Problem med kaffe och te

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem med kaffe och te

Inläggav hypotenusa » 2012-12-28 16:10:28

Vet inte om tråden hamnar rätt nu, men iallafall.

Jag är överkänslig mot lukten/ångorna/(vet inte vad egentligen) från kaffe och te, får stark huvudvärk när jag känner lukten och kan inte dricka te fastän jag tycker det är gott, och undviker kaffehyllorna i affärer pga lukten och låter bli att andas åt eventuellt sällskaps kaffekoppars håll.

Kaffe kommer som en häftig stark luktvåg som nästan tar över andningsförmågan och huvudet gör jätteont, medan te inte är fullt så farligt men ändå "handikappande".
Just kaffe och te är det jag har problem med på det sättet, parfymer och sådant är jobbiga på helt andra sätt, sticker i näsan och så.

Undrar om det bara är jag eller om någon annan aspie/hsp känner igen sig i det, för jag vet ingen annan som har det här problemet?
hypotenusa
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-09-17

Sv: Problem med kaffe och te

Inläggav Gryningsflickan » 2012-12-28 16:50:46

Lukten av kaffe och te har jag inga problem med, jag kan snarare tycka att det luktar gott.

Däremot tycker jag det smakar riktigt äckligt och kan inte förstå hur andra kan tycka det är gott. Kaffe kan jag inte dricka över huvud taget, te kan jag i nödfall tvinga i mig men slipper gärna.

Men jag har nog alltid varit ganska kinkig med vad jag tycker om att dricka. Avskydde oboy när jag var liten- det var för starkt, jag har alltid tyckt att kolsyra bara är obehagligt och öl och vin tycker jag inte alls om..
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Problem med kaffe och te

Inläggav rapchic » 2012-12-28 17:05:52

har du testat att lukta på riktigt te? (dvs inte smaksatt/parfymerat te)
till och med jag som är tenörd kan tycka att tebutiker luktar lite väl mycket (då jag är trött) det stör ju också doften på riktigt te :(

jag försöker inte konvertera dig utan tänker bara att om du tycker om te kanske det funkar :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Problem med kaffe och te

Inläggav hypotenusa » 2012-12-28 17:19:42

Alltså, jag gillar själva lukten av kaffe och te, men det gör fysiskt ont för att det är så starkt (tror jag)

Jag har läst att starka dofter kan orsaka huvudvärk, kan det seriöst vara så att jag är så känslig att något så vanligt som kaffe och te är för mycket?

Kan prova "riktigt" te, och flera sorter, har blivit tipsat om att vitt te ska vara mildare. Får hoppas på det iallafall :D annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra eftersom den enda varma drycken jag klarar är oboy och det är lite för sött och mjölkigt oftast.

Tack så mycket för svar också, höll jag på att glömma 8)
hypotenusa
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-09-17

Problem med kaffe och te

Inläggav Alien » 2012-12-28 17:33:51

Doftöverkänslighet (och annan överkänslighet) verkar vara vanligt, se t ex här:

sensoriska-svarigheter-syn-horsel-beroring-klader-etc-t16998.html

Är du känslig för alla slags teer, även nyponte, örtteer, roiboste? Har du svårt för alla slags varma drycker?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sv: Problem med kaffe och te

Inläggav Gryningsflickan » 2012-12-28 17:34:37

Har du provat varm svartvinbärssaft? Det är en av de få varma drycker jag tycker om.

Om man gör den själv behöver man inte göra den så söt, och det borde väl finnas någon att köpa som inte är så söt heller.
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Problem med kaffe och te

Inläggav treeman » 2012-12-28 17:39:59

Är "blessed" med att inte vara överkänslig mot lukter. Kan vara så att min näsa är paj. Inte köttpaj, den är eventuellt trasig.
Senast redigerad av treeman 2012-12-28 17:44:52, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Problem med kaffe och te

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-12-28 17:42:15

Jag får fysiskt ont av vissa lukter. Det känns som att det värker i vissa hålrum i huvudet, förmodligen i slemhinnor där inne. För mig kan det t.ex. vara när jag har varit i skogen (där mitt "superluktsinne" brukar kicka igång) och sedan kommer tillbaka till staden och alla mänskligt skapade dofter slår emot mig som en vägg.

Jag skulle tro att du är doftöverkänslig. Det behöver inte sammanfalla med ett extra välutvecklat luktsinne, men kan också göra det. Te och kaffe har ju flyktiga aromer som slår emot oss, så det verkar väl rimligt att det skulle kunna vara sådant som man reagerar på. Jag kan uppleva att kaffedoft gör ont på morgonen, och nästan kväljande. Det skulle aldrig falla mig in att börja dagen med en kopp kaffe - så dags på dagen är ju lukten förfärligt påträngande. Annars kan jag uppskatta doften.

Vitt te innehåller mindre koffein. Om det är mildare i övrigt vet jag inte, men jo... kanske. Jag har det hemma, eftersom jag ofta reagerar med överkänslighet på koffein men ändå kan bli sugen på te. Roibos smakar hö, tycker jag.

Jag verkar vara en konstig variant som både är kraftigt känslig för dofter OCH periodvis blir beroende av vissa (väl utvalda, och bara naturliga) starka aromer för att väcka mig själv psykiskt. Så här i jultider frossar jag i hyacinter (har 12 stycken nu, varav de flesta blommar). Samtidigt står jag inte ut med t.ex. parfymerat tvättmedel.

EDIT: Såg att Alien också tog upp doftkänslighet. Hållker med Gryningsflickan om att varm svartvinbärssaft faktiskt är helt OK, och fyller på ett ytterligare tips: hett vatten med blåbär i, sötat eller osötat.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Problem med kaffe och te

Inläggav Alien » 2012-12-28 17:53:16

När jag var barn drack jag silverte, dvs kokt, hett vatten med mjölk och socker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Problem med kaffe och te

Inläggav hypotenusa » 2012-12-28 18:13:34

Alien skrev:Doftöverkänslighet (och annan överkänslighet) verkar vara vanligt, se t ex här:

sensoriska-svarigheter-syn-horsel-beroring-klader-etc-t16998.html

Är du känslig för alla slags teer, även nyponte, örtteer, roiboste? Har du svårt för alla slags varma drycker?

Ja, jag är överkänslig mot inte bara dofter utan även ljud, ljus, beröring, stress, pollen och ungefär allt man kan vara känslig mot. :D
Jag har inte provat så många sorters te. Men fruktte har jag märkt är jättestarkt, och vanlig English breakfast med. Örtte smakar typ gräs, men ja jag kan ju prova lite olika varianter och se hur det går. Jag har inte provat jättemängder med varma drycker, men jag vet att jag ogillar glögg iallafall. Det har en sånhär jättestark lukt och konstig tjock söt smak som bara är på tok för mycket.

Gryningsflickan skrev:Har du provat varm svartvinbärssaft? Det är en av de få varma drycker jag tycker om.

Om man gör den själv behöver man inte göra den så söt, och det borde väl finnas någon att köpa som inte är så söt heller.
Varm saft har jag faktiskt inte provat, det lät spännande!
hypotenusa
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-09-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in