Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2015-06-09 12:09:59

Har man diabetes (el förstadium till diabetes) så är ju allt socker farligt, även det i frukt.

Men annars har ju människor i alla tider ätit frukt och bär. Den söta smaken betydde att det var ätligt. Det är ju först under de senaste (100-200?) åren som alla människor haft tillgång till billigt och processat socker.

Dessutom lever vi längre nu. Hur folk än åt förr i tiden dog de av sjukdomar som idag går att bota (lunginflammation, "strypsjuka", "vattusot", svält och "ålderdom" vid 63 års ålder etc). Idag dör vi ofta av vällevnadssjukdomar som folk aldrig fick möjlighet att få förr.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Wine » 2015-06-09 16:57:30

Bror Duktig skrev:Jag borde vid det här laget ha gikt, hög urinsyra, jättehögt blodtryck p.g.a. högt saltintag (jag har 100/60 och har förbättrat en rad andra funktioner med hjälp av saltet). Jag borde också ha cancer (rött kött), och totalt kassa kolesterolvärden (äter mestadels mättat fett).
...


Du kanske inte äter så mycket inälvsmat och/eller så har du bra genetiska förutsättningar för att tolerera inälvsmat, eller har mindre risk för att drabbas av gikt?

Intressant är ju bl.a. att inuiterna saknar frukt och grönsaker i sin traditionella kost men att inuitkosten ändå anses som hälsosam och att de håller sig friska på den kosten. Kolhydrater saknas också, all energi och alla vitaminer och näringsämnen de behöver kommer från proteiner och fett.

Kan förresten tipsa om SVT - Världens bästa diet? som sänds i två delar, mycket intressant om kostvanor och skillnader mellan vad människor äter i olika delar av världen, i programmet tar man också upp att globaliseringen tyvärr medför att man över hela världen ändå äter mer och mer lika, eller att kosten består av ungefär samma råvaror, ett fåtal, eftersom det är billigare att koncentrera sig på storskalig odling och produktion och att variationerna i kosten därför minskar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-09 18:06:03

Intressant är att studierna på inuiterna var full av fel. Man tog siffror som rörde hur många som besökte sjukhus, som siffror på sjukdom. Men inuiterna kunde inte besöka sjukhus, så det blev helt snett.

Googla på det.

Här är några länkar, har inte läst igenom, bara mycket snabbt för att kopiera lite:

http://www.helsinkitimes.fi/eat-and-dri ... rmful.html
Trawling through studies on the health and nutrition of Inuit populations in North America and Greenland, an international research team found that the belief that the heart disease rate in these populations is exceptionally low was mainly based on studies published by Danish researchers Hans Olaf Bang and Jørn Dyerberg in the 1970s.

Bang and Dyerberg made several expeditions to Greenland to study the Inuit lifestyle and local public health records, concluding that despite their diet high in animal fat, the Greenland Inuit were less susceptible to heart disease than other populations.

For decades, the conclusions reached by the Danish researchers were taken as evidence of the consumption of oily fish and fish oil being beneficial in reducing the risk of cardiovascular disease.

The health records used as the material of the original study have, however, proven flawed. Most Inuit lived long distances away from the nearest hospital, and their illnesses often went undiagnosed, with the real cause of death in many cases remaining unknown.

Later studies have revealed that the Inuit who stick to the traditional diet suffer from heart disease at least as commonly as non-Inuit populations in Greenland, Canada and Alaska. Oily fish does not seem to prevent heart disease among Inuit.

Recent research data have also raised questions about the beneficial effect of fish oil supplements. Ursula Schwab, an expert on nutrition therapy from the University of Eastern Finland, says that fish oil capsules increase the blood LDL cholesterol level, interfere with glucose metabolism and contribute to an increased risk of type 2 diabetes.


http://www.slate.com/articles/health_an ... y_was.html
How did they know the Inuit weren’t prone to heart disease? Bang and Dyerberg were nutritionists, not cardiologists; they didn’t examine anyone’s heart themselves. Instead, they relied on numbers provided by Greenland’s chief medical officer for parts of the 1960s and 1970s. These reports, based on death certificates and hospital admissions, included only a handful of confirmed heart disease cases from Uummannaq.


But there’s a problem with relying on official medical records in a part of the world so remote that—according to a deputy chief medical officer in the 1970s—30 percent of people lived in settlements with no medical officer at all. This meant many death certificates were filled out by whoever was nearby, without a doctor ever seeing the body. Someone experiencing heart attack symptoms might not be close enough to a hospital to attempt a trip. Even if he did, the hospital might have limited equipment for diagnosis. And 20 percent of heart attacks cause sudden death


http://www.washingtonpost.com/news/morn ... wed-study/
The problem: Dyerberg’s research was conducted in Umanak, a town of 1,300 nestled 310 miles north of the Arctic Circle and 100 miles from the nearest hospital. “Although the studies of these two Danish investigators are routinely quoted in connection with the alleged low occurrence of CAD in Greenland Eskimos, the fact is that [they] did not examine the cardiovascular status of Greenland Eskimos or those living in and around the small community of Umanak.”


Att inuiterna ändå fick vitaminer (det ovanstående gällde hjärtsjukdom och omega 3) är ju just för att de åt så mycket inälvor, gärna råa eller fermenterade. Ögon, rå lever m.m. Människan har i alla tider, från vi började jaga, till 1900-talet, ätit allt på djuret. Vissa inälvor har setts som de viktigaste delarna, och getts växande eller gravida. Konstigt att vi då blir sjuka av inälvor när vi slutar äta dem? Vissa saker känns rätt uppenbara att något är fel med infot (som när all frukt beskrivs som farlig).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-09 18:12:17

Alien, frukt är inte alls farligt vid förstadier till diabetes. Studier visar att de flesta koster med rena råvaror och "whole food" (vad kallas det på svenska?) reverserar diabetes.

Jag har själv sett en kvinna som fick diabetes typ två, bli HELT FRISK genom att sluta äta skräpmat. Hon åt bröd, ris, potatis m.m. men skippade processad mat, köpebakverk samt gick ned i vikt (den viktigaste faktorn om man ska tro sammanfattade studier). Hon gick dock inte ned särskilt mycket i vikt. Hon åt en massa frukt också.

De som äter LCHF och "blir friska" blir ju dubbelt sjuka så fort de nästan bara tittar på kolhydrater. De blir extra känsliga mot kolhydrater eftersom de sällan hanterar dem.

Balanserad mat av oprocessad typ och inte för mycket av det vi börjat äta massor av under 1900-talet (omega 6-fetter, osyrat fullkorn, massor av jordnötter [omega 6 i kubik], sönderprocessad mat), tror jag på.

Om jag inte blundar, utan studerar alla studier närmare, finns inget som är fördel för LCHF, lågfett, vegankost o.s.v. mer än i vissa särskilda fall, eller för vissa som redan blivit sjuka och då får en känslighet för något (inte alla, tänk på diabetiker av typ 2, som blir friska av whole food med kolhydrater).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Wine » 2015-06-09 19:26:06

Bror Duktig skrev:...
Att inuiterna ändå fick vitaminer (det ovanstående gällde hjärtsjukdom och omega 3) är ju just för att de åt så mycket inälvor, gärna råa eller fermenterade. Ögon, rå lever m.m. Människan har i alla tider, från vi började jaga, till 1900-talet, ätit allt på djuret. Vissa inälvor har setts som de viktigaste delarna, och getts växande eller gravida. Konstigt att vi då blir sjuka av inälvor när vi slutar äta dem? Vissa saker känns rätt uppenbara att något är fel med infot (som när all frukt beskrivs som farlig).


Kanske handlar det då om olika genetiska förutsättningar och att det finns annat i kosten som i kombination med inälvsmat påverkar så att det leder till sjukdom för en del samt förstås att man precis som när det gäller kött ska se till att äta inälvor från hälsosamt uppfödda djur, gräsbetesdjur och vilt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-09 19:52:04

Industridjur är aldrig bra. De äter inte artegen föda och de lever inte ett berikande liv (med för arten relevant stressnivå, miljö och stimulans). Vi blir ju sjuka av att äta och leva fel, så varför tror vi att kött från djur som lever så är bra? Märkligt tycker jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Wine » 2015-06-09 19:55:00

Bror Duktig skrev:Industridjur är aldrig bra. De äter inte artegen föda och de lever inte ett berikande liv (med för arten relevant stressnivå, miljö och stimulans). Vi blir ju sjuka av att äta och leva fel, så varför tror vi att kött från djur som lever så är bra? Märkligt tycker jag.


Ja, det är ju helt logiskt att man också måste ta hänsyn till hur det man äter har producerats.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2015-06-09 23:51:10

Alltid tyckt om inälvsmat och fått höra antingen att det är äckligt eller farligt. Skönt få lite upprättelse. Jag åt mkt inälvsmat förr då jag bodde på en plats där det var mer tradition. Här får man leta efter det och det kostar mera. Men ska jag vara ärlig mådde min kropp bättre då men det var även innan min sjukdom så jag vet inte...

Jag är även en sådan som äter det brosk som går att tugga. Vilket folk tycker är megaäckligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav plåtmonster » 2015-06-09 23:54:00

Hur är det med miljögifter och inälvsmat? lever skall t.ex vara rena giftbomben.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-10 7:03:38

Haha, kiddie, brosk är jättenyttigt. Fullt av de aminosyror som vi får mycket mindre av nu för tiden, och som motverkar de inflammatoriska.

Folk köper ju t.o.m. gelatin och tar som tillskott för att få glycinet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-10 7:05:36

Jag käkar bara gräsbetesprodukter, plåtmonster. KRAV-märkta är de också. Sådana djur får ju inte beta på marker som inte är KRAV-godkända.

Annars finns det några olika bud om gifter i inälvor. Vissa menar att det är inga slutstationer, organen filtrerar och skickar vidare. Men jag tycker mig ha sett undersökningar som visar att lever har gifter ändå.

Det säkra är då att välja från gräsbetesdjur, och KRAV.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav plåtmonster » 2015-06-10 17:49:48

Bror Duktig skrev:Vissa menar att det är inga slutstationer, organen filtrerar och skickar vidare.

De har säkert rätt men organen kan ju ändå buffra gifterna på vägen ut. Så argumentet håller inte. Att djuren bara får beta på KRAV mark är ju bra. Dock skulle det behövas stickprovskontroll direkt från matprodukterna för att kvalikativt veta om det är okej.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-13 15:48:12

Wine skrev:Intressant är ju bl.a. att inuiterna saknar frukt och grönsaker i sin traditionella kost men att inuitkosten ändå anses som hälsosam och att de håller sig friska på den kosten.

Vad fick du det ifrån ? De drabbas av osteoporos och karies.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-07-13 15:55:46

elle skrev:
Wine skrev:Intressant är ju bl.a. att inuiterna saknar frukt och grönsaker i sin traditionella kost men att inuitkosten ändå anses som hälsosam och att de håller sig friska på den kosten.

Vad fick du det ifrån ? De drabbas av osteoporos och karies.


Oftare än veganer som har D-vitaminbrister och festar på läsk, turkisk peppar, mandelmassa osv var och varannan dag (halvt på allvar halvt på skoj)?

Kan det vara så att inuiterna på något sätt är skapta för att klara sig undan allvarligare brister med denna kost medan vi i väst inte är det?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-14 1:10:15

Ja... har man ätit samma sak i många generationer har de som inte tål maten sållats bort. Samma fenomen när västmänniskor äter socker, vi är bondekultur med många generationer som levt på säd och andra kolhydrater, vi tål det bättre än de som har levt utan den typen av bondekultur och hoppar rakt in i skräpmatsätandet. De får mer diabetes än oss och blir fetare än oss fast vi äter samma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-16 14:47:36

Flinta skrev:
elle skrev:
Wine skrev:Intressant är ju bl.a. att inuiterna saknar frukt och grönsaker i sin traditionella kost men att inuitkosten ändå anses som hälsosam och att de håller sig friska på den kosten.

Vad fick du det ifrån ? De drabbas av osteoporos och karies.


Oftare än veganer som har D-vitaminbrister och festar på läsk, turkisk peppar, mandelmassa osv var och varannan dag (halvt på allvar halvt på skoj)?

Kan det vara så att inuiterna på något sätt är skapta för att klara sig undan allvarligare brister med denna kost medan vi i väst inte är det?

Usch, dessa veganer som drabbas av alla möjliga bristsjukdomar..det måste vara ett mirakel att jag överhuvudtaget lever :wink:
D Vitaminbrist har ingenting med veganism att göra för det första och sista :) Festar inte köttätare på läsk?

Apropå inuiterna, här kan man läsa om deras (o)hälsa (diabetes, hjärtsjukdomar, osteoporos osv),info kommer från kanadensisk Health Canada:
http://www.hc-sc.gc.ca/fniah-spnia/dise ... ex-eng.php

Lite info om osteoporos bland inuiterna:
http://www.encognitive.com/node/4803

Och hur deras barn drabbas av karies trots dieten utan kolhydrater:
http://www.cbc.ca/beta/news/canada/nort ... -1.1063733
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-16 15:01:34

Alien skrev:Har man diabetes (el förstadium till diabetes) så är ju allt socker farligt, även det i frukt.

Dr Walter Kampner har lyckats bota diabetes hos sina patienter genom en kolhydratrik diet med frukt. Det var på 40-talet. Hans patienter åt " förbjuden" mat.

Nuförtiden tänker man annorlunda: frukt är farligt, punkt slut.

Blir man också tjock av frukt (?)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kullan » 2016-07-16 16:16:24

elle skrev:Blir man också tjock av frukt (?)


Jag kan bara tala för min egna person och Svar JA. Jag går upp i vikt av alla kolhydrater men jag går ner i vikt av en fettberikad kost.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav slackern » 2016-07-16 16:23:29

kullan skrev:
elle skrev:Blir man också tjock av frukt (?)


Jag kan bara tala för min egna person och Svar JA. Jag går upp i vikt av alla kolhydrater men jag går ner i vikt av en fettberikad kost.


Hur många pannor då på ett ungefär?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kullan » 2016-07-16 16:25:12

slackern skrev:
kullan skrev:
elle skrev:Blir man också tjock av frukt (?)


Jag kan bara tala för min egna person och Svar JA. Jag går upp i vikt av alla kolhydrater men jag går ner i vikt av en fettberikad kost.


Hur många pannor då på ett ungefär?


Förra året åt jag strikt LCHF. Max 10 g kolhydrater/dag. Gick ner 20 kg över sommaren.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-07-16 16:28:51

Bare noe tull at sukker er farlig, men selvfølgelig er jo alt farlig hvis enn overdriver.

Er vel mer farlige disse kunstige tilsetningsstoffene som bla. erstatter sukker vil jeg tro.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav slackern » 2016-07-16 16:44:22

kullan skrev:
slackern skrev:
kullan skrev:
Jag kan bara tala för min egna person och Svar JA. Jag går upp i vikt av alla kolhydrater men jag går ner i vikt av en fettberikad kost.


Hur många pannor då på ett ungefär?


Förra året åt jag strikt LCHF. Max 10 g kolhydrater/dag. Gick ner 20 kg över sommaren.


Oj det var en rejäl viktminskning.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-07-16 19:04:16

elle skrev:Blir man också tjock av frukt (?)


Ibland undviker jag frukt pga att det triggar ett sockersug som inte går att hejda och som kan hålla i sig mycket länge (eller aldrig gå över?)..och då, indirekt så blir konsekvensen efter en kortare tid att kläderna blir för små efter att jag ätit en frukt :-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-16 19:49:42

Tycker inte man behöver demonisera frukt, det finns en massa nyttigheter och de är hyfsat kalorisnåla. Men personligen äter jag hellre grönsaker. De har ju också nyttiga ämnen i sig.

Sedan om enstaka människor upplever att just de inte mår bra av frukt av ena eller andra anledningen så är det ju så för dem.

Däremot en väldigt bra idé att undvika juice. Där har man en ren sockerbomb och finns bara en kartongjuice på marknaden som faktiskt är äkta juice. De andra är från koncentrat, en extremprocessad juice som inte har mkt med det naturliga att göra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in