Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tar du för att kunna sova ? (omröstning)

Propavan/theralen/lergigan
30
11%
Stilnoct/imovane
45
16%
Benzodiazepiner
19
7%
Seroquel + övrig neuroleptika
11
4%
Circadin (Depåtmelatonin)
6
2%
Melatonin (Direktmelatonin)
21
8%
Atarax
14
5%
Valdoxan
2
1%
Mirtazapin
17
6%
Övrigt (Förklarar i tråden)
22
8%
Inget alls
87
32%
 
Antal röster : 274

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2016-12-01 18:40:18

Titus skrev:Gör en IVO-anmälan. Fungerar det inte,
Hur lång tid tar det att se om det fungerar? Det kan väl dröja år innan de utrett anmälan?
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav RapeRegs » 2016-12-01 20:11:01

Titus skrev:Om du ändå inte får rätt behandling så tillämpa (rent hypotetiskt, uppmanar ej till brott) nödvärn och införskaffa sömnmedel själv. Antingen genom import eller t.ex. darknet.


Fast jag tycker faktiskt det ser ut som att det är det du gör. Uppmanar till brott alltså. Eller hur hade du tänkt dig att man ska få tag på narkotikaklassade läkemedel rent praktiskt?

Titus skrev:Fungerar det inte, skriv ett PM så ska jag hjälpa dig på annat vis.


Du får gärna redogöra för dina tankar på hur du ska "hjälpa" oss här. Det är säkert fler än jag som undrar vad tusan det här handlar om.

Titus skrev:Det är bättre att du ordnar egen medicin istället för att äta antipsykotika som sömnmedel


Generellt sett tycker jag inte att man ska uppmana okända människor på internet att gå emot läkares inrådan och ordna "egen medicin" efter eget tycke och smak. Det verkar en smula ansvarslöst utan anamnes och s.p.? Är du ens en legitimerad läkare?
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-01 20:52:41

nescio skrev:
Titus skrev:Gör en IVO-anmälan. Fungerar det inte,
Hur lång tid tar det att se om det fungerar? Det kan väl dröja år innan de utrett anmälan?


Snabbare än så ska det gå, men visst kan det ta tid. Det jag hade i åtanke var snarare hur mottagningen agerar efter anmälan, innan IVO tagit upp fallet och beslutat.

Sedan är det så att även om det inte ger något i ett enskilt fall så är det viktigt att vanvård dokumenteras och lyfts fram.

Off label-förskrivningen av antipsykotika mot patientens vilja är problematisk för att inte säga alarmerande och det är viktigt att den uppmärksammas.

Hjälp finns här som sagt men börja med att tala med den ansvarige läkaren och därefter dennes chef, och sedan IVO.

Förskrivningen av antipsykotika övervakas inte som den borde till skillnad från narkotikaklassade läkemedel (t.ex. bensodiazepiner) och det utnyttjas av många mottagningar på patientens bekostnad.

Antipsykotika är tunga läkemedel med svåra biverkningsprofiler och har aldrig indikationen ångest eller sömnproblem och ska inte användas för detta, förutom i specialfall. De ska inte förskrivas som någon ersättare för sömnmedel slentrianmässigt.

Bensodiazepiner och z-analoger är de läkemedel som ska användas i första hand så vida inte t.ex. missburksproblematik föreligger. De är effektiva och väl tolererade, men kan orsaka svårt beroende. Därför övervakas förskrivningen av dem, och de måste förskrivas korrekt. Därför finns tyvärr också ett stigma och en överdriven rädsla för dem hos läkarkåren. De är helt enkelt svåra att förskriva korrekt och man vill slippa ansvar.

Ska tillägga att det finns snälla neuroleptikum som inte är antipsykotika (saknar antipsykotisk verkan), t.ex. Theralen (alimemazin) och Lergigan (prometazin). Dessa är utmärkta sömnmedel som ej är beroendeframkallande och fungerar för de flesta. Dessa är mycket bra alternativ om patienten har beroendeproblematik.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2016-12-01 21:06:44

slackern skrev:Förut när jag tog Imovane tog jag det typ varje natt under 2 års tid, men hade inga som helst bekymmer att sluta med dom. Så jag hade väl tur som inte utvecklade en tolerans, i och för sig följde jag läkarens ordinationer till punkt och pricka.


imovane är tillhör inte benso-familjen, den är inte beroendeframkallande :)

Titus skrev:Bara för att du följer läkares ordination behöver den inte vara rätt. Vad för dos stod du på och hur länge?
[...]
Som regel ska bensopreparat inte användas annat än vid behov, och inte längre än fyra veckor kontinuerligt. Men det är inte dåliga läkemedel för det. Felaktigt ordinerat är i princip vilket läkemedel som helst dödligt.


Först tog jag stesolid. Minns inte vad jag snittade på, tror det var 2 om dagen. Men jag fick ett okej från läkaren att samla. När jag tog 11 stesolid vid behov tyckte läkaren att jag skulle gå över till Xanor (som är 10x starkare). Utöver det tog jag också Stilnoct varje natt. Detta pågick under ca 1 års tid.
Ja min läkare gjorde fel, men det var inte heller en lätt sits jag hade försatt han i. Jag studerade på annan ort och var villig att ta till alla möjliga medel för att slutföra den.
Vidare, som du säger, så ska det tas vid behov och bara i en till ett par veckor. Problemet med sömnproblem är ju att det varar längre än så, och att man utvecklar tolerans ... men endast stilnoct blir ju så pass små mängder ändå, bara att det inte fungerar tillslut.

Och vidare Titus: listan du skrev är oerhört individuell. T.ex så fungerar Theralen bra för mig (när jag väl lärt mig dosera det), medan Lergigan är katastrofdåligt o ibland gett mig panikångest. Och imovane fungerar bättre än Stilnocten.
Dock tycker jag det är idioti att dosera med stess eller xanor mot sömn, det är inte hållbart i längden.

kiddie skrev:Självklart slutar man inte rakt av om man använt benso en längre tid. En läkare som ordinerar detta är helt enkelt dum i huvet!

Alla vet väl att det är något man försiktigt trappar ut om man inte bara tagit det sporadiskt.

Iofs "trodde" ju min läkare att man kunde ta bort Xanor från en dag till en annan efter 10 år utan att det skulle hända något, och detta skulle göras så att jag inte skulle BLI beroende. Jojo... och sådana har klarat att plugga till läkare... hur då?

Tycker definitivt inte att jag äter benso som om de vore Treo. Tål förresten inte Treo... Jag tar en låg dos och har aldrig ökat den. Men visst, det är bättre att ha ständiga panikattacker... sånt kan man lösa med lite KBT!!! Eller inte...


Oj, kanske skall förtydliga: jag medicinerade enligt hans ordination och höll en regelbunden dialog med honom. Men slutade med det cold turkey gjorde jag på egen hand, när jag hade fått nog av det.

Ge det ett par år Kiddie, så blir med största sannolikhet medicinsk cannabis lagligt - dock av helt fel anledning: med en ökande inflation och i kommande ekonomiskt svåra tider så kan man inte blinda för alla jobbtillfällen det ger (alltifrån transporter/logistik till skattemedel). Och med tanke på hur amerikaniserade vi är har jag svårt att se att vi går emot dem och istället väljer samma väg som Ryssland ... men det är så klart mina spekulationer.
Nej självklart ska man inte sluta tvärt - men säger det ingenting om vilka ämnen man stoppar i kroppen? Kan få svårt att finna frid när skutan man navigerar hålls flytande av kemikalier ... det är ingenting att "leka" med, även om läkemedelsindustrin gärna skulle vilja det.

Jag är tveksam till att någon medicin långsiktigt kan hjälpa dig med panikångesten. Risken är att man bara botar symptomen, och fler biverkningar dyker upp istället, tills du förlorat vem du är - så var det för mig. Jag tränade mig mentalt, gav liksom efter för den, slutade vara rädd för den. T.ex. så kunde jag ligga och känna att "dör jag nu så dör jag. Jag har åtminstone döstädat" ... numer kan jag tygla och avfärda den när den kommer och har inga större problem med panikångest idag :)

Ursäkta för ett kanske lite stökigt och oredigerat meddelande fullt av syftningsfel (?) (jag skriver från mobilen + att jag har lite extra koncentrationssvårigheter idag)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-01 21:14:25

Även de "snälla" medicinerna är faktiskt lika farliga vad gäller antikolinerg verkan. Verkar mer eller mindre bevisat att de i högre grad än benso kan orsaka demens vid långtidsbruk. Dessutom väldigt farliga att använda på äldre människor som inte kan bryta ned dem utan drabbas av yrsel och fall, men de skrivs ut till äldre ändå.

Min förra läkare ville jag skulle testa Nozinan men det vill inte denna. Denna vill att jag ska skita i att sova. Så får väl köra på det då. Får ställa in alla saker som jag inte kommer kunna göra pga att jag inte sovit innan. Bara blåvägra att göra dem.

Blir nog skitbra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-01 21:15:19

Winterblues skrev:
slackern skrev:Förut när jag tog Imovane tog jag det typ varje natt under 2 års tid, men hade inga som helst bekymmer att sluta med dom. Så jag hade väl tur som inte utvecklade en tolerans, i och för sig följde jag läkarens ordinationer till punkt och pricka.


imovane är tillhör inte benso-familjen, den är inte beroendeframkallande :)


Imovane (zopiklon) är ingen bensodiazepin nej, men en så kallad "z-analog" och en GABA-modulator och är i allra högsta grad beroendeframkallande.
Winterblues skrev:
Titus skrev:Bara för att du följer läkares ordination behöver den inte vara rätt. Vad för dos stod du på och hur länge?
[...]
Som regel ska bensopreparat inte användas annat än vid behov, och inte längre än fyra veckor kontinuerligt. Men det är inte dåliga läkemedel för det. Felaktigt ordinerat är i princip vilket läkemedel som helst dödligt.


Först tog jag stesolid. Minns inte vad jag snittade på, tror det var 2 om dagen. Men jag fick ett okej från läkaren att samla. När jag tog 11 stesolid vid behov tyckte läkaren att jag skulle gå över till Xanor (som är 10x starkare). Utöver det tog jag också Stilnoct varje natt. Detta pågick under ca 1 års tid.
Ja min läkare gjorde fel, men det var inte heller en lätt sits jag hade försatt han i. Jag studerade på annan ort och var villig att ta till alla möjliga medel för att slutföra den.
Vidare, som du säger, så ska det tas vid behov och bara i en till ett par veckor. Problemet med sömnproblem är ju att det varar längre än så, och att man utvecklar tolerans ... men endast stilnoct blir ju så pass små mängder ändå, bara att det inte fungerar tillslut.

Och vidare Titus: listan du skrev är oerhört individuell. T.ex så fungerar Theralen bra för mig (när jag väl lärt mig dosera det), medan Lergigan är katastrofdåligt o ibland gett mig panikångest. Och imovane fungerar bättre än Stilnocten.
Dock tycker jag det är idioti att dosera med stess eller xanor mot sömn, det är inte hållbart i längden.


Ja listan var vad som fungerar för mig. Jag tycker både Theralen och Lergigan fungerar bra. Jag använder det för att jag behöver medicinera för att kunna sova i längden. Jag har benso och annat på min medicinlista också, men det tar jag givetvis bara vid behov.

Ja din ordination var ju fullständigt galen. Där har du problemet.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-01 21:18:55

kiddie skrev:Även de "snälla" medicinerna är faktiskt lika farliga vad gäller antikolinerg verkan. Verkar mer eller mindre bevisat att de i högre grad än benso kan orsaka demens vid långtidsbruk. Dessutom väldigt farliga att använda på äldre människor som inte kan bryta ned dem utan drabbas av yrsel och fall, men de skrivs ut till äldre ändå.


Det har du alldeles rätt i. Att de är snälla betyder inte att de saknar biverkningar eller är helt ofarliga. Den antikolinerga verkan som man nyligen har kunnat koppla till risk för demens är dock bara en biverkning av flera, många flera som finns hos antipsykotika. Så dessa läkemedel är "snälla" i jämförelse.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-01 21:21:25

Winterblues skrev:Jag är tveksam till att någon medicin långsiktigt kan hjälpa dig med panikångesten. Risken är att man bara botar symptomen, och fler biverkningar dyker upp istället, tills du förlorat vem du är - så var det för mig. Jag tränade mig mentalt, gav liksom efter för den, slutade vara rädd för den. T.ex. så kunde jag ligga och känna att "dör jag nu så dör jag. Jag har åtminstone döstädat" ... numer kan jag tygla och avfärda den när den kommer och har inga större problem med panikångest idag :)


Jag var rätt van vid panikångest innan och trodde att livet skulle vara skit och att man skulle vara dörädd minst en gång i veckan i hela sitt liv. Men till slut orkade jag inte ha det så mer och fick medicin. Då hade jag haft problem med panikångest i 25 år kanske. Och jag hade massor av knep för att försöka minska den så det var inte som jag inte prövat olika saker. Det tog faktiskt tid innan jag förstod att panikångest ens kunde räknas som en psykisk sjukdom, jag trodde mest det var normalt och något alla egentligen hade. Jag blev beroende av att inte ha panikångest. Jag vill inte tillbaka dit. Tagit benso kanske 15 år nu. Så jag tycker öht det är dumt att de ska börja kräva att jag ska sluta. Jag är ändå inte arbetsförmögen och snart död ändå.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-01 21:30:43

Önskar att Theralen och Lergigan funkade på mig. Men får bara obehagskänslor av dem. Antihistaminer och liknande är helt enkelt för starka för mig. Jag kan dela dem till pyttebitar men blir ändå väldigt påverkad. Lergigan var en av de värsta. Kom inte ur sängen på 24 timmar på absolut lägsta dosen man kan ta. Tog flera dagar efter det att komma ut ur dimman. Självklart blev jag inte trodd. Det är en bra medicin och jag bara överdriver. Fick även en utskällning en gång för att Atarax inte funkar på mig eftersom den funkar på alla (inte för sömn utan mot ångest). Jag fick ångest av den. :-)051
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2016-12-01 21:40:57

Okej, tack för upplysningen! Och ursäkta, missförstod din lista.


Ja ordinationen var galen. Nu i efterhand ser jag också hur fel den var, men en erfarenhet jag har med mig är att när man är mitt inne i en psykisk ohälsa, när man tar mediciner och kämpar med dig själv, då kan det var oerhört svårt att skilja hönan från ägget. Först efter när jag slutat med alla mediciner kunde jag se vad som var vad. Och vad jag menar är att om man är mitt i en medicinsk behandling, finns risken att man är förblindad - om du tar beroendeframkallande medel som (liksom alla droger) tar bort ångest, så är det ju klart som fan att du kommer romantisera den :D Men bilden är mer komplicerad än så.
Det finns inget taktilt underlag vid vägrenen som varnar innan man hamnar i diket!
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2016-12-01 21:50:55

kiddie skrev:Önskar att Theralen och Lergigan funkade på mig. Men får bara obehagskänslor av dem. Antihistaminer och liknande är helt enkelt för starka för mig. Jag kan dela dem till pyttebitar men blir ändå väldigt påverkad. Lergigan var en av de värsta. Kom inte ur sängen på 24 timmar på absolut lägsta dosen man kan ta. Tog flera dagar efter det att komma ut ur dimman. Självklart blev jag inte trodd. Det är en bra medicin och jag bara överdriver. Fick även en utskällning en gång för att Atarax inte funkar på mig eftersom den funkar på alla (inte för sömn utan mot ångest). Jag fick ångest av den. :-)051


Jag tycker det låter dumt att ta bort benson om den fungerat för dig så länge. Önskar de bara kunde låta dig vara.
Haha, jag är också känslig mot Theralen. En gång tog jag det för sent, och i mitt orostillstånd överdoserade jag en gång o hamnade i en mindre koma och sov i 17 timmar xD Men toleransen ökar fort. För tydlighetens skull är det flytande theralen jag avser. Om man tar den första gången skulle jag rekomendera att man tar 0.25 ml vid ca 16 på eftermiddagen - annars är risken stor att den slår till dagen efter och att man inte kommer ur sängen ... men på dig låter det som att det inte skulle hjälpa
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-01 23:39:55

På mig slår mediciner till rätt omgående. Som när jag testade Remeron för sömn. Min läkare sa att jag skulle ta den 2 timmar innan jag gick och la mig och att den dosen nog inte skulle räcka. 15 minuter efter det fick jag nästan krypa till sängs...

Theralen är nog det jag reagerat minst dåligt på men ger mig enorm nästäppa.

Har försökt vänja mig vid olika antihistaminer men har aldrig blivit van tyvärr.

Sedan är jag mer känslig nu än innan, så jag tror att min dagliga medicin (Fluvoxamin) krockar med antihistaminer.

Min klinik skriver bara ut Oxascand och Stesolid och dem tål jag inte. Så jo, jag skulle få behålla benso bara jag byter sort. Den läkaren jag har har lite respekt med sig så hon "får" skriva ut Xanor men hon ska sluta. Kanske att jag testar Stesolid då, jag vet inte vad annars jag ska göra. Det är jättelänge sedan jag testade så det kanske blir annorlunda. Men när jag testade första gången så fick jag väldigt starka impulser om att göra våldsamma saker mot andra, vilket inte tillhör min personlighet alls, speciellt inte att göra saker på impuls. Tycker det är en onödig risk men om det är det eller att bara ta bort Xanor så har jag ju inget val direkt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2016-12-02 0:19:10

Hmmm. Jag trodde att stesolid och xanor i praktiken är sak samma, men att den sistnämnda är starkare. Det låter lite placebo i mina öron :-)063
Men om du blandar med alkohol, då är det som att singla slant och det kan bli våldsamt :P ... även om man står över medicinen den dag man ska ut. Dock får jag intrycket av att du är nykterist
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-02 1:50:07

Nej, jag är inte nykterist. Men jag dricker sällan alkohol ändå. Aldrig druckit på Stesolid.

Jag vet inte hur det kan varit placebo. Jag hade aldrig använt benso tidigare och enda jag visste är att man skulle bli lugn av dem. Jag förväntade mig någon form av lugn. Att jag reagerade som jag gjorde förvånade mig väldigt mycket (efteråt). Under tiden tyckte jag bara det var kul. Satt och gapskrattade åt nyheterna på TV (var någon avrättning + hemsk bilolycka), tyckte det var värsta komiken.

Efteråt blev jag förfärad!

Aldrig reagerat så på andra benso trots att jag testat "alla". Oxascand (blir bara seg på den, känner mig småsjuk, inte direkt lugn), klonazepam (var "meh"), Iktorivil (för mig ganska lik Xanor men kroppen var "piggare" på den, hade lite konstiga muskelryckningar också) och sedan sömnisarna då, flunitrazepam (helt OK), nitrazepam (i två omgångar med många år emellan, första gången hjälpte dåligt andra likaså men andra vändan sov jag längre på den om jag väl somnat) och Halcion (funkat bra i många år på låg dos men inte lika vass längre tyvärr).

Kanske skulle jag reagera jättebra på Stesolid men behöver övervakas om jag ska testa. Det är väl inte meningen att man ska bli lixom manisk av den? Jag blev bara superpigg.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav ankhh » 2016-12-02 2:34:22

Jag tar inget för att sova, fast möjligen skulle jag behöva det. Har väldigt svårt att somna även med grav sömnbrist, och får därmed ofta för lite sömn.

Jag har av olika anledningar korttidstestat några av de preparat som nämns här i alla fall. Nitrazepam ett par gånger: jag slocknade direkt. Stesolid endast en gång (2 x 5 mg, kan det stämma?) och jag blev kolugn. Brydde mig inte om någonting, men somnade inte. Bara lugn.

Jag tror att det var "normala" reaktioner, men vill lik förbannat inte bli tablettberoende för att kunna sova, så envisas med att vackla omkring med sömnbrist när jag är tvungen att gå upp "tidigt". Jag vet inte om jag är irrationell eller klok som envisas med att vara så medicinfri som möjligt.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Zerotonin » 2016-12-02 17:30:38

En liten anekdot om hur det gick för mig i torsdags.

Hade läkartid på telefon, berättade om att jag var rastlös vilket påverkar min sömn. Tog upp att jag testat stilnoct, zopiklon, lergigan men att jag ändå vaknar mitt i natten och kan inte somna om utan extra hjälp från dessa preparat.

- "Okej, men då kan vi testa ketapin för din sömn. Den är lugnande och man sover ofta bra på den."

- "Det låter ju finemang." säger jag och känner mig hoppfull.

Släntrar in på apoteket och ber damen om att få det nyaste inskrivna receptet. Damen går och hämtar det och lägger det på disken. Quetiapin...Jag blir alldeles kall inombords. Neuroleptika, vad i helvete? Ketapin? Quetiapin? Ja uttalet kan ju vara detsamma tänker jag.

jag betalar och går modfälld ut från apoteket, men låter givetvis inte det försämra den yttre sköld jag bär mot världen.
"Kunde inte läkaren sagt Seroquel!?" tänker jag bittert, då hade jag vetat att det var antipsykotika han föreslog.

Hur eller hur, jag tog den tillslut, vaknade likförbannat vid 3-tiden...
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Winterblues » 2016-12-02 21:12:56

kiddie skrev:Kanske skulle jag reagera jättebra på Stesolid men behöver övervakas om jag ska testa. Det är väl inte meningen att man ska bli lixom manisk av den? Jag blev bara superpigg.


Jag är lite osäker, men jag tror att eftersom Xanoren är starkare så blir du mer sänkt på den. När jag väl hade vant mig vid stess så kunde jag ta 11 st stesolid innan jag gick upp på scen o gjorde poesiuppläsning (och nej jag blev inte så pass påverkad att det syntes).
Jag har hört benämningen "koko-piller", och det är av en anledning. Så japp, man kan bli manisk av såväl stesolid som Xanor. Första gången jag tog en Stess så kändes det som jag var lättdjädrad o gick på moln. Men det förändras när kroppen vänjer sig, o det går ganska fort.

Som du säger blev du pigg av stess, men i högre dos hade du blivit trött istället. Men jag anser att detta inte är ngn sömnmedicin. Det är ju ångestdämpande i första hand
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-03 1:31:58

Jag tog 10 mg och blev inte ett dugg trött. Jag hade tillåtelse att gå högre och testade 15 mg. Blev bara konstigt speedad. Lugn visst, jag sket i allt som hände runt mig. Trött nej.

Tar 0,75 mg Xanor så tror den dosen är rätt lik den jag hade på Stesolid. Blir inte alls sänkt av den men lugn. Och vill inte alls skratta åt mord eller slå folk utan är helt normal efter att ha tagit den.

Att jag började tala om Xanor var ett sidospår som föll sig naturligt. Men det var inte meningen att det skulle bli så OT.

Men iofs så behöver jag även Xanoren för att sova, får jag inte varva ner så somnar jag inte även med starka sömnmedel alternativt får extremt hemska mardrömmar så jag är i stort behov av nedvarvning efter dagen. Mest då jag tar Xanor. Jag varvar naturligtvis ner på annat sätt också, men det räcker tyvärr inte fullt ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-03 21:15:42

Kan vara värt att nämna att mani, delirium och andra psykosliknande tillstånd kan förekomma som ovanliga biverkningar av vissa bensodiazepiner.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-03 23:10:49

Zerotonin skrev:En liten anekdot om hur det gick för mig i torsdags.

Hade läkartid på telefon, berättade om att jag var rastlös vilket påverkar min sömn. Tog upp att jag testat stilnoct, zopiklon, lergigan men att jag ändå vaknar mitt i natten och kan inte somna om utan extra hjälp från dessa preparat.

- "Okej, men då kan vi testa ketapin för din sömn. Den är lugnande och man sover ofta bra på den."

- "Det låter ju finemang." säger jag och känner mig hoppfull.

Släntrar in på apoteket och ber damen om att få det nyaste inskrivna receptet. Damen går och hämtar det och lägger det på disken. Quetiapin...Jag blir alldeles kall inombords. Neuroleptika, vad i helvete? Ketapin? Quetiapin? Ja uttalet kan ju vara detsamma tänker jag.

jag betalar och går modfälld ut från apoteket, men låter givetvis inte det försämra den yttre sköld jag bär mot världen.
"Kunde inte läkaren sagt Seroquel!?" tänker jag bittert, då hade jag vetat att det var antipsykotika han föreslog.

Hur eller hur, jag tog den tillslut, vaknade likförbannat vid 3-tiden...


Gör en IVO-anmälan, och sluta gå till mottagningen i fråga. Det är bara slöseri med din tid, dina pengar och skattepengar.

Och släng seroquelen så vida du inte har en psykossjukdom.

På tal om sömnmedel off label glömde jag ta med opioider i min lista. Inte för att jag skulle rekommendera de som sömnmedel på grund av risken för andningsdepression, men fungerar gör de. Och bortsett från risken för överdos och beroende är de väldigt snälla till skillnad från antipsykotika.

Min erfarenhet:

* Citodon (kodein) - mycket bra
* Dolcontin (morfin) - dåligt
* Oxynorm (oxikodon) - bra
* Ketogan (ketobemidon) - kraftigt ångestdämpande men ej bra för sömnen
* Buprenorfin (subutex, suboxone m.fl.) - kraftigt ångestdämpande, halvbra sömnmedel
* Metadon - mycket bra

Påtalar åter igen att jag inte rekommenderar något av dessa preparat som sömnmedel på grund av risken för överdos som kan ge fatal andningsdepression.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-04 0:41:17

Kodein gör mig inte trött (utan oftast piggare) men gör mig gladare och tankarna uppför sig helt välordnat. Skulle detta vara en medicin som inte var dålig på något vis eller skapa tolerans skulle jag nog kunna leva ett nästan helt normalt liv på den!

Tramadol gör mig både lugn och lite gladare. Blir trevligt sömntrött av den men sitter i för länge så är sömnig dagen därpå med, alltså sömnig inte zombietrött.

Obs att jag bara tagit dessa på låg dos under kort tid.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav truthseeker » 2016-12-04 1:40:12

Öronproppar. Hjälper inte speciellt mycket hur många jag än tar.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Titus » 2016-12-09 22:39:09

RapeRegs skrev:
Titus skrev:Om du ändå inte får rätt behandling så tillämpa (rent hypotetiskt, uppmanar ej till brott) nödvärn och införskaffa sömnmedel själv. Antingen genom import eller t.ex. darknet.


Fast jag tycker faktiskt det ser ut som att det är det du gör. Uppmanar till brott alltså. Eller hur hade du tänkt dig att man ska få tag på narkotikaklassade läkemedel rent praktiskt?


Tolkningsfråga, skriver ju att jag inte uppmanar till brott. Det finns för övrigt mängder av sömnmedel som inte är narkotikaklassade i sverige.

RapeRegs skrev:
Titus skrev:Fungerar det inte, skriv ett PM så ska jag hjälpa dig på annat vis.


Du får gärna redogöra för dina tankar på hur du ska "hjälpa" oss här. Det är säkert fler än jag som undrar vad tusan det här handlar om.


Svar nej. PM i så fall. Du verkar mer vara ute efter att leta efter fel eller brott och i så fall är det bättre att du fortsätter äta antipsykotika eller vad du nu sover på.

RapeRegs skrev:
Titus skrev:Det är bättre att du ordnar egen medicin istället för att äta antipsykotika som sömnmedel


Generellt sett tycker jag inte att man ska uppmana okända människor på internet att gå emot läkares inrådan och ordna "egen medicin" efter eget tycke och smak. Det verkar en smula ansvarslöst utan anamnes och s.p.? Är du ens en legitimerad läkare?


Utan anamnes ja. Men många blir ordinerade antipsykotika som sömnmedel rent slentrianmässigt och det är något jag vet av erfarenhet. Det är ansvarslöst om något. Om du litar på din läkares omdöme så är det upp till dig. Men tro mig, läkare är en överskattad titel i sammanhanget.

Antipsykotika är inget jävla sömnmedel. Det är inte svårare än så. Jag kan hjälpa människor som hamnar i den typen av vanvård, men det innebär inte att jag uppmanar till brott.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-12-11 4:28:13

Oj. Bara sådär har triazolam försvunnit från svenska marknaden och endast lämnat en bensosömnis (nitrazepam)!!! Finns flunitrazepam men de skrivs inte ut fast spelar ingen roll, ingen av de två var bra för mig.

Känns som det är ganska kört nu då. Saker som jag testat för sömn:

Örtteer och valeriana - svag effekt
Postafen - väldigt svag effekt plus lite hangover
Theralen- svag effekt, sväller igen näsan totalt
Lergigan - Utslagen totalt under lång tid, lång tid att komma igen
Remeron - Se ovan
Seroquel - Se ovan
Propavan - Extrem hangover
Atarax - Gör inte ett skit utan överdosering, förutom flyger i taket av alla småljud av den
Stilnoct - Funkade bra men blev allergisk
Imovane - Funkade bra men skapar problem med blåsan
Melatonin - Får ej ta pga problem med immunförsvaret

Sedan har jag även tagit tröttande mediciner som inte var menade för sömn men hade otäcka biverkningar.

Min läkare säger att det är ju bra för då kan jag "lära" mig sova ändå!

Problemet är att om jag är nödgad att bara sova när jag kan så kan vi glömma 1 boendestöd 2 DV 3 att klara handla och gå ärenden 4 socialt liv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in