Är det för lätt att få en diagnos idag?
Pemer skrev:pointblank skrev:Chrilleb skrev:Håller med, de som utnyttjar systemet att vara sjukskrivna och gå och träffa kompisar när de annars skulle jobba borde omprövas.
Så förutom att man redan mår så dåligt att man inte fixar att jobba, och därmed inte heller ingår i ett naturligt socialt sammanhang, ska man straffas ytterligare och tvingas vara helt isolerad hela dagarna?
Delar av den här tråden är verkligen trist att läsa.
Ja, du vet... är man inte tillräckligt frisk för att kunna klara ett jobb, så kan man ju inte vara tillräckligt frisk för att gå ut och träffa vänner. Eller för den delen att sitta upp vid en dator och kunna kommunicera med likasinnade via t ex detta forum.
Kan man väl det är man frisk och arbetsför. Det har jag fått se många hävda med emfas i diverse sammanhang. De vet säkert vad de talar om, de verkar pålästa och insatta i ämnet.
*ironi slutar här*
Men då är man väl inte för sjuk för att sköta sitt liv konstruktivt? Man kan ju ha hur stora problem som helst med social fobi, panikångest och diverse andra psykiska åkommor. Fast oavsett vad man har, är man ändå till 100% ansvarig för sitt eget liv och sin lycka. Så även ifall man är alldeles för sjuk för ett vanligt jobb kan man ta steg mot att bli friskare, tror jag iallafall.
Ett fåtal av de sjuka som jag träffat, väntar på att de ska få saker istället för att själva ta tag i sin egen situation. Jag bryr mig inte ifall nån "lever på skattebetalarnas bekostnad" men jag tycker det är tragiskt när folk kastar bort sina liv på att må dåligt dagarna i ända.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:43:59, redigerad totalt 1 gång.
Kan tänka mig att man vet något man har rätt till men blir överkörda av någon på en myndighet som borde veta vad som står i lagar som reglerar deras jobb och de grundligen struntar i det med motivering i stil med att någon chef sagt något annat eller att någon politiker bestämt något.
Men skulle man kunna bortförklara det så lätt skulle man ju kunna köra för fort o säga att chefen sagt att man skulle göra det.
Lagen gäller ju även där och man får fortkörningsböter oavsett vad chefen sagt.
Ett alternativ är att man inte vet hur man kan göra.
Ruskigt knepigt o rädda sig då.
Du skulle kunna berätta om du vet, alla har inte samma vetskap tyvärr, skulle nog ofta kunna göra många goda saker tror jag.
Men skulle man kunna bortförklara det så lätt skulle man ju kunna köra för fort o säga att chefen sagt att man skulle göra det.
Lagen gäller ju även där och man får fortkörningsböter oavsett vad chefen sagt.
Ett alternativ är att man inte vet hur man kan göra.
Ruskigt knepigt o rädda sig då.
Du skulle kunna berätta om du vet, alla har inte samma vetskap tyvärr, skulle nog ofta kunna göra många goda saker tror jag.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:43:59, redigerad totalt 1 gång.
Det är mer complex än en djävla diagnos(+ n) diagnoser.
Senast redigerad av Anopheles Malaphides V, 2011-05-05 0:43:59, redigerad totalt 1 gång.
- Anopheles Malaphides V,
- Anslöt: 2009-05-02
BMW skrev:Vad har man för nytta av en AS-diagnos om man inte har AS??
Man slipper arbeta och får leva på FK i stället.
Men det är ju arbetsförmågan som FK bedömer, det är inte självklart att den är obefintlig hos alla med AS. Förutom att fejka AS (hur lätt nu det är?), så måste man fejka att man har så stora problem med sin AS att man inte kan jobba.
Så jag undrar hur troligt det scenariot är.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:43:59, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare