Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tar du för att kunna sova ? (omröstning)

Propavan/theralen/lergigan
30
11%
Stilnoct/imovane
45
16%
Benzodiazepiner
19
7%
Seroquel + övrig neuroleptika
11
4%
Circadin (Depåtmelatonin)
6
2%
Melatonin (Direktmelatonin)
21
8%
Atarax
14
5%
Valdoxan
2
1%
Mirtazapin
17
6%
Övrigt (Förklarar i tråden)
22
8%
Inget alls
87
32%
 
Antal röster : 274

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Nacklirare » 2016-02-26 15:10:34

Tycker whisky fungerar bra
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Namnjorne » 2016-04-08 4:26:29

Illegal benso eller brass. Eller brännvin så klart.
Namnjorne
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-11-18

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav EnPojke » 2016-04-08 7:30:04

1. Sluta läsa nyheter och media som kan ge negativa tankegångar/ångest, blockera sådana siter. (Ignorance is bliss).
2. Slå på ett avsnitt tv-serie där mestadels positiva och glada saker förekommer vid läggdags.

Finns det ingen nyhetskanal som bara ger positiva nyheter ?

Blir lätt påverkad av negativa saker så får helt enkelt blockera så mycket av det som det går.
Sover mycket bättre sen jag började det detta. Kan inte sova bra om det finns ångestskapande tankar/känslor.
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav manne » 2016-04-08 10:35:51

colaflaska skrev:
River skrev:Et sunt kosthold, rikelig med mosjon og en fast døgnrytme tror jeg nå kan gjøre underverker for mange som har problemer med søvnen.

Jag hoppas att du får sömnproblem, inte kan sova på några dagar och hamnar på akutpsyk med psykos orsakad av sömnbrist.

Vidriga människa.


precis är man vaken under flera nätter så kan man få psykos av det ju.. :!:
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav H2SO4 » 2016-04-08 10:53:19

Byter regelbundet mellan 5-HTP, melatonin i låg dos och mirtazapin 7,5 mg.
Allt för att minska toleransutveckling och för att få så lite biverkningar som möjligt. Sedan är jag även noga med sömnhygien, undviker det blå LCD-ljuset på kvällarna.
Tuggar även lite magnesiumtillskott eftersom jag dricker kaffe utan dess like. Får rastlösa ben och mild ångest annars.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav manne » 2016-04-19 19:11:56

Stilnoct/imovane funkar toppen bra det.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Adira » 2016-04-19 22:48:32

Kamomillte
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-23 18:04:59

Har insomning utskrivet, men vet ej namnet. Tar det väldigt sällan sen jag fick mitt kedjetäcke utskrivet. Det hjälper jätte mycket!
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Livet4Life » 2016-04-23 20:19:34

En bok.
Livet4Life
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2016-04-01

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav River » 2016-04-24 1:33:18

Liker egentlig som best å sove og har ikke noe problemer med det.

Mens noen ganger drømmer jeg vondt, og at det ikke er noe særlig å sove da.

Noen ganger har jeg også sovet for mye, slik at jeg ikke for sove igjen, noe som jeg synes er beklagelig.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-04-24 14:05:18

Hamstrar mina sömnisar eftersom jag fått dem ransonerade. Vill kunna ta dem som jag vill de nätter jag ABSOLUT måste somna i tid. Fel anledning till ransonerandet dessutom, att de är beroendeframkallande. Jag ÄR redan beroende av mina xanor så vafan är skillnaden? Man blir beroende av benso i allmänhet man blir inte beroende av alla benso separat så att man måste ta just dem.

T ex när jag hade få xanor så hade jag "råkat" erhålla ett gäng temesta och det var inga probs att byta rakt av.

Rätt anledning att ransonera dem hade varit att man blir lite glömsk av mina sömnisar och det är otrevligt. Så därför vill jag helst undvika dem men jag behöver inget tvångsstöd i detta. Grr. Hade samma problem med zopiklon. Någon annan som fått minnesproblem av zopiklon? Mitt problem var att jag var tvungen att aktivt tänka till för att komma på vad jag gjort på dagen. Minnet kom inte automatiskt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2016-05-21 18:10:49

På sistone har jag kunnat sova flera ggr i veckan utan insomningstablett. Jag tror att några bidragande orsaker är att jag använder blue blocker-glasögon från ca kl 19 och stänger av datorn vid kl 20 oftast. Sen är jag passiv och ser tv/blundar framför tvn vilket gör mig sömnig och jag kan sen somna senast vid midnatt om jag har tur.
Fast den största hjälpen kommer nog från Elvanse, eftersom den gör att jag oftast kan hålla mig vaken hela dagen och blir då trött på kvällen.



...men tar fortfarande flera mediciner för sömnen. :(
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav River » 2016-05-21 18:22:56

Ja, tar ikke noen slike medikamenter for å få sove.

Min erfaring er at bare enn blir trøtt nok så sovner enn.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav TheWonderer92 » 2016-05-21 18:26:22

Stesolid får mig sådär härligt lullig och avslappnad. Om det inte funkar med 5 mg provar jag 7,5 eller 10. Oftast somnar jag dock av mig själv. Stesolid är även toppen om man vaknar för tidigt och har svårt att somna om. Bieffekterna av vanliga sömntabletter tagna mer än 2 ggr på kort tid är inte värt det. Bieffekter av ångestdämpande Stesolid framkallar inga värre besvär tycker jag vid måttligt användande.

Stesolid= Kärleksknark numero uno <3
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav River » 2016-05-21 20:05:53

Viktig å være litt i fysisk aktivitet, så får enn sove lettere, er min erfaring.

Og viktig også å ikke blunde på dagtid. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav River » 2016-05-21 20:56:09

Ja, er ikke avhengig av å sove til bestemte tider/har ikke noe arbeid å stå opp for, for at jeg er pensjonist og at det kan være lett å prate da.

Mens de som er i arbeid er det viktig å få sove om natten, men at det ikke alltid er så lett, for at enn kan tenke på ting/uroe seg etc.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-01 2:54:34

Testade Seroquel eftersom jag trots allt hört mycket om dess lugnande effekt.

Men tyvärr, bara en i raden antihistaminliknande medicin för mig. Ingen känsla av lugn alls. Bara en obehaglig neddrogad trötthetskänsla. Kändes liknande Lergigan och Remeron. Testar aldrig igen.

Och självklart var hela nästa dag förstörd.

Får väl helt enkelt skita i att sova sen när de helt tar bort min sömntablett. Är bättre än den känslan av att inte kunna styra sin egen kropp, tungt andas, läbbigt, och sedan inte funka alls dan efter. Då kan man lika gärna inte ta ngt alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-01 4:25:31

Har väl provat det mesta tror jag.

Oftast fungerar det jag är ordinerad av min psykiater, men förr i tiden ordinerade jag ofta mig själv saker då kontakten med min dåvarande läkare helt enkelt inte funkade. Och man måste ju få sova.

Bensodiazepiner:
* Stesolid (diazepam) - bra
* Sobril (oxazepam) - nästan verkningslös
* Xanor (alprazolam) - bra
* Ikotrivil (klonazepam) - bra
* Massor av andra ovanliga sorter - vissa bra, andra helt verkningslösa

Z-analoger:
* Sonata (zaleplon) - verkningslös
* Imovande (zopiklon) - verkningslös
* Stilnoct (zolpidem) - bra men för kortverkande

Antihistaminer (fentiazinderivat):
* Theralen (alimemazin) - Bra men kräver intermittent behandling (uppehål t.ex. var 4:e dag) för att fungera
* Lergigan (prometazin) - Se ovan

Övriga antihistaminer:
* [neuroleptika/typisk antipsykotika] Nozinan (levomepromazin) - Sederande, men olämpligt sömnmedel
* Atarax - REN JÄVLA SKIT

Neuroleptika/atypisk antipsykotika:
* Zyprexa - Sederande, men olämpligt sömnmedel
* Seroquel - Sederande, men olämpligt sömnmedel

Övrigt:
* Lyrica (pregabalin) - mycket bra
* Neurontin (gabapentin) - bra
* Baklofen - bra


Man blir ju mörkrädd av att läsa alla historier här om hur läkare tycker sig ha rätt att plocka bort mediciner med diverse svepskäl som motivering. En del människor behöver medicinering för att kunna sova och fungera i vardagen.

Visst kan man sätta ut mediciner, men inte hur som helst utan anledning eller någon plan. En läkare ska inte skada. OM DU BLIR UTSATT FÖR DETTA ÄR DET VANVÅRD och du bör omedelbart göra en anmälan.

Och ANTIPSYKOTIKA ÄR INTE SÖMNMEDEL. Att ordinera antipsykotika som sömnmedel är off label (på felaktiga indikationer). En sådan ordination mot patientens vilja utan att skäl föreligger (t.ex. att patienten är psykotisk) är VANVÅRD och ska anmälas.

Om du ändå inte får rätt behandling så tillämpa (rent hypotetiskt, uppmanar ej till brott) nödvärn och införskaffa sömnmedel själv. Antingen genom import eller t.ex. darknet.



Moderator atoms - se förtydligande i detta inlägg post1432608.html#p1432608
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2016-12-01 4:49:51

röker gräs ibland. Annars: Theralen. Pendlar mellan imovane och stilnoct för att förebygga tolerans.

Jag är lite tjatig kanske, men jag vill verkligen ännu en gång understryka: till er som tar benso (stilnoct inkluderat); var väldigt försiktiga. Tycker folk talar om dessa piller här på forumet som om de vore Atarax eller treo. Nu tror jag inte de flesta är ansvarslösa, men jag brukar summera det så här, för att undvika djup debatt och långanutläggningar: det finns två droger du kan DÖ av om du lägger av cold turkey, nämligen benso och - ....tadaaa - alkohol.
När jag lade av cold turkey med benso (enligt läkarens ordinationer, så inga stora mängder) så fick jag flera gånger om dagen vrida ur t-shirtar över badkaret, och lämna dem till att droppa klart över badkarskanten. Svett, blod och tårar mao, nästan bokstavligt. Jag blev mer eller mindre sängliggandes i tre veckor. Yaaaay. Läkemedelsindutrin är en fin bransch som vet ditt bästa.

Allt du behöver göra är att blunda och gapa stort.

Nåväl. Men vad gör man inte för att få sömn ibland?
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-12-01 13:38:44

Winterblues skrev:
Jag är lite tjatig kanske, men jag vill verkligen ännu en gång understryka: till er som tar benso (stilnoct inkluderat); var väldigt försiktiga. Tycker folk talar om dessa piller här på forumet som om de vore Atarax eller treo.


Förut när jag tog Imovane tog jag det typ varje natt under 2 års tid, men hade inga som helst bekymmer att sluta med dom. Så jag hade väl tur som inte utvecklade en tolerans, i och för sig följde jag läkarens ordinationer till punkt och pricka.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-01 14:23:42

Titus skrev:Man blir ju mörkrädd av att läsa alla historier här om hur läkare tycker sig ha rätt att plocka bort mediciner med diverse svepskäl som motivering. En del människor behöver medicinering för att kunna sova och fungera i vardagen.

Visst kan man sätta ut mediciner, men inte hur som helst utan anledning eller någon plan. En läkare ska inte skada. OM DU BLIR UTSATT FÖR DETTA ÄR DET VANVÅRD och du bör omedelbart göra en anmälan.

Och ANTIPSYKOTIKA ÄR INTE SÖMNMEDEL. Att ordinera antipsykotika som sömnmedel är off label (på felaktiga indikationer). En sådan ordination mot patientens vilja utan att skäl föreligger (t.ex. att patienten är psykotisk) är VANVÅRD och ska anmälas.


Läkare gör vad de vill och att anmäla gör det bara värre. Har aldrig hört att en sådan anmälan lett till något gott någonsin. Sömnmedel klarar jag mig utan men det blir svårare när de tar bort min Xanor. Det kommer ske eftersom min läkare kommer sluta om ett år. Alla nya läkare är likadana, de säger kaxigt att "Det här tar vi bort, sådant här skrivs inte ut längre". Eftersom jag testat så mycket så vet jag inte vilken antipsykotisk medicin jag kommer få istället. Men de hjälper ju noll mot ångest på mig, de skapar t o m ångest. Man undrar ju lite om det ens går att överleva.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-01 14:31:59

kiddie skrev:
Titus skrev:Man blir ju mörkrädd av att läsa alla historier här om hur läkare tycker sig ha rätt att plocka bort mediciner med diverse svepskäl som motivering. En del människor behöver medicinering för att kunna sova och fungera i vardagen.

Visst kan man sätta ut mediciner, men inte hur som helst utan anledning eller någon plan. En läkare ska inte skada. OM DU BLIR UTSATT FÖR DETTA ÄR DET VANVÅRD och du bör omedelbart göra en anmälan.

Och ANTIPSYKOTIKA ÄR INTE SÖMNMEDEL. Att ordinera antipsykotika som sömnmedel är off label (på felaktiga indikationer). En sådan ordination mot patientens vilja utan att skäl föreligger (t.ex. att patienten är psykotisk) är VANVÅRD och ska anmälas.


Läkare gör vad de vill och att anmäla gör det bara värre. Har aldrig hört att en sådan anmälan lett till något gott någonsin. Sömnmedel klarar jag mig utan men det blir svårare när de tar bort min Xanor. Det kommer ske eftersom min läkare kommer sluta om ett år. Alla nya läkare är likadana, de säger kaxigt att "Det här tar vi bort, sådant här skrivs inte ut längre". Eftersom jag testat så mycket så vet jag inte vilken antipsykotisk medicin jag kommer få istället. Men de hjälper ju noll mot ångest på mig, de skapar t o m ångest. Man undrar ju lite om det ens går att överleva.


Med den inställningen är det väl ingen idé att uppsöka vården över huvud taget? Antipsykotisk medicin är inte sömnmedel. Antipsykotisk medicin är inte hypnotika. Antipsykotisk medicin ska inte skrivas ut mot sömnbesvär.

Det är bättre att du ordnar egen medicin istället för att äta antipsykotika som sömnmedel, för det är fullständigt vansinnigt.

Gör en IVO-anmälan. Fungerar det inte, skriv ett PM så ska jag hjälpa dig på annat vis.



Moderator atoms - se förtydligande i detta inlägg post1432608.html#p1432608
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-01 15:27:42

Winterblues skrev:Jag är lite tjatig kanske, men jag vill verkligen ännu en gång understryka: till er som tar benso (stilnoct inkluderat); var väldigt försiktiga. Tycker folk talar om dessa piller här på forumet som om de vore Atarax eller treo. Nu tror jag inte de flesta är ansvarslösa, men jag brukar summera det så här, för att undvika djup debatt och långanutläggningar: det finns två droger du kan DÖ av om du lägger av cold turkey, nämligen benso och - ....tadaaa - alkohol.
När jag lade av cold turkey med benso (enligt läkarens ordinationer, så inga stora mängder) så fick jag flera gånger om dagen vrida ur t-shirtar över badkaret, och lämna dem till att droppa klart över badkarskanten. Svett, blod och tårar mao, nästan bokstavligt. Jag blev mer eller mindre sängliggandes i tre veckor. Yaaaay.


Bara för att du följer läkares ordination behöver den inte vara rätt. Vad för dos stod du på och hur länge?

I princip har du rätt. Man kan dö av hastigt utsättande av sådant som modulerar GABA, benso och alkohol inräknat. Som jag har skrivit i andra trådar är bensodiazepiner effektiva och väl tolererade läkemedel, men de kan givetvis användas fel eller ge vissa individer ovanliga biverkningar.

Som regel ska bensopreparat inte användas annat än vid behov, och inte längre än fyra veckor kontinuerligt. Men det är inte dåliga läkemedel för det. Felaktigt ordinerat är i princip vilket läkemedel som helst dödligt.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-01 15:40:00

Självklart slutar man inte rakt av om man använt benso en längre tid. En läkare som ordinerar detta är helt enkelt dum i huvet!

Alla vet väl att det är något man försiktigt trappar ut om man inte bara tagit det sporadiskt.

Iofs "trodde" ju min läkare att man kunde ta bort Xanor från en dag till en annan efter 10 år utan att det skulle hända något, och detta skulle göras så att jag inte skulle BLI beroende. Jojo... och sådana har klarat att plugga till läkare... hur då?

Tycker definitivt inte att jag äter benso som om de vore Treo. Tål förresten inte Treo... Jag tar en låg dos och har aldrig ökat den. Men visst, det är bättre att ha ständiga panikattacker... sånt kan man lösa med lite KBT!!! Eller inte...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in