Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Av kaffe blir jag:

Trött
21
11%
Pigg
75
41%
Oförändrad
66
36%
Snygg
21
11%
 
Antal röster : 183

Re: Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav Chrilleb » 2012-02-24 14:51:56

Jag röstade "pigg", men blir orolig och får hjärtklappning av för mycket kaffe. Om det är AS-relaterad vet jag ej, men det kan ju vara det, iaf oroligheten.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav Red and green » 2012-02-24 14:57:42

Morgon kaffet viktigast :-)154
Lite till på eftermiddagen och inget efter jobbet.
Spyr och får ångest av för mycket kaffe.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav ratpizza » 2012-03-10 1:25:25

Har aldrig känt att jag blir särskilt pigg av kaffe. (fast man vill gärna tro att en kopp java ska vara någon slags mirakelkur mot trötthet :wink: ) Det är nog väldigt individuellt om man blir pigg av kaffe eller inte.
ratpizza
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2012-03-07

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav Pieohpah » 2012-03-10 9:26:46

lasseivägen skrev:Jag blir sugen på congac


+1

Jag dricker alldeles för mycket kaffe, men blir inte nämnvärt piggare. Jag tycker det är gott och blir bara spattig efter någon liter i dagsdos.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav geocache » 2012-03-10 11:53:12

Eftersom jag inte nyttjar kaffe klickade jag för alternativet "Oförändrad" :-)047. Däremot får jag ett visst illamående av kaffelukt :-)060.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2012-03-10 12:13:02

Jag dricker inte kaffe och jag tycker det smakar illa och luktar illa.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav LarNor » 2012-03-11 5:26:14

Ja säg det. Om jag bara kunde lyckas svälja smörjan så kanske jag skulle få veta.
Tycker lustigt nog att det luktar gott i alla fall :?
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav Fröken Svår » 2012-03-12 14:54:45

Jag har ingen aning hur jag påverkas av kaffe, har aldrig testat eftersom jag tycker bara lukten är nog vidrig.
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

A.S och kaffe

Inläggav filosofia87 » 2014-06-17 16:11:48

Har hört att man kan vara känslig/eller okänslig för mediciner och så även koffein och nikotin. Är det någon fler än jag som upplever att man blir "hög" av kaffe? Inte pigg och energisk utan euforisk.

https://www.youtube.com/watch?v=QqQn9330wqo

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

A.S och kaffe

Inläggav Patrix » 2014-06-17 16:18:23

Dricker flera muggar starkt mörkrostat kaffe om dagen. Aldrig känt av någonting alls faktiskt.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

A.S och kaffe

Inläggav filosofia87 » 2014-06-17 16:25:41

Okej, hur har du det med att känna av mediciner eller ev nikotin?
Patrix skrev:Dricker flera muggar starkt mörkrostat kaffe om dagen. Aldrig känt av någonting alls faktiskt.
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

A.S och kaffe

Inläggav Moggy » 2014-06-17 16:28:08

Kan ha kaffe eller vara utan. Inget måste. Har egentligen aldrig kännt så mycket av det här att jag skulle lbi pigg av kaffe. Föredrar snabbkaffe över bryggkaffe då jag blir sur i magen av bryggkaffe.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

A.S och kaffe

Inläggav Patrix » 2014-06-17 19:26:46

filosofia87 skrev:Okej, hur har du det med att känna av mediciner eller ev nikotin?


Nikotin har jag aldrig testat så jag vet tyvärr inte. Svårt att säga angående mediciner, tycker jag fick bättre effekt förr än idag. Har dock inte testat så många olika mediciner att jag kan dra en ordentlig slutsats.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav filosofia87 » 2014-06-18 10:32:17

Jag röstade snygg eftersom det inte fanns med att jag blir euforisk och glad. Innan jag förstod det var kaffet som gjorde att stunden kändes lättare trodde jag det var sertralinet. Det är som att allt jag tilsätter kroppen går direkt ut i blodet o påverkar mkt. :lol:
filosofia87
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-04-20
Ort: Norrland

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav MsTibbs » 2014-06-18 11:42:11

Pigg och ångestig om jag dricker för mycket kaffe eller energidryck. Skakar i händerna.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2014-06-19 13:04:05

Jag blir lite piggare av kaffe. Men jag blir spänd och stissig med. Så det blir inte direkt någon användbar energi som gör att jag genast springer iväg och gör ngt.

Jag har äntligen vant min lite mer vid koffein, tror min kropp bara ändrats av sig själv till en mer vettig känslighet. Brukade vara superkänslig redan från början, sedan fick jag meds som interagerar med koffein så det kändes om jag druckit fyra ggr så mkt!

Blir inte glad eller trött av kaffe.

Upplever dessutom kaffe och te helt olika även om man dricker tillräckligt med te för att komma upp i nivåerna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav AlterEgo » 2014-06-19 13:04:36

Har nyligen funderat på hur koffein påverkar mig. Jag har alltid haft ett extremt behov av koffein (dagligen galna mängder kaffe + cola light), har liksom gått och hällt i mig det konstant. Kan bli allmänt irriterad om ej fått kaffe osv. Eftersom alla säger att kaffe gör en pigg så har jag bara tänkt att det är därför, att mitt behov beror på att jag är trött och behöver det för att orka med. Har svårt att själv känna och sätta ord på olika känslor så det blir lätt så att jag köper en sådan förklaring och bara accepterar att "jaha, det är för att bli pigg jag dricker det" och sedan inte känner efter om det faktiskt är så.

De senaste månaderna har jag dock upptäckt något helt annat. När jag hade fått diagnoserna AS + ADD så började jag testa medicinering mot ADD. Väldigt snabbt försvann mitt "beroende" av koffein. Helt galet! Kunde vara 2l cola light/dag (och det MÅSTE finnas hemma alltid annars blev jag galen!). Nu köper jag inte hem det alls! Har druckit typ ett glas/en 33cl burk enstaka ggr men har inget behov av det. Märkte inte ens när det hände förrän jag plötsligt kom på att jag inte ens hade köpt hem någon cola på över en vecka och inte saknat det. Dricker fortfarande kaffe men mycket mindre mängder. Tillfällen då jag annars lätt hade druckit 3-4 muggar i rad, är jag nu nöjd efter 1/2-1 och dricker det inte alls lika ofta som annars.

Tyckte det var intressant och just att det sammanföll med att börja med cs-medicin fick mig att söka info om ev. samband. Hittade då många beskrivningar av hur odiagnostiserade/omedicinerade personer med ADHD/ADD ofta har ett stort "beroende" av koffein och att detta skulle bero på att det är ett omedvetet sätt att självmedicinera. Höga doser koffein kan tydligen fungera omvänt vid ADD/ADHD, alltså precis som cs men i mindre grad, att det lugnar kaoset i hjärnan (istället för att som hos andra verka uppiggande) så att man får den där andra lugnare mer normala typen av vakenhet istället (ni med ADHD/ADD som testat cs vet nog vad jag menar). Och jag tror nu att det är just denna effekt jag haft av mina sjuka mängder kaffe/cola.

Ursäkta att jag skriver uppsats här men blev väldigt intresserad av fenomenet...

Blev osäker vad jag skulle svara men valde till slut "pigg" ändå även om man kanske skulle säga lugnad, för med en lugnare hjärna som kan fungera bättre blir jag inte lika snabbt uttröttad så det borde ju i förlängningen tolkas som piggare då, även om det nog inte är pigg på det sätt som egentligen avsågs i den här frågeställningen.

Hittade ingenting om att AS skulle innebära att man reagerar annorlunda på koffein men kan inte låta bli att undra lite... Tänker att alla npf-diagnoser kanske har olika brister/obalanser i olika ämnen/signalsubstanser men att man inte hittat dem alla än..? Alltså med ADD/ADHD har man ju konstaterat att för lite dopamin och noradrenalin är en stor del av problemet och därmed kan man förbättra problemen med medicin. Jag skulle tro att det inte är omöjligt att man framöver skulle kunna hitta liknande problem med andra ämnen i tex AS-hjärnor. Gissar också att det kan finnas olika sådan ämnen i hjärnan som vi idag inte alls känner till.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2014-06-19 13:05:51

Sen blir jag klart snyggare med. Jag får ett böljande hår som i schamporeklamen. Men sedan får jag typ halsbränna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2014-06-19 13:07:55

Jag känner flera ADD-ADHD-människor som självmedicinerar med kaffe. De är inte sig själva utan kaffet. En av dem började dricka kaffe i femårsåldern! Och då gör man nog inte det för det är gott.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2014-06-19 13:27:37

kiddie skrev:Sen blir jag klart snyggare med. Jag får ett böljande hår som i schamporeklamen. Men sedan får jag typ halsbränna.
Vad dricker du för märke? Vill också ha Wellahår :lol:
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-06-20 12:54:03

Röstar inte, men för mig är kaffe en nödåtgärd jag ibland kan ta till när jag jobbar och har svårt att hålla ögonen öppna vid 3-tiden. Det sker ytterst ovilligt och med väldigt mycket mjölk eftersom magen inte tål det.

Några gånger om året oftast i samband med utflykter kan jag faktiskt bli sugen på kaffe och dricka det för att det är gott. Jag förknippar det med skogspromenader vintertid. Men då är det riktigt kaffe och inte automatkaffe. Te kan jag sporadiskt få en kick av om jag av någon anledning inte har druckit det på länge. Men den effekten är behagligare än effekten av kaffe och tabletter med koffein tycker jag bara är obehagliga.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen



Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Inläggav Hemmy » 2019-01-07 18:45:15

Jag röstade trött har svårt att avgöra riktigt hur det påvärkar mig, det känns typ som något tvingar en att hålla sig vaken och pulsen går upp, får inte mer energi av det alls utan det drar energi från mig för att jag inte kan slappna av då blir jag tröttare en jag var innan, bäst så kan jag förklara det
Hemmy
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2012-10-01
Ort: Uppsala

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in