Aspergers och dålig hygien?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 12:33:42

Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:
Fenren skrev:Det är inte länge sedan duschning mer än en gång i veckan ansågs väldigt slösaktigt och överdrivet.

Ja och går vi ännu längre tillbaka lögade sig hela familjen i samma vattenkar en gång i månaden, typ.


Jo, men skillnaden är att de inte visste att deras sätt var ohälsosamt medan vi vet att vårt är det.

Hur vet du det? Kanske handlade det om tillgång också? (slösaktigt skriver du) Tror iofs att deras tvålar var mildare osv.
Hur jobbigt var det inte att fixa varmt vatten på vintern, kan jag tänka mig.

Nog kan man iaf tvätta av sig fast man inte kan duscha...och deo.

Känner du annars om du luktar illa?
Senast redigerad av misshopeless 2015-11-13 12:44:07, redigerad totalt 2 gånger.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-13 12:36:21

Heidi79 skrev:Ogillar dusch. Gör verkligen ont :evil:

Byt duschmunstycke. Det bildas så mycket under årens lopp att vattnet koncentreras.
Nytt munstycke kan dessutom komma med variation av massagefunktion.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Asperger och dålig hygien?

Inläggav DIProgan » 2015-11-13 12:57:17

Jag blir alltid lika bedrövad av hur folk tycker de har rätt att diktera andras hygien. Jag känner till människor som ALDRIG I SINA LIV har borstat tänderna och har långvariga förhållanden med barn, vänner och hela kittet utan att någonsin haft problem med tänderna. Svårt att förstå hur det går till, jajjemen men vem är jag att säga hur andra ska leva.

Gå utanför eran jävla trygghetszon och förstå att människor kan leva på andra sätt än ni dikterar och ni har inte ett piss att säga till om i det. Ni kan ogilla lukt etc. men ni har inte en chans så som ni beter er att inta någon moralisk överlägsenhet. Stoppa igen näsorna eller något men jag vet ju hur det är folk ska inte ens behöva se saker de inte gillar så som tjocka människor. Det är ni som är de äckliga som inte kan se förbi ytliga attribut, inte dem. Undantaget en och annan som de facto mår dåligt av diverse intryck men de är försvinnande få, de flesta kräver bara att andra ska va som de vill ha det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 13:11:05

Jag mår illa av dålig lukt och det kan jag inte fly ifrån alla gånger, tänk en packad buss med oduschade människor. De har väl lika lite rätt som jag att pracka på "sanningar" och livsstil.
En tjock person kan jag ju välja att blunda för. (ironi)
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2015-11-13 13:13:47

misshopeless skrev:Hur vet du det?


Hur vet jag vad?

misshopeless skrev:Nog kan man iaf tvätta av sig fast man inte kan duscha.


Ja. Har jag påstått annat?

misshopeless skrev:Känner du annars om du luktar illa?


Påstår du att jag stinker?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-13 13:16:53

DIProgan skrev:Jag blir alltid lika bedrövad av hur folk tycker de har rätt att diktera andras hygien. Jag känner till människor som ALDRIG I SINA LIV har borstat tänderna och har långvariga förhållanden med barn, vänner och hela kittet utan att någonsin haft problem med tänderna. Svårt att förstå hur det går till, jajjemen men vem är jag att säga hur andra ska leva.

Gå utanför eran jävla trygghetszon och förstå att människor kan leva på andra sätt än ni dikterar och ni har inte ett piss att säga till om i det. Ni kan ogilla lukt etc. men ni har inte en chans så som ni beter er att inta någon moralisk överlägsenhet. Stoppa igen näsorna eller något men jag vet ju hur det är folk ska inte ens behöva se saker de inte gillar så som tjocka människor. Det är ni som är de äckliga som inte kan se förbi ytliga attribut, inte dem. Undantaget en och annan som de facto mår dåligt av diverse intryck men de är försvinnande få, de flesta kräver bara att andra ska va som de vill ha det.


Barn har inget att säga till om och ska de överleva långvarigt får de hålla god min för god mat.
Vänner behöver inte vara den mer nära vännen som krävs för att alstra barn och frågan är om föräldraskapet är ensamstående pga av evinnerlig odör.
Sår kan bli oändligt långvariga och redan under första världskriget lärde man sig att hygien förbättrar överlevnadschansen. Det är allom känt att en människa inte känner sin egen lukt men luktar jag på mina kläder och de luktar som ngt av arten chimpans tackar jag för att jag investerat i tvål,kran,vatten.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 13:26:09

misshopeless skrev:
Fenren skrev:
KrigarSjäl skrev:Ja och går vi ännu längre tillbaka lögade sig hela familjen i samma vattenkar en gång i månaden, typ.


Jo, men skillnaden är att de inte visste att deras sätt var ohälsosamt medan vi vet att vårt är det.


Känner du annars om du luktar illa?

Inget illa menat, men vissa personer kanske inte känner sin egen lukt, vad tror du?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-13 13:35:16

Jag duschar men hade jag ett badkar så blev det bad istället
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2015-11-13 13:47:30

misshopeless skrev:
misshopeless skrev:
Fenren skrev:
Jo, men skillnaden är att de inte visste att deras sätt var ohälsosamt medan vi vet att vårt är det.


Känner du annars om du luktar illa?

Inget illa menat, men vissa personer kanske inte känner sin egen lukt, vad tror du?


Att andra inte anser mig ofräsch.

Jag tror inte någon av de som träffat mig kommer ihåg mig som han som är lite äcklig eller som den där som stinker, men om du är nyfiken kan du fråga det tjugotalet här som träffat mig. Passa på att fråga även de som inte ser mig som en god människa så kan du säkert bilda dig en någorlunda välinformerad åsikt.


Jag vet mycket väl att man inte direkt märker sin ofräschhet. Under fjällvandringar och dylikt störs man inte alls av bristen på duschning förrän man kommer tillbaka till civilisationen.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Asperger och dålig hygien?

Inläggav antonius » 2015-11-13 14:14:00

Vissa personer som inte är så populär och omtyckt, får ofta utstå att räknas som de som är i ngt avseende fel klädd, ofräsch, överviktig, ohygienisk o.s.v. Har man då något NPF ligger det nära tillhands att det gärna läggs mer sten på bördan. Varför då kan man undra, men det är nog bara för att klättra på den sociala hackordningen, att ta lite enkla poäng på någon som kanske inte är så bra på att försvarar sig heller... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och dålig hygien?

Inläggav nescio » 2015-11-13 15:17:24

snuggelhund skrev:Vågar man fråga hur ofta du byter sängkläder ?
Cirka två gånger per år.
KrigarSjäl skrev: varför störs man då inte av att vara ofräsch och muggig som man ju blir av att inte ha duschat på två dar.
Jag märker ingen skillnad. Det är nog bara inbillning när folk känner sig ofräscha.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Athena » 2015-11-13 15:26:51

nescio skrev:
snuggelhund skrev:Vågar man fråga hur ofta du byter sängkläder ?
Cirka två gånger per år.
KrigarSjäl skrev: varför störs man då inte av att vara ofräsch och muggig som man ju blir av att inte ha duschat på två dar.
Jag märker ingen skillnad. Det är nog bara inbillning när folk känner sig ofräscha.

Inget illa menat, men har du fullt ut fungerande luktsinne? det finns ju massor av människor som har skadat luktsinne(min fästman saknade det helt)det skulle kunna förklara att du inte märker skillnad.
Själv har jag ett extremt bra luktsinne och måste duscha och byta kläder varje dag, rena sängkläder en gång i veckan.
Det är väl helt okej ifall du trivs, men kanske din omgivning inte vill säga ifall de tycker du luktar? :-)063
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Asperger och dålig hygien?

Inläggav nescio » 2015-11-13 15:35:16

Athena skrev:Inget illa menat, men har du fullt ut fungerande luktsinne?
Ja såvitt jag vet så.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Athena » 2015-11-13 15:42:19

nescio skrev:
Athena skrev:Inget illa menat, men har du fullt ut fungerande luktsinne?
Ja såvitt jag vet så.

Och har du aldrig fått någon kommentar?
Det du beskriver är ganska ovanligt.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Asperger och dålig hygien?

Inläggav nescio » 2015-11-13 15:47:55

Athena skrev:Och har du aldrig fått någon kommentar?
Nej. Jag använder deodorant varje dag. Den funkar lika bra fast man inte tvättar sig först.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Athena » 2015-11-13 15:52:52

nescio skrev:
Athena skrev:Och har du aldrig fått någon kommentar?
Nej. Jag använder deodorant varje dag. Den funkar lika bra fast man inte tvättar sig först.

Låter helt otroligt,om vi träffas på någon av de fika mötena eller andra evenemang så måste jag sniffa på dig :mrgreen:
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Athena » 2015-11-13 15:53:40

ps: jag lovar att ge ett ärligt omdöme :lol:
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-13 15:56:05

nescio skrev:
Athena skrev:Och har du aldrig fått någon kommentar?
Nej. Jag använder deodorant varje dag. Den funkar lika bra fast man inte tvättar sig först.

På 1700 talet undvek folk att bada och dränkte sig i coulogne. Vi räknar 2015 nuförtiden. Dusch behövs kanske inte men tvål och mkt vatten skadar inte. Enda tillfället är om du ska ut på fjället på morgonen då är det naturliga skyddet bra men det är nog enda tillfället.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Asperger och dålig hygien?

Inläggav DIProgan » 2015-11-13 17:15:23

antonius skrev:Vissa personer som inte är så populär och omtyckt, får ofta utstå att räknas som de som är i ngt avseende fel klädd, ofräsch, överviktig, ohygienisk o.s.v. Har man då något NPF ligger det nära tillhands att det gärna läggs mer sten på bördan. Varför då kan man undra, men det är nog bara för att klättra på den sociala hackordningen, att ta lite enkla poäng på någon som kanske inte är så bra på att försvarar sig heller... :-)004
+1
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Asperger och dålig hygien?

Inläggav DIProgan » 2015-11-13 17:19:36

Tomte12 skrev:Barn har inget att säga till om och ska de överleva långvarigt får de hålla god min för god mat.
Vänner behöver inte vara den mer nära vännen som krävs för att alstra barn och frågan är om föräldraskapet är ensamstående pga av evinnerlig odör.
Sår kan bli oändligt långvariga och redan under första världskriget lärde man sig att hygien förbättrar överlevnadschansen. Det är allom känt att en människa inte känner sin egen lukt men luktar jag på mina kläder och de luktar som ngt av arten chimpans tackar jag för att jag investerat i tvål,kran,vatten.
Vi snackar många decennier lång relation, jag tänker inte sitta och redogöra för varje vänskap någon annan har bara för att tysta dina tvivel. Att man ens inte tror det är möjligt att ha vänner eller partner beoende på hur man luktar säger ju bara hur dålig koll ni har på hur det kan fungera för andra.

Hur man hanterar öppna sår är ett helt annat ämne. Jag har inte sett någon prata om att folk är äckliga med sin hygien eftersom de har ett öppet sår i den här tråden, har du?
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-13 18:08:21

Att duscha två-tre gånger i veckan om man emellan tvättar sig tycker jag låter fullt rimligt om man inte typ arbetar med boskap eller joggar varje dag.

Folk verkar inte kunna tvätta sig i dessa dagar, den yngre generationen verkar helt handfallen vad gäller det. De tror att om de är skitiga på en punkt ja då måste hela kroppen sköljas. Inte konstigt att folk blir sjuka så lätt.

Att inte kunna tvätta sig känns ju som ett handikapp i sig. Att inte veta hur man tvättar sig i ansiktet, under armarna osv. Verkar vara en konst den nya generationen aldrig fått inpräntat i sig.

Det verkar ju inte klokt faktiskt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 19:19:43

misshopeless skrev:Jag mår illa av dålig lukt och det kan jag inte fly ifrån alla gånger, tänk en packad buss med oduschade människor.
Precis.

Sedan har det stor betydelse vad man äter. Det kan förklara att en del klarar sig med låg nivå av tvätt.

Att människor går runt knepigt klädda och överviktiga kan man rätt och slätt blunda för. Att få lukt som ger kväljningskänslor eller bakterier som ger magsjuka är av en annan praktisk dignitet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Flinta » 2015-11-13 19:21:11

För mig är det tvärtom. Ju sämre jag mår desto mer kontroll måste jag ha på t ex min hygien. Jag övar på att stå ut med ångesten och inte tvätta mig själv, mina saker och kläder "för mycket". Tar alltid för mycket tvål, schampo, deo och diskmedel/tvättsåpa pga sjuka tankar om att jag/mina kläder/saker skulle bli mer rena av det. Tröstar mig med att andra inte tänker på hur skitiga bussäten, offentliga toalettringar, väntrumssoffor, dörrhantag är och att det värsta som kan hända är att man blir förkyld, ungefär. Jag har absolut problem med att sitta i vardagsbyxor på en buss och sedan gå hem och sätta mig i min egen soffa.

Bakteriefobi, ja. Väl utvecklat luktsinne, ja.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger och dålig hygien?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 19:25:19

Att byta kläder mellan offentlig och hemmamiljö är definitivt rationellt. Har läst en artikel om vad som gömmer sig i offentlig miljö. Där nämns sätena som värst med hudbakterier, jordbakterier, streptokocker och tarmbakterier mm. Att tvätta händerna efter besök i offentlig miljö löser de flesta farorna.

Gäller kontrollen även rätt kombination av klädmode osv?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in