Aspergers och dålig hygien?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger och dålig hygien?

Inläggav nescio » 2015-11-12 19:20:26

LilyFlower skrev:
nescio skrev:Jag duschar en gång i månaden vare sig det behövs eller inte.
Får jag fråga hur dina hygienrutiner ser ut utöver duschningen?
Det är ju egentligen inte nödvändigt att duscha ofta för att hålla en god hygien... Tvättar du av dig med en tvättlapp eller liknande? Borstar du tänderna dagligen och så? Nyfiken bara :)
Nej, ingen annan tvättning. Ibland sköljer jag händerna i vatten utan tvål. Jag byter kläder bara när jag duschat. Tänderna borstar jag två gånger om dan. Man vill ju inte få hål i tänderna.
Toblerone skrev:Klaga aldrig igen att du aldrig haft en relation! Det står ju ingen partner ut med, så det är ju ditt val/ din prioritering.
Det har jag aldrig klagat på. Jag har bara informerat om det i trådar där någon frågar.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Heidi79 » 2015-11-12 22:11:51

Ogillar dusch. Gör verkligen ont :evil:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Asperger och dålig hygien?

Inläggav snuggelhund » 2015-11-12 22:15:43

nescio skrev:
LilyFlower skrev:
nescio skrev:Jag duschar en gång i månaden vare sig det behövs eller inte.
Får jag fråga hur dina hygienrutiner ser ut utöver duschningen?
Det är ju egentligen inte nödvändigt att duscha ofta för att hålla en god hygien... Tvättar du av dig med en tvättlapp eller liknande? Borstar du tänderna dagligen och så? Nyfiken bara :)
Nej, ingen annan tvättning. Ibland sköljer jag händerna i vatten utan tvål. Jag byter kläder bara när jag duschat. Tänderna borstar jag två gånger om dan. Man vill ju inte få hål i tänderna.
Toblerone skrev:Klaga aldrig igen att du aldrig haft en relation! Det står ju ingen partner ut med, så det är ju ditt val/ din prioritering.
Det har jag aldrig klagat på. Jag har bara informerat om det i trådar där någon frågar.


Åh herregud !!!! :shock: (du är själva sinnebilden av en lortgris)

Vågar man fråga hur ofta du byter sängkläder ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Heidi79 » 2015-11-12 22:31:41

Enda händer inte tvättar mig är mamma eller nån på dv ser till ja gör.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Liljan » 2015-11-13 2:30:06

Jag har själv atypisk autism och är noga med min hygien, men det är något jag har lärt mig, inte något jag känner av spontant. Jag vet attt man ska duscha varje dag, borsta tänder två gånger per dag och så vidare. Min bror är jättedålig på det där och han luktar alltid illa. (Han har autism) Jag kan inte förstå hur någon som är högfungerande kan låta bli att tvätta sig, för vissa stinker verkligen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-13 2:30:54

DIProgan skrev:
Alien skrev:Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."
...och förlusten blir? Exempelvis om det nu skulle vara så att jag missat en potentiell vän på vägen för att jag haft någon doft någon dag så var det ju inte en vän jag ville ha om den var såpass petig att doften avgjorde.

De flesta människor är nog "så pass petiga".

Du skämmer ut ditt sällskap om du går omkring och luktar intorkad bergsapa.
Borde vara skäl nog.

Sen att folk ryggar inför en.
Äcklas.
Är det helt oväsentligt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 2:37:12

LilyFlower skrev:På flera sidor har jag läst att personer med Asperger har svårt att sköta sin hygien.Att duschstrålarna kan kännas obehagliga och sånt det kan jag förstå då personer med Asperger ofta kan vara extra känsliga gällande vissa saker jag syftar mer till det andra som står. Tex att personer som har asperger inte fattar att det är otrevligt att stinka svett eller lukta kiss (!!!) och att man inte förstår att man har både en fram och baksida som måste tvättas!

Pratar du inte om utvecklingsstörda nu?
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-13 2:39:34

misshopeless skrev:
LilyFlower skrev:På flera sidor har jag läst att personer med Asperger har svårt att sköta sin hygien.Att duschstrålarna kan kännas obehagliga och sånt det kan jag förstå då personer med Asperger ofta kan vara extra känsliga gällande vissa saker jag syftar mer till det andra som står. Tex att personer som har asperger inte fattar att det är otrevligt att stinka svett eller lukta kiss (!!!) och att man inte förstår att man har både en fram och baksida som måste tvättas!

Pratar du inte om utvecklingsstörda nu?

-Tveklöst den lågfungerande kategorin, om det rör sig om aspergare.
Dagcenterklientelet.

Har man vett i skallen sköter man sin hygien även om man tycker duschstrålarna är obehagliga.

Men en sak jag inte förstår är att om man nu är så hyperkänslig att man tycker duschstrålarna är jobbiga och till och med gör ont - varför störs man då inte av att vara ofräsch och muggig som man ju blir av att inte ha duschat på två dar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav CarolusRex » 2015-11-13 2:40:38

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."

Hygienanarkism?

Utomordentligt korkat.


Detta skriver jag under på. Och jag tror att min kontaktperson håller på med det. Att inte vilja tvätta sig av enda anledningen att andra vill man ska det, för att man stinker och blir obehaglig att vistas runt. Det är förbannat barnsligt.

Tillägg: Jag har i perioder av svår depression och grov OCD haft extremt lite energi över till min hygien. Men då går jag ju inte ens utanför dörren. Så jag känner sympati för de som mår dåligt och lider av OCD som gör att en dusch kan ta flera timmar t.ex., och förstår om de inte alltid orkar. Men ska man träffa människor är det ett minimumkrav att vara ren.
Senast redigerad av CarolusRex 2015-11-13 2:50:03, redigerad totalt 2 gånger.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-13 2:43:17

CarolusRex skrev:
KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."

Hygienanarkism?

Utomordentligt korkat.


Detta skriver jag under på. Och jag tror att min kontaktperson håller på med det. Att inte vilja tvätta sig av enda anledningen att andra vill man ska det, för att man stinker och blir obehaglig att vistas runt. Det är förbannat barnsligt.

Ja det är ju knappast så att man blir beundrad för sin höga självständighet.

Det enda man uppnår att folk blir äcklade av en.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 2:49:43

CarolusRex skrev:
KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."

Hygienanarkism?

Utomordentligt korkat.


Detta skriver jag under på. Och jag tror att min kontaktperson håller på med det. Att inte vilja tvätta sig av enda anledningen att andra vill man ska det, för att man stinker och blir obehaglig att vistas runt. Det är förbannat barnsligt.


Så det är maktkamp det handlar om?
Utvärdera om du får någon vinst av den, förmodligen blir lortstrejken ingen fördel för dig.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav CarolusRex » 2015-11-13 2:53:16

KrigarSjäl skrev:Ja det är ju knappast så att man blir beundrad för sin höga självständighet.

Det enda man uppnår att folk blir äcklade av en.


Jag blir personligen kränkt av nonchalansen.

misshopeless skrev:Så det är maktkamp det handlar om?
Utvärdera om du får någon vinst av den, förmodligen blir lortstrejken ingen fördel för dig.


Jag har mött människor med den attityden. Om det är hela sanningen vet jag inte. Håller med om resonemanget.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 2:57:38

CarolusRex skrev:
KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."

Hygienanarkism?

Utomordentligt korkat.

Tillägg: Jag har i perioder av svår depression och grov OCD haft extremt lite energi över till min hygien. Men då går jag ju inte ens utanför dörren. Så jag känner sympati för de som mår dåligt och lider av OCD som gör att en dusch kan ta flera timmar, och förstår om de inte alltid orkar. Men ska man träffa människor är det ett minimumkrav att vara ren.

Bra att du förstår det. Att stinka och vara lortig ökar bara stigmatiseringen och utanförskap. Inget annat.

Vi med AS har lärt oss att tycka om oss själva som vi är, men omgivningen ställer helt andra krav än du själv och dina föräldrar. Därför blir det en enorm krock och det är bara du som förlorar på det, omgivningen kommer aldrig att anpassa sig efter bara Dig.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-13 3:53:16

Jag tror inte det är EN sak som leder till dålig hygien. I vissa fall kan det bero på att man mår väldigt psykiskt dåligt och då är det så att även NT väldigt lätt tappar hygienen under perioder med depression och ångest. Det hör till sjukdomen.

Är det så att man har dålig hygien även när man mår OK kan det bero på olika saker. Själv har jag äntligen vant mig vid mitt nya duschmunstycke som gör vattenstrålarna vassa, saknar mitt gamla. Det har inte hindrat mig från att duscha men gjort upplevelsen otrevlig.

Tidsuppfattning kan spela in. Man kan känna som att det var igår man duschade men det var tre dagar sedan. Sedan kan det helt enkelt vara svårt att få vissa saker gjorda och då gäller det inte bara duschning utan även andra vardagssaker. Rutin kan vara jättesvårt.

Jag löser det också så att jag rengör mig noga och har fräscha kläder om jag ska ut bland folk eller träffa någon. Sitter jag bara hemma så stör det ju ingen. Sedan har jag rätt otur om jag svettas, det rinner inte svett utan det stinker bara utan att bli blött. Tror att hade jag haft mer rinnig svett hade det luktat mindre. För andras skull använder jag ibland antiperspirant om vi ska typ jobba, mem känner att det egentligen inte är bra för mig. En vanlig deo hjälper mig inte alls.

Sedan får jag iallafall inte ha något som luktar skarpt på mig, har flera NPF i min omgivning som blir sjuka av konstlade dofter, de kan t o m kräkas av dem. Då är det svårt att göra alla till lags.

Jag är mest känslig för att om folk inte tvättar händerna ordentligt. De flesta NT och jag antar AS också, blaskar bara av händerna med lite flytande tvål som är så mild att den knappt löser fett och har noll abrasion, och så tvättar de bara utsidorna, man måste fan tvätta mellan fingrarna med ju! Lukt är otrevligt men dålig handhygien kan sprida smitta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 4:52:02

kiddie skrev:Tidsuppfattning kan spela in. Man kan känna som att det var igår man duschade men det var tre dagar sedan. Sedan kan det helt enkelt vara svårt att få vissa saker gjorda och då gäller det inte bara duschning utan även andra vardagssaker. Rutin kan vara jättesvårt.

Jag löser det också så att jag rengör mig noga och har fräscha kläder om jag ska ut bland folk eller träffa någon. Sitter jag bara hemma så stör det ju ingen. Sedan har jag rätt otur om jag svettas, det rinner inte svett utan det stinker bara utan att bli blött. Tror att hade jag haft mer rinnig svett hade det luktat mindre. För andras skull använder jag ibland antiperspirant om vi ska typ jobba, mem känner att det egentligen inte är bra för mig. En vanlig deo hjälper mig inte alls.


Huvudregeln, innan man träffar folk: duscha.
Det är det enda som man behöver veta, vad man göra hemma ensam lider ju ingen av, förutom du om hälsan blir dålig.
Du kan använda Absolut torr så svettas du inte alls.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav CarolusRex » 2015-11-13 5:05:44

misshopeless skrev:Huvudregeln, innan man träffar folk: duscha.
Det är det enda som man behöver veta, vad man göra hemma ensam lider ju ingen av, förutom du om hälsan blir dålig.
Du kan använda Absolut torr så svettas du inte alls.


Och borsta tänderna om man inte tänkt hålla sig på säkert avstånd.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-13 5:21:08

Jepp, dusch och tandborstning måste ses som minimum av nödvändigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-13 5:29:26

Ska man inte skita i något när man är på egen hand är det ju just tandborstning. Man blir ju inte sjuk av att vara lite skitig och man blir ren av ett bad eller en dusch. Men det lönar sig ju att försöka orka borsta. Det är lixom nummer ett. Plack fastnar bakterier i och de käkar tänder. Är man bara själv behöver man inte ens tandkrämen, det är ju bara den mekaniska bortborstningen av plack som är viktigt i ett tandhälsoperspektiv. För de som tycker att tandkräm är jobbig. Själv gillar jag tandkräm men har extremt svårt för de som är för starka, urk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 5:57:40

CarolusRex skrev:
misshopeless skrev:Huvudregeln, innan man träffar folk: duscha.
Det är det enda som man behöver veta, vad man göra hemma ensam lider ju ingen av, förutom du om hälsan blir dålig.
Du kan använda Absolut torr så svettas du inte alls.


Och borsta tänderna om man inte tänkt hålla sig på säkert avstånd.

Absolut! Tack! :D
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2015-11-13 7:22:14

Ruffsetuss skrev:Om du smörjer in huden efter att du duschat så slipper du problemet med torr hud :wink:


Då får jag röd och uppsvullen hud av salvan istället... Och så mycket kortisonsalva som behövs för att smörja hela kroppen är inte nyttigt... Inte varje dag. Dessutom är det totalt onödigt.
Tvättning av luktframkallande regioner samt utnyttnjade av doftdämpande medel är mer än nog för den dagliga hygienens skull.
Kombinerat med dusch två till tre gånger i veckan är mer än nog.

Det är inte länge sedan duschning mer än en gång i veckan ansågs väldigt slösaktigt och överdrivet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-13 7:25:29

Fenren skrev:Det är inte länge sedan duschning mer än en gång i veckan ansågs väldigt slösaktigt och överdrivet.

Ja och går vi ännu längre tillbaka lögade sig hela familjen i samma vattenkar en gång i månaden, typ.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2015-11-13 8:16:32

KrigarSjäl skrev:
Fenren skrev:Det är inte länge sedan duschning mer än en gång i veckan ansågs väldigt slösaktigt och överdrivet.

Ja och går vi ännu längre tillbaka lögade sig hela familjen i samma vattenkar en gång i månaden, typ.


Jo, men skillnaden är att de inte visste att deras sätt var ohälsosamt medan vi vet att vårt är det. Det är inte bra för kroppen, huden, håret eller miljön att duscha så ofta.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-13 11:43:46

Fenren skrev:
Ruffsetuss skrev:Om du smörjer in huden efter att du duschat så slipper du problemet med torr hud :wink:


Då får jag röd och uppsvullen hud av salvan istället... Och så mycket kortisonsalva som behövs för att smörja hela kroppen är inte nyttigt... Inte varje dag. Dessutom är det totalt onödigt.
Tvättning av luktframkallande regioner samt utnyttnjade av doftdämpande medel är mer än nog för den dagliga hygienens skull.
Kombinerat med dusch två till tre gånger i veckan är mer än nog.

Det är inte länge sedan duschning mer än en gång i veckan ansågs väldigt slösaktigt och överdrivet.

Varför smörja in sig med salva ? Vanlig oparfymerad återfuktande hudkräm eller olivolja om man är supertorr . När man har eksem är det viktigt att hålla huden smidig då är inte kortisonsalvor det optimala . Om du inte absolut behöver låt bli Kortisonsalvan.
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2015-11-13 12:00:51

Ruffsetuss skrev:Vanlig oparfymerad återfuktande hudkräm eller olivolja om man är supertorr


Nej. Går inte alls.

Ruffsetuss skrev:Om du inte absolut behöver låt bli Kortisonsalvan


Precis.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in