Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-15 14:40:42

Athena skrev:Ja och sedan går ju kommunerna i spetsen att inom vårdyrken att inte ge sina anställda heltidsjobb, det blir mycket billigare för kommunerna att ha flertal deltidsarbetare, så var tog nu moralen vägen hos beslutsfattarna?


Vill bara poängtera att inte alla vill eller kan arbeta heltid av olika anledningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Alien » 2015-09-15 14:41:33

Kanin skrev:
Alien skrev:Om man haft ett låglöneyrke och troget betalat skatt i många år, så får man inte mer i (förtids)pension än den som aldrig jobbat och betalat skatt.

Jo, såvida inte personen jobbat deltid. (Det kan dock jämnas ut av bostadstillägg.)


Ja, deltid jobbade jag i åtta år efter min dotters födelse. Som många andra kvinnor. Men vet inte om jag skulle få bostadsbidrag. Antagligen om jag varit ensamstående. Men nu lever jag på min man, som också är lågavlönad men som däremot fått fortsätta jobba och aldrig varit barnledig.

Så att kvinnor tar tjänstledigt för vård av barn, det är sannerligen en kvinnofälla. Men jag orkade helt enkelt inte jobba heltid (och när jag fick min diagnos förstår jag varför).

Pensionsrådgivare brukar ibland säga att det inte lönar sig för dem med garantipension att förlänga arbetslivet. Den dag de tar ut sin pension räknas garantipensionen av från den allmänna pension de tjänat in på att arbeta längre. De får alltså inte högre pension för att de har arbetat längre.
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/jo ... attevinst/

Nu skulle jag ju arbetat iaf om jag fått göra det, eftersom jag lärt mig att man ska göra rätt för sig. Och hela välfärdssystemet bygger ju på att folk gör det. Däremot kan ingen räkna med att få tillbaka precis vad man betalat in.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 14:42:29

Wine skrev:
Athena skrev:Ja och sedan går ju kommunerna i spetsen att inom vårdyrken att inte ge sina anställda heltidsjobb, det blir mycket billigare för kommunerna att ha flertal deltidsarbetare, så var tog nu moralen vägen hos beslutsfattarna?


Vill bara poängtera att inte alla vill eller kan arbeta heltid av olika anledningar.


Detta var absolut ingen kritik till ditt inlägg, som jag fann helt korrekt.
Var bara en egen reflektion :)
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 14:42:29

Wine skrev:
Athena skrev:Ja och sedan går ju kommunerna i spetsen att inom vårdyrken att inte ge sina anställda heltidsjobb, det blir mycket billigare för kommunerna att ha flertal deltidsarbetare, så var tog nu moralen vägen hos beslutsfattarna?


Vill bara poängtera att inte alla vill eller kan arbeta heltid av olika anledningar.


Vet inte hur jag fick dubbla, men inte meningen.
Senast redigerad av Athena 2015-09-15 14:43:51, redigerad totalt 1 gång.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Alien » 2015-09-15 14:43:45

Athena skrev:Ja och sedan går ju kommunerna i spetsen att inom vårdyrken att inte ge sina anställda heltidsjobb, det blir mycket billigare för kommunerna att ha flertal deltidsarbetare, så var tog nu moralen vägen hos beslutsfattarna?


Kommunerna skulle kunna säga att det i så fall blir mera pengar över till de gamla och barnen. Eftersom lönekostnaderna är en stor post.

Så jag tycker inte moralen har med saken att göra. Det är en ekonomisk och organisatorisk fråga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-15 14:44:35

Athena skrev:
Wine skrev:
Athena skrev:Ja och sedan går ju kommunerna i spetsen att inom vårdyrken att inte ge sina anställda heltidsjobb, det blir mycket billigare för kommunerna att ha flertal deltidsarbetare, så var tog nu moralen vägen hos beslutsfattarna?


Vill bara poängtera att inte alla vill eller kan arbeta heltid av olika anledningar.


Detta var absolut ingen kritik till ditt inlägg, som jag fann helt korrekt.
Var bara en egen reflektion :)


Samma från min sida, det var inte heller min mening att kritisera vad du skrev i ditt inlägg. :)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 14:46:42

Alien skrev:
Kanin skrev:
Alien skrev:Om man haft ett låglöneyrke och troget betalat skatt i många år, så får man inte mer i (förtids)pension än den som aldrig jobbat och betalat skatt.

Jo, såvida inte personen jobbat deltid. (Det kan dock jämnas ut av bostadstillägg.)


Ja, deltid jobbade jag i åtta år efter min dotters födelse. Som många andra kvinnor. Men vet inte om jag skulle få bostadsbidrag. Antagligen om jag varit ensamstående. Men nu lever jag på min man, som också är lågavlönad men som däremot fått fortsätta jobba och aldrig varit barnledig.

Så att kvinnor tar tjänstledigt för vård av barn, det är sannerligen en kvinnofälla. Men jag orkade helt enkelt inte jobba heltid (och när jag fick min diagnos förstår jag varför).


Här borde ju helt kalt din man och du betala in en pengar till en pensionsfond, även dottern skulle ju kunna vara solidarisk och betala in för att hon har haft en mamma som har tagit hand om henne när hon var liten.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 14:48:07

Alien skrev:
Athena skrev:Ja och sedan går ju kommunerna i spetsen att inom vårdyrken att inte ge sina anställda heltidsjobb, det blir mycket billigare för kommunerna att ha flertal deltidsarbetare, så var tog nu moralen vägen hos beslutsfattarna?


Kommunerna skulle kunna säga att det i så fall blir mera pengar över till de gamla och barnen. Eftersom lönekostnaderna är en stor post.

Så jag tycker inte moralen har med saken att göra. Det är en ekonomisk och organisatorisk fråga.


Det är vist en moralisk fråga, hur mycket man är bered att betala i kommunal och landstingsskatt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 14:48:22

Budgeten i en del kommuner tillåter heltidsarbete, Täby kommun är ett lysande exempel på rik kommun som inte tar ansvar socialt mer än vad lager absolut kräver, och knappt det.
Givetvis finns det hårt belastade kommuner som får vända på varje skattekrona.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Alien » 2015-09-15 14:52:02

slackern skrev:
Alien skrev:
Athena skrev:Ja och sedan går ju kommunerna i spetsen att inom vårdyrken att inte ge sina anställda heltidsjobb, det blir mycket billigare för kommunerna att ha flertal deltidsarbetare, så var tog nu moralen vägen hos beslutsfattarna?


Kommunerna skulle kunna säga att det i så fall blir mera pengar över till de gamla och barnen. Eftersom lönekostnaderna är en stor post.

Så jag tycker inte moralen har med saken att göra. Det är en ekonomisk och organisatorisk fråga.


Det är vist en moralisk fråga, hur mycket man är bered att betala i kommunal och landstingsskatt.


De flesta vill betala så lite skatt som möjligt. Och kommuntjänstemännen gör som politikerna har bestämt. Och politikerna vill bli omvalda.

Man kan också anse att kommunens tjänstemän och politiker i första hand ska tänka på kommuninvånarnas behov, inte på de anställdas. Varken staten, landstingen el kommunerna är väl kända för att vara mönsterarbetstgivare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 14:56:42

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
Kommunerna skulle kunna säga att det i så fall blir mera pengar över till de gamla och barnen. Eftersom lönekostnaderna är en stor post.

Så jag tycker inte moralen har med saken att göra. Det är en ekonomisk och organisatorisk fråga.


Det är vist en moralisk fråga, hur mycket man är bered att betala i kommunal och landstingsskatt.


De flesta vill betala så lite skatt som möjligt. Och kommuntjänstemännen gör som politikerna har bestämt. Och politikerna vill bli omvalda.

Man kan också anse att kommunens tjänstemän och politiker i första hand ska tänka på kommuninvånarnas behov, inte på de anställdas. Varken staten, landstingen el kommunerna är väl kända för att vara mönsterarbetstgivare.


Vill man ha välfärd röstar man på ett politiskt parti som förespråkar välfärd och högra skatter, tänker man på sig själv hur man tjänar mest pengar röstar man på ett lågskatte parti.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Fenren » 2015-09-15 15:02:29

slackern skrev:
Alien skrev:
slackern skrev:
Det är vist en moralisk fråga, hur mycket man är bered att betala i kommunal och landstingsskatt.


De flesta vill betala så lite skatt som möjligt. Och kommuntjänstemännen gör som politikerna har bestämt. Och politikerna vill bli omvalda.

Man kan också anse att kommunens tjänstemän och politiker i första hand ska tänka på kommuninvånarnas behov, inte på de anställdas. Varken staten, landstingen el kommunerna är väl kända för att vara mönsterarbetstgivare.


Vill man ha välfärd röstar man på ett politiskt parti som förespråkar välfärd och högra skatter, tänker man på sig själv hur man tjänar mest pengar röstar man på ett lågskatte parti.


Det handlar också väldigt mycket om prioriteringar.

Ska skattepengar gå till allt eller de som behöver mest?

Idag finns det bara partier som vill ha hög skatt och betala alla för allt, eller partier som vill ha lägre skatt och betala lite till få.

Var är partiet som vill ha låg skatt och betala mycket till de som behöver och inget till de som har?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 15:04:44

Täby kommun är och har så långt tillbaka jag vet varit blått, att inte ett annat parti kommer till makten har de själva sett om genom att inte bygga hyresrätter, och se till att eventuella hyresrätter omvandlas till bostadsrätter, så har man nästintill eliminerat sociala problem inom kommunens gränser.
Täby kommun har haft en extrem låg andel flyktingar, och även de som kommit dit har sedan sökt sig till gränskommuner som har hyresrätter.
Eftersom Täby kommun inte har några hyresrätter.
Genom ett långsiktigt planerande har denna kommun blivit en renodlad medel och överklass kommun.
Detta är skatteplanering på hög och laglig nivå.
Politikerna blir självklart omvalda, för klientelet som väljer dem är mer eller mindre "handplockade".
Detta är i min mening en omoral.
Sociala problem och skattetyngder skjuts över till kommuner som inte har följt denna strikta planering.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 15:06:16

Ska nog sova lite, blir helt fel postat hela tiden:)
Senast redigerad av Athena 2015-09-15 15:07:50, redigerad totalt 1 gång.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-15 15:06:22

-Låg skatt och fungerande välfärd är en omöjlig kombination.


Man får välja: välfärd eller låga skatter.

Sen är det så att skattesänkningar bara kommer de besuttna till del.

Jag betalar mer i skatt än vad normal- och höginkomsttagare gör, plus att jag inte har råd att använda mig av ROT och RUT och allt sånt...som är skräddarsytt efter medelklassens behov och livsstil.

Jag får heller inte studera.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Fenren » 2015-09-15 15:09:23

KrigarSjäl skrev:-Låg skatt och fungerande välfärd är en omöjlig kombination.


Man får välja: välfärd eller låga skatter.

Sen är det så att skattesänkningar bara kommer de besuttna till del.

Jag betalar mer i skatt än vad normal- och höginkomsttagare gör, plus att jag inte har råd att använda mig av ROT och RUT och allt sånt...som är skräddarsytt efter medelklassens behov och livsstil.

Jag får heller inte studera.


Det beror ju lite på vad man menar med låg skatt...

Det är precis allt det där som jag menar. Det ger många fler röster på att skattesubventionera byggande av pool än att höja miniminivåer i trygghetssystem.

Edit: Gör man höjningar sker de alltid bara i överdelen. Man höjer tak, aldrig botten.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-15 15:12:39

Athena skrev:Budgeten i en del kommuner tillåter heltidsarbete, Täby kommun är ett lysande exempel på rik kommun som inte tar ansvar socialt mer än vad lager absolut kräver, och knappt det.
Givetvis finns det hårt belastade kommuner som får vända på varje skattekrona.


Fast å andra sidan så bidrar exempelvis Täby kommun genom det kommunala skatteutjämningssystemet med ganska mycket pengar till andra kommuner som är fattiga eller som har en sämre ekonomi och som därmed får hjälp med resurser, se här exempelvis i en rapport från Stockholms Handelskammare, sidan 7:

KOMMUNNIVÅ

Stockholm och Danderyd betalar högst avgift - Malmö och Göteborg mottar störst bidrag

2009 är enbart tolv kommuner nettobetalare i den kommunala skatteutjämningen samtidigt som 278 kommuner är bidragstagare. Nio av de avgiftsbetalande kommunerna återfinns i Stockholms län. Stockholms stad betalar högst avgift till utjämningen, nära 813 miljoner kronor följt av Danderyd och Täby som betalar 454 miljoner respektive 413 miljoner kronor.


http://www.chamber.se/cldocpart/1387.pdf
Senast redigerad av Wine 2015-09-15 15:14:42, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-15 15:14:23

Fenren,

Att det fungerar som du beskriver är helt sant.
Varför det fungerar så beror på att vi haft en Alliansregim under lång tid samt att nuvarande regering är hårt pressat av SD samt borgerliga partier.
Sossarna har inte kunnat genomföra sina vallöften.

De som vill höja miniminivåerna i trygghetssystemen är Vänstern...Vänsterpartiet är de enda jag hört som vill höja den ersättningstyp jag har, sjukersättning.

Övriga partier tycks tycka att vi kan brinna upp under det gamla vi dragit över oss.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-09-15 15:16:30, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 15:14:30

Fenren skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
De flesta vill betala så lite skatt som möjligt. Och kommuntjänstemännen gör som politikerna har bestämt. Och politikerna vill bli omvalda.

Man kan också anse att kommunens tjänstemän och politiker i första hand ska tänka på kommuninvånarnas behov, inte på de anställdas. Varken staten, landstingen el kommunerna är väl kända för att vara mönsterarbetstgivare.


Vill man ha välfärd röstar man på ett politiskt parti som förespråkar välfärd och högra skatter, tänker man på sig själv hur man tjänar mest pengar röstar man på ett lågskatte parti.


Det handlar också väldigt mycket om prioriteringar.

Ska skattepengar gå till allt eller de som behöver mest?

Idag finns det bara partier som vill ha hög skatt och betala alla för allt, eller partier som vill ha lägre skatt och betala lite till få.

Var är partiet som vill ha låg skatt och betala mycket till de som behöver och inget till de som har?


Du blandar ihop inkomstskatt med kommunalskatt och landstingsskatt jag nämnde. Inom dom skatterna jag nämnde ingår inget bidrag förutom försörjningsstöd via socialkontoret som är för dom mest utsatta människorna som lever under existensminimum.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-15 15:20:53

Athena skrev:Ska nog sova lite, blir helt fel postat hela tiden:)


Lätt hänt men sov gott. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Fenren » 2015-09-15 15:27:53

KrigarSjäl skrev:De som vill höja miniminivåerna i trygghetssystemen är Vänstern...Vänsterpartiet är de enda jag hört som vill höja den ersättningstyp jag har, sjukersättning.

Övriga partier tycks tycka att vi kan brinna upp under det gamla vi dragit över oss.


Ja tyvärr. I mitt tycke får man med sig lite för mycket andra utgifter och tyckanden om man skulle följa det partiet.

Tyvärr är de andra sju partiernas syn på folk som lyfter garantibeloppen i trygghetssystemen knappt bättre än NSDAPs syn på funktionshindrade...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav abedlol » 2015-09-15 15:31:24

Har alla hakat upp sig på att Puzzle vill ha bostadstillägg eller är det att hon inte borde få bidrag alls? Hur mycket bidrag bör hon få?
abedlol
Inaktiv
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2015-07-23

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Huggorm » 2015-09-15 15:32:55

abedlol skrev:Har alla hakat upp sig på att Puzzle vill ha bostadstillägg eller är det att hon inte borde få bidrag alls? Hur mycket bidrag bör hon få?
Samma som alla andra som är sjukskrivna.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Fenren » 2015-09-15 15:34:04

abedlol skrev:Har alla hakat upp sig på att Puzzle vill ha bostadstillägg eller är det att hon inte borde få bidrag alls? Hur mycket bidrag bör hon få?


Max femhundra i månaden. Mer borde ingen behöva.

Själv har jag en månadslön på 179000:- för jag förtjänar den för jag är så mycket bättre än alla andra.

Dessutom har jag gratis bil och reser fritt så jag betala inget. Och skatt, den har jag trixat bort.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in