Aspergers och dålig hygien?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Flinta » 2015-11-13 19:36:04

plåtmonster skrev:Att byta kläder mellan offentlig och hemmamiljö är definitivt rationellt. Har läst en artikel om vad som gömmer sig i offentlig miljö.

Gäller kontrollen även rätt kombination av klädmode osv?


Lite bakterier hemma som man drar med sig från offentliga ställen kanske bara stärker immunförsvaret (försöker överbevisa mig själv..)?

Tycker avgaser är äckligt för det känns som att de förgiftar huden. Egentligen kanske jag borde oroa mig mer för min deo med aluminium..

Mina kläder måste kännas rätt och spegla mig lite men det ligger ingen tvångsmässig kontroll bakom. När jag köper nya kläder måste jag dock tvätta dom innan jag börjar använda dom för dom får inte sprida gifter. Jag använder inget smink för det känner jag mig enbart skitig och förfalskad i.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 19:51:05

antonius skrev:Vissa personer som inte är så populär och omtyckt, får ofta utstå att räknas som de som är i ngt avseende fel klädd, ofräsch, överviktig, ohygienisk o.s.v. Har man då något NPF ligger det nära tillhands att det gärna läggs mer sten på bördan. Varför då kan man undra, men det är nog bara för att klättra på den sociala hackordningen, att ta lite enkla poäng på någon som kanske inte är så bra på att försvarar sig heller... :-)004
Det är tyvärr så att folk slår den som man inte tror ska kunna slå tillbaka och kunna försvara sig, ger man sig på en jämställd finns ju risken att denna slår en på käften, och vinner! Personen får då tappa ansiktet inför gruppen och ni vet ju om flockbeteendet.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 19:53:14

Fenren skrev:
misshopeless skrev:
misshopeless skrev:
Känner du annars om du luktar illa?

Inget illa menat, men vissa personer kanske inte känner sin egen lukt, vad tror du?


Att andra inte anser mig ofräsch.

Jag tror inte någon av de som träffat mig kommer ihåg mig som han som är lite äcklig eller som den där som stinker, men om du är nyfiken kan du fråga det tjugotalet här som träffat mig. Passa på att fråga även de som inte ser mig som en god människa så kan du säkert bilda dig en någorlunda välinformerad åsikt.


Jag vet mycket väl att man inte direkt märker sin ofräschhet. Under fjällvandringar och dylikt störs man inte alls av bristen på duschning förrän man kommer tillbaka till civilisationen.


Ta inget jag säger personligt förutom positiva saker. ;)
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-13 19:54:26

Tror ganska mycket kan lösas med normal handtvätt med tvål. Numera spritar folk sina händer och det är ju mest en psykologisk grej. Magsjukebakterier dör INTE av sprit, däremot influensavirus kan dö av det. Tar man då sprit istället för handtvätt och tror att spriten är överlägsen, då lurar man sig själv. Jag blir knäpp på alla dessa spritande människor. Sprit är fan ngt man dricker.

Just att luktsinnen är olika utvecklade har jag verkligen märkt. Jag har ett ganska bra luktsinne men det finns vissa lukter jag inte känner, spelar ingen roll om det är en stark eller svag lukt. Sedan kan jag tvärtom känna en lukt ingen annan känner. Så det finns tydligen en luktblindhet.

Och hur känslig man är beror ju inte bara på hur mycket lukt man känner, utan hur mycket man kan koppla bort, gäller ju ljud med. Och alla tycker ju inte samma lukter är hemska, som jag skrev känner jag folk som inte tål deodoft alls (rakvatten verkar ännu värre för dem), och vissa tål inte att folk luktar rök det minsta. Vissa verkar tycka att alla lukter är OK, bara inte lukten av just människa. Medan andra långt föredrar människa framför konstlade dofter. Man ska nog inte förutsätta att alla känner lika inför lukterna. Man skulle önska kanske att alla tvättade sig med neutral tvål och vatten men nu lever vi ju inte i en science fictiondiktatur.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav misshopeless » 2015-11-13 20:08:50

kiddie skrev:Tror ganska mycket kan lösas med normal handtvätt med tvål. Numera spritar folk sina händer och det är ju mest en psykologisk grej. Magsjukebakterier dör INTE av sprit, däremot influensavirus kan dö av det. Tar man då sprit istället för handtvätt och tror att spriten är överlägsen, då lurar man sig själv. Jag blir knäpp på alla dessa spritande människor. Sprit är fan ngt man dricker.

Just att luktsinnen är olika utvecklade har jag verkligen märkt. Jag har ett ganska bra luktsinne men det finns vissa lukter jag inte känner, spelar ingen roll om det är en stark eller svag lukt. Sedan kan jag tvärtom känna en lukt ingen annan känner. Så det finns tydligen en luktblindhet.

Och hur känslig man är beror ju inte bara på hur mycket lukt man känner, utan hur mycket man kan koppla bort, gäller ju ljud med. Och alla tycker ju inte samma lukter är hemska, som jag skrev känner jag folk som inte tål deodoft alls (rakvatten verkar ännu värre för dem), och vissa tål inte att folk luktar rök det minsta. Vissa verkar tycka att alla lukter är OK, bara inte lukten av just människa. Medan andra långt föredrar människa framför konstlade dofter. Man ska nog inte förutsätta att alla känner lika inför lukterna. Man skulle önska kanske att alla tvättade sig med neutral tvål och vatten men nu lever vi ju inte i en science fictiondiktatur.

Röklukt är horribelt och för mycket parfym också.
Tror tyvärr att dålig lukt felaktigt kopplas till människors egenskaper och stigma de antas ha, generellt.
Svettlukt=ohygienisk, uteliggare, sunkig, avsaknad av självinsikt
RÖK och sprit=omoral
För mycket parfym= dålig koll
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2015-11-13 20:10:06

kiddie skrev:folk som inte tål deodoft alls (rakvatten verkar ännu värre för dem), och vissa tål inte att folk luktar rök det minsta


Sen är det skillnad på tåla och tåla... Står jag för nära någon som har för mycket spraydeo på sig blir det ambulans till akuten... Då tål man inte. Att tycka att det luktar obehagligt (som på ett dåligt skött utedass) är inte att inte tåla den lukten.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-13 20:27:07

Alltså blir man så sjuk är det ju en egen grej. Men det mina kompisar upplevt är ändå värre än att bara tycka illa om, som att de kanske kräks eller känner tryck över bröstet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Toblerone » 2015-11-13 20:31:14

Fenren skrev:
Ruffsetuss skrev:Om du smörjer in huden efter att du duschat så slipper du problemet med torr hud :wink:


Då får jag röd och uppsvullen hud av salvan istället... Och så mycket kortisonsalva som behövs för att smörja hela kroppen är inte nyttigt... Inte varje dag. Dessutom är det totalt onödigt.
Tvättning av luktframkallande regioner samt utnyttnjade av doftdämpande medel är mer än nog för den dagliga hygienens skull.
Kombinerat med dusch två till tre gånger i veckan är mer än nog.

Det är inte länge sedan duschning mer än en gång i veckan ansågs väldigt slösaktigt och överdrivet.


Det är ju helt okej. När jag var barn, var det vanligt att man bara badade/duschade på lördagarna. En gång i veckan. Men man skulle förstås tvätta sig varje dag. På vissa ställen, precis som du säger. Det går absolut att göra så om man är känslig och t.ex. har torr hud eller nåt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-13 23:09:28

Efter drygt 20 år inom vården är jag yrkesskadad :wink: om jag ska ut på stan har jag alltid med mig oparfymerade våtservetter och Alkogel . Tar aldrig i något ätbart innan jag använt båda två , sedan kan jag äta.
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Asperger och dålig hygien?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 23:27:40

@Ruffsetuss, Var det länge sedan du jobbade? om inte hur pass noga är personalen med hygien som är viktig?

Våtservetter innehåller ofta giftiga ämnen. Hur hanterar du det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Athena » 2015-11-13 23:48:57

Flinta skrev:
plåtmonster skrev:Att byta kläder mellan offentlig och hemmamiljö är definitivt rationellt. Har läst en artikel om vad som gömmer sig i offentlig miljö.
Lite bakterier hemma som man drar med sig från offentliga ställen kanske bara stärker immunförsvaret (försöker överbevisa mig själv..)

Mina kläder måste kännas rätt och spegla mig lite men det ligger ingen tvångsmässig kontroll bakom. När jag köper nya kläder måste jag dock tvätta dom innan jag börjar använda dom för dom får inte sprida gifter. Jag använder inget smink för det känner jag mig enbart skitig och förfalskad i.

Bakterier från offentliga ställen är inge vidare, det är kroppsens egna och de i hemma miljö som är ok, immun blir man av virus som kroppen bekämpat, eller via vaccin.
Bortsett från HIV som just angriper den delen som programmerar för att bli immun.
Det ordspråket om lite skit rensar magen stämmer inte.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Asperger och dålig hygien?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-14 1:32:41

Athena skrev:Det ordspråket om lite skit rensar magen stämmer inte.
Det rensar bort de som inte förstår detta dock :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-14 3:42:25

plåtmonster skrev:@Ruffsetuss, Var det länge sedan du jobbade? om inte hur pass noga är personalen med hygien som är viktig?

Våtservetter innehåller ofta giftiga ämnen. Hur hanterar du det?

Jag slutade med Akutsjukvård 1999 , så det var ett tag sedan :roll: vet inte hur det är idag men när jag hade elever så var hygien högt på listan både personlig och på avdelningen . Jag använder våtservetter som är godkända av Astma / allergiförbundet .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Alien » 2015-11-14 3:47:17

DIProgan skrev:
Alien skrev:Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."
...och förlusten blir? Exempelvis om det nu skulle vara så att jag missat en potentiell vän på vägen för att jag haft någon doft någon dag så var det ju inte en vän jag ville ha om den var såpass petig att doften avgjorde.

Ja, jag är då ingen sån där supersjälvständig aspie. Jag vill bli accepterad av min omgivning. Jag är själv känslig för obehagliga lukter och törs knappt gå utanför dörren utan att ha duschat först.

Och på en arbetsplats blir det synnerligen obekvämt om någon inte tvättar sig/duschar så ofta och sprider en unken svettdoft omkring sig.

Jag tycker man ska ta hänsyn till sina medmänniskor och inte bara köra sitt eget race.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-14 3:59:43

DIProgan skrev:Jag blir alltid lika bedrövad av hur folk tycker de har rätt att diktera andras hygien. Jag känner till människor som ALDRIG I SINA LIV har borstat tänderna och har långvariga förhållanden med barn, vänner och hela kittet utan att någonsin haft problem med tänderna. Svårt att förstå hur det går till, jajjemen men vem är jag att säga hur andra ska leva.

-Menar du allvar?

Att aldrig i hela sitt liv ha borstat tänderna.

Menar du i Sverige?

Senare än 1723?

Har de här människorna stora vita peruker också?

Sover de hos hönsen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-14 4:03:46

:-)018
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Asperger och dålig hygien?

Inläggav antonius » 2015-11-14 9:27:28

KrigarSjäl skrev:Att aldrig i hela sitt liv ha borstat tänderna.


Jag jobbade med en farbror på 80-talet som inte heller borstade tänderna, för han hade löständer, många killar som gjorde sin värnplikt på hans tid skaffade det, för där hade man fri tandvård och tandstatusen var usel på den tiden, pre flourtantens införande i Svedala... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2015-11-14 9:57:32

Lägger man om kosten minskar behovet av tandborstning drastiskt. Inget socker eller spannmål, vi är jägare och samlare i grunden och skall äta den typen av mat.
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-14 10:00:19

Jag blir lite rädd och paranoid i sådana här trådar eftersom jag vet att allt inte har med hygien att göra. Vet folk som inte har mycket lukt alls, dvs de kan vara ganska ohygieniska men ingen tror att det är så, och så finns de dem som stinker väldigt lätt, fast de rengör sig.

Jag är definitivt inte i gruppen de som inte alls luktar, så nu vete faan om jag vågar gå ut fastän jag är nyduschad. kan ju vara något man äter som sagt så ska nog sluta äta med. :?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-14 10:01:34

Huggorm skrev:Lägger man om kosten minskar behovet av tandborstning drastiskt. Inget socker eller spannmål, vi är jägare och samlare i grunden och skall äta den typen av mat.


De som äter mycket kött, deras svett stinker, så då luktar man för det istället. Ost är bra för tänderna pga pH-värdet, men oj vad man stinker av det! :-)056
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav snuggelhund » 2015-11-14 22:26:09

Fenren skrev:
Ruffsetuss skrev:Om du smörjer in huden efter att du duschat så slipper du problemet med torr hud :wink:


Då får jag röd och uppsvullen hud av salvan istället... Och så mycket kortisonsalva som behövs för att smörja hela kroppen är inte nyttigt... Inte varje dag. Dessutom är det totalt onödigt.
Tvättning av luktframkallande regioner samt utnyttnjade av doftdämpande medel är mer än nog för den dagliga hygienens skull.
Kombinerat med dusch två till tre gånger i veckan är mer än nog.

Det är inte länge sedan duschning mer än en gång i veckan ansågs väldigt slösaktigt och överdrivet.


Håller med till 100 %.

Förstår inte dessa tvångsmässigt renliga människor som nödvändigtvis måste duscha hela kroppen varje dag.

Fullkomligt onödigt om man inte håller på med hård träning, har jobb där man skitar ner sig eller liknande.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Asperger och dålig hygien?

Inläggav snuggelhund » 2015-11-14 22:45:01

nescio skrev:
snuggelhund skrev:Vågar man fråga hur ofta du byter sängkläder ?
Cirka två gånger per år.
KrigarSjäl skrev: varför störs man då inte av att vara ofräsch och muggig som man ju blir av att inte ha duschat på två dar.
Jag märker ingen skillnad. Det är nog bara inbillning när folk känner sig ofräscha.


Åh, herregud. :shock: :shock: :shock:

Jag är mållös.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-14 22:47:34

DIProgan skrev:
Tomte12 skrev:Barn har inget att säga till om och ska de överleva långvarigt får de hålla god min för god mat.
Vänner behöver inte vara den mer nära vännen som krävs för att alstra barn och frågan är om föräldraskapet är ensamstående pga av evinnerlig odör.
Sår kan bli oändligt långvariga och redan under första världskriget lärde man sig att hygien förbättrar överlevnadschansen. Det är allom känt att en människa inte känner sin egen lukt men luktar jag på mina kläder och de luktar som ngt av arten chimpans tackar jag för att jag investerat i tvål,kran,vatten.
Vi snackar många decennier lång relation, jag tänker inte sitta och redogöra för varje vänskap någon annan har bara för att tysta dina tvivel. Att man ens inte tror det är möjligt att ha vänner eller partner beoende på hur man luktar säger ju bara hur dålig koll ni har på hur det kan fungera för andra.

Hur man hanterar öppna sår är ett helt annat ämne. Jag har inte sett någon prata om att folk är äckliga med sin hygien eftersom de har ett öppet sår i den här tråden, har du?


Du talade om långvariga relationer. Men obehagliga personer som struntar i att sköta sin hygien kommer ju att finna sig ensammare än nödvändigt. De personer du förklarade stod ut med den "vänskapen" har ju inte sin vuxna valfrihet.
Jag sa bara att långvariga sår varar länge. Och smutsiga miljöer alstrar bakterier. Din miljö troligtvis om din diskbänk saknar avställningsyta.
Jag tror att kärnan i ditt problem är att du förväntar dig att bli accepterad precis som du vill vara för människor ska ta dig för din själ trots obehag annars känns det inte äkta FÖR DIG.
Men då du beklagar dig över omaket att med hygien visa hänsyn till din omgivning kan jag bara säga att med din attityd skulle jag betvivla om den mat du hanterar är hälsosam för en större skara.
Det finns fullkomligt goda skäl för varför AJAX och YES är att föredra i ett harmoniskt hem. Likaså är hel & ren ett begrepp värt att eftersträva.
Regelbundna tandborstningar ökar chansen till kyssar radikalt.
Dammsugare är en bra investering till ett bra hem.
Etc. ETC.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2015-11-14 23:25:34

Jag byter också sängkläder ganska sällan, dock oftare än två gånger per år. Eftersom jag duschar varje kväll är jag i princip ren när jag sover, så sängkläderna håller sig fräscha länge.
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in