Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Parvlon » 2014-05-15 18:05:37

Förvånar mig inte att det finns indikationer på att det skulle hjälpt. Jag började röka cannabis när jag var 14 år och kommer väl ihåg att jag hade ofrivilliga ryckningar i knäområdet. Tror jag var 17 när jag hade ett uppehåll tills jag var över 20 och då kommer jag ihåg att jag "pratade" med någon. Nästa gång så sa "någon" mitt namn och jag fimpade igen i cirka tio år. När jag sen började så vändes världen upp och ner efter att jag mediterat mig fram en messiaspsykos. Bland det första jag upplevde nu och som jag tror var något andligt var när en kom in i via knät. Det jag vill ha sagt är att anden kan rycka i ens kropp och att cannabis, iallafall för mig, på något sätt öppnar upp för den.

Helig ande/Gud kommer in via hjärtat efter att man tror på Guds son, Jesus Kristus. Jag läste om en som tagit emot "rastafari" i hjärtat. Förmodligen inte så man ska göra..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Glimma » 2014-05-22 16:16:12

sansula skrev:Jag hoppas att 'medicinsk marijuana' snart blir accepterat i Sverige. Jag tycker också att vi måste sluta fred, och stoppa det sk. Kriget mot droger (= missbrukare). Framöver önskar jag att jag kommer kunna behandla min Aspergers och AD(H)D med någon form av cannabisbaserad medicin.

Jag samlade snabbt lite information om denna fråga, och hoppas att vi kan diskutera detta i denna tråd sen:

Spoiler: visa
BBC: Cannabis the Evil Weed?

PBS - Clearing the Smoke: The Science of Cannabis

BBC's Horizon - Is alcohol worse than ecstasy?

THE UNION: the business behind getting high

Professor Ted Goldbergs bokrelease i Stockholm: "Legalisera narkotika?"

"Drug War: Worth it or Worthless", debatt på University of Arkansas mellan verkställande direktören för 'Drug Policy Alliance', Ethan Nadelmann, och den tidigare DEA administratören, Asa Hutchinson, amerikanska kongressledamot:

http://www.medicinskmarijuana.com/narkiv.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(drug)

Nu rasar grunden för svensk drogpolitik:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... rogpolitik

Journalistiskt lågvattenmärke om Cannabis:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/ ... m-cannabis

Cannabis skapar varken våld eller brott:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ca ... 467822.svd

DEN TYSTA CANNABISDEBATTEN:
http://nojesguiden.se/artiklar/den-tyst ... isdebatten

Utdrag ur boken Cannabusiness:
http://kol14.com/slaggtippen/utdrag-ur- ... abusiness/

Joakim Hedströms blogg om sin kamp för att lindra sin ADHD med cannabis:
http://kol14.com/dev/cannabis/

Medicinsk cannabis, Sativex, påväg att legaliseras i Sverige:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4651093
http://www.thelocal.se/35618/20110818/#


Vet du hur illa ute du är med den här inställningen? Vad jag vet så är det i första hand amfetamin som lindrar ADHD. Tillsammans med ritalin & concerta finns säkert flera. Det du gör är att ta död på dig i förtid om du tror att du kan bota asperger med legala droger & dessutom indirekt uppmuntrar yngre att testa samma saker. För det är ett lätt sätt att bli hög på & få tag på drogerna lagligt, skit samma om du har diagnoser el inte. Tänkte du langa eller? Asperger går ännu så länge inte att bota med mediciner. Inte med droger heller garanterar jag.

Ju mer du blandar vanliga mediciner, med alkohol & droger desto sämre blir du. Jag håller fullständigt med Avatar Flawed. Ni blir ju knäppa i huvudet. Jag har tyvärr tvingats bo med knarkare i min trapp. Jag vet konsekvenserna av hur det kan vara. Ni kan inte själva bedöma hur illa däran ni är för ni är ju påverkade & du har dessutom diagnoserna.

Jag blev felaktigt av med min lägeneht p g a knarkare & missbrukare. Nu bor jag i ett vandrarhem som har bra personal, d v s tydliggör personalen langar inte, men de som bor här langar droger & jag får sova därefter. Jag såg de göra det mitt på ljusan dag nämligen.

Jag hittade en liten påse i mitt skrivbord när jag flyttade in. Tog kort på det & skickade det till polisen. Personalen har inte koll på allting & folk gillar att ljuga har jag märkt tyvärr & snacka skit. Om du blir av med ditt boende p g a knark & legala droger för att du stör dina grannar med ditt knarkande. Hur känns det tror du. Att inte ha en egen lägenhet?

Jag vet en kille på stället där jag bor nu som har råkat ut för exakt den här saken. Han påstår att han har självdiagnostiserad adhd... Tar det som ett varnande exempel bara.
Men i ditt fall är det väl försent antar jag?? Du är ju så envis menar jag att hävda din sak.

Stoppa kriget mot marijuana. Sådana som du drar ju hit polisens uppmärksamhet. Vi vill inte ha "storebrors ögon" på det här på forumet. Jag vill skriva ett & annat utan att de får veta allting. För det finns säkert de som spionerar... som sympatisörer. Men jag slår vad om att fler än jag har blivit upprörda & det sipprar ut. För att inte tala om alla fördomarna du spär om våra diagnoser. Du får ju folk att se ännu mer negativt på våra diagnoser mer än vad de redan gör.

Gör inte saken värre för oss andra. Jag vill inte bli klassad som missbrukare bara för att jag har diagnosen asperger. Men med din attityd stjälper du för resten av oss & vi får en ännu mer negativ bild i samhället än vad som redan är. Men du tillhör väl de där väldigt envisa aspergarna & adhd människorna som inte kan tänka utanför din egen zon. Du har väl knarkat för mkt för den sakens skull.

Synd att du inte istället prövar lagliga mediciner & testar KBT för att bli bättre för både ADHD & Asperger. Yoga, mindfullness terapi röresleterapi mm. Det finns annat än knark som kan göra livet bättre. Vad vill du att alla dina pengar ska gå till.

Jag ser helst att polisen inte snokar i vad vi skriver här men med sådana som du är taskiga & drar till sig dem som en magnet. Det sipprar säkert ut för du tar upp en fråga som många blir upprörda över. Och vi ska ju helst inte sprida det vi skriver här utan att fråga den som skriver först. Men det gör nog alla lite som de vill med tror jag. Helt ok. Jag tror ni fattar vad jag är ute efter.



Moderator atoms - la in blankrader i texten och taggade citatet på ett korrekt sätt.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Nibor » 2014-05-22 16:48:54

Glimma skrev:Jag tror ni fattar vad jag är ute efter.


Inte riktigt. Du borde jobba på dina argument och din problemformulering. Din text känns aningen rörig och svårtolkad.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-22 17:25:43

Nibor skrev:
Glimma skrev:Jag tror ni fattar vad jag är ute efter.


Inte riktigt. Du borde jobba på dina argument och din problemformulering. Din text känns aningen rörig och svårtolkad.


Man kan nästan tro att snubben har rökt på...
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Glimma » 2014-05-22 22:23:04

Snubben: att jag har rökt på? Att du skriver snubbe, visar att du inte har riktigt koll på läget till att börja med. Du kanske hade rökt på själv medan du skrev? Jag är kvinna till att börja med & jag tror att jag är så glasklar man kan vara. Jag läste faktiskt inte igenom vad de andra skrivit om concerta & andra mediciner innan, utan jag ville i första hand varna över huvud taget, för att testa för många olika saker, kan vara värre än att inte ta ngt. Det finns alltid ngt bättre än knark. Det tror jag.

Jag har ALDRIG använt droger. Det kan polisen där jag bor intyga..... Nej Nibor med min högskoleutbildning & gymnasieutbildning behöver jag inte förbättra min problemforumlering. Jag har en kandidatexamen i Litteraturvetenskap. Vad har du? Det är ingen jävla högskoleuppsats till att börja med, utan bara en varning & en uppmuntran & en påminnelse om hur illa det kan gå om man blandar & testar för mkt.

Du har nog missat poängen helt med mitt inlägg. Det är lätt hänt. Vi är olika. Jag försöker förtydliga det nu. Jag har tyvärr nära erfarenhet av att hantera personer som missbrukat. Mer än så vill jag inte hänga ut en privat situation..... det är ett inlägg, en observation från min sida ingen uppsats. Jag har också fler än en diagnos. Dock inte ADHD.

Reumatism! Jag läste artiklar om reumatism & vad man skulle tänka på för att få den bättre. Sluta äta kött föreslog forskarna redan 2001. Jag hade inte reumatism men hade p ga av mina funktionshinder jätteproblem med mina leder. Att bli vegetarian & sluta dricka mjölk & dricka havremjöl istället kan vara ett bra tips. Det är många forskare som menar att när det gäller ADHD, så får man tänka om i sin kost för det kan faktiskt förbättra diagnosen. Inte ta bort funktionshinder utan förbättra.

Jag har för bra argument Nobir & det tror jag ut du vet egentligen. Sen är vi olika som männsikor & du tycker olikt mig bara därför. Så jag kommer inte ändra någonting bara för att du vill det. Värmedyna är ett annat sätt att lindra reumatism.

Jag ville i första hand varna för konsekvenserna av att blanda en massa saker. Och inte avsluta i tid med ngt & bli sämre bara därför. Ändrar du det som går att ändra med ADHD diagnosen kanske det gör att din Asperger fungerar bättre så småninngom. Självklart förstår jag att du har det jobbigt som har startat tråden.

Det är ingen lätt situation att vara i & du känner säkert att du har prövat allt. Jag hoppas jag kan ha gett dig något mer att pröva förutom knark. Det tar tid att ändra sig.Och det går inte på en dag.Men så småningom kanske..... Förhoppningsvis.....



Moderator atoms - la in några blankrader i textsjoken.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav Moggy » 2014-05-22 22:45:07

Tl;dr
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Glimma » 2014-05-23 9:57:39

iuftfy547: ditt inlägg kan verkligen tolkas dubbelt: antingen riktar du det mot mig eller Nobir. Men i grunden tycker jag att det var rätt så roligt skrivet överhuvudtaget. I sammanhanget!
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Glimma » 2014-05-23 9:59:09

Och Moggy: ditt inlägg är ngt svårtydd men jag gissar att du suckar över min kritik. Alltså att du tycker det hela är lite fånigt överlag.... Kan så vara... men jag vill inte att fler ska dö i förtid utav för mkt expereminterande.... Så du får fortsätta himla med ögonen..... :)
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Alien » 2014-05-23 14:15:46

Tl;dr betyder "too long, didn't read". En del orkar inte läsa långa inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Alien » 2014-05-23 18:00:09

Cannabis blev ju inte legaliserat pga att vetenskapen visat att det är ofarligt. Snarare pga det är populärt bland väljarna.

DN skrev:Under årets två första månader fick delstaten Colorado in 6,1 miljoner dollar i skatteintäkter från försäljningen av cannabis. Runt två tredjedelar av det beloppet kom från försäljning av drogen för rekreativt bruk; resten från receptbelagd försäljning.

Colorado och Washington State är hittills de enda delstater i USA som tillåter bruk av cannabis för nöjes skull, men en stark liberaliseringsvåg i synen på marijuana råder i landet, både bland väljare och folkvalda.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/libera ... h-problem/

President Obama verkar inte så smart här, han kör med det urgamla argumentet att cannabis inte är farligare än alkohol. Så alkohol är helt ofarligt?

President Barack Obama sa i en omfattande intervju i The New Yorker tidigare i år att han inte uppfattade marijuana som farligare än alkohol och tobak, och USA:s justitiedepartement och justitieminister Eric Holder övervakar noga utvecklingen i Colorado och i Washington State för att eventuellt även federalt tona ned farorna med cannabis.


Det är ju inte troligt att folk slutar dricka alkohol för att i stället använda cannabis. Snarare att de blandar, och att inta både alkohol och cannabis är givetvis farligare än att inta enbart alkohol.

Ett par nya studier visar att även ett måttligt bruk av cannabis har flera effekter på hjärnan hos unga, bland annat i fråga om känslobearbetning och omdöme. En forskargrupp vid Harvard Medical School har funnit att hjärnans form, storlek och struktur påverkas av marijuanakonsumtion så lite som en gång i veckan. Andra forskare kritiserade dock resultaten och menade att slutsatserna var överdrivna.

Oro finns också för att uppfinningsrikedomen springer före regleringarna. I Colorado säljs cannabis ofta inte som en drog att röka, utan inbakad i livsmedel som kakor, kryddor och godis och saknar de tydliga varningstexter som förpackningar av tobak och alkohol är försedda med.


Cannabis intas också som cannabiskakor. Därigenom riskerar man att ta för många och även att ofrivilligt äta sådana kakor (t ex barn).

Nyheter24 skrev:På University of Colorado fick eleverna i uppgift att ta med sig mat till skolan och bjuda varandra. Två studenter bestämde sig för att baka kakor - med en liten speciell ingrediens.

Deras hemliga kakrecept innehöll nämligen cannabis.

När klasskamraterna, och lärarna, smakade på cannabiskakorna fick de sig en chock. Polis tillkallades efter att en historielärare svimmat och behövde åka till sjukhuset på grund av de magiska kakorna.

Två personer fick sjukhusvård på plats på grund av illamående.
http://nyheter24.se/nyheter/udda/734039 ... nnabiskaka

Har ju hänt i Sverige också, en student bjöd på en kaka med cannabis för att göra kollegerna glada:
DN skrev:27-åringen skulle avtackas och hade som traditionen bjöd bakat åt sina arbetskamrater. Men i en kaka hade han kokat ner cirka 10 gram cannabis i smör och 13 personer fick föras till sjukhus för - som det visade sig i efterhand - cannabisrus.
---
- Jag ville bara att vi skulle vara glada tillsammans ett litet tag, sade han.

Han hade bakat kakan kvällen innan och provsmakat själv för säkerhets skull.

- Jag märkte knappt någon påverkan alls. Jag trodde inte den var så stark.

Han räknade med att den eventuella verkan av cannabiset skulle gå över på ett par timmar. Flera av hans arbetskamrater skulle senare köra bil hem och innan dess skulle ruset ha avklingat, trodde 27-åringen.

Han hade bakat två cheesecakes, en spetsad och en vanlig. Vid den spetsade hade han skrivit en lapp att den var extrakryddad.
http://www.dn.se/sthlm/cannabis-i-kakan-pa-bergianska/

Att han inte själv blev påverkad (och att han öht kom på idén) beror förstås på att han själv var missbrukare.

SR skrev:Men att äta godis och kakor som innehåller marijuana kan vara något helt annat än att röka bladen, något som många amerikaner är betydligt mer vana vid, och ungefär vet hur de ska dosera.

När man äter istället för röker kommer berusningen långsammare, och många får i sig alldeles för mycket när de stoppar i sig fler kakor och karameller än tänkt, när de först inte känner någon effekt.

En Coloradoläkare beskriver det som skillnaden mellan att i maklig takt dricka några burkar öl och att snabbt hälla i sig flera spritshots på raken. När berusningen väl slår till är det redan för mycket och för sent.

På senare tid har därför sjukhusens akutmottagningar fått ta emot allt fler som hallucinerar, hyperventilerar och har panikattacker efter att ha ätit cannabisprodukter.
---
En medelålders man sköt ihjäl sin fru efter att ha ätit stora mängder marijuanagodis och ovanpå det tagit lugnande medel, en farlig blandning som enigt läkarna gjorde honom psykotisk.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5858947
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Glimma » 2014-05-23 19:46:42

Det var därför Atoms delade upp texten. Synd för de missar en del bra saker.Tack för tolkningen.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Wine » 2014-06-08 20:10:32

Ur DN igår, lördag 7 juni 2014:

Experimentet har bara börjat - snart ser vi legaliseringens följder
Jorden runt
Sanna Torén Björling
DN:s korrespondent

Drogförstärkt godis är svårt att dosera. Snart ett halvår efter legaliseringen av marijuana i Colorado börjar rapporterna om negativa följder komma. Störst är oron kring ätbar marijuana.

Först biter hon av ett litet hörn. Sedan ett till, och en bit till och sedan äter hon upp hela chokladbiten. Det dröjer en timme innan Maureen Dowd känner något, men efter en timma upplever hon en sällsam rysning genom hela kroppen. Hon kravlar till hotellsängen där hon blir liggande i åtta timmar med stigande paranoia. Hon tror att hon ska dö.

Dowd, en av New York Times mest profilerade kolumnister, har åkt till Denver för att skriva om legaliseringen av marijuana för nöjesbruk i Colorado. Hon tänker att hon måste prova själv och köper en bit av den ätbara marijuana som i otaliga former marknadsförs hårt sedan årsskiftet.


De som är för legalisering av marijuana hävdar bl.a. att skatteintäkterna ökar, att våldsbrotten minskat i delstaten samt att marijuana är lika farligt som alkohol medan andra anser att det är ett stort experiment som man först om några år ser de verkliga följderna och resultaten av. Rapporter har dock börjat inkomma om trafikolyckor och ofrivilliga självmord som skett till följd av paranoia. Mycket marijuana förs dessutom över till intilliggande delstater.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-08 20:24:15

Bättre att inte legalisera fler berusningsmedel. Precis som Alien skrev, så kommer folk inte sluta dricka alkohol för att de börjar med något annat. Det är farligare att blanda. Så det bästa man kan göra är definitivt att göra som jag - inte testa alls! :)
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Flawed » 2014-06-10 15:24:41

Amerikaner är tjocka-amerikaner röker mycket cannbis-cannbis gör folk skadligt tjocka.
Cannabis ger dig diabetes?
Vad sägs?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2014-06-10 16:10:53

Flawed skrev:Amerikaner är tjocka-amerikaner röker mycket cannbis-cannbis gör folk skadligt tjocka.
Cannabis ger dig diabetes?
Vad sägs?


Cannabis gör väl bara att man får ett sötsug och att man blir småhungrig. Det i sin tur kan väl leda till övervikt? Hur ser övervikten ut hos t.ex befolkningen i Nederländerna?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Flawed » 2014-06-10 16:49:05

slackern skrev:
Flawed skrev:Amerikaner är tjocka-amerikaner röker mycket cannbis-cannbis gör folk skadligt tjocka.
Cannabis ger dig diabetes?
Vad sägs?


Cannabis gör väl bara att man får ett sötsug och att man blir småhungrig. Det i sin tur kan väl leda till övervikt? Hur ser övervikten ut hos t.ex befolkningen i Nederländerna?


hmm när vi kollar på fettostatistiken i europa ser det ut som om mitt nobelpris ligger pyrt till...
http://www.dw.de/image/0,,16820851_4,00.jpg

Men vi jämför med den här så ser det bättre ut!
http://ar2005.emcdda.europa.eu/en/images/fig23-en.jpg
Befolkningen i Nederländerna ligger under genomsnittet för Eu när det gäller att röka på per capita tydligen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Torben » 2014-06-10 19:29:55

Flawed skrev:http://ar2005.emcdda.europa.eu/en/images/fig23-en.jpg
Befolkningen i Nederländerna ligger under genomsnittet för Eu när det gäller att röka på per capita tydligen.


Nu framgår det inte exakt vilka siffror som redovisas i diagrammet som Flawed länkar till (se nedan), men jag förmodar att det är siffror för cannabisanvändning i något avseende.
Bild

Jag tror du gör en väldigt viktig observation (som jag har fetmarkerat) där, Flawed! .

Alltså: I Nederländerna, med sin tillåtande hållning, ligger cannabiskonsumtionen på en relativt låg nivå. På samma sätt har Portugal, som är känt för att ha avkriminaliserat all personlig droganvändning, bland dom allra lägsta siffrorna.

I topp ligger däremot flera länder som har nolltoleransbaserad narkotikapolitik och strikt repressiv lagstiftning, tex USA, Storbritannien och Frankrike.

Mot bakgrund av dom siffrorna tycker jag inte att hårda lagar verkar något särskilt effektivt instrument för att stävja cannabisanvändning. Och inte heller verkar det finnas någon anledning att tro att att användningen skulle öka dramatiskt till nåt slags cannabisepidemi för dom länder som skulle vilja testa någon form av legalisering eller avkriminalisering.
Torben
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-01-17

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Hettan » 2014-06-11 17:01:42

Ni får inte glömma att USA har skräpmat-restauranger överallt och att grönsaker är dyrare än kött där.

Mao så är det snarare dåliga kostvanor som orsakar att det är så mycket fetma i USA, inte cannabis.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Wine » 2014-06-13 11:43:16

Torben skrev:
Flawed skrev:http://ar2005.emcdda.europa.eu/en/images/fig23-en.jpg
Befolkningen i Nederländerna ligger under genomsnittet för Eu när det gäller att röka på per capita tydligen.


Nu framgår det inte exakt vilka siffror som redovisas i diagrammet som Flawed länkar till (se nedan), men jag förmodar att det är siffror för cannabisanvändning i något avseende.
Bild


Tabellen visar:

Recent (last year) use of cannabis among young adults (15–34 years old) in Europe and the USA

http://ar2005.emcdda.europa.eu/en/eleme ... 23-en.html

Torben skrev:Jag tror du gör en väldigt viktig observation (som jag har fetmarkerat) där, Flawed! .

Alltså: I Nederländerna, med sin tillåtande hållning, ligger cannabiskonsumtionen på en relativt låg nivå. På samma sätt har Portugal, som är känt för att ha avkriminaliserat all personlig droganvändning, bland dom allra lägsta siffrorna.

I topp ligger däremot flera länder som har nolltoleransbaserad narkotikapolitik och strikt repressiv lagstiftning, tex USA, Storbritannien och Frankrike.

Mot bakgrund av dom siffrorna tycker jag inte att hårda lagar verkar något särskilt effektivt instrument för att stävja cannabisanvändning. Och inte heller verkar det finnas någon anledning att tro att att användningen skulle öka dramatiskt till nåt slags cannabisepidemi för dom länder som skulle vilja testa någon form av legalisering eller avkriminalisering.


Men Sverige har ju en restriktiv narkotikapolitik och ligger i botten vad gäller nyttjande eller bruk av cannabis bland ungdomar och vuxna i Europa och USA enligt tabellen? Även andra länder som Finland och Grekland har en restriktiv narkotikapolitik. Kanske har det även mycket att göra med kulturen man lever i och har växt upp i? I Grekland där de allra flesta greker är kristna ortodoxa är bruket eller nyttjandet av cannabis lägst enligt tabellen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet

Inläggav matterik » 2014-10-19 10:22:19

Droger är inte bra.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav BloodyPirate » 2014-11-10 16:30:31

matterik skrev:Droger är inte bra.


Precis. Kort och enkelt. Låt bli.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Flawed » 2014-11-14 0:38:32

Det verkar i alla fall som att syntetisk cannabis är exceptionellt dåligt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Hur många här röker?

Inläggav Winterblues » 2016-03-10 15:47:35

Det råder fullständig moralpanik där ute i samhället :D

Själv röker jag i perioder. Sedan röker jag ca en femma gräs i månaden/varannan månad, och då kommer nikotinberoendet i.o.m. utblandningen -.-

MEN de flesta människor har beroenden, vi är formade av sociala förhållanden/konstruktioner, och jag tror inte att nikotin vanligtvis tillhör lasten en aspie drar på – inte ovanligt med utanförskap i den kritiska tonåren, vilket skulle ge en del svar på den frågan. En stor social påverkan har ofta vården, och därmed brukas istället piller mot stress och ångest, i ganska liberala ordalag.
Jag har på känn att även sockerberoende spelar en stor roll. I sitt stillasittande blir en god ämnesomsättning den enda frälsaren. Undrar om inte aspies är överrepresenterade av övervikt? Undrar vad vi snittar på BMI.

(PS. Den enda konstanta lasten i mitt liv är snusen. Jag är varken överviktig eller sockerberoende. Jag tar ingen medicin kontinuerligt (ibland mot sömnen). Röker gör jag i perioder. För egen del har jag funnit att kreativitet och skapande är det som fungerar bäst mot stress och ångest – japp, jag säger emot mig själv lite här och var).
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Alien » 2016-04-18 18:15:40

Läste om en ny studie om hur THC påverkar hjärnan. Visserligen på möss då, men rönen kan gälla människor också. Man kan ju inte forska på människor, att t ex ge vissa spädbarn cannabis och kolla resultatet. Studien har publicerats i facktidskriften Brain Research Bulletin.

"Cannabis är en av de mest använda psykoaktiva drogerna, även bland gravida och ammande kvinnor. Dessutom förväntas den medicinska användningen av cannabis och cannabisbaserde läkemedel öka, säger docent Henrik Viberg, forskare vid Institutionen för organismbiologi, Uppsala uniersitet." (UNT 2016-04-17 "THC stör hjärnans utveckling")

Spoiler: visa
"I den nya studien fick tio dagar gamla musungar en injektion med endera av tre olika höga doser av THC eller upprepade injektioner med det smärtlindrande läkemedlet ibuprofen.

- Tidpunkten var vald utifrån den snabba tillväxtspurt av hjärnan som äger rum under de första veckorna efter födeseln hos möss och som når sin topp just efter tio dagar. Hos människor inträffar motsvarande topp redan i slutet av graviditeten, men sedan fortsätter hjärnans snabba utveckling under de första levnadsåren, säger Henrik Viberg."


Efter två månader är mössen vuxna och placeras i en ny bur, som liknar den de vuxit upp i. Sedan registreras deras beteende.

De unga mössen som fått THC betedde sig inte som unga vuxna möss brukar göra:

"I början av testperioden var de mycket mindre aktiva, men mot slutet av den visade de tvärtom en slående hyperaktivitet.
- Detta visar klart att dessa djur inte kan adpatera, det vill säga anpassa sig snabbt till den nya hemmiljön. Detta tyder på beteendeförändring och störd kognitiv förmåga, säger Henrik Viberg."


Ju högre dos av THC, desto mer avvikande beteende. Ibuprofen påverkade däremot inte beteendet. Men det kan ha andra negativa effekter, t ex att sätta igång förlossningen för tidigt.

Om man skulle överföra resultaten till människor så skulle barnen få svårt att klara av t ex att börja på daghem och skola och anpassa sig till de nya miljöerna. Så slutsatserna blir att kvinnor inte ska ta cannabis när de är gravida el ammar. Iofs tycker man alla borde fattat det.

Orsaken tror man är att THC stör kroppens eget cannabis, det endocannabionoida systemet.

Det har gjorts tidigare forskning om hur THC påverkar hjärnan hos barn vilkas mödrar intagit cannabis under graviditeten.

KI forskning 2015-02-03 skrev:Barn till mammor som rökt cannabis, det vill säga marijuana eller hasch, under graviditeten löper en klart ökad risk att få problem med inlärning, minne och koncentration. De senaste årens forskning visar hur cannabis påverkar hjärnan och därmed hur skadorna uppkommer. En av dem som gjort banbrytande upptäckter inom området är Tibor Harkany, professor i neurobiologi vid institutionen för medicinsk biokemi och biofysik.
http://ki.se/forskning/cannabis-kan-utl ... -i-hjarnan
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in