Kaffe - hur påverkas aspergare? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Av kaffe blir jag:

Trött
21
11%
Pigg
75
41%
Oförändrad
66
36%
Snygg
21
11%
 
Antal röster : 183

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-27 9:33:07

Jag blir mer vaken om jag dricker kaffe. Men jag får inte svårare att somna om jag dricker på kvällen.

Jag tycker mycket om smaken av kaffe med mjölk, kokekaffe då.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:30:02, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2011-01-27 9:37:15

Behöver minst en kopp på morgonen för att "vakna". Det blir ett par jobbiga dagar om jag inte har druckit kaffe på morgonen. Kan dricka innan jag går och lägger mig utan att få svårare att somna men gör det sällan.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:30:02, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-27 10:04:58

Jag slutade med kaffe i över ett år. Inget blev bättre, det enda som hände var att jag förblev tröttare och hade svårare att vakna - hela det året. Och att jag psykiskt saknade kaffet.

Så jag började igen, men håller mig till max tre koppar per dag.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:30:02, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-27 10:42:06

Jag kan inte svara, för jag blir fokuserad av kaffe. Jag kan med lätthet sova när jag druckit kaffe, men jag är ändå mer aktiv och får mer gjort. Jag blir helt enkelt mer aktiv. Om jag dricker massor med espresso och pratar samtidigt går det snabbare och snabbare, men egentligen är det samtal som gör mig hyper och inte kaffet. Utan kaffe kan jag inte tänka känns det som.

Tecken på ADHD kanske (ja, jag är fixerad nu :roll:? ), för kaffe är väl centralstimulerande? Min kompis fick rådet att ge kaffe till sin son med ADHD för att han skulle kunna varva ned på kvällen. :idea:
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 10:30:02, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-27 10:43:01

Eh, just det, jag får abstinens utan kaffe. Ont i huvudet och irriterad. Varken cigaretter eller alkohol har haft några "utsättningssymptom" under mina graviditeter, men utan kaffe blir jag inte rolig.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav chibibotto » 2011-01-27 17:47:52

Jag blir jätte trött av kaffe och andra energi drycker med kaffein i.
det är värsta sömnmedlet.
Senast redigerad av chibibotto 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Inläggav Maldita » 2011-01-27 18:28:09

Bryggkaffe. Häller i mig en mugg av det svarta guldet på morgonen, började väl när jag var 14 eller nåt, kanske t om 13? Har ökat dosen successivt, men en sommar så bryggde jag mitt vanliga (starka) kaffe och passade på att "krydda" med Nescafé-espresso; då var jag speedad som bara den.

Ibland får jag "kaffedarren", sällan dock. Blir sällan sådär roligt speedad. Ogillar att jag är beroende av mitt morgonkaffe, vill ha det som en lyx snarare än ett måste. Dock blir jag extremt pratglad och vild i rörelserna om jag byter ut förmiddagsfikats te mot kaffe, måste ha te på förmiddagen, så det inte blir fel.
Senast redigerad av Maldita 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav John » 2011-01-27 19:41:34

Blir skitnödig ibland. Men aldrig pigg ;))
Senast redigerad av John 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Stainless » 2011-01-27 22:35:03

Jag valde alternativet pigg, men oförändrad kanske hade passat bättre. Jag märker inte så stor skillnad förutom att jag har lättare att hålla mig vaken när jag åker buss eller spårvagn.

När jag är speedad känns det som att de enda gångerna jag varvar ned lite är när jag druckit kaffe (blir alltid hemskt sugen på kaffe när jag är uppvarvad).
Senast redigerad av Stainless 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Stainless
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-08-23

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-15 2:13:01

Märkligt att ingen tagit upp det än men here goes..

Koffein är en stämningsförstärkare, nervstimulantia, som gör kroppen 'mer' av den stämning man är i när man dricker det. Det är en myt att man blir pigg av kaffe som kommer från den tiden då man drack kaffe med antingen sprit eller socker då det är tillsatsen som skapar piggheten genom att öka blodcirkulationen, inte kaffet.

Kaffe ordineras ibland som sömnmedel och det ska då inmundigas när man är trött och precis innan man ska sova. Kaffe fungerar så att om man är pigg blir man piggare och är man trött blir man tröttare. Att vara trött på morgonen och dricka kaffe för att piggna till är alltså inte så effektivt som det sägs.

Däremot är det bra att dricka kaffe när man arbetar eftersom man då håller igång hjärnan som redan är igång. Kaffe är dessutom bra eftersom det innehåller antioxidanter men egentligen borde det klassas som nervgift eftersom koffeinet är både frätande och beroendeframkallande på grund av att det stimulerar nervsystemet. Det sägs ju att om kaffet kom till sverige idag så skulle det klassas som narkotika.

En annan missuppfattning om coffea arabica är att det är bättre att dricka svagt kaffe än starkt. Det är snarare tvärtom eftersom svagt kaffe fräter mer på slemhinnorna och frigör mer av giftet som påverkar nerverna. Man blir alltså mer dålig i magen av svagt kaffe än av starkt. Vill man öka piggheten ska man ha socker eller grädde i kaffet, vill man bli tröttare ska man ha i mjölk.

Jag läste en artikel om det här i en vetenskapstidning någon gång förlänge sedan och det fastnade eftersom jag dricker runt 10 liter starkt svart kaffe om dagen. Man blir dessutom snygg av kaffe på grund av antioxidanterna, så det så :D

Snyggast blir man dock av att dricka te och snusa.
Tein är ett naturligt slipmedel (någon kanske har märkt att tänderna blir lena av te?) som gör tänderna vita och fina och snuset håller bakterierna borta från tandköttet.
Senast redigerad av Blashyrkh 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav PelleVångman » 2011-02-15 2:46:58

Jag blir väldigt pigg av kaffe och energidrycker och brukar oftast att börja morgonen med en kaffe för att riktigt vakna till. Gillade verkligen inte kaffe när jag var yngre, men nu tycker jag det faktiskt är riktigt gott!. Dricker ungefär tre koppar per dag, och det är väldigt hjälpsamt för att hålla mig fokuserad och alert.
Senast redigerad av PelleVångman 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-15 10:16:05

Blashyrkh skrev:jag dricker runt 10 liter starkt svart kaffe om dagen.
Det här blev ju fel, jag tänkte för fort igen.. 10 koppar ska det vara, 1 kopp= 2-3dl = 2-3L ska det vara.
Senast redigerad av Blashyrkh 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav Parvlon » 2011-02-15 11:45:57

Blashyrkh skrev:
Blashyrkh skrev:jag dricker runt 10 liter starkt svart kaffe om dagen.
Det här blev ju fel, jag tänkte för fort igen.. 10 koppar ska det vara, 1 kopp= 2-3dl = 2-3L ska det vara.
Hur länge har du druckit de mängderna?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-15 12:10:53

Jag blir alltid piggare om jag under dagtid är trött och dricker kaffe eller tar en koffeintablett. Tröttheten blir aldrig förstärkt dagtid.

Kvällstid däremot så påverkar inte kaffet så att jag får svårare att sova. Men en släkting säger att han ligger och vrider sig klarvaken i timmar om han dricker kaffe på kvällen. Utan kaffe så fortsätter han att vara trött och somnar.

Så jag tror inte ett dugg på att kaffet enbart stärker det man redan är. OM det gör det, så är det mycket mer komplicerat än så eftersom det inte fungerar så här i praktiken.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2011-02-15 12:16:54

Bror Duktig skrev:Så jag tror inte ett dugg på att kaffet enbart stärker det man redan är. OM det gör det, så är det mycket mer komplicerat än så eftersom det inte fungerar så här i praktiken.

Jag tycker att det verkar vara individuellt, en del blir alltid trötta, andra alltid pigga, mig påverkar inte kaffet speciellt mycket och hos ytterligare en del kanske det är stärkande av det man redan är...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-15 12:33:05

Miche skrev:
Bror Duktig skrev:Så jag tror inte ett dugg på att kaffet enbart stärker det man redan är. OM det gör det, så är det mycket mer komplicerat än så eftersom det inte fungerar så här i praktiken.

Jag tycker att det verkar vara individuellt, en del blir alltid trött, andra alltid pigga, mig påverkar inte kaffet speciellt mycket och hos ytterligare en del kanske det är stärkande av det man redan är...

Ja, det kan ju bero på samma sak som gör att ADHD-are blir lugnare och mer fokuserade av amfetamin, medan folk utan ADHD blir speedade.

Jag blir alltså olika påverkad av kaffe. Det verkar mest uppiggande vid trötthet på dagtid. På kvällen kan det hjälpa mig om jag är övertrött och gäspar ideligen i "förtid" så att säga, men jag sover eller somnar inte sämre om jag dricker. Så det verkar påverka vakenheten på ett sätt, men inte på ett annat (vad konstigt det lät, men hur ska jag beskriva det).

Om jag dricker flera koppar så blir jag skakig och konstig, men skulle lätt kunna sova då.

Hur förväntas nikotin fungera förresten? Jag brukade förut somna lätt om jag tog en snus när jag lade mig. Somnade av nikotinet. Har hört en del säga att de aldrig skulle kunna sova om de snusade vid sängdags, medan andra säger samma som jag att de sover bättre i stället. Nu har jag slutat snusa tyvärr, eftersom jag tror att det inte är bra för blodcirkulationen m.m.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

kaffe

Inläggav segdeg » 2011-02-15 14:20:40

I genomsnitt 1,5L kaffe med socker a' 24/7. Piggnar till för stunden, annars en gammal vana från arbetslivet,

tycker dock att det är gott nybryggt.
Har trevliga minnen från kokkaffehurran då jag flyttade hemifrån,
the på morgonen och kokkaffe på kvällen.

Nu förtiden sällan the, mest slentriandricka kaffe utan några nymodigheter,
ibland plockas Don Pedron fram, eller den där franska pressoattiraljen?
Värmer inte upp i micron, hellre kallt isådana fall.

Försöker hålla ner kaffedrickandet till en nivå där det skall smaka så gott
det bara går, helst lustfyllt och aromatiskt med en förnimmelse av att det alldrig smakat så gott som nu...

Har så sällan fått smaka kaffedarren, att jag tror mig minnas samtliga gånger det hänt. Kaffeabstinens oftare (usch).
Och urindrivandet besvärligt störande.

Mvh segdeg
Senast redigerad av segdeg 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Marabou » 2011-02-15 14:24:16

Jag dricker inte kaffe. Urk.

Av Coca-Cola däremot blir jag piggare och får bättre koncentration.
Senast redigerad av Marabou 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

kaffe

Inläggav segdeg » 2011-02-15 14:55:36

Hej Bror Duktig.

Nikotinet har varit min följeslagare i fyrtio års tid, har minskat ner, men till-
sammans med kaffe och TV svårt att avstå.

Innan sänggåendet försöker jag stå över, då jag tror en del hjärtklappning
kan härledas till syrebrist, som sen stör insomnandet.
Även nikotinabstinens blir svårt för John Blund's entre'.

Snus tar jag till när jag av olika annledningar inte kan röka, halsfluss
och dylikt, sover görgott med en prilla Grov, så gott att mage och örngott får
ta smällen. Ett problem kvarstår sen efter att snusat gott med snuset,
snuset så nikotinstarkt, att om röksuget var svårt så är det bara förnamnet
efter en dosa Grov.

Mvh segdeg
Senast redigerad av segdeg 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: kaffe

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-15 15:50:13

segdeg skrev:Hej Bror Duktig.

Nikotinet har varit min följeslagare i fyrtio års tid, har minskat ner, men till-
sammans med kaffe och TV svårt att avstå.

Innan sänggåendet försöker jag stå över, då jag tror en del hjärtklappning
kan härledas till syrebrist, som sen stör insomnandet.
Även nikotinabstinens blir svårt för John Blund's entre'.

Snus tar jag till när jag av olika annledningar inte kan röka, halsfluss
och dylikt, sover görgott med en prilla Grov, så gott att mage och örngott får
ta smällen. Ett problem kvarstår sen efter att snusat gott med snuset,
snuset så nikotinstarkt, att om röksuget var svårt så är det bara förnamnet
efter en dosa Grov.

Mvh segdeg

Jag har nog haft tur och aldrig känt abstinens efter nikotin.

Jag har rökt i två omgångar om 4 år vardera. Slutade utan problem för att jag tröttnade.

Tre år efter att jag slutade med andra omgången kom jag på idén att börja snusa, för det var gott.

Men när jag snusade mycket så försvann den "goa känslan", så då brukade jag dra ned på snusandet. När jag upptäckte att jag somnade bra av "nikotinchock" så slutade jag snusa på dagarna och tog bara en till natten (påse då för att inte få snus överallt).

Sedan slutade jag p.g.a. jag trodde att det skulle vara bättre för kroppen att låta bli.

Och jag längtar efter snus lika mycket nu som då, ungefär som godissug eller liknande, men någon egentlig abstinens har jag inte märkt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav trémula » 2011-02-15 19:20:22

Jag älskar kaffe. Men kaffet är lurigt. Det är svårt att låta bli för det är så gott, men jag får oftast ångest om jag dricker kaffe när jag är ute bland folk. Ångest och hela kroppen darrar obehagligt på insidan. Hemma går det bra, då blir jag mer skärpt bara. Jag får aldrig abstinens, blir inte beroende. Bryggkaffe ger mer biverkningar än presskaffe, en avsevärd skillnad jag upptäckt nyligen då jag skaffat en presskanna.
Tror det lättare bildas garvsyra i de vanliga kaffebryggarna, och jag är överkänslig mot det.
Senast redigerad av trémula 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav Blashyrkh » 2011-02-15 21:52:34

Parvlon skrev:
Blashyrkh skrev:
Blashyrkh skrev:jag dricker runt 10 liter starkt svart kaffe om dagen.
Det här blev ju fel, jag tänkte för fort igen.. 10 koppar ska det vara, 1 kopp= 2-3dl = 2-3L ska det vara.
Hur länge har du druckit de mängderna?

Ett par år, det går i perioder. När jag var arbetslös runt 20-årsåldern gick det upp till 18 koppar plus ett par paket cigg men nu när jag jobbar hinner jag inte och har inte behov av lika mycket. Måste ha minst 3-4 koppar om dagen nu och när jag är ledig blir det mer. När jag slutade röka för ca 11 år sedan minskade kaffesuget.

Jag tror att påverkan är individuell precis som med sprit. Jag blir elak när jag dricker (så det har jag lagt av med) medan brorsan blir glad och rolig. Alla har väl olika förutsättningar antar jag.
Senast redigerad av Blashyrkh 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Inläggav Parvlon » 2011-02-16 0:18:45

Blashyrkh skrev:
Parvlon skrev:
Blashyrkh skrev: Det här blev ju fel, jag tänkte för fort igen.. 10 koppar ska det vara, 1 kopp= 2-3dl = 2-3L ska det vara.
Hur länge har du druckit de mängderna?

Ett par år, det går i perioder. När jag var arbetslös runt 20-årsåldern gick det upp till 18 koppar plus ett par paket cigg men nu när jag jobbar hinner jag inte och har inte behov av lika mycket. Måste ha minst 3-4 koppar om dagen nu och när jag är ledig blir det mer. När jag slutade röka för ca 11 år sedan minskade kaffesuget.

Jag tror att påverkan är individuell precis som med sprit. Jag blir elak när jag dricker (så det har jag lagt av med) medan brorsan blir glad och rolig. Alla har väl olika förutsättningar antar jag.
Frågade eftersom det är extremt mycket, tror inte att det är särskilt bra i längden att byta ut vattenkällan till en svart gojja. Har själv vid två perioder druckit mängder av kaffe och det är inte värt det enligt min erfarenhet. Numera dricker jag max tre koppar om dagen.


Vettig anledning att sluta dricka alkohol. Man blir bara värre vad det än gäller när det är alkohol förutom "social".
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Fröken Fräken » 2011-02-16 0:49:01

Jag dricker kaffe (espresso med mjölk och socker) en gång om dan, på morgonen. Det gör mig pigg och ofta även gladare. Och så skiter jag av det... Om jag dricker kaffe senare på dagen mår jag inte alltid bra av det, då kan jag känna mig darrig och konstig. Och jag sover definitivt sämre om jag druckit kaffe på eftermiddagen/kvällen.
Senast redigerad av Fröken Fräken 2011-05-04 10:30:03, redigerad totalt 1 gång.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in