Varför orkar man inte jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-01-17 15:10:08

Är jätteledsen över att jag inte orkar jobba. Hur ska man acceptera det.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Leibniz » 2018-01-17 16:37:27

BellaBelle skrev:Är jätteledsen över att jag inte orkar jobba. Hur ska man acceptera det.


Det är en svår fråga. Nu känner jag inte till dina problem så det är svårt att ge tips.

Generellt har man sett att långtidssjukskrivna har mycket svårt att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Därför skriver man ut korta sjukskrivningar inom vården. Dessutom är det sällan så att det psykiska måendet och orken blir bättre av att gå hemma.
Hade man själv kunnat komma och gå som man vill och själv välja arbetsplats hade säkert många som inte orkar trots allt klarat av ett arbete någorlunda.

Man får utgå från sina egna förutsättningar och förmåga och försöka utforma sitt liv efter det. Men man måste ta tag i det själv för ingen annan kommer hjälpa till.

På vilket sätt orkar du inte arbeta? Vi är många som har problem med orken, men det är nog väldigt varierande hur orkeslösheten yttrar sig.


http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt ... trotthet-/
Leibniz
 
Inlägg: 703
Anslöt: 2018-01-07

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav kaffebönan » 2018-01-18 20:08:45

VILKEN SORG DET HÄR ÄR FÖR MIG...Har prövat flera olika yrken, inget har funkar för mig, sjukskriven flera år totalt, fått sparken, sagt upp mig själv.

Idag har jag en praktik på en bilskrot, är metallåtervinning där också.
Men känner igen den här stressen, ångesten, panikångest då och då, trött, tappar intresset.
Får ursäkta min grammatik i det här, det är inte mitt område.
Jag vet inte hur jag ska förklara men känner en kraftlöshet för att jobba överhuvudtaget.
Idag är jag 27 år gammal och livet har varit kaos för mig hittills, fan jag vill jobba egentligen, men klarar inte av det.

Är diagnostiserad med adhd och asperger, vilket jobb borde funka för mig? :-|
Någon som vet hur jag ska få ordning på det här?
kaffebönan
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2017-12-28

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Leibniz » 2018-01-18 22:53:23

kaffebönan skrev:VILKEN SORG DET HÄR ÄR FÖR MIG...Har prövat flera olika yrken, inget har funkar för mig, sjukskriven flera år totalt, fått sparken, sagt upp mig själv.

Idag har jag en praktik på en bilskrot, är metallåtervinning där också.
Men känner igen den här stressen, ångesten, panikångest då och då, trött, tappar intresset.
Får ursäkta min grammatik i det här, det är inte mitt område.
Jag vet inte hur jag ska förklara men känner en kraftlöshet för att jobba överhuvudtaget.
Idag är jag 27 år gammal och livet har varit kaos för mig hittills, fan jag vill jobba egentligen, men klarar inte av det.

Är diagnostiserad med adhd och asperger, vilket jobb borde funka för mig? :-|
Någon som vet hur jag ska få ordning på det här?


Vad som passar vet man nog bäst själv. Man får ta sig en rejäl funderare på arbeten och utbildningar som man tycker verkar intressanta och skriva ner dessa på en lapp. En framtidsplan helt enkelt - lägg till alla drömmar och mål på den.

Jag tror att personer med asperger har svårare än gemene man att känna sig nöjda över sitt arbete. Det är i alla fall en teori jag har att stress, ångest, trötthet och brist på intresse hänger samman med att man inte trivs med jobbet.

Kanske är det så att överkänsligheten som finns hos aspergare triggar igång negativa tankar och känslor relativt enkelt. I synnerhet om man är en ambitiös person som inte lyckats uppnå sina mål och får nöja sig med något helt annat som man egentligen inte vill göra.

För egen del har jag kommit fram till att för ett arbete ska fungera långsiktigt måste det vara låg stressnivå, struktur på jobb och fritid och mentalt stimulerande samt något jag vill göra.
Jag hade tänkt plugga till civilingenjör och syssla med något avancerat, smalt område, men det fungerar helt enkelt inte för mig. Jag har låg mental uthållighet och överkänslighet mot intryck så jag kan inte befinna mig i skolmiljön. Därför har jag tänkt om och funderar på något hantverkaryrke istället.
Leibniz
 
Inlägg: 703
Anslöt: 2018-01-07

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav sonicjuice » 2018-01-19 9:26:50

Jag fick min diagnos i vuxen ålder (24 år) och reflekterade mycket över min arbetssituation innan jag fick den. Har nu i efterhand kommit fram till att endast ett jobb har passat mig, en restaurangverksamhet på ett av landets största företag. Man arbetade stationsvis; disk, servering, kassa, underhåll etc. Disk gav mig stort utlopp för min organisationsförmåga och jag älskade att sortera all ren disk efter olika mönster. Problem blev det när kollegor skulle inkräkta på mina system eller avlösa mig under raster. När jag kom tillbaka såg det annorlunda ut.

Det positiva med det här jobbet var alltså den stationen, men jag vägrade att servera mat. Det var för stressigt och krävde för mycket samarbete. Jag avskydde också att vi hade mellanchefer som skulle ändra på saker och ting, och kritiserade tillvägagångssätten. Hade mycket bättre lösningar än dem i flera fall, men de skulle alltid ha rätt trots att de spenderade mest tid på kontoret.

Då detta jobbet var för oförutsägbart sade jag upp mig till slut. Tyckte inte om att behöva byta station, inte veta vilka man skulle jobba med etc. Hade jag haft min diagnos vid det laget skulle jag ha möjligheten att anpassa alla problem. Mina enda vänner idag kommer från det jobbet, så det är lite tråkigt.

Innan dess hade jag ströjobb som aldrig fungerade. Undvek raster pga det sociala, tyckte inte arbetsuppgifterna var stimulerande och all lediga tid hemma spenderades i sängen timmar innan läggdags, bara för att kunna förbereda mig inför jobbet. Det är en strategi jag har; att försöka döda ångesten genom att isolera sig och förbereda sig mentalt.

Idag är jag arbetslös och min läkare har skickat in intyg för aktivitetsersättning. Mina tankar är att utbilda mig i år, men det kommer kräva enorma förberedelser för att jag inte ska bryta ihop. Vill så gärna ha ett stimulerande arbete i framtiden där jag kan få utlopp för min kreativitet. Och jag vet att den enda vägen är utbildning. Innan dess hoppas jag också kunna få stöd i ett jobb så jag kan spara pengar.

Har aldrig arbetat mer än 75% - orkar inte och blir för stressad.
sonicjuice
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-12-04

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-01-20 4:48:20

Om jag hade typ någon/några dygnet-runt-butler(s) som skötte ALLT hemma skulle jag nog orka jobba. Åtminstone deltid.

Jag har nog stupat mycket på att jag är jättedålig på att sköta ett hem. : :oops: Diska, städa, dammsuga, handla mat - ligger efter med sådant hela tiden.

Varför blir det så?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-01-20 4:50:08

Jag är nog väldigt känslig för intryck. Perceptionsstörning?!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-01-20 4:53:02

kaffebönan skrev:VILKEN SORG DET HÄR ÄR FÖR MIG...Har prövat flera olika yrken, inget har funkar för mig, sjukskriven flera år totalt, fått sparken, sagt upp mig själv.

Idag har jag en praktik på en bilskrot, är metallåtervinning där också.
Men känner igen den här stressen, ångesten, panikångest då och då, trött, tappar intresset.
Får ursäkta min grammatik i det här, det är inte mitt område.
Jag vet inte hur jag ska förklara men känner en kraftlöshet för att jobba överhuvudtaget.
Idag är jag 27 år gammal och livet har varit kaos för mig hittills, fan jag vill jobba egentligen, men klarar inte av det.

Är diagnostiserad med adhd och asperger, vilket jobb borde funka för mig? :-|
Någon som vet hur jag ska få ordning på det här?


Skulle också vilja jobba. Gillar inte att bara gå hemma, men just nu orkar jag inget. Deprimerande.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Leibniz » 2018-01-20 15:51:04

BellaBelle skrev:Jag är nog väldigt känslig för intryck. Perceptionsstörning?!


Att man är överkänslig mot intryck är en avvikelse inom autismspektrumet - även kallat perceptionsstörning eller sensorisk överkänslighet. Det är som bekant det som gör att man blir utmattad och inte orkar med hushållssysslorna.

Nu är det ju så att alla blir, mer eller mindre, trötta av ett heltidsarbete. Men för oss som har sensorisk överkänslighet blir det värre.

För min del tog det många år innan jag kom på att det inte är normal trötthet jag har. Det beror delvis på att man från omgivningen får höra att "det är bara att skärpa till sig" och "det är jobbigt för alla".

Det är en helt sanslös oförståelse för andras svårigheter. Det som inte syns finns inte. Inte säger man till en förlamad som sitter i rullstol att skärpa till sig och "du kan ju gå om du bara vill". Jag tycker det är oförskämt och fräckt av dem.

Jag har tidigare arbetat heltid och studerat på heltid och resultatet av det blir att jag havererar - det fungerar inte i längden.
Efter en arbetsdag orkar jag inte ta hand om mig själv eller hushållet; finns ingen ork till att laga mat.

Som du skriver så skulle det fungera någorlunda om man hade en butler som sköter om hushållet och lagar mat. Alternativet är ju att man arbetar mindre. Men i dagens samhälle duger det inte att den enskilde individen arbetar efter egen och bästa förmåga, utan man straffas om man avviker från den statiskt fastställda nivån på 40 timmars arbetsvecka. Det är ett ogint beteende som får mig att önska att beslutsfattarna själva drabbas av utmattningssyndrom och att deras barn föds med våra handikapp.

Det är tur man inte har barn för jag skulle aldrig orka ta hand om dem.
Leibniz
 
Inlägg: 703
Anslöt: 2018-01-07

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-03 12:43:59

Jag har klarat jobb som yngre. Sedan blev jag kanske "utbränd"? Har "gått ner mig" i utmattning, sedan fått energi igen. Sedan utmattad igen, och sedan pigg igen osv.

Ska nu försöka lära mig leva så det inte blir fullt så dramatiskt, om det går.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Leibniz » 2018-03-05 17:36:58

BellaBelle skrev:Jag har klarat jobb som yngre. Sedan blev jag kanske "utbränd"? Har "gått ner mig" i utmattning, sedan fått energi igen. Sedan utmattad igen, och sedan pigg igen osv.

Ska nu försöka lära mig leva så det inte blir fullt så dramatiskt, om det går.


Har du jobbat heltid varje gång? Du är förmodligen i behov av ett arbete som inte är så energikrävande. Det gäller att känna efter själv hur mycket man klarar och vad som är rimligt. Ett halvtidsjobb utan stress inom något intresseområde kanske vore rimligt?

Det är positivt för den mentala hälsan att arbeta om det sker i rimlig omfattning.
Leibniz
 
Inlägg: 703
Anslöt: 2018-01-07

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:27:08

Leibniz skrev:
BellaBelle skrev:Jag har klarat jobb som yngre. Sedan blev jag kanske "utbränd"? Har "gått ner mig" i utmattning, sedan fått energi igen. Sedan utmattad igen, och sedan pigg igen osv.

Ska nu försöka lära mig leva så det inte blir fullt så dramatiskt, om det går.


Har du jobbat heltid varje gång? Du är förmodligen i behov av ett arbete som inte är så energikrävande. Det gäller att känna efter själv hur mycket man klarar och vad som är rimligt. Ett halvtidsjobb utan stress inom något intresseområde kanske vore rimligt?

Det är positivt för den mentala hälsan att arbeta om det sker i rimlig omfattning.


Ja, du har en poäng där. Ibland har det varit studier där det bara gått att studera heltid.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Leibniz » 2018-03-16 14:42:52

BellaBelle skrev:
Leibniz skrev:
BellaBelle skrev:Jag har klarat jobb som yngre. Sedan blev jag kanske "utbränd"? Har "gått ner mig" i utmattning, sedan fått energi igen. Sedan utmattad igen, och sedan pigg igen osv.

Ska nu försöka lära mig leva så det inte blir fullt så dramatiskt, om det går.


Har du jobbat heltid varje gång? Du är förmodligen i behov av ett arbete som inte är så energikrävande. Det gäller att känna efter själv hur mycket man klarar och vad som är rimligt. Ett halvtidsjobb utan stress inom något intresseområde kanske vore rimligt?

Det är positivt för den mentala hälsan att arbeta om det sker i rimlig omfattning.


Ja, du har en poäng där. Ibland har det varit studier där det bara gått att studera heltid.


Hur fungerar studier på heltid för dig då? Det kan vara intressant att prova sig fram för att lära känna sig själv och sina svagheter. Det är viktigt att ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar för att kunna skaffa sig ett jobb som fungerar över tid.

För min del har det inte fungerat med heltidsstudier i skolmiljö. Värnplikten gick inte heller. Jag har haft ett par olika arbeten som har fungerat olika bra. Det blir lite av ett pussel som ska passa ihop för att det ska fungera.

Jag har nog kommit fram till att jag har detta att utgå ifrån:

Känsligheten för intryck som ger huvudvärk och energilöshet/hjärntrötthet
Stresskänslighet som ger ångest
Överkänslig amygdala som ger oro, obehag och rädsla/panik

Jag har sökt ett jobb som jag tror skulle passa mig. Tyvärr är det svårt att bli anställd när man har funktionsnedsättningar.

Jag jobbade faktiskt halvdag igår på ett nytt jobb som jag ordnat via kontakter. Det blir ingen fortsättning där, men man är ju en erfarenhet rikare i alla fall.

Det föregicks av kraftigt försämrat psykisk mående med självmordstankar dagen innan. Själva jobbet blev utfört med beröm. Kände dock själv att det gick sämre än väntat just energimässigt och mentalt. Det är inte så angenämt att vara på jobbet med självmordstankar. Hur som helst kom jag hem med rejäl huvudvärk. Det är tur man har anhöriga som lagar mat åt en för det hade jag aldrig orkat efter den dagen.
Det blev fyra huvudvärkstabletter under kvällen och jag fick vänta till klockan 3 på natten innan huvudvärken hade avtagit tillräckligt för att jag skulle kunna sova.
Det känns lite jobbigt att tacka nej till fortsättning för de tycker väl att man är en kräsen, otacksam och lat jävel.
Leibniz
 
Inlägg: 703
Anslöt: 2018-01-07

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Vildsvin » 2018-03-16 15:12:11

Man är för detaljfokuserad och lägger ned tid på bagateller ingen bryr sig om vilket gör att man inte hinner göra viktiga saker.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Karamell » 2018-03-16 15:25:14

BellaBelle skrev:Är jätteledsen över att jag inte orkar jobba. Hur ska man acceptera det.

Jag med. Har ständigt dåligt samvete.
Karamell
 
Inlägg: 3120
Anslöt: 2016-03-28

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Toblerone » 2018-03-16 16:04:16

Jag har dåligt samvete för att jag har ett jobb (inte heltid men ändå runt 70 %) och jag känner att jag inte har koll och jag gör mindre än de andra för att jag missar saker, inte vet hur man gör och inte förstår vad som behöver göras. Och så låtsas jag att det beror på nåt annat, och kör en slags slalom genom arbetslivet. Inte bra, men jag ser inget alternativ. :(
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-16 16:46:50

Toblerone skrev:Jag har dåligt samvete för att jag har ett jobb (inte heltid men ändå runt 70 %) och jag känner att jag inte har koll och jag gör mindre än de andra för att jag missar saker, inte vet hur man gör och inte förstår vad som behöver göras. Och så låtsas jag att det beror på nåt annat, och kör en slags slalom genom arbetslivet. Inte bra, men jag ser inget alternativ. :(


Äsch, jag har i arbetslivet träffat på många som inte har koll eller utför sina arbetsuppgifter som de ska utan att ha minsta dåligt samvete för det. Oftast har det varit män, vet inte om det har något samband. Så försök vara lite snäll mot dig själv. :-)Happy
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-16 16:48:09

Karamell skrev:
BellaBelle skrev:Är jätteledsen över att jag inte orkar jobba. Hur ska man acceptera det.

Jag med. Har ständigt dåligt samvete.


Är väl för att man är uppfostrad med att man ska dra sitt strå till stacken. Bidra till samhället. :-|
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Karamell » 2018-03-16 17:29:59

BellaBelle skrev:
Karamell skrev:
BellaBelle skrev:Är jätteledsen över att jag inte orkar jobba. Hur ska man acceptera det.

Jag med. Har ständigt dåligt samvete.


Är väl för att man är uppfostrad med att man ska dra sitt strå till stacken. Bidra till samhället. :-|

Ja, samtidigt som man vill tjäna stålars.
Karamell
 
Inlägg: 3120
Anslöt: 2016-03-28

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Toblerone » 2018-03-19 12:22:06

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:Jag har dåligt samvete för att jag har ett jobb (inte heltid men ändå runt 70 %) och jag känner att jag inte har koll och jag gör mindre än de andra för att jag missar saker, inte vet hur man gör och inte förstår vad som behöver göras. Och så låtsas jag att det beror på nåt annat, och kör en slags slalom genom arbetslivet. Inte bra, men jag ser inget alternativ. :(


Äsch, jag har i arbetslivet träffat på många som inte har koll eller utför sina arbetsuppgifter som de ska utan att ha minsta dåligt samvete för det. Oftast har det varit män, vet inte om det har något samband. Så försök vara lite snäll mot dig själv. :-)Happy


Tack för uppmuntrande ord. Jag önskar bara att jag kunde uttrycka, till kollegorna som jag tror tittar lite snett på mig att jag inte latar mig, att jag bara inte vet vad exakt jag ska göra. Det känns inte bra när folk tror att man latar sig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Karamell » 2018-03-19 16:47:53

Jag har svårt för det sociala och jag har svårt för stress.

Men fan vad svårt det är att hitta en sysselsättning/jobb som varken är 100% eller för lite. Tar evigheter och under tiden man väntar blir man lat och vänder på dygnet. Slöa jävla Soc och komunnen som har så få alternativ till oss som inte kan jobba 100%.
Karamell
 
Inlägg: 3120
Anslöt: 2016-03-28

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Freedrone » 2018-10-15 23:38:58

Varför jag inte orkar arbeta? Bra fråga. Jag vet inte ens om det faktiskt är så att jag inte orkar.

Men mina två senaste arbeten har varit lönebidragsanställningar. Totalt en 5-6 st anställningskontrakt. Aldrig någon egentlig möjlighet att bli bra på någonting. Värdelöst ledarskap, usel ekonomi och organisatoriskt stök.

Nu är jag sjukskriven för depression, har dock ännu inte fått tala med en ordentlig läkare, men denna vecka kommer jag att ha talat med totalt fem (5) olika personer på min lokala klinik. Och så anmälde jag mig för habiliterings på ett lokalt sjukhus förra veckan. Så den lilla ork jag hade kvar att arbeta kommer definitivt att bli förstörd av att ha femtielva ägg i olika korgar för att jag måste säga samma sak hela tiden men får aldrig något sagt.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav BellaBelle » 2018-10-19 22:59:16

Karamell skrev:
BellaBelle skrev:
Karamell skrev:Jag med. Har ständigt dåligt samvete.


Är väl för att man är uppfostrad med att man ska dra sitt strå till stacken. Bidra till samhället. :-|

Ja, samtidigt som man vill tjäna stålars.


Ja, jag vill egentligen arbeta och tjäna pengar.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför orkar man inte jobba?

Inläggav Leibniz » 2018-10-19 23:52:54

Det behövs en fullständig översyn av Arbetsförmedlingen och det arbetsmarknadsstöd som erbjuds folk med funktionsnedsättningar. Det fungerar helt sanslöst dåligt i dagsläget.

Företag vill inte anställa personer med funktionsnedsättningar - eller i alla fall inte betala deras lön. Det är för dyrt och för stor risk att ta in anställda som är i behov av stöd.

Till att börja med bör man lägga ner hela Arbetsförmedlingen. Stödet till funktionsnedsatta skulle man kunna flytta till habiliteringen och anställa personer som är kompetenta nog att faktiskt hjälpa funktionsnedsatta till arbete. Lönebidragsanställningarna får göras om så att staten betalar hela lönen första året och sedan 80 % åren efter. Det tror jag skulle göra att fler företag vill provanställa.
Leibniz
 
Inlägg: 703
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in