Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zima33 » 2014-05-27 0:11:35

Zirre skrev:KINAGRYTA MED PASTA

Ingredienser, 4 portioner

5 hg Köttfärs – Nöt
2.5 hg Vitkål
2 st Morötter
1.5 dl Vispgrädde
3 msk Soya Kinesisk
1 krm Svartpeppar Malen

Till servering

4 hg Pasta

Vitkålssallad

2.5 hg Vitkål
2 msk Olivolja
1 msk Vinäger

Gör så här

1. Koka pastan enligt förpackningens anvisningar.

2. Kinagryta: Skölj och strimla vitkålen. Skala och riv moroten.

3. Hetta upp lite smör eller olja i en stekpanna och bryn färs, vitkål och morot tills färsen är genomstekt och kålen är glansig.

4. Häll på vispgrädde och smaka av med soja och peppar.

5. Strimla vitkålen med t ex en osthyvel. Smaksätt med olja, vinäger salt och peppar.

Serveras kinagrytan med nykokt pasta och vitkålssallad.

Känns komplicerad. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav KrigarSjäl » 2014-05-27 0:16:37

Jo.
Först är det en massa olika ingredienser som skall inhandlas. Sen är det ett skärande och hackande och flera olika tillredningskärl.
Detta är alltså ett tips till de som gillar att laga mat mer än ett tips till oss som inte gillar att laga mat.

Vispgrädde är f.ö inte att rekommendera som dagligt intag.

Rekommenderar istället en lunch bestående av kvarg, morot och knäckebröd.
Inget smör och inget annat krux med tillagning eller dukning.
Bara att inhandla och äta direkt och du får en både billig, fettsnål och näringsrik måltid.

Att äta bra handlar mer om att få i sig den näring man behöver än om att vara skicklig i köket.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Myrkr » 2014-05-27 2:41:35

När jag är riktigt lat så brukar jag göra världens enklaste men också godaste rätt, ett par kokta potatisar och en klick smält smör.
Med tanke på hur ofta jag är lat skulle det inte förvåna mig om jag får skörbjugg snart :-)018
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Alien » 2014-05-27 2:47:07

Det är förstås individuellt vad man menar med "enkel matlagning".

En del vill i princip inte göra någonting alls. Även att koka gröt ses som för jobbigt. Andra kan tänka sig att koka el steka, för att få varm mat. Andra kan göra mera men vill inte ha en alltför komplicerad matlagning som tar lång tid att laga.

Sedan är det också skillnad på vad man själv äter dagligen och vad man bjuder andra på. I det senare fallet vill man vanligen anstränga sig lite extra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-27 3:10:25

Tråden heter väldigt förenklad matlagning. Jag tycker inte att ett recept som innehåller både en gryta, pasta som ska ätas till den samt en sallad är i närheten av förenklad matlagning.

En förenklad gryta hade varit en där man kanske blandar i snabbkokande nudlar mot slutet och skippar sallad.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-05-27 21:27:40

Myrkr skrev:När jag är riktigt lat så brukar jag göra världens enklaste men också godaste rätt, ett par kokta potatisar och en klick smält smör.
Med tanke på hur ofta jag är lat skulle det inte förvåna mig om jag får skörbjugg snart :-)018


Nej du. Det finns massa c-vitamin i potatis. Du går säker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-05-28 15:54:36

Alien skrev:Även att koka gröt ses som för jobbigt

Så länge inte gröt anses som lunch eller middag så går det nog bra. Vad ska ni äta till middag idag? Gröt igen? :)

För min del blev det inte någon lunch. Har inte ätit något sedan frukosten :( (ja, förutom lite sockrad Start som nog är mera nära något slags konstigt mellanmål, men annars inte nåt annat)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-05-28 20:58:56

Har fortfarande inte ätit nåt, men pratade med mitt boendestöd idag. Ska laga pasta med pesto imorgon samt en tomat till sallad.
Alltså koka pasta det vet jag redan hur jag gör :D
Peston köper jag i burk på ICA/Mataffären och tomaten köper jag där också, ska nog köpa 2 tomater så jag har en på Torsdag och en på Fredag. Ska laga tillräckligt med pasta på Torsdag, sen lägger jag det som blir över i en matlåda som jag lägger i kylen. Sedan äter jag innehållet på Fredag(yay, no cooking på Fredag!)

Enklare än så kan det väl inte bli? :)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-05-28 22:22:16

När jag var lite var det några äldre pojkar som stekte korv mellan kylflänsrna på en motorcykel de körde på isen med, de tryckte ner skivorna sen körde de några varv sen satt dom där och mumsade, my god, vad har man inte sett... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-05-28 22:27:56

Tor_och_i2p skrev:Har fortfarande inte ätit nåt, men pratade med mitt boendestöd idag. Ska laga pasta med pesto imorgon samt en tomat till sallad.
Alltså koka pasta det vet jag redan hur jag gör :D
Peston köper jag i burk på ICA/Mataffären och tomaten köper jag där också, ska nog köpa 2 tomater så jag har en på Torsdag och en på Fredag. Ska laga tillräckligt med pasta på Torsdag, sen lägger jag det som blir över i en matlåda som jag lägger i kylen. Sedan äter jag innehållet på Fredag(yay, no cooking på Fredag!)

Enklare än så kan det väl inte bli? :)


Den allra enklast matlagningen måste ju vara att glömma att laga mat och att äta, at all lixom, fast tillslut dörmanju? Vad väger du, Tor?
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kullan » 2014-05-28 22:30:04

En burk Ravioli från Felix. Öppna burken och häll i kastrull och värm. Alernativt - Ät den kall direkt ur burken.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-05-28 22:44:52

kullan skrev:En burk Ravioli från Felix. Öppna burken och häll i kastrull och värm. Alernativt - Ät den kall direkt ur burken.


Ev kan man ju ljumma på den i armhålan en stund, så innehållet lixom släpper från kanterna, annars känns det som att äta kattmat, vi är ju inga djur då heller, eller det är klart det är vi ju, ASdjur, glömde... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav CarolusRex » 2014-05-28 22:49:00

antonius skrev:Ev kan man ju ljumma på den i armhålan en stund, så innehållet lixom släpper från kanterna, annars känns det som att äta kattmat, vi är ju inga djur då heller, eller det är klart det är vi ju, ASdjur, glömde... :-)004

Äsch, jag är inte för fin för djurmat. Kall Ravioli duger fint. ;)
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-05-28 22:57:35

CarolusRex skrev:Äsch, jag är inte för fin för djurmat. Kall Ravioli duger fint.


Engelsk hundmat sägs var bäst för dom har en lag att den måste vara ofarlig för människor, för dom har så många fattiga som inte har råd att äta något annat, vet inte om det är sant kan vara en myt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav CarolusRex » 2014-05-28 23:02:15

antonius skrev:Engelsk hundmat sägs var bäst för dom har en lag att den måste vara ofarlig för människor, för dom har så många fattiga som inte har råd att äta något annat, vet inte om det är sant kan vara en myt... :-)063

Mamma brukar säga att djurmat går igenom fler kontroller än människoföda och är helt ofarlig. Kan också vara en myt. :-)063
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2014-05-28 23:47:57

CarolusRex skrev:Mamma brukar säga att djurmat går igenom fler kontroller än människoföda och är helt ofarlig. Kan också vara en myt.


Har faktiskt vid uppepade tillfällen knaprat på hundkex, smakar för övrigt som hårda Mariekex med sågspån i, rekomenderas inte annat än i nödfall, meteoritnedslag, översvämning, etc...
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-29 1:59:29

Djurfoder är ganska dyrt. Billigast och mest näringsrikt blir det om man köper blandningar av rått fryst kött inälvor och benkross, så kallat färskfoder för hund. Jag skulle dock spy om jag försökte äta det.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Alien » 2014-05-29 3:27:13

sugrövmanövern skrev:Tråden heter väldigt förenklad matlagning. Jag tycker inte att ett recept som innehåller både en gryta, pasta som ska ätas till den samt en sallad är i närheten av förenklad matlagning.

En förenklad gryta hade varit en där man kanske blandar i snabbkokande nudlar mot slutet och skippar sallad.


Salladen är väl det enklaste av allt? Den behövs för vitaminer och mineraler. Själv tycker jag alltid att något fattas om det inte finns några råa grönsaker till. Kan ju räcka med en tomat.

Ska jag göra det enkelt gör jag hellre en grekisk sallad än lagar något på spisen. Det innebär dock att man måste skära osten, tomaterna, gurkan och löken och plocka oliverna ur burken. Ännu enklare en knäckebrödsskiva med ost el salami och en tomat.

Men är man flera som ska äta, då passar en gryta bättre. Många vill absolut ha varm mat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Alien » 2014-05-29 3:30:45

Tor_och_i2p skrev:
Alien skrev:Även att koka gröt ses som för jobbigt

Så länge inte gröt anses som lunch eller middag så går det nog bra. Vad ska ni äta till middag idag? Gröt igen? :)

För min del blev det inte någon lunch. Har inte ätit något sedan frukosten :( (ja, förutom lite sockrad Start som nog är mera nära något slags konstigt mellanmål, men annars inte nåt annat)


Jag brukar visst äta gröt till lunch. Ev kompletterad med en smörgås.

Att hoppa över ett mål mat ska tydligen var nyttigt, att halvfasta. Fast man ska nog inte göra det varje dag. Fasta helt el delvis två dagar i veckan, är det senaste.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kvicksilver » 2014-05-29 7:11:13

Periodisk fasta är vanligt bland styrketränande som försöker deffa (gå ner i fett men behålla så mycket muskler som möjligt).

Kör själv på det nu, fungerar rätt bra. Äter i princip inget innan 12, äter sen en stor lunch efter träning, lite mindre middag, sen en proteinshake innan jag ska sova. Fungerar då jag aldrig är hungrig på morgonen.

http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zirre » 2014-05-29 9:15:09

Alien skrev:Det är förstås individuellt vad man menar med "enkel matlagning".

En del vill i princip inte göra någonting alls. Även att koka gröt ses som för jobbigt. Andra kan tänka sig att koka el steka, för att få varm mat. Andra kan göra mera men vill inte ha en alltför komplicerad matlagning som tar lång tid att laga.

Sedan är det också skillnad på vad man själv äter dagligen och vad man bjuder andra på. I det senare fallet vill man vanligen anstränga sig lite extra.

Precis, bra skrivet!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Krillo » 2014-05-29 17:24:37

Tonfiskröra:

* 1 burk tonfisk (pressa ur vattnet)
* creme fraiche eller filmjölk el dyl

Blanda, krydda, smeta det på bröd eller pasta, eller ät med sked. :)
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2014-05-29 19:17:55

Vet inte om jag redan skrivit, men gröt i smörgrotta är vansinnigt gott. Man kokar havregrynsgröt enligt anvisningarna, det går bra att göra i mikron men passa på tiden för sen säger det poff och det sprittlar gröt överallt...

Sen gör man ett hål mitt i gröten och tar en klick smör där, och "kryddar" med socker och kanel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-17 11:11:52

antonius skrev:Vad väger du, Tor?

~68 Kg.

Jag och min aspie vän fixade ett matschema för 7 dagar i veckan. För när jag kan förutsäga vad jag ska äta funkar jag bättre, min vän sa att det stämmer in på henne med. Vi kom överens att om vi ser något extra som vi vill ha med i vår mat(t.ex om jag är vid ICA/COOP/nåt och ser någon grönsak jag vill lägga till t.ex en morot att jag köper den, och inte känner mig begränsad på vad jag kan äta. Väldigt förenklat ser mitt/vårat matschema ut så här:

  • Tisdag: Kidney bönor med olivolja och filmjölk+sallad
  • Onsdag: Fisk som jag kokar i olivolja+sallad
  • Torsdag: Pasta med fetaost+sallad
  • Fredag: Kokad potatis och tonfisk+sallad
  • Lördag: Ris med djupfrysta ärtor och filmjölk+sallad
  • Söndag: (maten ska räcka för en extra portion på Måndag): Kyckling, 2 lökar, 1 tomatkonserv som jag äter med fetaost+sallad
  • Måndag: Maten från Söndagen+sallad

Det här schemat skapade vi förra Onsdagen. Hon har hittills inte kommit igång, men jag kom igång i Lördags, glömde äta med filmjölk dock. Söndagen lagade jag mat så det räckte till igår precis som schemat säger så det gick bra. Har hittills följt schemat exakt(ja, förutom filmjölken och Torsdag-Fredag då jag inte kom igång)Idag får jag se hur det går... :?:
Vi kom överens om att vi kommer försöka följa detta veckoschema åtminstone i 20-21 dagar till.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in