Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-02 9:18:17

sebastiann skrev:Om det fortfarande är strul efter dessa ändringar kan det vara skit i datorn och då får det bli aktuellt med omformatering. Det är ganska enkelt att utföra förutsatt att du har 2 USB-pinnar - en pinne att spara all din information på (t.ex. bilder, dokument och allt som du vill behålla) och en USB-pinne att göra en windows-sticka av.

Enklast snabbast sätt att få ett windows på sticka? Har mac.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-02 9:44:45

Enklaste då är att boota en virtuell maskin, installera windows på den med hjälp av ISO-filen - du behöver inte ha nån giltig licens då du kan köra "trial" i 30 dagar, sedan installera windows 11 på sticka från den virtuella maskinen. Därefter har du ett windows 11 installationsmedium.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-02 12:41:26

Datorn säger fortfarande "Inget internet" första gången jag sätter på den efter att den varit avstängd. Senare säger den "Wi-Fi saknar giltig IP-konfigurering". Det fixas tydligen så sen fungerar den. Jag begriper som vanligt ingenting. Men kan det bero på bredbandsfibern?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-02 13:06:37

Alien: Är det efter den varit HELT AVSTÄNGD eller från strömsparläge?
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav slackern » 2022-09-02 13:09:45

Alien skrev:Datorn säger fortfarande "Inget internet" första gången jag sätter på den efter att den varit avstängd. Senare säger den "Wi-Fi saknar giltig IP-konfigurering". Det fixas tydligen så sen fungerar den. Jag begriper som vanligt ingenting. Men kan det bero på bredbandsfibern?


Så internet fungerar efter en stund när datorn har startat upp du får bara dom här felmeddelanden tills datorn är klar med uppstarten? Eller sitter du med din mobil och skriver med hjälp utav mobildata?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav nomemorytoday » 2022-09-02 13:12:36

sebastiann skrev:Enklaste då är att boota en virtuell maskin, installera windows på den med hjälp av ISO-filen - du behöver inte ha nån giltig licens då du kan köra "trial" i 30 dagar, sedan installera windows 11 på sticka från den virtuella maskinen. Därefter har du ett windows 11 installationsmedium.

Förstår. Tack sebastiann
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-02 13:22:53

sebastiann skrev:Alien: Är det efter den varit HELT AVSTÄNGD eller från strömsparläge?
Efter att den varit avstängd under natten. Jag har iaf klickat på avstängningsknappen innan jag lämnat datorn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-02 13:36:56

med "klicka på avstängningsknappen", menar du då Windows-menyn, sedan Powersymbolen, sedan "Stäng av"?
Eller menar du att du tryckt på datorns fysiska knapp för att sätta på, för att även stänga ner datorn?
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-02 13:49:24

Jag menar den fysiska knappen uppe till höger på tangentbordet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-02 13:58:22

ååååh då går den ner i strömsparläge...

Gör såhär istället:
Tryck windows-flaggan/startmenyn, välj ikonen med strömknapp, välj "Stäng av".

Blir internet bättre nu varje gång du startar?
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-07 2:09:29

Men då tar allting mycket längre tid. Jag måste logga in på ställen jag vanligen alltid är inloggad på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-07 4:15:09

Gör det bara som en felsökningsåtgärd. Testa ett tag. För om det då fungerar bra då vet du att det är "strömsparläge" som är boven.

Om du vill vara inloggad finns det oftast "Kom ihåg mig" men det finns även möjlighet att spara lösenorden i webbläsaren.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-11 14:13:21

Idag var det extra trögt.
"Standard gateway inte tillgänglig"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-11 14:27:43

Låter verkligen som din dator behöver formateras om.

Följ instruktionerna här till punkt och pricka:
microsoft-edge-says-no-t60569.html#p1696786

Sedan kör windows update, installera alla valfria drivrutiner, så borde din dator bli susen.

Även all bloat (länk till wikipedia) från tillverkaren försvinner (som bara trögar ner datorn och gör den seg) vilket innebär att datorn blir snabbare än den var ny.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav nescio » 2022-09-11 15:09:34

sebastiann skrev:Sedan kör windows update, installera alla valfria drivrutiner,
Hur mycket data blir det? Då skulle väl min 0,5 Gb surf/månad ta slut direkt.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-11 15:22:07

nescio: Det är typ 5 gb eller så, men enklaste är då att köpa ett "obegränsad surf 1 dygn" paket för typ 100 kr, och sedan köra järnet med alla uppdateringar så håller det sedan i typ ca 3-6 månader innan man behöver göra om det.

De "normala" uppdateringarna är väl på någon 50 mb eller så, men uppdateringarna vid nyinstallation kanske ligger på totalt 5 gb totalt, och sedan drivisarna på ytterligare 5 gb.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-16 19:32:30

Jag är alldeles för okunnig för att våga göra något så genomgripande.

"Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten ... (DNS server) svarar inte"

"Bredbandsmodemet har råkat ut för anslutningsproblem"

I det senare fallet blir jag rådd att stänga av modemet i 10 sekunder och sen sätta på det igen. Jag gör så, går in på datorn och får samma meddelande igen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-16 20:17:18

Alien skrev:stänga av modemet i 10 sekunder och sen sätta på det igen


Är det fiberconvertern eller routern du stänger av och på då?

För ADSL och kabelmodem finns inte idag, det är utdaterat ihop med kopparlinorna, jag är extremt tveksam till att du har ADSL idag.

Så då har du med största sannolikhet en fiberconverter som är kopplad till en router. Frågan är om det är fiberconvertern eller routern du startar om genom att bryta strömmen.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Alien » 2022-09-16 22:56:39

Router och modem, det är samma sak för mig. Det är routern jag stänger av och sätter på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Dagobert » 2022-09-16 23:12:09

sebastiann skrev:
Alien skrev:stänga av modemet i 10 sekunder och sen sätta på det igen


Är det fiberconvertern eller routern du stänger av och på då?

Är det fel att kalla fiberconvertern modem?
Inte enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Modem#Optical_modem vad jag förstår.
Optical modem
A modem that connects to a fiber optic network is known as an optical network terminal (ONT) or optical network unit (ONU). These are commonly used in fiber to the home installations, installed inside or outside a house to convert the optical medium to a copper Ethernet interface, after which a router or gateway is often installed (...)
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Skogkatt » 2022-09-16 23:24:31

Det är otroligt att något som folk hävdar gör våra liv enklare och sparar oss mycket tid kan vara så idiotiskt och invecklat. När något slutar fungera, till exempel en router, då är hela helvetet löst. Om man inte vet allt om data och är et datageni så är det nästan omöjligt att få det korrigerat. Man spenderar hela dagen med att pilla med det och det fungerar fortfarande inte.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav sebastiann » 2022-09-17 6:01:27

Alien skrev:Router och modem, det är samma sak för mig. Det är routern jag stänger av och sätter på.


Då gör du rätt, det är oftast routern som strular.
Men testa du att starta om fiberconvertern när det väl händer också.
När du startar om fiberconverter OCH router så gör följande:
Dra ut ström till både router och fiberconverter.
Vänta 10 sek.
Sätt i ström till fiberconvertern.
Vänta ca 5 minuter.
Sätt i ström till routern.
Vänta ca 5 minuter.

Sedan bör internet fungera igen.

Skogkatt skrev:Man spenderar hela dagen med att pilla med det och det fungerar fortfarande inte.


Jag håller inte med. Det är inte alls "idiotiskt och invecklat" utan snarare skulle jag säga att bristen ligger hos användaren.
Eller för att ta det lite mer blunt:
Om föraren till en bil inte vet var ratten och gaspedalen sitter och bilen därför inte rullar, är det bilen som är idiotisk och invecklad, eller är det fel på föraren?

Och det tar inte hela dagen att pilla med något enkelt fel. Oftast är det löst på typ 10-15 minuter, man går in i admin på routern, förnyar DHCP, eller ställer om IP-adresserna för DNS-servern.
Sedan är problemet löst.
Många fel är väldigt enkla att lösa.
Samma när t.ex. skrivare inte går att installera, ofta fungerar det då att manuellt tvångsköra en inkompatibel drivrutin eller gå in och pilla i INI-filerna.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Mats » 2022-09-17 8:23:26

sebastiann skrev:Jag håller inte med. Det är inte alls "idiotiskt och invecklat" utan snarare skulle jag säga att bristen ligger hos användaren.
Eller för att ta det lite mer blunt:
Om föraren till en bil inte vet var ratten och gaspedalen sitter och bilen därför inte rullar, är det bilen som är idiotisk och invecklad, eller är det fel på föraren?

Den jämförelsen haltar betänkligt. Ingen är tvingad att köra bil. Bara om man själv vill köra bil behöver man lära sig var ratten och gaspedalen sitter. Men mobiler och datorer ska tvingas på alla, vare sig man vill det eller inte. Om den här utvecklingen fortsätter får man väl snart inte ens gå över gatan utan att använda mobilt bankId. :-)004

Felet sitter inte hos användarna utan hos dem som vill tvinga oss att använda teknik vi inte vill ha.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Varje gång jag sätter på datorn säger den "Inget internet"

Inläggav Skogkatt » 2022-09-17 10:31:39

sebastiann skrev:Jag håller inte med. Det är inte alls "idiotiskt och invecklat" utan snarare skulle jag säga att bristen ligger hos användaren.
Eller för att ta det lite mer blunt:
Om föraren till en bil inte vet var ratten och gaspedalen sitter och bilen därför inte rullar, är det bilen som är idiotisk och invecklad, eller är det fel på föraren?


Problemet med datorer är att alla nu måste använda dem. Våra samhällen är digitaliserade. Man tvingas använda dem. Staten tvingar oss att använda datorer om vi vill ha ett bankkonto och betala räkningar.

Men de som gör datorer skapar inte användarvänliga datorer. Det är en mardröm att använda. Och de flesta människor har inte tid att spendera år på en datorskola för att lära sig allt om något de helst inte vill använda. De är bara dåligt utformade, de är säkert bra för människor som vet allt om det. Men majoriteten vet inte allt om datorer, de blir bara tvungna att använda dem. Så felet ligger hos prousenterna. De gör en mycket invecklad produkt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till IT-forum



Logga in