Aspergers och dålig hygien?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergers och dålig hygien?

Inläggav LilyFlower » 2015-11-11 8:47:00

På flera sidor har jag läst att personer med Asperger har svårt att sköta sin hygien. Att duschstrålarna kan kännas obehagliga och sånt det kan jag förstå då personer med Asperger ofta kan vara extra känsliga gällande vissa saker jag syftar mer till det andra som står. Tex att personer som har asperger inte fattar att det är otrevligt att stinka svett eller lukta kiss (!!!) och att man inte förstår att man har både en fram och baksida som måste tvättas!

Detta kan väl inte vara något så vanligt förekommande bland personer med aspergers att det ska stå beskrivet som något generellt?! Eller är detta något vanligt förekommande?

Själv är jag noga med min hygien, och alla jag känner som har Asperger är också det... så att det skulle vara vanligt att inte förstå att det är viktigt att sköta sin hygien har jag svårt att tro. Eller har jag fel?
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-11 8:52:09

I perioder kan jag vara så taktilt känslig att duschstrålarna känns som tusen nålar , men jag tvingar mig att göra det ändå . Tror mer att det gäller om man är i en depression eller annan mental obalans .
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Asperger och dålig hygien?

Inläggav DIProgan » 2015-11-11 9:30:56

Vad som är att sköta sin hygien är ju väldigt individuellt speciellt då vi även uppfattar lukt olika. En del reagerar på minsta doft, andra på nästan inget alls och dålig doft kommer i 99 fall av 100 långt innan en faktisk ohälsa pga. dålig skötsel. Jag tror väldigt få Aspergare är så nedgångna att deras faktiska hälsa är i fara däremot finns det helt klart en och annan som kan uppfattas som illaluktande.

Personligen stör det mig mest att en del inte ens klarar av att reflektera över våra olikheter i att uppfatta lukt utan direkt slår till med ohälsa vilket är skitsnack för att främja sitt egna välmående.

Jag tror också att depressiva tillstånd har en del. Energibrist pga. samhällets krav och annat. Känner definitivt till Aspergare med vad allmänheten skulle säga är dålig hygien men de flesta gör ansträngningar när de ska ut bland allmänheten. Sedan om det är nog får va upp till var och en.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-11 9:46:32

När man inte är i balans så prioriteras inte alltid hygienen kan även gälla matintag . En numera död släkting ansåg att om man inte arbetade o blev svettig så behövde man inte tvätta sig så ofta ! Och ja hon doftade inte Rosor :?
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-11 9:55:18

Innan jag byggde om mitt badrum och utökade det så det är ett rum att trivas i så var det ett onödigt åbäke att duscha. Nu är det mer naturligt att ta både 2-3 duschar om dagen och om du gör det till musik så är det extra skönt. Det är kanske dyrt med ett nytt dushandtag när man har ett men den lilla förnyelsen är direkt ett välbefinnande. Men dagar där man inte går upp ur sängen kan bli lite otvättade men att somna smutsig o svettig klarar inte jag.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2015-11-11 12:09:49

Jag tror överdrivet tvättande är vanligare än illaluktande lortmonster bland högfungerande.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Wine » 2015-11-11 12:19:28

Det är ytterst sällan jag inte duschar varje dag, det händer också att jag duschar två ggr på en dag men det är inte ofta men mer sällan hoppar jag över att duscha, händer kanske en gång per år.

Är också väldigt noga med handhygienen och det syns för när jag har varit på läkarbesök så har det hänt att läkare observerat att jag har torra, nariga händer, ibland med hudsprickor.

Tvättar håret varannan dag för det mesta, använder deo och hudlotion och gillar inte illaluktande dofter. En del människor är genetiskt predisponerade med en normal förmåga att känna svettlukt, jag är en av dem, medan andra har nedsatt förmåga att känna lukten av svett, eller isovaleriansyra.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och dålig hygien?

Inläggav LilyFlower » 2015-11-11 12:24:03

Jag menar inte att man automatiskt skulle slarva med hygienen om man luktar svett... Det beror oftast på andra saker... Är ju många som duschar och byter kläder flera gånger om dagen men endå luktar lite svett och så finns det dom som kan strunta i att duscha på flera dagar och inte luktar svett alls. Men det är en viss skillnad på lukt om man svettas mycket i sig själv eller om man inte duschar och går runt i sina svettiga kläder flera dagar...

Ang hälsa och hygien är det inte direkt hälsovådligt att slarva med hygienen... Tandborstning är dock en sak som är viktig för hälsan... inte bara för tänderna utan munhälsan hänger ihop med många fler saker. Handhygien är också viktig då händerna ofta är i kontakt med maten när man äter och så. Att tvätta sig mellan benen är också ganska viktigt. Tvål är bara onödigt, vatten räcker. Är väl kanske inte farligt att låta bli men tror man lättare kan få problem där nere om man aldrig tvättar sig och det blir väldigt äckligt och kan lukta om man inte tvättar av sig.

Att duscha varje dag är inte nödvändigt för att hålla en god hygien... Har man tex torr hud blir huden bara ännu torrare om man duschar varje dag. Ofta får man flottigare hår av att tvätta det för ofta också.


Att det är ganska vanligt att man inte orkar sköta sin hygien när man är deprimerad känner jag till, men alla med asperger är ju inte deprimerade ( även om jag hört att det kan vara vanligare att man också är deprimerad om man har asperger än annars ) Men det som stod var just sambandet mellan Asperger och dålig hygien... inte något om att vara deprimerad
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Wine » 2015-11-11 12:48:40

Vi skiljer ju oss åt vad gäller kroppsdoft, en del svettas mer och en del svettas mindre, svetten från individer som bär på en variant av genen ABCC11 luktar inte illa/svett och de svettas också mindre, en brittisk studie från University of Bristol har visat att två av hundra kvinnor i Storbritannien bär på denna genvariant:

DN - Två av hundra kvinnor luktfria
Publicerad 2013-01-17 14:25

Två procent av den kvinnliga befolkningen i Storbritannien behöver ingen deodorant, konstaterar brittiska forskare i Journal of Investigative Dermatology. De saknar den gen som behövs för att den karakteristiska svettlukten ska uppstå.


DailyMail - A million Britons DON'T need deodorant because their sweat doesn't smell

Around one in 50 people carry a mutated gene that means they don't produce smelly body odour People with dry rather than sticky ear wax are less likely to produce B.O

By CLAIRE BATES
PUBLISHED: 12:55 GMT, 17 January 2013 | UPDATED: 15:04 GMT, 17 January 2013

People who carry the variant are also more likely to have dry, rather than sticky, ear wax and checking this is a good indicator of whether or not a person produces underarm odour.

Researcher Dr Santiago Rodriguez added: 'These findings have some potential for using genetics in the choice of personal hygiene products.


Människor som bär den ovanliga genvarianten är också mer benägna att ha torrt öronvax, som är mer vanligt i östasiatiska befolkningsgrupper. Det är vanligast att ha vått öronvax i europeiska och afrikanska befolkningsgrupper.

Typen av öronvax, hur mycket man svettas eller luktar bestäms av SNP rs17822931 och här kan man se frekvenser hos olika befolkningsgrupper, de med varianten TT har torrt öronvax och de med CC eller CT har vått öronvax:

http://snpedia.com/index.php/Rs17822931

Sedan har väl kroppslukten också att göra med vad man äter, dricker och vad man har för material i kläderna samt om man är frisk eller sjuk. Sjukdom kan göra att människor utsöndrar en annan kroppslukt, luktar annorlunda eller illa.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Asperger och dålig hygien?

Inläggav geeko » 2015-11-11 14:54:59

Av de aspies jag har träffat har kanske 3 av 10 luktat så illa att jag inte kunnat tänka mig att de duschat på typ en vecka. Om man jämför det med de NT's jag har träffat (Om man inte tar med typ uteliggare i ekvationen) så hamnar väl dom på kanske 1 av 15 som luktar illa. Så ifrån vad jag har sett så verkar det vara vanligare.

Jag är däremot lycklig över att jag ALDRIG har träffat en aspie med för mycket parfym. Om man jämför det med NT's så har 8 av 10 NT's för mycket parfym....

Min fråga: är det okej att säga till folk att de luktar illa?
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Asperger och dålig hygien?

Inläggav nescio » 2015-11-11 14:56:06

LilyFlower skrev:På flera sidor har jag läst att personer med Asperger har svårt att sköta sin hygien. Att duschstrålarna kan kännas obehagliga
Nej jag har inte svårt att sköta min hygien. Jag duschar en gång i månaden vare sig det behövs eller inte. Duschstrålarna känns inte obehagliga, men det är tråkigt att duscha.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Asperger och dålig hygien?

Inläggav danne_k » 2015-11-11 15:48:17

Hej allihopa!

Kan bara reflektera över mig själv. I uppväxten har jag alltid varit noga med min hygien, det blev nog nästan för mycket ibland. Jag duschade iallafall varje dag och som högst varannan dag. Var även väldigt oroad över mitt yttre och var noga med hur håret såg ut. Kläderna däremot var jag vääääldigt noga med. Hade alltid samma sorts kläder på mig i princip, iallafall min tjocktröja. Dessa kläder tvättade jag ungefär varje dag för att dem skulle vara rena och inte lukta. Detta pågick till jag iallafall var 20-21. Det var även viktigt att skorna var rena så dem tvättade jag också väldigt regelbundet och vita tröjor befann sig ofta i klorin.

De senaste åren har det däremot varit sämre vilket jag tror kan kopplas till min depression. Byxor kan jag vänta med att tvätta i veckor och bryr mig inte. Tröjor däremot använder jag högst två dagar, kanske tre om jag bara är hemma. Duscharna kan det också gå 3-4 dagar emellan men det är så fruktansvärt skönt när man väl duschat och känner sig fräsch. Jag har genom åren varit rädd för att duscha, inte för värme eller dylikt, älskar värme, men att någon skulle komma när jag blundar och döda mig alternativt skrämma livet ur mig. Mycket obehagligt och högst verkligt i tankarna. Däremot har jag lärt mig duscha fort på grund av det 8) Även under tiden jag jobbade, har det alltför ofta varit "ähh jag pallar inte duscha, jag gör det sen".

Något som alltid varit genomgående är att jag inte ser poängen med att borsta tänderna på kvällen. Även om jag förstår att det är viktigt för tändernas hälsa. Men det är alltför många gånger jag skiter i det. Även om jag tvättat händerna fem minuter innan jag pissat ser jag inte poängen med att tvättarna händerna igen. Något min sambo blir galen på mig om. "Ahh Ahh, händerna Daniel!"

Väl mött
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-11 17:23:19

Jag är noga med hygienen och har noll tolerans för lortgrisar.

Hur svårt kan det vara att använda deodorant, liksom?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav MsTibbs » 2015-11-11 17:42:56

Jag duschar då varje morgon, och oftare vid behov tex vid idrottande.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Alien » 2015-11-12 4:12:23

Om man inte borstar tänderna på kvällen kan man drabbas av karies och/el tandlossning. Det är inte så kul att sitta i tandläkarstolen; det är motivering nog för mig.

Om man ska ut i världen känns det nödvändigt att duscha först. (Människor luktar inte gott.) Däremot inte om man stannar hemma, då behöver man inte duscha varje dag, tycker jag. (Beror förstås på hur mycket man svettas också.) Tyvärr torkar duschande ut huden som då känns torr och kliande.

Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."

Andra trådar om aspergare och hygien:

hygien-t35262.html
problem-att-duscha-m-m-t4971.html
upprorande-aspergares-hygien-t12068.html

Här finns en omröstning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger och dålig hygien?

Inläggav snuggelhund » 2015-11-12 4:53:14

Jag duschar varannan dag, vilket då inkluderar hela kroppen och att jag tvättar håret.

Vissa kroppsdelar såsom fötterna, armhålorna, fittan och röven tvättar jag varje dag.

Ansiktet två gånger om dagen. Händerna efter varje toabesök.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Asperger och dålig hygien?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-12 4:55:51

Alien skrev:Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."

Hygienanarkism?

Utomordentligt korkat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och dålig hygien?

Inläggav DIProgan » 2015-11-12 12:59:57

Alien skrev:Om en del slarvar med hygienen kan det förutom okunnighet och depression bero på den berömda aspiga självständigheten. "Jag behöver minsann inte göra som alla andra och struntar i vad andra tycker."
...och förlusten blir? Exempelvis om det nu skulle vara så att jag missat en potentiell vän på vägen för att jag haft någon doft någon dag så var det ju inte en vän jag ville ha om den var såpass petig att doften avgjorde.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Asperger och dålig hygien?

Inläggav LilyFlower » 2015-11-12 17:15:02

nescio skrev:
LilyFlower skrev:På flera sidor har jag läst att personer med Asperger har svårt att sköta sin hygien.Att duschstrålarna kan kännas obehagliga
Nej jag har inte svårt att sköta min hygien. Jag duschar en gång i månaden vare sig det behövs eller inte. Duschstrålarna känns inte obehagliga, men det är tråkigt att duscha.


En gång i månaden?
Det anses väl vara ganska sällan av de flesta... Får jag fråga hur dina hygienrutiner ser ut utöver duschningen?
Det är ju egentligen inte nödvändigt att duscha ofta för att hålla en god hygien... Tvättar du av dig med en tvättlapp eller liknande? Borstar du tänderna dagligen och så? Nyfiken bara :)
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Toblerone » 2015-11-12 17:44:26

nescio skrev:
Forumindex
Chatt
Kalender
Kontrollpanel
FAQ
Medlemmar
Logga ut [ Toblerone ]

nescio skrev:
LilyFlower skrev:På flera sidor har jag läst att personer med Asperger har svårt att sköta sin hygien.Att duschstrålarna kan kännas obehagliga
Nej jag har inte svårt att sköta min hygien. Jag duschar en gång i månaden vare sig det behövs eller inte. Duschstrålarna känns inte obehagliga, men det är tråkigt att duscha.


Klaga aldrig igen att du aldrig haft en relation! Det står ju ingen partner ut med, så det är ju ditt val/ din prioritering.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Toblerone » 2015-11-12 17:49:25

Jag har aldrig haft några ovanligheter med det. Duschar numera varje dag. Förut brukade jag köra med att åtminstone tvätta mig och att duscha då varannan dag ungefär, framför allt på vintern. Men numera tycker jag det är lättare att duscha dagligen.

Jag tycker inte det är obehaglig - på kvällen. På morgonen däremot klarar jag inte riktigt av det. Då är jag för trött och tycker att det är för chockartad. Men jag är ju också väldigt feg när det gäller att gå in i en simbassäng t.ex. Det får gå långsamt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Fenren » 2015-11-12 18:02:31

Jag förstår inte hur er hud överlever dagliga duschar. Min skulle mörda mig.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Asperger och dålig hygien?

Inläggav DIProgan » 2015-11-12 18:45:20

Toblerone skrev:Klaga aldrig igen att du aldrig haft en relation! Det står ju ingen partner ut med, så det är ju ditt val/ din prioritering.
Snacka inte skit du inte vet något om.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Asperger och dålig hygien?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-12 19:15:22

Om du smörjer in huden efter att du duschat så slipper du problemet med torr hud :wink:
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in