Är det för lätt att få en diagnos idag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav AAA » 2010-02-23 22:29:53

Torsdag skrev:Det finns ju många relativt väl fungerande som lätt skulle kunna få AS-diagnos men som inte är i behov av den på det sättet.

Jag förstår inte resonemanget? Om du med relativt fungerande menar att de upplever sig må relativt bra relativt resten av befolkingen så har de väl inget behov av att kontakta sjukvården?

Har jag missförstått?

Det finns även en del människor som aldrig söker hjälp och dör innan de fått hjälp. Har de behov eller inte?

Jag håller med earlydayminer, toppeninlägg.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav nano » 2010-02-23 22:54:43

Torsdag skrev:Men jag har konstaterat att AS många gånger är en början för frisedel till arbetsmarknaden. Vilket jag har svårt med när det ofta handlar om andra saker som te.x ADHD/ADD ,sköldkörteln eller något helt annat/individuellt.
Frisedel som i förtur till jobb eller att någon letar upp olika jobb o du får välja?
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav barracuber » 2010-02-23 23:06:41

Apophis skrev:
barracuber skrev:Drabbades/drabbas du av depression varje gång du hamnar i en arbetssituation? Eller hade du depressionen redan innan och att den förvärrades av arbetet?


Det är inte en arbetssituation i sig som får mig att drabbas av depressioner. På en del praktikplatser där det har funnits bra personal och arbetsuppgifter som jag har trivts med har jag både fungerat och mått umärkt.
Men tyvärr var det så att under en lång tid innan jag fick min diagnos så hamnade jag på en massa praktikplatser med personal som snackade skit om mig, mobbade, hånade och förnedrade mig.


Precis så där hade jag det på mitt allra första jobb. Jag klarade bara ett halvår, sedan bröt jag ihop inför chefen och hade långa samtal med hans chef. Det slutade med att jag fick sluta. Ett officiellt skäl av arbetsbrist angavs av hänsyn. Detta var 1986 så asperger fanns inte på kartan.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav carl » 2010-02-23 23:19:26

Torsdag: Tycker du inte att det är lite osäkert att vara "typ 20" och anse sig veta hur sjukskrivna personer över trettio tänker och fungerar?
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav AAA » 2010-02-23 23:22:03

carl skrev:Torsdag: Tycker du inte att det är lite osäkert att vara "typ 20" och anse sig veta hur sjukskrivna personer över trettio tänker och fungerar?


För lite Clash helt enkelt!
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-23 23:52:36

AAA skrev:För lite Clash helt enkelt!


Ja, för även om Rudie can't fail så kan ju andra det. ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Lakrits » 2010-02-23 23:56:35

alfapetsmamma skrev:
AAA skrev:För lite Clash helt enkelt!


Ja, för även om Rudie can't fail så kan ju andra det. ;)

:D *trrrdysch!* (komedivirveltrumma)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Torsdag » 2010-02-24 0:18:36

barracuber skrev:Jag förstår inte alls vad du menar. Du anser tydligen att vissa inte "vill" jobba och söker sig till diagnos av den anledningen, och att de vet att de uppfyller kriterierna och därmed har chans att få "frisedel"? Har du några belägg? Har du träffat sådana?


Ungefär men inte så att det vet att det uppfyller kriterierna. Utan helt enkelt det fått på saklig grund i samband med "livskris". Med det är på ett sett som jag har svårt att relatera till och där jag anser AS inte är hela förklaringen.

Sen självklart det flesta vill jobba men jag vet att har jag två val och det ena är något mindre krävande än det andra så blir det lätt det först nämnda man vet vad man har men inte vad man får.
Men jag anklagar inte någon här och är egentligen inget jag har med att göra.


AAA skrev:
Torsdag skrev:Det finns ju många relativt väl fungerande som lätt skulle kunna få AS-diagnos men som inte är i behov av den på det sättet.

Jag förstår inte resonemanget? Om du med relativt fungerande menar att de upplever sig må relativt bra relativt resten av befolkingen så har de väl inget behov av att kontakta sjukvården?

Det jag menar Det finns de som har har AS men har andra problem än just jobbbiten. De får då oftast ingen formell diagnos . Vilket skapar enligt mig en för mig felaktig bild av AS.


Tyvärr hinner jag inte svara mer än så. Måste till sängs.
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav MsTibbs » 2010-02-24 0:34:44

barracuber skrev:Det fanns ju dessutom till rätt nyligen ett företag - Left is Right (LiR) - som enbart anställde personer med asperger. Nu finns inte LiR längre men jag skulle inte bli förvånad om det snart dyker upp nya liknande företag. Jag började söka mig till utredning just för att jag hade som mål att via AS-diagnos (om det är det jag har) bli anställd på LiR.


Vad jag förstått är LiR pausat, att det eventuellt skall starta igen i högkonjunktur. Typ.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:43:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav AAA » 2010-02-24 0:55:37

Torsdag skrev:Tyvärr hinner jag inte svara mer än så. Måste till sängs.


Sleep well - heaven and hell!
Bild

Jag tycker de som inte somnar när det är dags får skylla sig själva om de är trötta i morgon och inte orkar gå till jobbet.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:43:47, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-02-24 1:06:41

alfapetsmamma skrev:
AAA skrev:
För lite Clash helt enkelt!


Ja, för även om Rudie can't fail så kan ju andra det. ;)


He, he - den tog du verkligen klockrent :-) Tror texten passar liksom titeln: "Its lyrics chronicle the life of a fun-loving young man who is criticised for his inability to act like a responsible adult"

"Drinkin' brew for breakfast" - den jäveln! Simulerade säkert AS för att slippa jobba och lyfta feta bidrag av svenska staten (utlänning var han nog också)
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:43:47, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Torsdag » 2010-02-24 7:18:49

AAA skrev:
Torsdag skrev:Tyvärr hinner jag inte svara mer än så. Måste till sängs.


Sleep well - heaven and hell!
Bild

Jag tycker de som inte somnar när det är dags får skylla sig själva om de är trötta i morgon och inte orkar gå till jobbet.


Precis var jag tänkte men har inte sovit mycket.

Jag måste sätta punkt för diskussion. Det har redan varit tillräckligt psykisk påfrestande för mig. Jag ber om ursäkt om folk känner sig kränkta/anklagade det var inte meningen. Men hoppas ni kan ha en liten förståelse för att mig som nybliven vuxen aspergare inte precis får bättre självförtroende av att en del (inga i denna tråden vad jag vet säkert) får den i samband med rätt till "Sjukpension".
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Inger » 2010-02-24 8:12:55

Ursäkta om jag kommenterar efter att du skrivit att du vill avsluta men jag förstår inte varför andras ev sjukpensionering skulle påverka ditt självförtroende.

Arbetsförmågan är ju något som brukar bedömas för sig, och sjukpension är inte alls något man får automatiskt bara för att man har AS.

Visst finns det fall där unga nydiagnosticerade personer av någon anledning inte ens får prova vad de kan, vilket ju är helt fel. De flesta av oss äldre har dock fått jobba som alla andra, så länge man orkade och lite till.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-24 8:25:49

Torsdag skrev:
barracuber skrev:Jag förstår inte alls vad du menar. Du anser tydligen att vissa inte "vill" jobba och söker sig till diagnos av den anledningen, och att de vet att de uppfyller kriterierna och därmed har chans att få "frisedel"? Har du några belägg? Har du träffat sådana?


Ungefär men inte så att det vet att det uppfyller kriterierna. Utan helt enkelt det fått på saklig grund i samband med "livskris". Med det är på ett sett som jag har svårt att relatera till och där jag anser AS inte är hela förklaringen.

Om du inte kan relatera till det, så betyder det inte att det är något mer/annat än AS eller att de vill slippa arbeta.

Jag har svårt att relatera till barn som får diagnos och slipper mycket av det helvete som vuxendiagnosticerade kan ha gått igenom.

Och från MIN synvinkel, så verkar det mer som att ett eventuellt för snabbt diagnosticerande förekommer på barn snarare än vuxna. Om BUP sätter diagnoser utan att blanda in riktiga team, eller att det är lättare att missa kriser hos barn då man inte har så mycket historia att jämföra med som hos en vuxen.

En vuxen över 30 har man ju 30 år att kolla på om de var normala eller aspiga.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-24 8:28:56

Inger skrev:Ursäkta om jag kommenterar efter att du skrivit att du vill avsluta men jag förstår inte varför andras ev sjukpensionering skulle påverka ditt självförtroende.

Arbetsförmågan är ju något som brukar bedömas för sig, och sjukpension är inte alls något man får automatiskt bara för att man har AS.

Visst finns det fall där unga nydiagnosticerade personer av någon anledning inte ens får prova vad de kan, vilket ju är helt fel. De flesta av oss äldre har dock fått jobba som alla andra, så länge man orkade och lite till.

Ja, har man ingen diagnos eller hjälp alls, så har man ju måst arbeta fast det inte går. Och gudarna ska veta till vilket pris. Varva minimalt med jobb med sjukskrivning, avsked från jobbet, åtgärder...

De som är unga och som inte ens får prova att jobba, med dem går det inte att jämföra arbetsförmågan eftersom det är så olika förutsättningar. Vad hade de klarat om de bara hade fått en käftsmäll och uppmaning att arbeta eller dö?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Chrilleb » 2010-02-24 8:37:42

Håller med, de som utnyttjar systemet att vara sjukskrivna och gå och träffa kompisar när de annars skulle jobba borde omprövas.


Och håller med om att de med sömnsvårigheter t.ex ( därmed jag ) borde få reducerad arbetstid, jag själv jobbar 75 % just nu och har gjort det i över ett år.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6400
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav AAA » 2010-02-24 8:46:02

Torsdag skrev:Jag måste sätta punkt för diskussion.


Men det är utmärkt att du tycker till, annars blir det ingen diskussion! Ha en fin dag med sol i sinnet. Hör av dig sedan så vi kan få dig lite gladare om det känns ledsamt.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav FamiljenM » 2010-02-24 8:55:35

Det är ju inte ens lätt att få bli utredd, hur kan det då vara för lätt att få diagnos?
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav sigge » 2010-02-24 9:18:48

Jag kan tänka mig att en hög procent av de som utreds får diagnos, är det det som gör att man uppfattar det som lätt att få diagnos?
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
sigge
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2010-01-23

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-24 14:17:40

AAA skrev:
alfapetsmamma skrev:
AAA skrev:
För lite Clash helt enkelt!


Ja, för även om Rudie can't fail så kan ju andra det. ;)


He, he - den tog du verkligen klockrent :-) Tror texten passar liksom titeln: "Its lyrics chronicle the life of a fun-loving young man who is criticised for his inability to act like a responsible adult"

"Drinkin' brew for breakfast" - den jäveln! Simulerade säkert AS för att slippa jobba och lyfta feta bidrag av svenska staten (utlänning var han nog också)


Hade inte tänkt på texten utan bara titeln när jag svarade, men du har alldeles rätt, den var sällsynt passande.

Och jag tackar för lilla nostalgitrippen det blev att kolla en video med dem... Är också tacksam för att jag inte fastnade totalt på att även kolla Police and thieves, Lost in the supermarket, Jimmy Jazz osv.. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Lakrits » 2010-02-24 14:19:09

alfapetsmamma skrev:
AAA skrev:
alfapetsmamma skrev:
Ja, för även om Rudie can't fail så kan ju andra det. ;)


He, he - den tog du verkligen klockrent :-) Tror texten passar liksom titeln: "Its lyrics chronicle the life of a fun-loving young man who is criticised for his inability to act like a responsible adult"

"Drinkin' brew for breakfast" - den jäveln! Simulerade säkert AS för att slippa jobba och lyfta feta bidrag av svenska staten (utlänning var han nog också)


Hade inte tänkt på texten utan bara titeln när jag svarade, men du har alldeles rätt, den var sällsynt passande.

Och jag tackar för lilla nostalgitrippen det blev att kolla en video med dem... Är också tacksam för att jag inte fastnade totalt på att även kolla Police and thieves, Lost in the supermarket, Jimmy Jazz osv.. :)

Om inte ni slutar snart, så kommer jag att ha min egen lilla White Riot här...
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alyana » 2010-02-24 15:07:31

Bjäbbmonstret skrev:Det har jag ingen aning om men det är ju alltid känsligt att moralisera över andra människor. Det de här personerna har sagt till dig behöver kanske inte vara den verkliga anledningen till att de fått diagnosen?

Två personer jag känner som har blivit utredda med avseende på aspergerdiagnos men inte fått den, har ändå haft så stora problem att de har varit långvarigt sjukskrivna med psykiska problem eller haft anpassade jobb.


Håller med dig!
Det är ju inte säkert att de har full koll på vad det var som avgjorde att de fick diagnos...
Sen precis som du säger så är det iafl något som utgör ett allvarligt problem om man mått/mår så dåligt att man upprepade ggr misslyckas med till synes enkla förhållanden.
Det är nog inte alltid så lätt att veta om det är rätt att sätta diagnos eller inte, men ffa borde ju frågan vara om det förbättrar snarare än försämrar situationen för människan ifråga och för omgivningen.
Senast redigerad av Alyana 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Inläggav AAA » 2010-02-24 18:56:01

Lakrits skrev:
alfapetsmamma skrev:
AAA skrev:
He, he - den tog du verkligen klockrent :-) Tror texten passar liksom titeln: "Its lyrics chronicle the life of a fun-loving young man who is criticised for his inability to act like a responsible adult"

"Drinkin' brew for breakfast" - den jäveln! Simulerade säkert AS för att slippa jobba och lyfta feta bidrag av svenska staten (utlänning var han nog också)


Hade inte tänkt på texten utan bara titeln när jag svarade, men du har alldeles rätt, den var sällsynt passande.

Och jag tackar för lilla nostalgitrippen det blev att kolla en video med dem... Är också tacksam för att jag inte fastnade totalt på att även kolla Police and thieves, Lost in the supermarket, Jimmy Jazz osv.. :)

Om inte ni slutar snart, så kommer jag att ha min egen lilla White Riot här...


Vi väntar, vi väntar! Startade en Clash-tråd med carl förut, får väl bli aktiv där igen...
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav alfapetsmamma » 2010-02-24 18:58:27

AAA skrev:
Lakrits skrev:
alfapetsmamma skrev:[quote="AAA"][quote="alfapetsmamma"][quote="AAA"]

För lite Clash helt enkelt!


Ja, för även om Rudie can't fail så kan ju andra det. ;)


He, he - den tog du verkligen klockrent :-) Tror texten passar liksom titeln: "Its lyrics chronicle the life of a fun-loving young man who is criticised for his inability to act like a responsible adult"

"Drinkin' brew for breakfast" - den jäveln! Simulerade säkert AS för att slippa jobba och lyfta feta bidrag av svenska staten (utlänning var han nog också)


Hade inte tänkt på texten utan bara titeln när jag svarade, men du har alldeles rätt, den var sällsynt passande.

Och jag tackar för lilla nostalgitrippen det blev att kolla en video med dem... Är också tacksam för att jag inte fastnade totalt på att även kolla Police and thieves, Lost in the supermarket, Jimmy Jazz osv.. :)[/quote]
Om inte ni slutar snart, så kommer jag att ha min egen lilla White Riot här...[/quote]

Vi väntar, vi väntar! Startade en Clash-tråd med carl förut, får väl bli aktiv där igen...[/quote]

Här hemmavid är det inte Rock the casbah utan rock the hela jävla tillvaro upside down, så jag är inte med på nåt kulturtåg idag.. En annan dag.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:43:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in