Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav kiddie » 2014-02-06 21:40:26

Jag brukade ugnssteka en hel kyckling sedan gå och "småäta" från kylen av den i ett par dar efter tills den var slut. Det var rätt behändigt. Nu har ju nästan alla mikro så man kan ju få sin dagliga kycklingdel varm om man vill. Keso och sallad helt OK att ha till. Fördelen är att man får äta de goda delarna av kycklingen också. Så förbaskat trött på dessa dyrkade fileer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Matlagning - varje dags ständiga orosmoment

Inläggav MissBlack » 2014-02-06 21:53:00

Man kan ha pitabröd redo i frysen. Och sedan tina och fylla med de rester som finns i kylskåpet, ex sallad, kycklingrester, falukorv, någon färdig dressingsås eller så.

Eller köttfärssås och äta det med tacochips istället för pasta :-)

Man kan ha ett gäng färdigkokta ägg i kylen. Och sedan ha det på knäcke, eller blanda med keso och majs till exempelvis, som lättare lunch.

Det är gott med pastasallad, dvs pasta med olja och vinäger på och sedan blanda med diverse färdigmat som inte behöver tillagas eller skäras, ex färdigtärnad fetaost på burk, majs, färdigkokta kikärtor på tetrapack, oliver, färdigkokta ägg osv
MissBlack
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-01-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2014-02-07 0:57:17

Bazooka skrev:Kycklingfileer är rätt smidigt, mycket smak för krångelinsatsen. [---]

Det där var ju inte "Väldigt förenklat"... snarare normalt "åt helvete för krångligt och lång tid" :(
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-02-07 3:16:31

Om man inte har något emot stekt mat så tycker jag ett kok potatis i kylen kan vara bra grund. Då kan man t ex äta stekt potatis, lök och korv, stekt potatis, majskorn och ägg, stekt potatis, svamp och köttbullar eller liknande.

Jag är rätt förtjust i chili med det som finns hemma. Det är lite plockigt men gör det i en enda stor panna så det finns bara en grej att passa. Det jag har i är t ex, hackad lök, majskorn, svamp, hackad färsk tomat, bönor på burk, tomat på burk om det inte var bönor i tomatsås, sedan om jag har andra grönsaker så åker de i också hackade. Sedan får de koka med kryddor och någon form av stark peppar. Kan behövas spädas med lite vatten för att det ska kunna koka in ett tag. Bra att frysa eftersom det blir flera portioner. Ätes som den är eller med en brödbit.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2014-02-07 3:54:12

Den här tar 3 minuter:
Stek 8 st "Mammas köttbullar" i micron ca 2 min (om de är frysta) men rulla runt dem ett par gånger.
Ta en stor tortilla-wrap och dra en sträng av t.ex. tacosås tvärs över.
Lägg köttbullarna i strängen och rulla ihop tortillan till en rulle. Håll i handen och ät.
Istf tacosås går det bra med hälften senap och hälften Thousand Island-dressing.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav marxisten » 2014-02-07 4:42:11

Tag valfri mängd limpmackor (brukar vanligen ta 6-10 stycken).
Lägg på smör och ost, och krydda därefter med grillkrydda.
Lägg sedan mackorna dubbelt och in med dem micron i nån minut så osten smälter.

Smidigt och faktiskt förvånande gott.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Sv: Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zirre » 2014-02-07 8:41:59

marxisten skrev:Tag valfri mängd limpmackor (brukar vanligen ta 6-10 stycken).
Lägg på smör och ost, och krydda därefter med grillkrydda.
Lägg sedan mackorna dubbelt och in med dem micron i nån minut så osten smälter.

Smidigt och faktiskt förvånande gott.


Tror på bättre resultat i en smörgåsgrill.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zirre » 2014-02-07 8:43:59

Koka pasta, när det är tre minuter kvar lägg i köttbullar i pasta vattnet och låt allt koka klart.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Miche » 2014-02-07 13:03:22

Zirre skrev:
marxisten skrev:Tag valfri mängd limpmackor (brukar vanligen ta 6-10 stycken).
Lägg på smör och ost, och krydda därefter med grillkrydda.
Lägg sedan mackorna dubbelt och in med dem micron i nån minut så osten smälter.

Smidigt och faktiskt förvånande gott.


Tror på bättre resultat i en smörgåsgrill.
Eller i en vanlig ugn satt på grill (om man inte har en smörgågrill). I mikron smälter bara osten och får ingen färg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav marxisten » 2014-02-07 16:05:39

Zirre skrev:Tror på bättre resultat i en smörgåsgrill.


Funkar utmärkt det också. Saken är dock när man som jag inte har någon smörgåsgrill tillgå är det lite krångligt att njttja en sådan. Man taget vad man haver. :D

Miche skrev:Eller i en vanlig ugn satt på grill (om man inte har en smörgågrill).


Skillnaden mellan micro och ugn är att att det med ugn minst tar en halvtimma att göra sina mackor då ugnen skall bli varm osv, medans det i micron tar 1 minut.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-02-07 16:10:00

marxisten skrev:
Zirre skrev:Tror på bättre resultat i en smörgåsgrill.


Funkar utmärkt det också. Saken är dock när man som jag inte har någon smörgåsgrill tillgå är det lite krångligt att njttja en sådan. Man taget vad man haver. :D


Du kommer ha tillgång till en om några månader.
Du kan du käka grillade smörgåsar varje dag!! :D



Väldigt gott att lägga en bit skinka emellan också.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Sv: Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zirre » 2014-02-07 16:10:49

Kevlarsoul skrev:Väldigt gott att lägga en bit skinka emellan också.

Även med tomat.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-02-07 18:54:47

Något jag kan äta ibland men inte så ofta eftersom det är hyfsat onyttigt med pulvermat är potatis och sås. Särskilt om det finns god potatis, innan den blir vintertrist. Koka tvättad potatis oskalad och ät med skinnet. Ät med en eller en halv kopp varmakoppensoppa eller liknande med svamp/kantarellsmak och med en klick lingonsylt. Potatis när den är som bäst är underskattad. Helst ska man ju ha egenodlad, slår allt, men köppotatis duger med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Sv: Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zirre » 2014-02-07 19:15:09

kiddie skrev:Något jag kan äta ibland men inte så ofta eftersom det är hyfsat onyttigt med pulvermat är potatis och sås. Särskilt om det finns god potatis, innan den blir vintertrist. Koka tvättad potatis oskalad och ät med skinnet. Ät med en eller en halv kopp varmakoppensoppa eller liknande med svamp/kantarellsmak och med en klick lingonsylt. Potatis när den är som bäst är underskattad. Helst ska man ju ha egenodlad, slår allt, men köppotatis duger med.

Vad är det egentligen för maträtt?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-02-07 19:45:38

Förr var det väldigt vanligt att man åt potatis utan kött om man inte hade det gott ställt. Potatisen odlade man själv och svamp och lingon plockade man i skogen. Vissa åt bara kött till fint.

Vanligt också var att man åt kokt potatis med hackad rålök och lite smör. Löken kunde även vara stekt eller gjord till sås.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Miche » 2014-02-07 20:57:50

kiddie skrev:Koka tvättad potatis oskalad och ät med skinnet
Om det blir skinn på potatisen när du kokar den så gör du något fel... :shock:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zirre » 2014-02-07 21:04:19

Miche skrev:
kiddie skrev:Koka tvättad potatis oskalad och ät med skinnet
Om det blir skinn på potatisen när du kokar den så gör du något fel... :shock:
kiddie kanske menade skalet och inte skinnet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2014-02-07 21:14:49

kiddie skrev:Koka tvättad potatis oskalad och ät med skinnet

Jag tror hon menar att hon suger i sig potatisen genom porerna i huden. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-02-08 0:31:14

Blah. Det är dialektalt. Skinnpotatis säger de där jag kommer från.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-02-08 0:32:01

Dagobert skrev:Jag tror hon menar att hon suger i sig potatisen genom porerna i huden. :-)Happy


Vi aliens kan äta på det viset om vi vill.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Miche » 2014-02-08 2:22:37

marxisten skrev:Tag valfri mängd limpmackor (brukar vanligen ta 6-10 stycken).
Mycket socker i limpa och det mättar inte speciellt bra, det är bättre med ex.vis rostbröd med fibrer eller något mörkare bröd (men det sistnämnda är kanske inte så kul i mikron).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kanin » 2014-02-08 8:01:57

Miche skrev:
marxisten skrev:Tag valfri mängd limpmackor (brukar vanligen ta 6-10 stycken).
Mycket socker i limpa och det mättar inte speciellt bra, det är bättre med ex.vis rostbröd med fibrer eller något mörkare bröd (men det sistnämnda är kanske inte så kul i mikron).

Uppfattar du "limpa" som en speciell sorts bröd, istället för att enbart beskriva formen (mina brödlimpor bakas definitivt utan socker och andra sötningsmedel, och innehåller hög andel fullkorn och fiber)?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Miche » 2014-02-08 12:07:59

Kanin skrev:
Miche skrev:
marxisten skrev:Tag valfri mängd limpmackor (brukar vanligen ta 6-10 stycken).
Mycket socker i limpa och det mättar inte speciellt bra, det är bättre med ex.vis rostbröd med fibrer eller något mörkare bröd (men det sistnämnda är kanske inte så kul i mikron).

Uppfattar du "limpa" som en speciell sorts bröd, istället för att enbart beskriva formen (mina brödlimpor bakas definitivt utan socker och andra sötningsmedel, och innehåller hög andel fullkorn och fiber)?
Limpan är en form av bröd som togs fram efter kriget då det fanns ett rejält överskott av socker, livsmedelsindustrin skapade då limpor och annan mat där sockret kunde användas (källa: min ex.) Självklart kan du kalla ditt bröd för limpa om du vill... men det är inte rätt (OBS, ironi)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zirre » 2014-02-08 12:15:26

Miche skrev:
Kanin skrev:
Miche skrev:Mycket socker i limpa och det mättar inte speciellt bra, det är bättre med ex.vis rostbröd med fibrer eller något mörkare bröd (men det sistnämnda är kanske inte så kul i mikron).

Uppfattar du "limpa" som en speciell sorts bröd, istället för att enbart beskriva formen (mina brödlimpor bakas definitivt utan socker och andra sötningsmedel, och innehåller hög andel fullkorn och fiber)?
Limpan är en form av bröd som togs fram efter kriget då det fanns ett rejält överskott av socker, livsmedelsindustrin skapade då limpor och annan mat där sockret kunde användas (källa: min ex.) Självklart kan du kalla ditt bröd för limpa om du vill... men det är inte rätt (OBS, ironi)

Köpte pågenlimpan som inte innehåller socker enligt innehållsförteckningen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in