Varför orkar man inte jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-18 19:56:45

En jättegrej med det här är att man blir så ”utanför” och ”udda”. Det normala är att jobba, och man får frågor som ”vad jobbar du med” när/om man möter nya människor. Att inte jobba ger signalen ”konstig”?!?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav miss_snowis » 2018-11-30 17:09:58

Jag har ett stressigt heltidsjobb med mycket att göra och kontakt med många olika människor varje dag. Jag har jobbat där snart två år och börjar känna att min vardag inte går ihop. Till en början tyckte jag att det var okej att det var lite svårt att balansera privatliv och arbetsliv. De flesta av mina kollegor var fantastiska och arbetsuppgifterna var tydliga och tydligt fördelade över arbetspassen. Jag älskade det i början!

Nu inser jag att jag fortfarande inte får balans i mitt liv. Och ansvarsområden i mitt jobb samlas på hög... det funkar helt enkelt inte.

Jag känner att jag måste backa tillbaka... arbetsträna? Hitta en bransch som jag för det första är intresserad av/bekväm med. Allt känns så hopplöst :?
miss_snowis
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2017-12-13
Ort: sthlm

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Sarah1 » 2020-02-08 19:08:42

Min främsta anledning till att jag varit arbetslös länge är att jag har så många problem utöver det att vara arbetslös så jag kommer inte vidare. Min känsla av ensamhet förvärras om jag t ex ska pendla långt och sen vara på en arbetsplats där jag bara är praktikant. Jag har så lång arbetslöshet att jag inte får jobb bara genom att söka på den öppna arbetsmarknaden även om jag har flera högskoleutbildningar.

Även om jag klarar av att "lida igenom" dagarna under en praktikperiod på t ex två-tre månader så har jag mest känt mig utanför och utnyttjad och bara fått avsmak för att vara på en arbetsplats. Jag vill egentligen jobba men ligger så långt efter alla andra att jag inte får någon chans till något mer utvecklande eller kvalificerat arbete vilket gör att jag då inte vill utsätta mig för att börja någonstans.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Toblerone » 2020-02-10 17:42:18

Har du någon avslutad högskoleutbildning? Jag skulle kunna tänka mig att det går att få ett jobb inom något som du har läst och då börja med något relativt enkelt. Så att du känner dig ganska kompetent på området.

Om man däremot gör praktik med något enkelt, praktiskt och man känner att man inte är bra på det heller, då är det väldigt trist. Kanske är du mer teoretiker. Plus att arbetsmiljön inte är så tufft i dem mer teoretiska, mer kvalificerade jobben. För generellt är det ju så att ju mer kvalificerad man är desto mer udd får man också vara.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in