Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2016-05-23 19:11:18

Winterblues skrev:Det tråkiga är att ni väcker intressanta frågor så stora att ni förmodligen inte skulle orka, eller ta er tid till att bejaka de svar, resonemang och teorier som finns ändå.

Men jag ska bemöta detta i viss mån när jag har tid och energi.


Jag har själv rökt på rett fett när jag var yngre, men inget jag gör i dagsläget eller har någon längtan efter, skulle heller inte vilja att min son börjar med att röka.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Moggy » 2016-05-23 19:54:48

Winterblues skrev:Det tråkiga är att ni väcker intressanta frågor så stora att ni förmodligen inte skulle orka, eller ta er tid till att bejaka de svar, resonemang och teorier som finns ändå.


För mig duger det gott att småprata om ämnen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur många här röker?

Inläggav akerblom » 2016-05-26 14:31:35

Winterblues skrev:Jag talade iofs om gräs. Då Akerblom nämnde "vaporizers" gjorde jag tolkningen att ämnet rökning hade glidit över till cannabis xD Men det är nog sant det du säger om nikotin också.


Jag talade om enbart nikotin, faktiskt :) Inte provat gräs än men kommer säkert göra det snart. Har ganska många omkring mig som brukar det och varit nyfiken på att prova det.

Moderator: Detta och följande två inlägg har flyttats från hur-manga-har-roker-t27704-192.html
akerblom
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-05-12
Ort: Stockholm

Hur många här röker?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-26 15:00:33

Första gången brukar det inte ge nån effekt alls, sen är effekten att man blir slö och fnittrig.
Och giftet lagras i hjärnvävnaden flera månader.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur många här röker?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-26 15:09:41

Kahlokatt skrev:Cigarrettrök luktar vidrigt.
Cigarrök luktar för tungt.
Piprök luktar gott.
Haschrök luktar söt, äcklig rökelse.
(Har inte rökt något av det själv bortsett från några bloss på en vanlig cigg.)

Hasch är absolut det mest idiotiska. Man blir slö, dum, fnissig och asocial. Förstör REM-sömnen. Och som kille har man svårt att få stånd.

-Håller med, inte delvis utan helt och hållet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Winterblues » 2016-05-26 17:35:48

Moggy skrev:
Winterblues skrev:Det tråkiga är att ni väcker intressanta frågor så stora att ni förmodligen inte skulle orka, eller ta er tid till att bejaka de svar, resonemang och teorier som finns ändå.


För mig duger det gott att småprata om ämnen.

Okej, jag ska göra ett försök att inte fastna i alla detaljer på vägen :D

Moggy skrev:
LILITH_ skrev:Ta och jobba på en valfri slutenpsykiatrisk avdelning då i några dagar och se vad hasch- och cannabispsykos är för något och hur sjuk man riskerar att bli av att "röka på lite". e.


Till stor del en myt med så kallade haschpsykoser.

Ja, det tror jag också. Till stor del är de en myt. Det handlar om att veta vad som är hönan och ägget:

In regards to your question on cannabis use and the development of mental health problems, the best analogy for where the science is on this issue, is the chicken and egg question. Research in this area shows a correlation between cannabis use and psychosis. This means that the two situations are related, but it does not mean that one situation causes the other. We know that people who have symptoms of psychosis are more likely to use marijuana, but we don’t know which comes first, marijuana use or psychotic symptoms.

http://www.drugpolicy.org/blog/does-mar ... -psychosis

One chemical, called tetrahydrocannabinol (THC), increases the brain processes that can lead to symptoms of psychosis, while another compound, called cannabidiol, may negate such symptoms, according to the study.


Eller enligt en studie:
On an individual level, cannabis use confers an overall twofold increase in the relative risk for later schizophrenia. At the population level, elimination of cannabis use would reduce the incidence of schizophrenia by approximately 8%, assuming a causal relationship. Cannabis use appears to be neither a sufficient nor a necessary cause for psychosis . It is a component cause, part of a complex constellation of factors leading to psychosis.

http://bjp.rcpsych.org/content/184/2/110.full

Man vet inte riktigt sambanden, men några slutsatser tycker jag man kan dra: (medicinsk) cannabis som innehåller THC (och inte endast CBD) ska inte användas av unga vuxna vars hjärnor är under utveckling. Om du har schizofreni, eller anlag för det, är det nog heller inte att rekommendera.

slackern skrev:
LILITH_ skrev:Ta och jobba på en valfri slutenpsykiatrisk avdelning då i några dagar och se vad hasch- och cannabispsykos är för något och hur sjuk man riskerar att bli av att "röka på lite". Kruxet är ju att ingen på förhand vet om just hen är en av dem som får psykoser. Och risken är inte obetydlig, har du någon form av npf är den tvärtom rätt överhängande.

Jag har själv aldrig jobbat på ett sådant ställe, men du är inte första personen jag har hört det utav av och säkert också läst om det, så jag litar på vad du säger och tycker att det var bra att du framförde poängen. Tröttsamt med alla haschtomtar och drogromantiker, är en viss skillnad mellan missbruk och medicinering, om det klassas som medicin och folk följer receptet har jag inget problem med att folk tar det.


Först och främst hoppas jag inte att jag blir ansedd som harschtomte eller drogromantiker. Jag tycker jag problematiserar ganska flitigt. Cannabis har väldigt många negativa effekter/biverkningar! Det bästa är alltid om man kan vara utan, precis som det bästa vore att vara utan bensodiazepiner och antidepressiva.

Lilith: sådana avdelningar lär vara ganska avskräckande, ja. Liknande erfarenhet gäller ju för de som spenderat en natt på psykakuten. Jag har förgäves försökt hitta statistik i ämnet. Min uppfattning är att den är väldigt liten i förhållande till population. Psykiskt instabila finns i var stad. Jag delar istället uppfattningen att den till en stor del är en myt.

Jag går med på att NPF KANSKE kan löpa en större risk för noja. Men att NPF löper större risk för schizofreni? Gör de? Upplys mig isf. Det kan nog leda till att man blir mer introvert m.m. Men att risken är överhängande för psykos och/eller schizofreni skulle jag definitivt inte våga påstå – framförallt inte att cannabis skulle vara den grundläggande orsaken, men det var nog inte riktigt så du menade heller.

slackern skrev:
Winterblues skrev:Det tråkiga är att ni väcker intressanta frågor så stora att ni förmodligen inte skulle orka, eller ta er tid till att bejaka de svar, resonemang och teorier som finns ändå.

Men jag ska bemöta detta i viss mån när jag har tid och energi.


Jag har själv rökt på rett fett när jag var yngre, men inget jag gör i dagsläget eller har någon längtan efter, skulle heller inte vilja att min son börjar med att röka.

Samma här typ. Alltså jag vill inte röka, jag vill ju må bra utan varken mediciner eller självmedicinering. Jag röker kanske 1 gång i månaden som mest nu för tiden.
För egen del handlar det om att "sakta ned mig själv". Jag vet inte om detta kan kopplas till AS, det kan röra sig om någonting annat, i mitt fall.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Hur många här röker?

Inläggav Winterblues » 2016-05-26 17:46:18

akerblom skrev:
Winterblues skrev:Jag talade iofs om gräs Då Akerblom nämnde "vaporizers" gjorde jag tolkningen att ämnet rökning hade glidit över till cannabis xD Men det är nog sant det du säger om nikotin också.


Jag talade om enbart nikotin, faktiskt :) Inte provat gräs än men kommer säkert göra det snart. Har ganska många omkring mig som brukar det och varit nyfiken på att prova det.


Jag diskuterade det här med vaporizers med en vän härom dagen. Den kulturen med e-cigg och allt vad det innebär, hade i stor grad undgått mig. Därför missförstod jag dig lite där :)

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Hasch är absolut det mest idiotiska. [...] Och som kille har man svårt att få stånd.

-Håller med, inte delvis utan helt och hållet.


Det var som fæn? Detta har jag ingen erfarenhet av. Vill ni dela med er av era spännande upptäckter?

Moderator: Detta och följande fyra inlägg har flyttats från hur-manga-har-roker-t27704-192.html
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Hur många här röker?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-26 17:50:15

Orkar inte tjafsa med drogliberaler. Ta det med nån intresserad.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur många här röker?

Inläggav Winterblues » 2016-05-26 18:12:58

KrigarSjäl skrev:Orkar inte tjafsa med drogliberaler. Ta det med nån intresserad.


Men nu handlade det ju inte om det. Jag visste inte att du rökt hasch och upplevt impotensproblem (för du måste ju rimligtvis ha någon erfarenhet av det som Kahlokatt tar upp, annars skulle du ju inte kunna hålla med "helt och hållet" – då är du ju bara aspig och applåderar åt allt som ligger i din linje, oavsett om det finns belägg eller inte. Du vill vara bensin på elden, men vilken riktning debatten tar riskerar att styras av vilken uppfattning du hade ens innan debatten tog fart. Då har du redan bestämt dig för utgången – det är endast denna trångsynthet jag motsätter mig. Det har ingenting med mina politiska åsikter att göra).

Det tråkiga med AS är att har de en åsikt, så tenderar de att sätta etiketter på allting. Uttrycket "Att tala med en vägg" ligger nära till hands, och då skulle ju en stor del av meningen bakom ett forum gå förlorat. Det blir lätt aspergare som sitter med sin sanning som åsiktsmaskiner och pläderar i mun på varandra, utan att någon riktigt lyssnar (mig själv inkluderat). Syftet blir bara att stärka sitt egna ego – där byggs en stor del av elitismen. Nej, jag är ingen renlevnadsmänniska och nykterist som du. Döm mig om du måste.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Hur många här röker?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-26 18:19:10

Winterblues skrev:
KrigarSjäl skrev:Orkar inte tjafsa med drogliberaler. Ta det med nån intresserad.


Men nu handlade det ju inte om det. Jag visste inte att du rökt hasch och upplevt impotensproblem (för du måste ju rimligtvis ha någon erfarenhet av det som Kahlokatt tar upp, annars skulle du ju inte kunna hålla med "helt och hållet" –

Orkar inte tjafsa om bokstavstolkning heller.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur många här röker?

Inläggav ajemen » 2016-05-26 18:23:10

Kahlokatt skrev:Cigarrettrök luktar vidrigt.
Cigarrök luktar för tungt.
Piprök luktar gott.
Haschrök luktar söt, äcklig rökelse.
(Har inte rökt något av det själv bortsett från några bloss på en vanlig cigg.)

Hasch är absolut det mest idiotiska. Man blir slö, dum, fnissig och asocial. Förstör REM-sömnen. Och som kille har man svårt att få stånd.

Det är förbluffande att du har så starka åsikter om saken i fråga givet att du varken har någon erfarenhet eller verkar särskilt uppmärksam på "eventuell" ( :roll: ) konfirmationsbias; en kognitiv bias som en bör ta särskild hänsyn till i ett så politiserat ämne som detta.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav LILITH_ » 2016-05-28 20:03:32

Winterblues skrev: Jag går med på att NPF KANSKE kan löpa en större risk för noja. Men att NPF löper större risk för schizofreni? Gör de? Upplys mig isf. Det kan nog leda till att man blir mer introvert m.m. Men att risken är överhängande för psykos och/eller schizofreni skulle jag definitivt inte våga påstå – framförallt inte att cannabis skulle vara den grundläggande orsaken, men det var nog inte riktigt så du menade heller.

Inte den grundläggande orsaken nej, men påfallande ofta den utlösande.
Om sambandet mellan schizofreni och AS finns mycket skrivet, även här på forumet. Den som söker hen finner, jag orkar inte nu.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2016-05-28 20:17:36

LILITH_ skrev:
Winterblues skrev: Jag går med på att NPF KANSKE kan löpa en större risk för noja. Men att NPF löper större risk för schizofreni? Gör de? Upplys mig isf. Det kan nog leda till att man blir mer introvert m.m. Men att risken är överhängande för psykos och/eller schizofreni skulle jag definitivt inte våga påstå – framförallt inte att cannabis skulle vara den grundläggande orsaken, men det var nog inte riktigt så du menade heller.

Inte den grundläggande orsaken nej, men påfallande ofta den utlösande.
Om sambandet mellan schizofreni och AS finns mycket skrivet, även här på forumet. Den som söker hen finner, jag orkar inte nu.


Här har du om du är intresserad.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4987126
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Wine » 2016-06-17 13:20:14

Microsoft har inlett ett samarbete med ett företag verksamt i den legala cannabisbranschen:

Microsoft blir därmed det första storbolag som bryter det tabu som funnits bland etablerade företag om att ge sig in i den växande industrin.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav jonte00 » 2016-06-18 6:29:38

Tycker det är bullshit att Läkemedelsverket skriver ut mediciner med amfetamin (adhd mediciner) och skriver ut benzodiazepiner hur som helst istället för att göra medicinsk marijuana lagligt.

Marijuana kanske inte ger fullt samma effekt som benzo, men från egen erfarenhet har marijuana hjälpt mig med lite utav min problematik som sömn (jag blir sömnig och somnar enklare), muskelavslappnande och känner mig helt avslappnad. Det skulle vara så mycket enklare med medicinsk marijuana istället för all skit jag har fått utskrivet med det ena och det andra.

Jag skulle tippa på att det är för att tjäna pengar. Tänk på hur rika de företagen som tillverkar alla dessa pillrer blir. Dessutom om de är beroendeframkallande som benzodiazepiner gynnar det dem ännu bättre...

:-)063 :-)Raging :-)Raging :-)Raging
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Alien » 2016-06-18 11:50:55

Det är väl självklart att läkemedelsföretag tillverkar läkemedel för att tjäna pengar! Det gör även de som säljer marijuana. Eller påstår du att statliga Läkemedelsverket godkänner läkemedel för att tjäna pengar? Det är f ö läkarna som skriver ut mediciner mot adhd och då gör man (förhoppningsvis) uppföljning av hur de verkar.

Faktiskt så är medicinsk marijuana redan tillåtet i Sverige. Dock inte för sömnlöshet.
Dagens Medicin 2015-05-21 skrev:Medan en internationell debatt pågår om införandet av medicinsk cannabis ska det understrykas att det i Sverige redan finns flera cannabispreparat tillgängliga, varav ett är godkänt av Läkemedelsverket.
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/20 ... r-godkand/

Personligen skulle jag dock försöka få melatonin utskrivet i första hand, om jag behövde något mot sömnlöshet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2016-06-18 13:49:55

jonte00 skrev:Tycker det är bullshit att Läkemedelsverket skriver ut mediciner med amfetamin (adhd mediciner) och skriver ut benzodiazepiner hur som helst istället för att göra medicinsk marijuana lagligt.


Snälla läs på i ämnet innan du skriver ett inlägg, det finns ett godkänt cannabisläkemedel i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav jonte00 » 2016-06-18 15:17:31

slackern skrev:
jonte00 skrev:Tycker det är bullshit att Läkemedelsverket skriver ut mediciner med amfetamin (adhd mediciner) och skriver ut benzodiazepiner hur som helst istället för att göra medicinsk marijuana lagligt.


Snälla läs på i ämnet innan du skriver ett inlägg, det finns ett godkänt cannabisläkemedel i Sverige.

Jag talar för mig själv, jag är minderårig och blir proppad med massa preparat, som xanor, sertralin och adhd medicin. Men diverse gånger har jag valt att frånstå dessa mediciner, och istället rökt cannabis, och det har gett en mycket skönare effekt. Den hjälper mot min ångest, är avslappnande och så somnar jag enkelt.
Du kan inte neka till att marijuana är mindre skadligt än mina mediciner.

Tycker det är sjukt att jag får alla dessa mediciner och preparat utskrivna men att medicinsk cannabis inte är en "option" enligt läkarna för mig.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Strutsen » 2016-07-17 20:37:45

Någon som vill dela med sig av erfarenheter kring cannabis för sömnen? Jag har sömnapne med cpap så jag kan inte sova utan hjälp och börjar bli desperat. Insomningen uteblir trots att jag är trött som en kastrerad pungråtta.

Imovane har jag i dagsläget men vågar inte höja dosen ligger på 7.5
Strutsen
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-02-28

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2016-07-17 20:39:41

jonte00 skrev:
slackern skrev:
jonte00 skrev:Tycker det är bullshit att Läkemedelsverket skriver ut mediciner med amfetamin (adhd mediciner) och skriver ut benzodiazepiner hur som helst istället för att göra medicinsk marijuana lagligt.


Snälla läs på i ämnet innan du skriver ett inlägg, det finns ett godkänt cannabisläkemedel i Sverige.

Jag talar för mig själv, jag är minderårig och blir proppad med massa preparat, som xanor, sertralin och adhd medicin. Men diverse gånger har jag valt att frånstå dessa mediciner, och istället rökt cannabis, och det har gett en mycket skönare effekt. Den hjälper mot min ångest, är avslappnande och så somnar jag enkelt.
Du kan inte neka till att marijuana är mindre skadligt än mina mediciner.

Tycker det är sjukt att jag får alla dessa mediciner och preparat utskrivna men att medicinsk cannabis inte är en "option" enligt läkarna för mig.


Jag hoppas verkligen för din skull att du får göra ett övervakat urinprov efter att du har rökt på så att du blir av med dina narkotikaklassade läkemedel.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Hettan » 2016-07-18 23:35:17

Jag försöker ställa mig utanför debatter och nej-sägare.. Jag är inte ute efter att övertyga världen om min rätt att röka eller inta andra droger för den delen. Jag vet att jag har rätt att stoppa i mig vad fan jag än vill, det är mitt liv och ingen annans.

Alla som inte håller med eller till och med vill säga vad jag ska göra med mitt liv, ett stort finger räcker jag till er, och önskar er en otrevlig kväll.

Hatar världen, hatar er.

Puss och kram
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2016-07-18 23:59:23

Tyvärr har du ju inte rätten att stoppa i dig vad du vill i Sverige i och med att det är förbjudet att peta i sig droger i Sverige, är du missnöjd hur lagarna ser ut i Sverige får du engagera dig politiskt, flytta utomlands eller bara acceptera läget istället för att ösa ur dig okvädesord på ett forum där dom flesta i stort sett skiter i det, eller det är lönlöst då vänder inte opinionen på ett litet snävt forum.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav jonte00 » 2016-07-19 0:47:27

Talar endast från personliga erfarenheter när jag säger att cannabis har hjälpt mig så jävla mycket.
Någon annan som känner igen sig i att man får enklare att prata med andra och inte sitta så tyst och sådant?
Somnar enkelt med hjälp av cannabis.
Känner mig avslappnad och inte så stressad, vilket hjälper att förebygga depression.

Tänk på hur många som kanske har haft liknande problem som jag men aldrig hittade någon lösning eller anpassning.

Cannabis ÄR inte för alla, men för många har det en positiv påverkan och därför tycker jag det borde vara lite mer valfritt eller vad man ska säga, t.ex att du kan ansöka om medicinsk cannabis. Bättre det än att inte ge det till någon alls.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2016-07-19 0:54:39

jonte00 skrev:Någon annan som känner igen sig i att man får enklare att prata med andra och inte sitta så tyst och sådant?


Själv blev jag ännu mer autistisk när jag rökte på.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in