Hur många här röker (nikotin)?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många här röker?

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-10 14:40:04

Finns det några kvinnor (i västerländska kulturer) som röker pipa? Tror jag har sett nån gammal käring i Danmark röka pipa, men annars tycks det vara en mansgrej (inte för att jag uppmuntrar någon att röka pipa...).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur många här röker?

Inläggav Huggorm » 2016-03-10 15:33:56

Finns en och annan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur många här röker?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-10 15:42:22

Kahlokatt skrev:Finns det några kvinnor (i västerländska kulturer) som röker pipa? Tror jag har sett nån gammal käring i Danmark röka pipa, men annars tycks det vara en mansgrej (inte för att jag uppmuntrar någon att röka pipa...).

Sällsynt, men det förekommer.

Man får nog betrakta piprökning som en manlig företeelse här i Väst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur många här röker?

Inläggav slackern » 2016-03-10 15:47:56

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Finns det några kvinnor (i västerländska kulturer) som röker pipa? Tror jag har sett nån gammal käring i Danmark röka pipa, men annars tycks det vara en mansgrej (inte för att jag uppmuntrar någon att röka pipa...).

Sällsynt, men det förekommer.

Man får nog betrakta piprökning som en manlig företeelse här i Väst.


Hippa engelskor verkar ha rökt en gång i tiden.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många här röker?

Inläggav Winterblues » 2016-03-10 15:59:33

slackern skrev: Hippa engelskor verkar ha rökt en gång i tiden.


Såg en dokumentär om detta för en tid sedan på svt tror jag. Det var väl runt den här tiden som Edward Bernay fick i uppdrag att marknadsföra cigaretter till kvinnor. Det var väldigt tabubelagt p.g.a. sexuella anspelningar vid den här tiden. Han placerade rökande kvinnor synligt i parader m.m. "Torches of freedom" var en av slagorden. Mycket smart. Mycket ondsint :D Känns som att bilderna vi ser är några av konsekvensera av denna marknadsföring. För visst är det ypperligt om man kan associera en produkt till självständighet och frihet och få den att ingå i en frihetsrörelse? :D
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Hur många här röker?

Inläggav Huggorm » 2016-03-10 16:18:24

slackern skrev:Hippa engelskor verkar ha rökt en gång i tiden.

Bild
Den där bilden såg jag nyligen, i något annat sammanhang. Har någon av de på bilden nyligen dött eller kanske fått nobelpris?
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur många här röker?

Inläggav slackern » 2016-03-10 16:19:43

Huggorm skrev:
slackern skrev:Hippa engelskor verkar ha rökt en gång i tiden.

Bild
Den där bilden såg jag nyligen, i något annat sammanhang. Har någon av de på bilden nyligen dött eller kanske fått nobelpris?


Jag har postat den tidigare, men den är tagen från BBC.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många här röker?

Inläggav slackern » 2016-03-10 16:23:10

Winterblues skrev:
slackern skrev: Hippa engelskor verkar ha rökt en gång i tiden.


Såg en dokumentär om detta för en tid sedan på svt tror jag. Det var väl runt den här tiden som Edward Bernay fick i uppdrag att marknadsföra cigaretter till kvinnor. Det var väldigt tabubelagt p.g.a. sexuella anspelningar vid den här tiden. Han placerade rökande kvinnor synligt i parader m.m. "Torches of freedom" var en av slagorden. Mycket smart. Mycket ondsint :D Känns som att bilderna vi ser är några av konsekvensera av denna marknadsföring. För visst är det ypperligt om man kan associera en produkt till självständighet och frihet och få den att ingå i en frihetsrörelse? :D


Bilden är tagen från BBC och handlar om mode och frigörelse. Dom två kvinnorna i förgrunden går runt i byxor och var ett stort NEJ för kvinnor under den tiden. Om du tittar på paret i bakgrunden går dom klädda i den tidens "vanliga" klädsel.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många här röker?

Inläggav akerblom » 2016-05-15 21:32:52

Jag använder rökning som vilken annan drog som helst: för ruset. Så det är enbart på fester och liknande tillställningar som jag röker (eller vape:ar). Det händer också att jag röker om jag har ångest, för att det är lugnande.
akerblom
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2016-05-12
Ort: Stockholm

Hur många här röker?

Inläggav colaflaska » 2016-05-16 6:33:32

Blir så jäkla röksugen varje sommar. Har tydligen skrivit i den här tråden tidigare men minns inte när eller vad jag skrev. Förra sommaren räckte ett paket i tre månader, ska vad kan det bli, 1 cigg i veckan ungefär?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur många här röker?

Inläggav kvicksilver » 2016-05-16 8:44:23

Röker inte alls numera. Slutade festa = slutade feströka. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hur många här röker?

Inläggav colaflaska » 2016-05-21 5:31:52

Winterblues skrev:
akerblom skrev:Jag använder rökning som vilken annan drog som helst: för ruset. Så det är enbart på fester och liknande tillställningar som jag röker(eller vape:ar). Det händer också att jag röker om jag har ångest, för att det är lugnande.


Jag rökte till en början som självmedicinering.

Det är väldigt vanligt, nikotin ska tydligen ha en mild antidepressiv effekt. I studier har de kommit fram till att nikotin i sig inte är speciellt beroendeframkallande heller - de som bara får det via plåster blir inte beroende.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur många här röker?

Inläggav EnPojke » 2016-05-21 7:32:28

Bara provat få gånger, har svårt att bli beroende av saker. Sen är jag sån att jag inte orkar med saker som komplicerar mitt liv. Om det inte rör sig om ett specialintresse.
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Hur många här röker?

Inläggav Winterblues » 2016-05-22 20:25:48

colaflaska skrev:
Winterblues skrev:
akerblom skrev:Jag använder rökning som vilken annan drog som helst: för ruset. Så det är enbart på fester och liknande tillställningar som jag röker(eller vape:ar). Det händer också att jag röker om jag har ångest, för att det är lugnande.


Jag rökte till en början som självmedicinering.

Det är väldigt vanligt, nikotin ska tydligen ha en mild antidepressiv effekt. I studier har de kommit fram till att nikotin i sig inte är speciellt beroendeframkallande heller - de som bara får det via plåster blir inte beroende.


Jag talade iofs om gräs :) Då Akerblom nämnde "vaporizers" gjorde jag tolkningen att ämnet rökning hade glidit över till cannabis xD Men det är nog sant det du säger om nikotin också. Det du säger om att det inte skulle vara speciellt beroendeframkallande kan ju diskuteras. Men tror ändå det kan ligga någonting i det: man måste särskilja beroendeframkallande från vanebildande.

Moderator: Inläggen om cannabisrökning har flyttats hit: medicinsk-cannabis-kriget-mot-droger-relativ-farlighet-etc-t23772-288.html
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Hur många här röker?

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-26 15:06:00

Cigarrettrök luktar vidrigt.
Cigarrök luktar för tungt.
Piprök luktar gott.
Haschrök luktar söt, äcklig rökelse.
(Har inte rökt något av det själv bortsett från några bloss på en vanlig cigg.)

Hasch är absolut det mest idiotiska. Man blir slö, dum, fnissig och asocial. Förstör REM-sömnen. Och som kille har man svårt att få stånd.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur många här röker?

Inläggav River » 2016-05-26 15:31:14

Sunt og godt å røyke jo. :-)Happy

Tobakk/Nikotin går vel også under medisin/helsefremmende produkter i så måte.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur många här röker?

Inläggav Gustovich » 2016-05-26 18:21:57

Slutade snusa för ett halvår sen p.g.a. problem med magen. Har en kompis som röker så brukar ofta ta av honom när vi träffas. Men har inte köpt själv. Har ett jäkla sug, funderar på att börja snusa igen då magen återigen är bra.
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Hur många här röker?

Inläggav aspiemason » 2016-05-27 0:17:16

Tyvärr rökare. Började röka under min period av dåligt psykiskt mående och självskadande period. Har försökt sluta ett antal gånger men kan inte minnas hur jag gjorde för att lugna ner mig istället för att ta en cigarett.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in