Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Skogkatt » 2022-09-17 11:16:11

Mats skrev:Den jämförelsen haltar betänkligt. Ingen är tvingad att köra bil. Bara om man själv vill köra bil behöver man lära sig var ratten och gaspedalen sitter. Men mobiler och datorer ska tvingas på alla, vare sig man vill det eller inte. Om den här utvecklingen fortsätter får man väl snart inte ens gå över gatan utan att använda mobilt bankId.

Felet sitter inte hos användarna utan hos dem som vill tvinga oss att använda teknik vi inte vill ha.


Ja, jag håller med. Min morsa tvingades använda datorer men hon tillhör en generationen som inte bryr sig om data och de vet ingenting om det. Det är lite som att be folk tala grekiska när de inte kan ett ord grekiska.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-17 11:52:44

sebastiann skrev:
Alien skrev:Router och modem, det är samma sak för mig. Det är routern jag stänger av och sätter på.


Då gör du rätt, det är oftast routern som strular.
Men testa du att starta om fiberconvertern när det väl händer också.
När du startar om fiberconverter OCH router så gör följande:
Dra ut ström till både router och fiberconverter.
Vänta 10 sek.
Sätt i ström till fiberconvertern.
Vänta ca 5 minuter.
Sätt i ström till routern.
Vänta ca 5 minuter.

Sedan bör internet fungera igen.

Tack, jag ska göra det nästa gång internet strular (lär väl inte dröja länge). Ska jag stänga av datorn först el har det ingen betydelse?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Skogkatt » 2022-09-17 11:56:11

Alien skrev:Tack, jag ska göra det nästa gång internet strular (lär väl inte dröja länge). Ska jag stänga av datorn först el har det ingen betydelse?

Ja, det är nog det första man ska prova. Stäng av datorn och routern och allt som kan stängas av och koppla ur strömkontakterna och vänta en stund. Sen be en liten bön till Gud och skru allt på igen och hoppas man har tur.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Skogkatt » 2022-09-17 11:57:55

Alien skrev:Ska jag stänga av datorn först el har det ingen betydelse?

Jag hade stängt av datorn först också stängt av allt annat när datorn är avstängda.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-17 12:04:11

Jag prövar alltid först att bara stänga av datorn. Men när jag sätter på den igen så kommer samma meddelande "Inget internet". Sedan kommer Windows diagnostik. Då händer följande:

1) Jag får meddelande att det har fixats
2) Jag får meddelande att det inte går att fixa (men plötsligt är internet ändå tillbaka)
3) Jag får meddelande om att det är fel på bredbandets anslutning och hur jag ska fixa det, jag gör som det står men det fungerar ändå inte

Men jag får pröva med att stänga av den andra "vita lådan" (fiberkonverteraren) också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Marjatta » 2022-09-17 13:04:06

Har inte läst hela tråden. Ber om ursäkt om jag därför skriver saker som redan skrivits, eller som uppenbart inte är relevant i ditt fall. Men:

Har du testat att bara vänta? Alltså slå på datorn, gå och sätta på kaffet, gå tillbaka och kolla om datorn fått nätkontakt.

Jag har nåt slags trådlöst internet. Varje gång jag slår på datorn har den först ingen kontakt med nätverket. Sen har den kontakt med nätverket, men nätverket har ingen internet - alltså, datorn påstår det. Sen efter en halv minut kommer allt igång som det ska. Förut brukade jag trixa en massa, när det stod att datorn inte hade internet. Då tog det mycket mer tid innan allt funkade, än nu när jag har lite mer is i magen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-17 13:13:09

Jag tror det nämnts förut. Men jag är otålig av mig och eftersom det brukar funka efter punkt 1 och 2 så... (Jag sätter mig inte vid datorn förrän efter frukost och då är jag helt inställd på att surfa, betala räkningar etc.) Men så kommer meddelandet i punkt 3 och då är det illa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Marjatta » 2022-09-17 13:26:20

Du skulle ju kunna testa att slå på datorn före frukost, och efter frukost kolla om nätet har kommit. Då slipper du punkterna 1 och 2.

Förmodligen är det inte löst med något så enkelt. Men, så skulle det bespara dig en hel del irritation.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-17 13:38:43

Ja, det låter bra. Men dels är jag ett vanedjur, dels inbillar jag mig att dator behöver vila mtp hur mycket jag använder den.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav ab2487_1 » 2022-09-17 14:52:49

Alien: du har fel.
Det ska inte spela någon roll hur mycket du använder den.

Jag har varit med om att det har varit problem med drivrutiner på ett trådlöst nätverkskort som gett det där fenomenet.(fast se till eleminera all annan hårdvara som felkälla först)
Tips:
När det inträffar på datorn så kan du om du har Wi-Fi från routern testa med mobilen istället.
Därigenom få veta om det är själva routern & uppkopplingen(fiberkonvertern) som problemet.(detta går att testa med trådad uppkoppling till en annan dator med).
ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Dagobert » 2022-09-17 15:43:11

Marjatta skrev:Har du testat att bara vänta? Alltså slå på datorn, gå och sätta på kaffet, gå tillbaka och kolla om datorn fått nätkontakt.

Jag har nåt slags trådlöst internet. Varje gång jag slår på datorn har den först ingen kontakt med nätverket. Sen har den kontakt med nätverket, men nätverket har ingen internet - alltså, datorn påstår det. Sen efter en halv minut kommer allt igång som det ska. Förut brukade jag trixa en massa, när det stod att datorn inte hade internet. Då tog det mycket mer tid innan allt funkade, än nu när jag har lite mer is i magen.
Alien skrev:Jag tror det nämnts förut. Men jag är otålig av mig och ...
Alien skrev:Ja, det låter bra. Men dels är jag ett vanedjur, dels inbillar jag mig att dator behöver vila mtp hur mycket jag använder den.

Håller med Marjatta.
Men Alien tycks bara vilja följa de råd som passar henne, hennes vanor och hennes egna funderingar om hur saker ligger till. Annars finns en massa skäl att inte följa rådet. Att hon inte kan bedöma rådens värde spelar ingen roll. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Marjatta » 2022-09-17 16:51:25

Dagobert skrev:Men Alien tycks bara vilja följa de råd som passar henne, hennes vanor och hennes egna funderingar om hur saker ligger till. Annars finns en massa skäl att inte följa rådet. Att hon inte kan bedöma rådens värde spelar ingen roll. :-)Happy


Jag tror faktiskt att vi alla funkar så, inom områden som vi inte kan.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Dagobert » 2022-09-17 18:42:08

Marjatta skrev:
Dagobert skrev:Men Alien tycks bara vilja följa de råd som passar henne, hennes vanor och hennes egna funderingar om hur saker ligger till. Annars finns en massa skäl att inte följa rådet. Att hon inte kan bedöma rådens värde spelar ingen roll. :-)Happy


Jag tror faktiskt att vi alla funkar så, inom områden som vi inte kan.

Jo, men den här tråden startades för över 1,5 år sedan och har 108 inlägg. Datorn löser kanske problemet själv om hon kan vänta en halv minut efter uppstart.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-27 13:29:27

Jag har börjat stänga av via "Stäng av" istf på knappen. Vilket gör att jag nu måste logga in på alla ställen.

Men datorn fortsätter att krångla. När jag ska byta sida kommer detta meddelande:

Anslutningen avbröts
En nätverksförändring upptäcktes.


Helt obegripligt för mig. Sen fungerar datorn igen - ett tag.

Alltså även när man jobbar så går man ju ifrån datorn då och då och stänger inte av den förrän man går hem. Men man måste svara i telefon/ringa, ta emot besök, gå bort och kopiera, fika, äta lunch, gå på toa etc. Och då går väl datorn ner i strömsparläge automatiskt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-27 13:36:39

Virusprogrammet varnar:
- Hackare kan se din IP-adress
- Du är sårbar för fjärråterkomst

Låter oroande men inget jag kan göra något åt. Hoppas inga hackare är intresserade av just min dator.

Sen finns det andra problem:
- Skadade registerobjekt 248 problem
- Systemskräp 3,7 Gb

Inte vet jag hur jag ska hitta dem. Systemskräp antar jag kan raderas men var finns de?

Och program som får datorn att gå långsammare:
- Google Drive, men det programmet använder jag ju
- Lenovo Vantage Service (följde med datorn, törs jag avinstallera det?
- Adobe Acrobat DC (64-bit) (det har jag laddat ner, för pdf-filer tror jag)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav nescio » 2022-09-27 13:44:40

Alien skrev:Virusprogrammet varnar:
- Hackare kan se din IP-adress
- Du är sårbar för fjärråterkomst
Vad är det för virusprogram? Det låter som de vill att du ska betala för någon finare variant av deras virusprogram.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-27 13:51:29

Det där är fejkannonser som du ser, Alien.
Det är ljug alltihopa. Det är reklam som försöker få dig att betala fejk antivirusprogram.

Skit i dem. Poppar dem upp i windows nere i hörnet, så har du godkänt sådana annonser. Gå till inställningar i webbläsaren och radera behörigheterna i så fall.

Gällande de program som följde med datorn typ lenovo advantage o den skiten, enklaste är att formatera om datorn som jag sagt flera gånger till dig.

Du tycker det är en "för stor operation" men se det som ett rejält storstäd man gör en gång om året.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-27 14:16:35

nescio skrev:
Alien skrev:Virusprogrammet varnar:
- Hackare kan se din IP-adress
- Du är sårbar för fjärråterkomst
Vad är det för virusprogram? Det låter som de vill att du ska betala för någon finare variant av deras virusprogram.

Ja, det vill väl alla gratisprogram, att man skaffar en mer avancerad variant som kostar pengar. Mitt program heter Avast Free Antivirus.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-27 15:29:20

Du borde avinstallera Avast och köra Windows Defender.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav slackern » 2022-09-27 20:10:31

sebastiann skrev:Du borde avinstallera Avast och köra Windows Defender.


Exakt min tanke med.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-28 0:56:11

sebastiann skrev:Du borde avinstallera Avast och köra Windows Defender.

Men Windows Defender finns ju automatiskt med. Menar du att det räcker? Eller att det inte funkar om har ett annat antivirusprogram också?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-28 3:59:29

Ja defender räcker.
Och nej, defender funkar inte om du kör något annat, då stängs defender av.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Dagobert » 2022-09-28 12:56:36

Alien skrev:Jag har börjat stänga av via "Stäng av" istf på knappen. Vilket gör att jag nu måste logga in på alla ställen.

Så behöver det inte vara. Jag har chrome och behöver inte logga in efter avstängning.
Är inte säker på var den inställningen finns.
Men prova
Start > Inställningar
Skriv "internetalternativ" i sökrutan.
De inringade rutorna på bilderna är inte ikryssade på min dator.
Namnlösn.png

Namnlösp.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-30 13:15:57

Försökte komma in på en sajt och möttes av detta meddelande:

Error 503 Backend fetch failed

Guru Meditation:
XID: 207001990


Vet inte om felet ligger hos sajten el hos mig. Jag kom ju iaf in på AF.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in