Aspergers och dålig hygien?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och dålig hygien?

Inläggav slackern » 2015-11-14 23:27:53

Huggorm skrev:Jag byter också sängkläder ganska sällan, dock oftare än två gånger per år. Eftersom jag duschar varje kväll är jag i princip ren när jag sover, så sängkläderna håller sig fräscha länge.


Du svettas aldrig under natten?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2015-11-14 23:35:38

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag byter också sängkläder ganska sällan, dock oftare än två gånger per år. Eftersom jag duschar varje kväll är jag i princip ren när jag sover, så sängkläderna håller sig fräscha länge.


Du svettas aldrig under natten?
Nej, ytterst sällan, jag har ett tunt täcke.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Asperger och dålig hygien?

Inläggav plåtmonster » 2015-11-15 0:00:31

snuggelhund skrev:Förstår inte dessa tvångsmässigt renliga människor som nödvändigtvis måste duscha hela kroppen varje dag.
Att ta en dusch på några minuter för att vara kyssbar är helt klart överkomligt. För killar råder det konkurrans och då gäller det att ligga på topp.

Apropå sängkläder så verkar det som olika tyger suger åt sig svett och fett olika mycket. Antagligen är de olika mycket vänliga för bakterier så det påverkar säkert också.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav snuggelhund » 2015-11-15 0:10:25

Sängkläder ska man byta en gång per vecka. Det gör jag.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2015-11-15 0:12:59

snuggelhund skrev:Sängkläder ska man byta en gång per vecka. Det gör jag.
Låter överdrivet, är du så lortig? :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Asperger och dålig hygien?

Inläggav snuggelhund » 2015-11-15 1:01:11

Huggorm skrev:
snuggelhund skrev:Sängkläder ska man byta en gång per vecka. Det gör jag.
Låter överdrivet, är du så lortig? :wink:


Nej. Men så pass renlig. :-)Happy
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Hundralappen » 2015-11-15 1:07:07

Huggorm skrev:
snuggelhund skrev:Sängkläder ska man byta en gång per vecka. Det gör jag.
Låter överdrivet, är du så lortig? :wink:


Nja, en gång i veckan är en bra utgångspunkt. Kvalster gillar sängen och oavsätt hur mycket du tror på din duscha-innan-sänggångs-illusion så tappar du små hudflagor som kvalstren festar på etc.

Man behöver kanske inte göra det varje vecka, det märker man själv, men du som bara gör det låt säga 5ggr(?) per år borde nog göra det lite oftare. Du dushar innan sänggång etc, men du ligger i sängen ungefär åtta timmar per natt och man svettas i perioder under natten, och ja you do the math. Beror ju såklart på hur man är som människa också, men man märker när dom behöver bytas liksom. Sängkläder får gärna bytas ofta, sjukt skönt att gotta ner sig i nybäddat ju! :-)154

OnT: Nja, jag tror det mer är en myt att aspergare inte sköter hygienen. Iallafall av dom jag stött på. Så det är nog ännu en fördoma som formats fram ur rykten och smutskastningar av någon som tror sig vara bättre än andra, som ser ner på andra och baserat det hela på en diagnosettikett som inte överensstämmer med verkligheten. Sen finns där säkert undantag som med så mycket annat, men majoriteten tror jag sköter sin hygien.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Asperger och dålig hygien?

Inläggav tahlia » 2015-11-15 12:24:23

KrigarSjäl skrev:
DIProgan skrev:Jag blir alltid lika bedrövad av hur folk tycker de har rätt att diktera andras hygien. Jag känner till människor som ALDRIG I SINA LIV har borstat tänderna och har långvariga förhållanden med barn, vänner och hela kittet utan att någonsin haft problem med tänderna. Svårt att förstå hur det går till, jajjemen men vem är jag att säga hur andra ska leva.

-Menar du allvar?

Att aldrig i hela sitt liv ha borstat tänderna.

Menar du i Sverige?

Senare än 1723?

Har de här människorna stora vita peruker också?

Sover de hos hönsen?

Då jag starkt misstänker att det är min släkting han syftar på (som vi båda känner) så kan jag intyga att människan aldrig någonsin borstar sina tänder. Under min livstid har vederbörande haft tandvärk 2 gånger och båda gångerna släppte det själv (vederbörande är även tandläkarfobisk). Personen har dessutom samtliga tänder i behåll.
(Har även ett 40 år långt förhållande, barn, arbete och vänner)

Jag vet att ångvält är din stil men att du mullrar högt innebär inte att du per automatik alltid har rätt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2015-11-15 13:43:55

Gäller att ha rätt sammansättning på saliven. Jag borstar bara på kvällen och inte på morgonen som annars också rekommenderas. Ändå har jag aldrig haft några hål i tänderna.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Asperger och dålig hygien?

Inläggav nescio » 2015-11-15 15:00:24

slackern skrev:Du svettas aldrig under natten?
Om man svettas i sängen har man ju för varmt i sovrummet.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-16 0:53:17

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:
DIProgan skrev:Jag blir alltid lika bedrövad av hur folk tycker de har rätt att diktera andras hygien. Jag känner till människor som ALDRIG I SINA LIV har borstat tänderna och har långvariga förhållanden med barn, vänner och hela kittet utan att någonsin haft problem med tänderna. Svårt att förstå hur det går till, jajjemen men vem är jag att säga hur andra ska leva.

-Menar du allvar?

Att aldrig i hela sitt liv ha borstat tänderna.

Menar du i Sverige?

Senare än 1723?

Har de här människorna stora vita peruker också?

Sover de hos hönsen?

Då jag starkt misstänker att det är min släkting han syftar på (som vi båda känner) så kan jag intyga att människan aldrig någonsin borstar sina tänder. Under min livstid har vederbörande haft tandvärk 2 gånger och båda gångerna släppte det själv (vederbörande är även tandläkarfobisk). Personen har dessutom samtliga tänder i behåll.
(Har även ett 40 år långt förhållande, barn, arbete och vänner)

Jag vet att ångvält är din stil men att du mullrar högt innebär inte att du per automatik alltid har rätt.

Det är vanskligt att använda nära och kära som argument i en debatt.

Det debattmotståndaren anför blir då eller upplevs som personangrepp.

Jag vill inte uttala mig om enskild person.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-16 1:31:23

Jag vet inte hur viktigt för kvalstren det är att man byter sängkläder. Neh, nu lät det som jag försökte vara snäll mot kvalstren.

Men iallafall, jag är allergisk lite mot dammätande kvalster. Det spelar ingen större roll i det avseendet om jag byter sängkläder mer ofta än sällan. Förr hängde man gärna ut täcket en timma innan man bäddade. Tror att det är det bästa mot kvalstren faktiskt.

Svettas ganska obetydligt under natten, märker skillnaden om jag är sjuk och har feber. Då skulle man vilja byta typ varje dag!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-16 1:34:38

Att det finns självrenande människor har jag upplevt själv. Sådana som duschar en gång per vecka och har noll lukt. Finns de som inte behöver tvätta håret mer än med vatten också. Det är nog något genetiskt. Det som blir skitigt först på mig är håret och skulle jag hoppa över att tvätta mig stinker jag som det gör om man torrkokat kaffe.

Vi är alla olika, verkar det som.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Wine » 2015-11-16 13:15:45

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:
DIProgan skrev:Jag blir alltid lika bedrövad av hur folk tycker de har rätt att diktera andras hygien. Jag känner till människor som ALDRIG I SINA LIV har borstat tänderna och har långvariga förhållanden med barn, vänner och hela kittet utan att någonsin haft problem med tänderna. Svårt att förstå hur det går till, jajjemen men vem är jag att säga hur andra ska leva.

-Menar du allvar?

Att aldrig i hela sitt liv ha borstat tänderna.

Menar du i Sverige?

Senare än 1723?

Har de här människorna stora vita peruker också?

Sover de hos hönsen?

Då jag starkt misstänker att det är min släkting han syftar på (som vi båda känner) så kan jag intyga att människan aldrig någonsin borstar sina tänder. Under min livstid har vederbörande haft tandvärk 2 gånger och båda gångerna släppte det själv (vederbörande är även tandläkarfobisk). Personen har dessutom samtliga tänder i behåll.
(Har även ett 40 år långt förhållande, barn, arbete och vänner)

Jag vet att ångvält är din stil men att du mullrar högt innebär inte att du per automatik alltid har rätt.


Vet ni till 100% hur denna person sköter sina tänder? Är ni med inne på toaletten i samband med att denne ombesörjer sin hygien?

Jag tror inte att ni talar sanning om denna person, eventuellt kan det vara så att denna person kanske inte använder just tandborste för rengöring av tänderna men rengör tänderna på något annat sätt, för på något sätt måste det ha blivit gjort för man får ganska snabbt en beläggning på tänderna, efter bara någon dag, om man inte borstar tänderna och efter en tid får man tandsten, karies och på längre sikt inflammationer i tandköttet som kan leda till tandlossning och andra otrevligheter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och dålig hygien?

Inläggav DIProgan » 2015-11-16 13:47:00

Tomte12 skrev:Du talade om långvariga relationer. Men obehagliga personer som struntar i att sköta sin hygien kommer ju att finna sig ensammare än nödvändigt. De personer du förklarade stod ut med den "vänskapen" har ju inte sin vuxna valfrihet.
Jag sa bara att långvariga sår varar länge. Och smutsiga miljöer alstrar bakterier. Din miljö troligtvis om din diskbänk saknar avställningsyta.
Jag tror att kärnan i ditt problem är att du förväntar dig att bli accepterad precis som du vill vara för människor ska ta dig för din själ trots obehag annars känns det inte äkta FÖR DIG.
Men då du beklagar dig över omaket att med hygien visa hänsyn till din omgivning kan jag bara säga att med din attityd skulle jag betvivla om den mat du hanterar är hälsosam för en större skara.
Det finns fullkomligt goda skäl för varför AJAX och YES är att föredra i ett harmoniskt hem. Likaså är hel & ren ett begrepp värt att eftersträva.
Regelbundna tandborstningar ökar chansen till kyssar radikalt.
Dammsugare är en bra investering till ett bra hem.
Etc. ETC.
Jag jobbar inte i storkök så det är inget jag behöver tänka på. Gjorde jag det skulle jag vara mer hygienisk för deras skull och så var det med det. Smutsiga miljöer alstrar även immunförsvar men fortsätt du bara som den värsta socialkärring diktera hur jag ska leva och göra argumentation i form av "vi är flera du bara en". Jag är fullkomligt ointresserad och hejjar på alla andra som lever på sitt eget sätt bortom äckliga intoleranta as.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Wine » 2015-11-16 14:13:41

DIProgan skrev:...
Jag är fullkomligt ointresserad och hejjar på alla andra som lever på sitt eget sätt bortom äckliga intoleranta as.


Syftar du på dem som lever i en smutsig miljö, inte sköter hygienen eller är så noga med hygienen?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-16 15:11:17

Apropå Ajax och Yes, kör med såpa och Såklart.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav geeko » 2015-11-16 15:22:19

Ni som verkar duscha så sällan, jag undrar hur era hår ser ut? :shock: Eller har ni löst det där problemet med stripigt hår, fettigt hår genom att raka av det?
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-16 15:40:14

Tvättar jag håret mer än tre dagar i veckan blir det som svinto oberoende av hårprodukter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-11-16 17:19:19

Angående hår så kan jag utan problem gå en vecka utan att tvätta det. Har tjockt hår som inte blir stripigt och det tar lång tid innan hårbotten blir flottig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Huggorm » 2015-11-16 18:06:21

På mig börjar det klia i hårbotten efter nästan exakt ett dygn sedan jag sist duschade.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Asperger och dålig hygien?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-11-16 19:09:00

Klådan i hårbotten börjar efter en par veckor för mig, antar det är pga ansamlingar av hudceller...

Alltså jag har varit såhär smutsig periodvis pga värk och allmän sjukdom, går inte ut bland folk när jag är så snuskig.. bör kanske nämnas. Vidare så använder jag milt rengörande produkter och undviker hett vatten då jag finner det uttorkande.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Asperger och dålig hygien?

Inläggav kiddie » 2015-11-16 21:04:39

Huggorm skrev:På mig börjar det klia i hårbotten efter nästan exakt ett dygn sedan jag sist duschade.


Skulle klockan stanna kan du ställa den efter din hårbotten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav supernova » 2015-11-16 21:05:29

Oj... Jag är nog en ganska ren aspergare. Jag duschar grundligt med hårtvätt varje morgon och tar en fräsch up dusch innan jag lägger mig. Sen bubbelbadar jag ungefär 2 ggr i veckan.
Jag är jättekänslig för illaluktande. :-)085
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in