Varför orkar man inte jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav barracuber » 2008-11-14 11:56:43

Alien skrev:
ling0n skrev:Men är inte sånahär saker sådant som även "vanliga" (NT) blir stressade av och går in i väggen av? Är det inte egentligen så att det bara är ett fåtal människor som verkligen orkar med?


Alla blir kanske stressade men alla går inte in i väggen.

När jag blev utbränd var det andra sekreterare som också blivit det. De fick gå en antistresskurs i Previas regi. Men Previa vägrade att låta mig gå en sådan kurs. Nej, jag var ju inte normal, så klart att jag inte platsade bland de "normala utbrända". :x icon


Varför tyckte de inte att du var som de andra "normalt utbrända" då, tror du?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2008-11-14 12:22:44

Sam skrev:I viss mån är jag stresskänslig, men det handlar mer om en inre stress. Min inre kapacitet stämmer inte med min yttre.


Känner igen mig totalt.

Sam skrev:Jag brukar säga att jag är belastningskänslig, saknar förmågan att hinna bromsa i tid. känner inte förän det är försent. saknar ett lagomhets tempo. Resultatet blir att hjärnan inte hinner bearbeta och återhämta sig i den mån jag behöver. Biverkningen blir sömnlöshet, och en stor risk för explosions


Känner inte igen mig i sömnlöshet. Jag sover visserligen ganska oregelbundet (beroende på om jag jobbar eller inte) men när jag väl lägger mig somnar jag och sover hela natten.

Sam skrev:Att anpassa på en befintlig arbetsplats skulle baragöra att jag skulle känna mig utanför. Så min lösning är att ställa mig utanför arbetsmarknaden och utforma mitt liv med ett innehåll som ger mig stimulans men som jag kan reglera efter vad jag behöver och hur min dagasform ser ut.


Föreläser du? Jag vet att du har en hemsida för jag länkar till den ;-)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ling0n » 2008-11-14 14:16:05

Ja jag försöker bara bena ut hur stor skillnad det egentligen är mellan AS och NT när det kommer till stressfaktorn/orken. Kanske är det så att NT orkar fejka längre, frågan är varför? För detta samhälle verkar ju inte vara byggt för människorna i det. Förutom högpresterande psykon. :)

Försöker väl också bena ut om jag är NT eller AS... Och vad som isånafall gör att jag egentligen inte känner att jag orkar med att leva ett fullständigt NT-liv.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 16:36:05, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav barracuber » 2008-11-14 14:45:39

ling0n skrev:Ja jag försöker bara bena ut hur stor skillnad det egentligen är mellan AS och NT när det kommer till stressfaktorn/orken. Kanske är det så att NT orkar fejka längre, frågan är varför? För detta samhälle verkar ju inte vara byggt för människorna i det. Förutom högpresterande psykon. :)

Försöker väl också bena ut om jag är NT eller AS... Och vad som isånafall gör att jag egentligen inte känner att jag orkar med att leva ett fullständigt NT-liv.


Jag känner också sådär i mångt och mycket. Blir trött bara av att tänka på det.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2008-11-14 14:46:04

ling0n skrev:Ja jag försöker bara bena ut hur stor skillnad det egentligen är mellan AS och NT när det kommer till stressfaktorn/orken. Kanske är det så att NT orkar fejka längre, frågan är varför? För detta samhälle verkar ju inte vara byggt för människorna i det. Förutom högpresterande psykon. :)

Försöker väl också bena ut om jag är NT eller AS... Och vad som isånafall gör att jag egentligen inte känner att jag orkar med att leva ett fullständigt NT-liv.


Jag känner också sådär i mångt och mycket. Blir trött bara av att tänka på det.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2008-11-14 15:18:01

barracuber skrev:
Alien skrev:När jag blev utbränd var det andra sekreterare som också blivit det. De fick gå en antistresskurs i Previas regi. Men Previa vägrade att låta mig gå en sådan kurs. Nej, jag var ju inte normal, så klart att jag inte platsade bland de "normala utbrända". :x icon


Varför tyckte de inte att du var som de andra "normalt utbrända" då, tror du?Barracuber


Jag fick aldrig någon förklaring, bara att Previa inte tyckte jag passade in där. För att jag hade AS? Kanske var det diagnos nog, då kan man inte vara utbränd också? Eller för att de andra skulle återvända till sina jobb, men arbetsgivaren hade berättat för Previa att det skulle inte jag?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:36:05, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46016
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav barracuber » 2008-11-14 16:18:35

Alien skrev:
barracuber skrev:
Alien skrev:När jag blev utbränd var det andra sekreterare som också blivit det. De fick gå en antistresskurs i Previas regi. Men Previa vägrade att låta mig gå en sådan kurs. Nej, jag var ju inte normal, så klart att jag inte platsade bland de "normala utbrända". :x icon


Varför tyckte de inte att du var som de andra "normalt utbrända" då, tror du?Barracuber


Jag fick aldrig någon förklaring, bara att Previa inte tyckte jag passade in där. För att jag hade AS? Kanske var det diagnos nog, då kan man inte vara utbränd också? Eller för att de andra skulle återvända till sina jobb, men arbetsgivaren hade berättat för Previa att det skulle inte jag?


Ifall de kände till din AS är det kanske inte direkt förvånade med tanke på alla fördomar och osäkerhet inför nya o okända saker som finns.

/barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:36:05, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Sam » 2008-11-14 17:00:32

barracuber skrev:
Föreläser du? Jag vet att du har en hemsida för jag länkar till den

Ja jag föreläser, vid enstaka tillfällen, när uppdragsgivare tar kontakt med mig. Söker inga uppdrag på egen hand.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:36:05, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Sam » 2008-11-14 17:11:06

ling0n skrev:
Ja jag försöker bara bena ut hur stor skillnad det egentligen är mellan AS och NT när det kommer till stressfaktorn/orken.


Jag är inte säker på att det ens är stressfaktorn /orken som är den största skillnaden, har en känsla av att vi är mer beroende av att få göra på vårt eget sätt att vi behöver en egen motivation som motor, att vårt behov av ombytlighet är annorlunda i varierande grad och att vi har ett större behov av återhämtnings tid.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-01-03 13:44:35

Att man inte orkar - utmattning/utbrändhet är väl vanligt bland aspergare? På grund av
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-03 17:52:11

Om man tar en sak som adhd så var det en klar fördel i jägar och samlar samhället. Människan var beroende av att vara konstant uppmärksam på en hotfull omgivning. Problemet är att människans evolution är långsam. Likadant är det med många kroppsliga sjukdomar. Evolutionen har inte hunnit anpassa människans kropp för det moderna samhället.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Flinta » 2018-01-03 19:08:26

Svenskar med odiagnosticerad ADHD var väl rätt vanliga vid Utvandringen till Amerika?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Leibniz » 2018-01-07 15:54:42

Återvinner den här gamla tråden istället för att starta en ny.

Det vore intressant att höra om era erfarenheter kring trötthet och sammanhängande symtom i samband med arbete och studier.

För egen del har jag högfungerande autism med perceptionsstörning som ger trötthet och huvudvärk.
Mental utmattning är egentligen en bättre beskrivning, eftersom jag inte är trött som i sömnig efter att ha sovit för lite.

I grundskolan hade jag full närvaro, men huvudvärk dagligen och påtaglig trötthet.
På gymnasiet blev närvaron 50 %. Började därefter plugga till civilingenjör - det gick inte alls på grund av låg mental uthållighet, utmattning och huvudvärk.
Har haft ett par jobb som jag fått sparken från på grund av att jag inte orkat arbeta i den utsträckningen som det förväntats.

För att skaffa mig lite mer kunskap om det här så har jag läst böckerna:

https://www.bokus.com/bok/9789197660679 ... s-syndrom/
https://www.bokus.com/bok/9789175175607 ... ntrotthet/

Den sistnämnda handlar egentligen om hjärntrötthet efter hjärnskada eller stroke. Men beskrivningen av hjärntrötthet passar som handen i handsken på det jag upplever.

Vore kul om ni som har liknande upplevelser vill dela med er av dessa.
Leibniz
 
Inlägg: 703
Anslöt: 2018-01-07

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-01-08 8:16:27

Leibniz skrev:Återvinner den här gamla tråden istället för att starta en ny.

Det vore intressant att höra om era erfarenheter kring trötthet och sammanhängande symtom i samband med arbete och studier.

För egen del har jag högfungerande autism med perceptionsstörning som ger trötthet och huvudvärk.
Mental utmattning är egentligen en bättre beskrivning, eftersom jag inte är trött som i sömnig efter att ha sovit för lite.

I grundskolan hade jag full närvaro, men huvudvärk dagligen och påtaglig trötthet.
På gymnasiet blev närvaron 50 %. Började därefter plugga till civilingenjör - det gick inte alls på grund av låg mental uthållighet, utmattning och huvudvärk.
Har haft ett par jobb som jag fått sparken från på grund av att jag inte orkat arbeta i den utsträckningen som det förväntats.

För att skaffa mig lite mer kunskap om det här så har jag läst böckerna:

https://www.bokus.com/bok/9789197660679 ... s-syndrom/
https://www.bokus.com/bok/9789175175607 ... ntrotthet/

Den sistnämnda handlar egentligen om hjärntrötthet efter hjärnskada eller stroke. Men beskrivningen av hjärntrötthet passar som handen i handsken på det jag upplever.

Vore kul om ni som har liknande upplevelser vill dela med er av dessa.


Tack för boktips - speciellt den förstnämnda. Har laddat ner den via bibliotekets app Legimus nu. Så det är ett tips till er andra att den även finns inläst där.

Det här med perception är något jag funderar över också. Är hjärntrötthet typ samma - eller liknande - som utmattning? Aspergare blir förstås lättare utmattade.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Leibniz » 2018-01-08 14:28:00

Hjärntrötthet kallas också för mental trötthet. Det är ett rätt svårdefinierat, abstrakt begrepp. Man får läsa på och se om man känner igen sig i det.
Det finns två forskare på Sahlgrenska som har en hemsida om mental trötthet - men den fokuserar på förvärvade skallskador och stroke. Symtomen verkar dock överlappa i någon form av differentialdiagnos.

Om man har besvär av mental utmattning så rekommenderar jag att man kikar på hemsidan och även deras filmer som finns på Youtube. Deras bok finns på biblioteket om man är intresserad.


Mental trötthet är en bekymmersam konsekvens efter traumatiska skallskador, stroke och annan sjukdom i nervsystemet. Tillståndet kännetecknas av en påtaglig uttröttning redan efter måttlig mental aktivitet. En omfattande trötthet kan slå an mycket snabbt och det är då inte möjligt att fortsätta aktiviteten. Typiskt är också en påfallande lång återhämtning för att återfå den mentala energin. Uppmärksamheten kan inte upprätthållas annat än under kortare perioder. Hjärnan blir överbelastad med ovidkommande information. Andra vanliga symtom såsom irritabilitet, gråtmildhet, ljud- och ljuskänslighet samt huvudvärk kan också förekomma.


https://mf.gu.se/

https://youtu.be/u-Lq8GRt6f4?t=86

https://youtu.be/ACBmUOVvEog
Leibniz
 
Inlägg: 703
Anslöt: 2018-01-07

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Flinta » 2018-01-08 18:14:59

Jag gav tips på info om hjärntrötthet här (hela tråden är intressant): att-kurera-sig-fran-en-utbrandhet-t51166-48.html
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav antonius » 2018-01-08 20:04:13

Med de nya situationerna på de flesta arbetsplatser, vill man inte ha några NPF:are, men de som är kvar ändå är sådana som klarar dölja sina tillkortakommanden, men de kommer så klart att fasas ut de med så småningom, jag är gammal så det kommer inte drabba mig, men jag tänker på dom yngre.

Algoritmerna för alla system för att välja ut lämplig personal blir bara smartare och eftersom det kommer att bara finnas bemanningsföretag för alla enklare sysselsättningar, så ser det ganska dyster ut för aspisar, om man inte är högre utbildad akademiker. Mitt råd är således att redan nu verka fackligt och kämpa emot detta, annars kommer det nog verkligen vara jobbigt att orka jobba.
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Huggorm » 2018-01-08 20:23:16

Min erfarenhet av ett flertal arbetsplatser är att det som kanske tröttar ut sinnet allra mest är när saker krånglar. När jobbet går smidigt och allt flyter på är det lätt för sinnet, men när det stoppar upp hela tiden av olika problem som först måste åtgärdas tar den mentala energin slut blixtsnabbt. Sedan finns det annat som också är tungt, som mycket kundkontakt, jobb mot en fast deadline och arbetskamrater man är inkompatibel med.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav vofff » 2018-01-09 17:02:50

Det bero på hur höga krav samhället har förändrat i tid. Om t ex AS-staden har kunskaper bakom detta så hade inte utbrändhet ha ökat, sannolikt tvärtom.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Flinta » 2018-01-09 17:19:28

Huggorm skrev:Min erfarenhet av ett flertal arbetsplatser är att det som kanske tröttar ut sinnet allra mest är när saker krånglar. När jobbet går smidigt och allt flyter på är det lätt för sinnet, men när det stoppar upp hela tiden av olika problem som först måste åtgärdas tar den mentala energin slut blixtsnabbt. Sedan finns det annat som också är tungt, som mycket kundkontakt, jobb mot en fast deadline och arbetskamrater man är inkompatibel med.


Många NT nickar troligen och håller med att det är precis samma för dom om man försöker förklara ovanstående. Så det kanske man bör undvika.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-09 19:18:17

Går att se ur ett evolutionärt perspektiv. Vi är helt enkelt inte anpassade för det moderna livet.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav antonius » 2018-01-09 19:22:30

Flinta skrev:
Huggorm skrev:Min erfarenhet av ett flertal arbetsplatser är att det som kanske tröttar ut sinnet allra mest är när saker krånglar. När jobbet går smidigt och allt flyter på är det lätt för sinnet, men när det stoppar upp hela tiden av olika problem som först måste åtgärdas tar den mentala energin slut blixtsnabbt. Sedan finns det annat som också är tungt, som mycket kundkontakt, jobb mot en fast deadline och arbetskamrater man är inkompatibel med.


Många NT nickar troligen och håller med att det är precis samma för dom om man försöker förklara ovanstående. Så det kanske man bör undvika.


Men de redskap för att smärtfritt glida undan kaos och problematiseringar, har NT:maffian redan i bagaget så de rycker bara på axlarna, medan en aspie ligger och grämer sig sömnlös i dagar...
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Flinta » 2018-01-09 20:16:25

antonius skrev:
Flinta skrev:
Huggorm skrev:Min erfarenhet av ett flertal arbetsplatser är att det som kanske tröttar ut sinnet allra mest är när saker krånglar. När jobbet går smidigt och allt flyter på är det lätt för sinnet, men när det stoppar upp hela tiden av olika problem som först måste åtgärdas tar den mentala energin slut blixtsnabbt. Sedan finns det annat som också är tungt, som mycket kundkontakt, jobb mot en fast deadline och arbetskamrater man är inkompatibel med.


Många NT nickar troligen och håller med att det är precis samma för dom om man försöker förklara ovanstående. Så det kanske man bör undvika.


Men de redskap för att smärtfritt glida undan kaos och problematiseringar, har NT:maffian redan i bagaget så de rycker bara på axlarna, medan en aspie ligger och grämer sig sömnlös i dagar...


NT förstår vanligen inte en sådan sak :(
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Alien » 2018-01-09 21:08:58

Huggorm skrev:Min erfarenhet av ett flertal arbetsplatser är att det som kanske tröttar ut sinnet allra mest är när saker krånglar. När jobbet går smidigt och allt flyter på är det lätt för sinnet, men när det stoppar upp hela tiden av olika problem som först måste åtgärdas tar den mentala energin slut blixtsnabbt. Sedan finns det annat som också är tungt, som mycket kundkontakt, jobb mot en fast deadline och arbetskamrater man är inkompatibel med.


Håller i huvudsak med, men vill tillägga att det kan vara stimulerande att lösa ett problem. När man får ägna sig åt problemet i lugn och ro utan att folk tjatar på en hela tiden. Eller när man behöver få svar från någon annan som varken svarar på mejl el går att nå per telefon, det var verkligen frustrerande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46016
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in