Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tar du för att kunna sova ? (omröstning)

Propavan/theralen/lergigan
30
11%
Stilnoct/imovane
45
16%
Benzodiazepiner
19
7%
Seroquel + övrig neuroleptika
11
4%
Circadin (Depåtmelatonin)
6
2%
Melatonin (Direktmelatonin)
21
8%
Atarax
14
5%
Valdoxan
2
1%
Mirtazapin
17
6%
Övrigt (Förklarar i tråden)
22
8%
Inget alls
87
32%
 
Antal röster : 274

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zerotonin » 2016-12-13 16:20:37

Min lilla pillerlista för sömn som jag testat:

Atarax
Lergigan
Theralen
Propavan
Imovane
Stilnoct
Mirtazapin
Quetiapin

Mirtazapin var helt klart bäst. Ingen beroenderisk men blev smällfet UTAN ökad aptit.
Annars på kortskikt så är Stilnoct bäst för mig. Men, slut på recept.
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav trulpen » 2016-12-15 9:59:07

Jag kryssade i "inget alls" och "melatonin (direktverkande)". Det förstnämnda för att det är realiteten och det sistnämnda för att det är min önskan. Kan antagligen se mig i stjärnorna efter att få det dock, men resten av preparaten går bort. Även Circadin (melatonin i depåtablett).

Jävla läkemedelsindustri och -verk.
trulpen
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-12-14
Ort: Sthlm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2016-12-15 17:12:40

kiddie skrev:Tramadol gör mig både lugn och lite gladare. Blir trevligt sömntrött av den men sitter i för länge så är sömnig dagen därpå med, alltså sömnig inte zombietrött.
Jag fick konstiga drömmar just när jag somnat av Tramadol. Jag drömde att jag stod i mörkret eller satt i fåtöljen bredvid sängen, nästan som en "out of body experience".
nescio
 
Inlägg: 3800
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-15 20:50:19

Sjitt vad läskigt. Själv sover jag bra på den, men tar jag den mer än en dag så försvinner insomningseffekten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-15 20:55:09

Fick tillbaka den enda medsen som jag testat innan som inte var en katastrof eller som senare skapat knäppa biverkningar. Rohypnol typ. Asså man blir lite skraj. Haft den innan och det gick bra, hoppas man inte blir trött dan efter på den eller går upp och äter upp all ost eller nåt.

Vad jag fattar är den värst att kombinera med alkohol, inte för att jag dricker på sådana meds, men hur kan det vara så mycket värre att dricka på Rohypnol än på någon annan benso? Eller är det lika dåligt att dricka på alla, bara att en har blivit mer omskriven?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-20 9:57:38

Då vissa har tolkat mina tidigare inlägg i tråden lite fel så ska jag ytterligare en gång tydliggöra att jag inte uppmanar någon till brott.

Allt bruk av narkotika i Sverige som inte är medicinskt är brottsligt.

Jag kan hjälpa er som vanvårdas men det betyder inte att jag säljer narkotika, läkemedel eller liknanade.

Jag bistår med expertis om sömnmedel och hur man går tillväga då man vanvårdas.

Jag skall också påtala att "sömnmedel" inte är någon bestämd term som innebär narkotika eller läkemedelsklassad substans. Inte heller sömnmedel som faller utanför dessa kategorier är något jag säljer eller förmedlar. Jag förmedlar eller säljer inte någon form preparat.

Däremot vill jag tydliggöra att jag anser att det mer omdömeslöst att ordinera antipsykotika som förstahandsval av sömnmedel som att uppmana en patient att köpa egen medicin på internet eller darknet. Detta är min underbyggda åsikt. Men jag uppmanar ingen att göra detta då det är ett lagbrott.

Hoppas det blev tydligare.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-22 11:22:13

kiddie skrev:Fick tillbaka den enda medsen som jag testat innan som inte var en katastrof eller som senare skapat knäppa biverkningar. Rohypnol typ. Asså man blir lite skraj. Haft den innan och det gick bra, hoppas man inte blir trött dan efter på den eller går upp och äter upp all ost eller nåt.

Vad jag fattar är den värst att kombinera med alkohol, inte för att jag dricker på sådana meds, men hur kan det vara så mycket värre att dricka på Rohypnol än på någon annan benso? Eller är det lika dåligt att dricka på alla, bara att en har blivit mer omskriven?


Det har med den effekt och dospotens preparatet i fråga har. Flunitrazepam är väldigt potent för de flesta.

Eftersom att benso verkar på samma mekanism i hjärnan som alkohol (GABA-modulering) så potetentierar de två substanserna varandra. Ibland på ganska oförutsedda sätt.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-22 22:05:33

Men man tar inte samma dos av alla benso. Man tar ju dosen efter hur stark medicinen är. Som med alla mediciner. Om man har haft Oxascand 30 mg och byter till Stesolid så börjar man ju inte ta 30 mg av den, utan kanske 10-15 mg eftersom den är starkare. Så jag fattar ändå inte.

Att benso och alkohol inte går bra ihop kan jag förstå, men då gäller det väl alla benso rakt över?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Fleure123 » 2017-01-02 19:55:24

Jag försöker ta bort Imovane nu. Anledningen är att jag tror att det kan vara så att jag får ångest av den dagen efter ibland, på eftermiddagen. Eventuellt också att jag blir nedstämd av den. Fast inte på morgonen.

Men det är jättesvårt att sluta. Det verkar som att jag är beroende av medicinen nu. Jag tar gärna emot åsikter tips och råd från er andra.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Fleure123 » 2017-01-02 19:59:12

kiddie skrev:Men man tar inte samma dos av alla benso. Man tar ju dosen efter hur stark medicinen är. Som med alla mediciner. Om man har haft Oxascand 30 mg och byter till Stesolid så börjar man ju inte ta 30 mg av den, utan kanske 10-15 mg eftersom den är starkare. Så jag fattar ändå inte.

Att benso och alkohol inte går bra ihop kan jag förstå, men då gäller det väl alla benso rakt över?


Jag fick Oxascand/Sobril utskrivet ett tag. Att ta vid behov. Men så bytte jag både psyk-mottagning och läkare, och den nya läkaren sa att de inte skrev ut sobril, då den är mycket beroendeframkallande. Jag har aldrig märkt att jag blivit beroende av sobril, men nu har jag märkt att jag blivit beroende av Imovane. :(
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Stenhumla » 2017-01-02 19:59:51

Jag vägrar ta några som helst tabletter. Lägg till cannabis och alkohol så blir det en riktigare undersökning, om det är det du som OP vill.
/Mjau.
Stenhumla
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2017-01-02

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Fleure123 » 2017-01-02 20:40:03

Stenhumla skrev:Jag vägrar ta några som helst tabletter. Lägg till cannabis och alkohol så blir det en riktigare undersökning, om det är det du som OP vill.
/Mjau.


Mjau. :twisted: :P

Jag tar tabletter och har nu svårt att komma ifrån det.

/Voff!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2017-01-03 0:48:29

Fleure123 skrev:Jag har aldrig märkt att jag blivit beroende av sobril, men nu har jag märkt att jag blivit beroende av Imovane. :(


Abstinens eller att du inte kan sova? Det är olika saker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Fleure123 » 2017-01-03 1:04:37

kiddie skrev:
Fleure123 skrev:Jag har aldrig märkt att jag blivit beroende av sobril, men nu har jag märkt att jag blivit beroende av Imovane. :(


Abstinens eller att du inte kan sova? Det är olika saker.


Aha, hur skiljer det sig?

Har varit att jag inte kan somna på samma dos jag tagit tidigare. Och/eller att jag inte kan sova/somna öht utan.

Och att jag dagen efter jag tagit en dos medicin mår väldigt bra på förmiddagen men får ångest på eftermiddagen.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Fleure123 » 2017-01-03 20:04:18

Fleure123 skrev:
kiddie skrev:
Fleure123 skrev:Jag har aldrig märkt att jag blivit beroende av sobril, men nu har jag märkt att jag blivit beroende av Imovane. :(


Abstinens eller att du inte kan sova? Det är olika saker.


Aha, hur skiljer det sig?

Har varit att jag inte kan somna på samma dos jag tagit tidigare. Och/eller att jag inte kan sova/somna öht utan.

Och att jag dagen efter jag tagit en dos medicin mår väldigt bra på förmiddagen men får ångest på eftermiddagen.


Vad var skillnaden? Att inte kunna sova och abstinens?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2017-01-03 20:43:40

Att inte somna är mer en tillvänjningssak. Jag vet att folk skulle klassa det som abstinens, men har man upplevt abstinens så tror jag inte man håller med. Att få ångest kan vara tecken på abstinens. Jag vet inte om denna medicin har extrem abstinens eller om den kallas beroendeframkallande iallafall... Men abstinens från benso är t ex svår ångest, skakningar, minnessvårigheter osv. Men som sagt, ångest står ju utanför att "bara" inte kunna somna, så det verkar vara mer än bara vara tillvand mot insomningseffekten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Fleure123 » 2017-01-04 14:51:27

kiddie skrev:Att inte somna är mer en tillvänjningssak. Jag vet att folk skulle klassa det som abstinens, men har man upplevt abstinens så tror jag inte man håller med. Att få ångest kan vara tecken på abstinens. Jag vet inte om denna medicin har extrem abstinens eller om den kallas beroendeframkallande iallafall... Men abstinens från benso är t ex svår ångest, skakningar, minnessvårigheter osv. Men som sagt, ångest står ju utanför att "bara" inte kunna somna, så det verkar vara mer än bara vara tillvand mot insomningseffekten.


Tackar så mycket för svaret! :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Landale » 2017-03-19 4:35:53

Jag använder Imovane 7.5 mg sedan 1 år tillbaka. Det gäller att ta dom med måtta, annars förlorar dom sin effekt. En halv varannan dag, en hel när jag verkligen behöver.
Landale
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2017-03-15
Ort: Orust

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Fäskan » 2017-11-25 22:21:48

Har haft insomningssvårigheter så länge jag kan minnas och provat många olika mediciner. sen nästan 4 år tillbaka tar jag AGB melatonin och Imovane varje kväll + lyssna på podd då jag måste lyssna på något. Är så grymt fast i medicinen och behöver höja dosen då och då, har provat zopidem istället men fick ångest/deppig dagen efter och somnade inte ordentligt på dem utan tappade mest verklighets uppfattningen. Funderar på att försöka tappa ut Imovanen men är i en depprition med mycket ångest som jag medicineras för men det har blivit ännu ett oros moment att jag ska bli beroende av ångest dämpade mediciner också.

Om jag lyckas trappa ut Imovanen i framtiden vad finns de för alternativ? Nu sover jag inget utan tabletterna men även tidigare har jag som sagt alltid haft sömnproblem. Jag har tidigare provat Atarax, Propavan, Legrigan och några receptfria sömntabletter utan någon framgång. Theralen är inget alternativ då jag måste vara alert tidigt på morgonen. Kan bolltäcke hjälpa? har varit väldigt skeptisk och är så otroligt varm hela tiden och framför allt när jag ska sova, men kan de vara värt ett försök? de är ju rätt dyra.
Fäskan
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-11-25
Ort: Småland

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Parvlon » 2017-11-26 0:17:33

ingenting, somnar i regel inom en halvtimme gissar jag.

inte för att jag har nån normal dygnsrytm, snarare tvärtom. går oftast upp efter lunch, men det funkar bra när jag ska göra viktiga saker och gå upp tidigt också. vilket jag iofs tänkt göra oftare i framtiden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2017-11-26 12:45:47

Är tillbaka på zolpidem och har inte haft sömnmedel på ett år innan dess och innan dess benso. Så min röst har väl ändrats. Ibland tar jag melatonin för att vara säker på att sova, den är ett säkrare kort än zolpidem. Dock är den ju inte bra för mig.

Året utan sömnmedicin var jobbigt. Jag fick slita väldigt mycket för att försöka hålla en dygnsrytm och fick ofta ställa in saker för att jag inte sovit. Kunde inte resa till min släkt förrän jag fick något av en kompis att sova på (säger inte vad), eftersom flera sömnlösa nätter skulle knäckt mig. Har verkligen fått "strunta" i min familj detta året eftersom jag inte kan sova borta utan medicin. De har varit rätt deppiga över detta och tycker att jag svikit dem. Men man är ju helt körd i pallet om man inte sover, det blir tortyr.

Tar zolpidem när jag tycker jag behöver. Dvs inte varje natt. Just nu märker jag ingen skillnad i mitt dagliga fungerande på den iom vinterdepression, men innan dess när jag testade den så insåg jag att jag får lite minnesproblem av den eller blir lite dum eller något. Men det går över så det kan vara värt det. Dessutom har jag märkt att de minnesproblem och dumheten jag fått av 15 år på dagligt benso har gett mig ett mer normalt minne och normal intelligens som innebär att jag funkar MKT BÄTTRE med andra... Det låter inte klokt med det är sant. Det kanske var jobbigt som jag var förr, jag mindes allt folk sa, kunde istort sett återberätta en konversation efter flera år. Folk kände sig obehagliga till mods. Jag antar att de kan relatera bättre till mig...

Innan var jag allergisk mot zolpidem när den bara fanns som Stilnoct, men inte mot denna, är allergisk mot vissa fabrikat och inte andra i andra fall, så jag antar att jag var allergisk mot ett tillsatsämne.

Har märkt att det blivit allt vanligare att neka att skriva ut sömnmedicin. Min förra klinik har slutat med det och håller sig till "säkra och beprövade mediciner" som Nozinan, Theralen, Propavan och Seroquel. Ser fortfarande tillbaka på min upplevelse med Seroquel som en av de värsta sakerna som hänt i mitt liv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Parvlon » 2017-11-26 13:09:36

Parvlon skrev:ingenting, somnar i regel inom en halvtimme gissar jag.

inte för att jag har nån normal dygnsrytm, snarare tvärtom. går oftast upp efter lunch, men det funkar bra när jag ska göra viktiga saker och gå upp tidigt också. vilket jag iofs tänkt göra oftare i framtiden.


oj, här glömde jag nämna att jag gärna tar upp bibeln och läser ett kapitel eller så innan jag går och lägger mig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2017-11-26 14:09:29

Fäskan skrev:Kan bolltäcke hjälpa? har varit väldigt skeptisk och är så otroligt varm hela tiden och framför allt när jag ska sova, men kan de vara värt ett försök? de är ju rätt dyra.

Bolltäcke el kedjetäcke kan man få låna från Habiliteringen, alltså utan kostnad. Men då måste man ha diagnos och vara inskriven på Habiliteringen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2017-11-26 15:13:24

Parvlon skrev:oj, här glömde jag nämna att jag gärna tar upp bibeln och läser ett kapitel eller så innan jag går och lägger mig.
Det måste vara ett bra sömnmedel, så tråkig som den är.
nescio
 
Inlägg: 3800
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in