Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-19 14:10:41

Flinta, jag tänker inte på det mer. Jag har nästan glömt hur det var att sitta fast. Men jo, egentligen är det ju skitskönt. En sak som man inte tänker på innan är hur man går i en mataffär. Innan fanns det så mycket. Nu ser jag inte ens vissa hyllor, de är bortsorterade. Som om de bara hade marsvinsmat eller blomjord om du fattar. Att de inte märks för mig för de har bara saker jag inte äter och inte är intresserad av. Att handla går lättare med färre hyllor i fokus!!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-19 14:14:18

I början var det mest jobbigt för alla ville ge mig socker på pin kiv. De blev som hotade av att jag inte åt saker och arga. Så istf att njuta av att det blivit annorlunda fick jag hitta sätt att säga nej till de som ville bjuda. Ibland blev de rabiata och försökte tvinga mig. Konstigt för de var annars normala vuxna. Men att ngn slutat med sötsaker upprörde nästan alla!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-19 14:38:29

RapeRegs skrev:Sockrets farlighet är något överdriven och hetsjakten börjar likna moraliserande överförmynderi.


Det kan ju ses som konstigt att man bara jagar en av alla hälsobovar. Men vi ser också en trend av ökande övervikt och mer diabetes. I vårt samhälle får skattebetalarna betala ohälsan det medför. Då tycker inte jag att det är fel att försöka få in mer skattepengar och kanske få ner konsumptionen.

Man måste börja någonstans. Och ja, jag tycker att man ska få köra överförmynderi när det gäller saker som folk tydligen inte klarar av att hantera. Jag gnäller inte när jag köper en flaska sprit för 150 kr och den bara skulle kostat 70 kr utan skatt. Sprit är en slags lyxkonsumption som man ska ha bara då och då. För de som är alkoholister avskräcker kanske inte priset, men för mig gör det det.

Barn kommer avskräckas av sockerskatten pga att de helt enkelt bara har de pengar de har. Ska man inte unna dem sötsaker då? Nej, jag tycker faktiskt inte det, inte i stor skala.

I min närmsta affär kostar den generiska läsken 3 kr litern. Mjölken kostar 8 kr litern. Det finns chokladkakor för 4 kr stycket. Medan potatisen kostar 11 kr kilot.

För mig känns det som att uppmuntra till att äta fel. Jag tycker faktiskt samhället ska stå lite med pekpinnar, det är bara synd att det inte har makt att ingripa mer på djupet i vår sjuka matförsäljning och produktion. Det är så mycket mer än socker som är snett. Djur som far illa. Import från produktion med barnslaveri. Hårt besprutade grödor. Osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-07-19 19:31:04

Många säger att de är sockerberoende..det uttrycket har blivit något många slänger sig med. Stor skillnad på det och sjukdomen sockerberoende. Då är man sjuk på riktigt.

Om Bror Duktig vore här hade hon nog kommenterat ovanstående i en mycket lång informationsspäckad text :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav antonius » 2016-07-19 20:22:31

Socker är ett gift, som är beroendeframkallande, som narkotika. Hade man uppfunnit det idag, hade man aldrig fått sälja det, annat är på recept. Det som är så hemskt är att det slår så hårt mot barn, som är programmerade att äta allt sött de kan. Anledningen är att bröstmjölk är sött och i vår forntid då det var osäkert om det fanns mat varje dag överhuvettaget, försökte de äta allt som innehåller söttma, för det innehåller, som alla vet så mycket energi. Det var de små som svalt ihjäl först, pga mindre fettreserver, därför är det på dem som sockerberoende uppträder så starkt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav ankhh » 2016-07-20 20:33:19

antonius skrev:Socker är ett gift, som är beroendeframkallande, som narkotika. Hade man uppfunnit det idag, hade man aldrig fått sälja det, annat är på recept. Det som är så hemskt är att det slår så hårt mot barn, som är programmerade att äta allt sött de kan. Anledningen är att bröstmjölk är sött och i vår forntid då det var osäkert om det fanns mat varje dag överhuvettaget, försökte de äta allt som innehåller söttma, för det innehåller, som alla vet så mycket energi. Det var de små som svalt ihjäl först, pga mindre fettreserver, därför är det på dem som sockerberoende uppträder så starkt... :-)063

Stämmer nog, i alla fall enligt min erfarenhet. Jag var rejält sockerberoende som barn, stal sockerbitar i skafferiet trots att det var strängt förbjudet, etc etc.

Numera har det slagit över så att jag har väldigt svårt för sött. Har inget som helst godissug, urk för tårta! Choklad fungerar om den är mörk (helst den där versionen med 86% kakao - den äter man f.ö. inte mycket av), och frukt om den inte är för söt, gärna aningen omogen.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-07-20 20:58:20

ankhat skrev:
antonius skrev:Socker är ett gift, som är beroendeframkallande, som narkotika. Hade man uppfunnit det idag, hade man aldrig fått sälja det, annat är på recept. Det som är så hemskt är att det slår så hårt mot barn, som är programmerade att äta allt sött de kan. Anledningen är att bröstmjölk är sött och i vår forntid då det var osäkert om det fanns mat varje dag överhuvettaget, försökte de äta allt som innehåller söttma, för det innehåller, som alla vet så mycket energi. Det var de små som svalt ihjäl först, pga mindre fettreserver, därför är det på dem som sockerberoende uppträder så starkt... :-)063

Stämmer nog, i alla fall enligt min erfarenhet. Jag var rejält sockerberoende som barn, stal sockerbitar i skafferiet trots att det var strängt förbjudet, etc etc.

Numera har det slagit över så att jag har väldigt svårt för sött. Har inget som helst godissug, urk för tårta! Choklad fungerar om den är mörk (helst den där versionen med 86% kakao - den äter man f.ö. inte mycket av), och frukt om den inte är för söt, gärna aningen omogen.


Skönt. Hur "slog det över"?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-20 21:03:23

Jag åt godis jag inte tyckte om som barn om jag blev bjuden. Bara för att det var sött... :-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav ankhh » 2016-07-20 21:50:01

kiddie skrev:Jag åt godis jag inte tyckte om som barn om jag blev bjuden. Bara för att det var sött... :-)006

Jag med. Helt sanslöst!

Flinta skrev:Skönt. Hur "slog det över"?

Tja, ärligt talat inte på något bra sätt - inget jag skulle rekommendera.

Med ursäkt för lång post:

Det som hände var att jag reagerade lite knepigt på en traumatiserande händelse. Jag har alltid varit väldigt petig med maten och föredragit att äta välkänd mat (typiskt asperger), men nu blev okänd mat farlig. Och sedan blev det mer och mer som blev farligt: jag fick panikångestattacker när jag ätit något "farligt". Det var väldigt lite som gick att äta till slut. Nästan ingenting.

Jag kommer ihåg det som fick mig att söka psykhjälp, och jag kan fortfarande tycka väldigt synd om den jag var då. Jag hade tagit mod till mig och lagat vanlig mat (potatis och någon köttbit), men sedan kunde jag inte äta. Jag började gråta (vilket jag gör väldigt sällan) och blev för första gången medveten om tanken att jag inte kunde äta för att jag inte kände att jag var värd maten.

Nu tror jag att det här med att inte "vara värd" till stor del handlade om att jag undermedvetet insåg att jag inte var en "riktig" människa. Det här var innan asperger-diagnosen fanns/användes i Sverige, och jag hade varit utanför sociala sammanhang utan att förstå varför ganska länge.

---

Psyk visste inte riktigt vad de skulle göra med mig: ätstörningar och underviktig, men inte anorektisk. Diagnosen blev ångestsyndrom plus någonting mer. Men jag kom till en KBT-terapeut som faktiskt var vettig och behandlade mig med respekt. Det var bra samtal. Så småningom kunde jag hantera paniken och äta mer och mer igen.

På det här sättet avvande jag mig oavsiktligt från socker, och av någon anledning tycker jag alltså rentav illa om sötsaker nu. Kanske är det så att kroppen, när den får chansen, ser till att det onyttiga känns osmakligt.

(Jodå, jag anser definitivt att jag är värd att äta nu. Fortfarande petig med mat, men inte mer än vad jag själv anser är normalt.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav antonius » 2016-07-21 14:19:35

kiddie skrev:Jag åt godis jag inte tyckte om som barn om jag blev bjuden. Bara för att det var sött... :-)006


Ja, det är ju det här jag menar, vi är så hårt fokuserade på sötma, att vi till och med som barn, kan äta socker direkt ur förpackningen, eller vräka i oss godis som man egentligen brukar rata. Eller snabbt äta upp en äcklig och dammig hallonbåt som legat under sängen i flera år, som en narkoman på jakt efter morfinslattar på sjukhusets soptipp... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kiddie » 2016-07-21 17:29:17

Jag är ju helt tillvand på Xanor... Det anses att man kan få sug av det, att man längtar till effekten och att bli "hög". Att benso är så och Xanor extra mycket så. Nu kommer det spännande. Jag måste ta dels för att hantera mina känslor och tankar, dels för att kroppen är tillvand och jag blir helt enkelt väldigt sjuk om jag slutar tvärt.

Men något sug som liknar det efter socker som jag hade som ung... det har jag aldrig upplevt av denna medicin. Sockersuget är mycket, mycket starkare. Jag har t o m "missbrukat" Xanor vid fåtal tillfällen. Men aldrig känt att jag MÅSTE. Inte som med socker.

Självklart är den fysiska abstinensen mycket svårare från Xanor, den fysiska abstinensen från socker är inte så farlig. Men suget med socker är mycket starkare.

Folk tycker det är tramsigt att man påstår att man kan vara sockerberoende. Men jag tycker inte det. Jag tror dock man måste ha rätt barndom och rätt genetik för att detta ska kunna hända.

Industrin vet precis hur de ska göra för att få oss beroende av just deras mat. :-)004
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav antonius » 2016-07-21 19:39:38

kiddie skrev:Industrin vet precis hur de ska göra för att få oss beroende av just deras mat.


Så sant, att få oss att köpa deras produkter är nästan att likna vid en langares, "här prova det här, du får två till priset av en..." allt för att få en att bli fast... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-07-21 20:47:09

antonius skrev:
kiddie skrev:Industrin vet precis hur de ska göra för att få oss beroende av just deras mat.


Så sant, att få oss att köpa deras produkter är nästan att likna vid en langares, "här prova det här, du får två till priset av en..." allt för att få en att bli fast... :-)018


Bara all förpackningsdesign.. :shock:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav nallen » 2016-07-21 21:18:41

Nog saknar vi konsums blå-vita produkter.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-21 21:30:05

kullan skrev:Därför behövs det inte ätas frukt.

Har aldrig hört talas om GBD ? (=Global burden of disease)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Global_ ... of_disease

Enligt forskare som sysslar med GBD är människor sjuka för de äter FÖR LITE frukt.

Nästan 5 miljoner människor dör varje år för tidigt. Kött förlänger INTE livet för döda vävnader är inget liv.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-21 21:39:45

Flinta skrev:Många säger att de är sockerberoende..det uttrycket har blivit något många slänger sig med

Men spelar det någon roll? I båda fall lider man. Först när man slutar med VITT socker kommer abstinensbesvär. Likadant vad gäller kött och mejeriprodukter.
Naturligtvis tar det sitt uttryck på olika sätt hos olika individer. Men i vilket fall drabbas man av abstinensbesvär. Socker är en drog fast helt legal. Lyckas man hålla sig i schack i 3 veckor är det bara att gratulera.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-21 21:47:05

antonius skrev:Hade man uppfunnit det idag, hade man aldrig fått sälja det, annat är på recept.

Ja och socker och coca-cola såldes bara på apoteket tidigare.
Det var bara adelsmän som åt socker. De var lika osunda deras kost.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Winterblues » 2016-07-21 22:57:10

Kom att tänka på den här videon, vet inte om den nämnts här tidigare dock. Jag uppskattade den här videon. Den tar på ett enkelt och rakt vis upp det här om socker, om hur det inte går att undkomma riktigt. Den tar bl.a. upp hur mycket socker en genomsnittlig/normal tonåring får i sig per dag (vi snackar här inte endast om självklarheter som att läsk innehåller x antal sockerbitar, utan främst om förekomsten av tillsatt socker i - ja, i allt). Läkaren här har gjort sin läxa, och han har räknat och kommer, mig veterligen, med statistik och fakta. Jag är egentligen inte särskilt insatt, så för mig var den en Aha-upplevelse iaf :) Jag får intrycket av att det som tas upp är rätt viktigt; ämnen som borde debatteras mycket flitigare.

http://nosugaradded.se/antligen-en-over ... or-socker/
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-07-22 7:51:57

RapeRegs skrev:Sockrets farlighet är något överdriven och hetsjakten börjar likna moraliserande överförmynderi. Debattartikel i dagens SvD -> http://www.svd.se/professor-darfor-ar-s ... er-fel-vag

Har professorn en personlig erfarenhet av vitt socker ?

Professorer, myndigheter, läkare och dietister är INGEN auktoritet för mig. På 30-talet uppmanade barnläkare föräldrar att ge vitt socker till sina barn eftersom sockret " stärker benstomme" och barn behöver mycket socker för att bli friska. På 50-talet uppmanade läkare att röka .

Nuförtiden uppmanas folk att äta stora mängder animaliska proteiner. 75% av forskare sponsras av stora koncernen ( det var en svensk som jobbade på en farmaceutisk koncern och skrev en bok om det minns inte titeln) därför säger de saker som de säger: " sockret är inte så farligt, folk överdriver ", "människan behöver äta kött ANNARS olika alternativ: kommer hon att drabbas av bristsjukdomar, svaghet, dör", mjölk är bästa källan till calcium ANNARS kommer man att drabbas av osteoporos förstås.. Skrämselpropagande och svammel.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Winterblues » 2016-07-22 14:27:39

elle skrev:därför säger de saker som de säger: " sockret är inte så farligt, folk överdriver "


Tror det ligger mycket i det. Hur mycket är ju frågan. Men tack och lov så tillhör inte läkaren, som jag länkade i mitt inlägg ovan, gruppen ;) Om jag fattat det rätt är det svårt att hitta någon som ger den nakna sanningen om socker.

Eftersom folk antaligen är för lata för att se föreläsningen så gör jag en halvhjärtad summering här (av endast de första 10 min):
* En "normal" fredagsmeny för en "normal" fjortonåring, i en "normal" svensk familj, består t.ex. av:
- Frukost: 1 skål fruktfil med flingor,
1 kopp O'boy
1 smörgås med ost på franska,
1 glas juice.
- Mellanmål: 1st kexchoklad 55g
- Lunch: 1/2 skiva blodpudding med lingonsylt,
1 glas juice.
- Mellanmål: 1 pkt Mer Pärondryck, 1 havreboll
- Middag: 1 pizza, 1 läsk (50cl)
- Fredagsmys: 1 skål plock godis,
1 läsk apelsinläsk 50cl

Denna fiktiva meny innehåller, förutom alla i maten ingående kolhydrater, tillsatt socker motsvarande ca 125 st sockerbitar, dvs. ca 400-500 g tillsatt raffinerat socker – För en fjortonåring. En vanlig fredag. Sen är det bara 364 dagar kvar.

(http://nosugaradded.se/antligen-en-over ... or-socker/)

– Då har han ändå inte räknat alla monosackarideri läsk, saft, öl, bakad potatis, glass, kakor, snabbris, korvbröd m.m. m.m. m.m.

Enligt livsmedelsverket var direktkonsumtionen av läsk år 1980 = 30 liter per person och år. 2001 hade den gått upp till nästan 100 liter – några färskare uppgifter ifrån konsumentverket har han inte lyckats få fram! (de är inte så samarbetsvilliga på den punkten)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2016-07-22 15:08:38

elle skrev:
Flinta skrev:Många säger att de är sockerberoende..det uttrycket har blivit något många slänger sig med

Men spelar det någon roll? I båda fall lider man. Först när man slutar med VITT socker kommer abstinensbesvär. Likadant vad gäller kött och mejeriprodukter.
Naturligtvis tar det sitt uttryck på olika sätt hos olika individer. Men i vilket fall drabbas man av abstinensbesvär. Socker är en drog fast helt legal. Lyckas man hålla sig i schack i 3 veckor är det bara att gratulera.


Och ljuger, manipulerar omgivningen, lever med ständig stress för att någon ska komma på en, gömmer skräpet, planerar in sina tider för att droga i ensamhet, väljer sina affärer noggrant och handlar lite varstans för att ingen ska fatta/häpnas.. Det är exempel på vad en som är sockerberoende på riktigt gör. Samt att detta tar extremt mycket energi och tid, man förbereder och planerar och sedan drogar man och tiden "försvinner".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-08-03 18:43:44

Winterblues skrev:Eftersom folk antaligen är för lata för att se föreläsningen så gör jag en halvhjärtad summering här (av endast de första 10 min):
* En "normal" fredagsmeny för en "normal" fjortonåring, i en "normal" svensk familj, består t.ex. av:

En sådan kost är raka vägen till förstoppning till att börja med.
Winterblues skrev:Enligt livsmedelsverket var direktkonsumtionen av läsk år 1980 = 30 liter per person och år. 2001 hade den gått upp till nästan 100 liter –

Alltså läsk...det är inte värt att dricka.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav elle » 2016-08-03 19:00:22

Winterblues skrev:Om jag fattat det rätt är det svårt att hitta någon som ger den nakna sanningen om socker.

En sådan sanning har vi inte tid att vänta på för den kommer ALDRIG.
Liksom sanningen om " köttet " eller den " hälsosamma " mjölken och jogurten..

Men sant, det är svårt att fatta att vitt socker kan ställa till med så mycket. Människan har tur. Hon överlever öven om hon äter sockret och kött varje dag. Hur var det förresten med hälsan för en genomsnittlig 40-50 åring ..?? Pigg och glad eller tjock och ofräsch med sura uppstötningar ..? Jag tror tabletter mot sura uppstötningar säljer bra på apoteket. I butiken köper folk Proviva. En mirakelprodukt som ska producera de goda bakterier. ?

Salt som sockret båda höjer blodtrycket.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav River » 2016-08-04 20:00:48

Sukker og salt er faktisk stoffer som kroppen må ha for å leve, og uten disse stoffer så dør vi.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in