cry: :cry: :cry:
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav clivia » 2010-03-22 15:44:19

äggomellett

Valfri mängd ägg
valfri mängd lök (ofast 1-2 hela) eller en halv påse frusen hackad lök (finns att köpa i en del mataffärer)
1 korv
kanske en skiva bacon
1 matsked av frusen hackad persilja (finns köpa i de flesta mataffärer)
1 matsked av frusen hackad gräslök
1 matsked olja/flytande margarin
svartpeppar och salt efter egen tycke och smak

Man kan variera med ha i lite vatten eller mjölk också

Blanda ihop allting i en bunke, häll det sedan i en panna/stekpanna
Det går bra att lägga i paprika eller färska tomater men jag rekommenderar att lägga i det sist, precis innan smeten stelnar till en pannkaka


för att fuska med löken och annat grönt som barnen inte äter, kan du köra dem i mixern först, sen lägga dit äggen och röra om.
---------------------

Spagetthi röra

Koka spagetthi (ca 8 minuter) salta inte, häll i 1matsked olja.
Efter det kokat, häll ur NÄSTAN all vatten
Häll i 1dl creme fraiche, 1 ägg
frysta provencaliska örter
Klipp bakom med en sax så det blir små bitar, stek tills de blir knappriga och häll i det sedan i röran
Häll i stark tomatsås
låt det koka i några minuter, rör om

Ät gärna med spenatblad eller ruccola till.
SPenaten kan du motivera med att visa barnprogram med stålmannen eller annan hjälte...har fungerat på de flesta barnen jag har passat som varit matvägrare.



Vill du göra rolig mat såsom korv och potatis, så kan du göra detta:

köp korv i burk, dom mycket smala. gör dem lite mindre, lika stora som prinskorvar. Köp också krocketter, vilket är potatismos som gjorts i små bollar.
Nu kommer det roliga, detta kan du göra med barnen:
Sätt en krockett på varje liten korvbit. sätt sedan på prickar av ketchup på krocketterna. Det kommer då se ut som flugsvamp!
Lägg på tallrik grönsaker, sedan "svamparna".

Till det kan du göra små söta kaniner av ägg..men den beskrivningen är för krånglig för jag ska orka skriva. Ledsen.
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav guilliotine » 2010-03-23 20:56:10

Väldans tråkigt, men under långa perioder i min barndom så var det det enda jag och mina bröder åt.. Och nu älskar min pojkvän det. =)

Koka snabbmakaroner.
Skär falukorv i tärningar (typ 1x1cm, lite större kanske), stek.
Blanda ihop falukorven med makaronerna. Ät. Tillsätt ketchup om så önskas.

Annars när det ska gå undan gör jag "carbonara" såhär.

Koka spaghetti (tagliatelle är godast).
Koka snabbt upp grädde med lite svartpeppar (jag ställer in en kopp i micron bara) Häll grädden över pastan, blanda eventuellt i lite knaprig bacon. Toppa med äggula och rör om.

En annan grej min mamma gjorde som vi barn älskade var:
Potatismos (hemlagad eller pulver, smaksak.
Stekt köttfärs
Burkmajs
Riven ost.

Ta en styck ungsform, häll i köttfärsen först, sedan majsen, sist potatismoset. Strö över riven ost och släng in en snabbis i ugnen, ca 200 grader, tills det fått fin färg.

Också höjdare. --> http://www.recepten.se/recept/ugnspannkaka.html

Inte jätteskojiga recept, men gott och lättlagat, och jag tror barn gillar't.
Senast redigerad av guilliotine 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-03-23 22:27:23

Jag år nyss en burk vegetarisk ravioli. Det var inte så krävande att tillaga. Annars brukar det funka att koka vad man har hemma + passerade tomater och kryddor i en gryta.

Linser och stekt ägg med senap brukar jag äta ibland. Linser är billigt och innehåller 20 % protein.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 11:21:16, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav mnordgren » 2011-03-11 22:54:37

Moderator:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav turtle » 2014-02-05 1:54:58

Hej på er allihopa!

(Det blev lite långt, hoppa till sammanfattningen om ert fokus tryter! :-)154 )

Jag provade att söka efter en tråd gällande matlagning och -vanor, men hittade ingen (detta ka dock bero på att jag är fruktansvärt dålig på att söka efter saker på nätet öht). Därför skapar jag en, då jag anser att detta är en större problematik för mig - och kanske för flera andra?

FÖRST och främst behöver jag tips på rätter som är lätta att tillaga och som inte kräver att jag gör flera moment samtidigt (exempelvis är mat i ugn + mat på platta + sås/grönsaker för mycket samtidigt).

Sedan behöver jag också hjälp med att hitta på fler rätter som inte kräver för mycket av mig (dvs. att jag slipper få panik för att alltför många saker kräver min uppmärksamhet). Här får ni gärna komma med alla möjliga förslag, men också tips som hjälper er om det blir för mycket! :D

SAMMANFATTNING:
1. Hjälp att hitta lättlagade rätter med få moment.
2. Tips på nya rätter som kräver få moment under själva tillagningen.

Till sist kan jag nämna att det jag oftast lagar är köttfärssås. Jag lagar ibland pasta till medan köttfärssåsen får stå och puttra, även om jag oftast äter dem för sig.

Jag hoppas att ni kommer med några hjälpande svar!

Gripandekylig

Slog ihop tråden Matlagning - varje dags ständiga orosmoment med tråden Väldigt förenklad matlagning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
turtle
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-03
Ort: Stockholm

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Flatline » 2014-02-05 2:07:32

Jag är väl exceptionellt tråkig vad gäller min matlagning då jag tycker att det är otroligt tråkigt att laga mat till migsjälv så jag brukar göra korvstroganoff och makaroner i storkok som räcker hela veckan.
Lider inte så mycket av enformig kost så länge jag blir mätt och stroganoffen är väldigt lättlagad.
Mitt patentrecept för latstroganoff är falukorv, mjölk och ketchup.
Tärnar falukorven och steker den våldsamt så att den blir lite knaprig sedan slår jag på mjölk och ketchup och låter det sjuda tills det är trögflytande, sedan är det bara att ösa över i makaronkärlet och äta eller ställa in i kylen vad man nu föredrar.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav plåtmonster » 2014-02-05 2:10:40

Laga och kyl & frys.. :-)050

Se till att få i dig allt som behövs i form av grönsaker och variation så kan man fixa med smaken efteråt. Det ger sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Miche » 2014-02-05 2:19:40

Jag brukar köpa en rätt rejäl köttbit (oftast fläsk av något slag eftersom nöt är dyrare), skiva den i lagom tjocka bitar, lägga ner i en stor plastpåse (använder femliters) och sen krydda ner i påsen, ca 1 krm salt, 1-2 krm vitpeppar, matsked av några av följande, salvia, basilika, oregano eller dragon. Man kan även om man vill (och orkar) lägga ner några (kanske sex st) krossade enbär (man tar en bred kniv och trycker till bredsidan mot enbäret så det blir platt), själv struntar jag i det eftersom de måste pillas bort innan tillagning... Om köttet verkar segt när du skär det så lägg även i en skalad och skivad kiwifrukt eftersom saften i den har förmågan att bryta ner sega fibrer.

Avsluta med ca två matskedar olivolja, förslut påsen och se till att den har mycket luft och skaka sedan runt blandningen så att den fördelas hyfsat jämnt (det brukar ta omkring en halv till en minut). Öppna påsen, ta ut luften och förslut igen samt lägg in i kylskåpet. Innehållet klarar sig kanske två veckor.

Tillagningen sker tidigast dagen efter (så att köttet hinner suga upp en massa smak), stek i matfett eller olivolja (kanske en matsked) så mycket du ska äta (en till två köttskivor beroende på storlek) några minuter på varje sida. Servera med kokt potatis (eller vad du föredrar), lite (eventuellt kokta) grönsaker (vi brukar köpa Broccolimix på Lidl som vi tycker är prisvärd, finns i frysdisken) och en sås (vi brukar göra bearnaisesås på pulver eller köpa färdig från kyldisken). Tänk på att potatisen tar längst tid så den kan man starta med tio minuter innan det andra (det går lite fortare och kräver mindre energi att koka potatis om man häller på vatten som man värmt med en vattenkokare, detsamma gäller när man kokar grönsaker, där räcker det med att vattnet kokar upp tillsammans med grönsakerna så är de färdiga).

Blir det potatis över så brukar jag låta den kallna och sen lägga in i kylen, när jag har lagom många att äta så steker jag den skivad samtidigt som köttet så slipper jag koka potatis den dagen.

Jag brukar även göra tzatziki, det är rätt lätt. Köp en turkisk (eller grekisk) yoghurt i enlitersburk, två gurkor och en (eller flera vitlökar om man vill ha det riktigt starkt, jag brukar använda två vitlökar).

Skala och riv (jag använder en apparat jag köpt på Lidl för att riva, kostade under 200) gurkorna och lägg dem i ett durkslag så vätska rinner av (annars blir tzatzikin väldigt rinnig), fördela yoghurten i två enlitersburkar (om du har en tom yoghurtburk sen tidigare är det perfekt annars får du leta rätt på någon annan burk, du kan även hälla över yoghurten i en tvåliters glassbytta). Skala och skär vitlök (jag tar bort mittdelen av vitlöken, se bilder nedan, tycker den förstör smaken) och pressa ner i yoghurten (ungefär lika mycket i varje burk), häll ner gurkan (lika mycket i varje burk) samt ca ett krm vitlök, ett krm salt och en msk olivolja i varje burk. Rör om.

Den riktiga vitlökssmaken kommer inte förrän efter ett antal timmar så jag brukar vänta med till dagen efter med att äta av den, då kan jag ta tzatziki istället för bearnaisesås på maten, brukar ta två matskedar varje gång så det räcker rätt länge och den brukar hålla sig rätt bra i kylen om den inte står för nära kylelementet för då fryser den och blir tråkigt vattning.

På nedanstående bild har jag skurit av nederdelen av vitlöken (den grova delen där klyftan sitter ihop med de andra klyftorna), det gröna på bilden är det som ska bort:
Bild

Jag delar klyftan med en vass kniv och försöker skära någorlunda i mitten (vilket aldrig brukar vara några som helst problem), på bilden nedan syns den delade klyftan med den gröna delen som redan börjat släppa (vilket är det normala), bilden är tagen från den spetsiga sidan på klyftan (ibland syns det gröna redan sticka ut där, det är nämligen grodden som ska växa för att bli en ny planta).
Bild

Här har jag petat bort mittdelen som alltså ska kasseras, klyftorna kan man hacka eller pressa i en vitlökspress.
Bild
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Koboshi » 2014-02-05 9:49:56

Pannkakor är snabbt och enkelt.
Dumplings är rätt enkla också om man köper färdig fryst deg. Då behövs bara fläskfärs, ingefära, ägg, sweet chilisaus och salladslök. Och i och med att de ångkokas blir de otroligt goda.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav kiddie » 2014-02-05 16:29:16

Håller med om pannkakor. Efter ett tag kan man receptet utantill och det är inget som man gör parallellt, utan först gör man smeten sedan steker man pannkaka efter pannkaka. Just stekningen kan man behöva träna lite med eftersom det är lätt att ta för mycket smet, fel temperatur eller få ett par konstiga pannkaksknölar istf fina pannkakor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Meliza » 2014-02-05 16:41:59

Det här är ju en tråd för mig! Min tumregel för matlagning är mat i en kastrull/form/stekpanna i taget. Att försöka matcha ihop en gryta med ris t ex gör jag bara om jag är riktigt pigg vilket jag sällan är.

Min första tanke var också pannkakor. Just för att det är en-sak-i-taget.
Jag gör ofta pannkakor och det finns stor variation- ugnspannkaka, spenatpannkaka, kikärtspannkaka, bovetepannkaka, plättar etc...

Jag gillar även makaronipudding. I med lite korvbitar och ärtor så blir det en mer komplett måltid.

Potatisgratäng känns lyxigt men ändå någorlunda enkelt eftersom det är en sak i taget. Brukar slänga in några tzayspett bredvid att bara värma.

Soppa av olika slag.

Jag gillar att göra mat som är i ugnen för då får jag lite tid att duka och plocka undan.
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Kanin » 2014-02-05 16:59:07

Omelett är ännu enklare (och snabbare) att tillaga än pannkakor och kan lätt varieras med diverse innehåll (utöver ägg, salt och kanske lite vatten), såsom lök, potatis, korv, grönsaker, örter etc., och tillbehör (en brödskiva och t.ex. en morot passar bra till).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Zirre » 2014-02-05 17:12:16

Varför inte kolla lite i Stora mat-tråden



Moderator atoms - reparerade länken.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Kvasir » 2014-02-05 17:42:33

Jag startade en gång i tiden en tråd om "Väldigt Förenklad Matlagning"

http://www.aspergerforum.se/valdigt-forenklad-matlagning-t4290.html
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-05 18:10:15

Pannkakor är faktiskt förhållandevis svårt att lära sig laga så det blir bra. Det är visserligen en sak i taget men det kan vara knepigt med rätt stektemperatur och att lära sig vända. Plättar kan vara lite lättare i så fall om man har en plättlagg, eller ugnspannkaka om man tycker om det.

Jag skulle säga soppor och grytor samt kanske gratänger. Med en bra beskrivning så är det bara en sak att hålla reda på. Men det förutsätter ju att man gillar de blandade smakerna.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Shir92 » 2014-02-05 22:24:12

Jag tycker att Tefals Actifry är helt fantastisk. När man inte orkar laga något, in med lite (frysta) wokgrönsaker, in med lite (frysta) köttbullar och om man vill lite pommes så är det klart efter en stund. Jättesmidigt! Självklart inte det nyttigaste, men med tanke på att man egentligen inte behöver tillsätta någon olja är det ju ändå helt okej! :)
Shir92
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-02-01

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav antonius » 2014-02-05 22:36:21

matersättning, klart :-)018
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav Bazooka » 2014-02-06 21:00:20

Kycklingfileer är rätt smidigt, mycket smak för krångelinsatsen.

Sätt på ris. Bryn samtidigt de (färska eller tinade) kycklingfileerna så att de får färg runt om. Släng sen in dem i ugnen på 200 grader i 14 minuter. Riset och kycklingen brukar jag tima så att det blir klart samtidigt, slänger in kycklingen i ugnen då riset har 14 minuter kvar.

Ta ut ur ugn, stäng av spis. Då ovanstående är fixat, behöver man inte gegga med fler saker samtidigt sen:

Blir lite spad kvar i formen, häll ned det i en kopp, på med lite minifraiche och goda kryddor. Kör eventuellt 20 sek i micron. Sås klar

Sen kan man lägga på några tomater och lite sallad på tallriken. Lite vinäger och olivolja om man orkar.

Klart.

Jäkligt fräscht och gott.

Angående pannkakor, nackdelen med dem är att de är allra godast då de är nystekta, så antingen är de i botten av högen tråkiga eller så får man stå och äta vid spisen...
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in