Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav stuck » 2015-06-06 14:51:21

tahlia skrev:Eftersom det kunde missförstås fanns inga felaktiga grunder. Vad du i övrigt dillar om känns vansinnigt verklighetsfrämmande.


Ganska mycket som kan missförstås som inte får samma publicitet som detta inslaget.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-06 14:55:07

stuck skrev:Ganska mycket som kan missförstås som inte får samma publicitet som detta inslaget.


Ganska få missförstånd kan ställa till med så stor skada som just detta inslaget.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-06 17:51:40

kullan skrev:Wine verkar ha stor tilltro till att den breda allmänheten inte misstolkar det som sägs på TV. Det har inte jag.


Mm, just det. Jag tyckte Ondska var ett OK program förutom att man just använde ett ord som ondska för det förknippar jag med själlöshet och religion. De sa tydligt att ALLA med diagnos inte är sådana, de pekade på det starkt i vissa lägen. Trots det lyckades folk få det till konstiga saker. Som att "alla"... suck.

Jag trodde bättre om folk innan det programmet men fattar nu att många lixom vill missförstå och se snett på andra.

Får väl dem att känna sig sunda goda och normala.

Fanns säkert de som tolkade som jag. Men de är ju inte dem man hör för de har ju inte mkt att säga, såvida de inte måste gå i strid men ngn gaphals.

Jag har ju ingen direkt anledning att GÅ UT med att säga att de flesta med AS är skötsamma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Savanten Svante » 2015-06-06 19:19:28

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-06 19:33:17

Vad man än säger, så är det ofta inga roliga saker "gemene man" säger om aspergare. De använder "aspergare" som benämning på onda beteenden, som skällsord o.s.v. Aldrig hört det i bra sammanhang mer än av sådana som arbetar med aspergare (inte sådana som arbetar med autister) och av sådana som känner aspergare eller har någon i släkten.

Man märker att de lyssnat på dålig info.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-06 19:53:33

Jag har fått höra saker som:
"Har du ASPERGER? Men, men...du är ju TREVLIG?"¨
"Har du ASPERGER? Men, men....det går ju att PRATA med dig?"
"Asperger, är inte det när man har problem att känna känslor?"
Har också hört om någon som satt på tunnelbanan och hörde två personer prata om serien Ondska:
"Ja, de där med Asperger har tydligen inga känslor...fan vad skumt att inte kunna känna något," sade den ene.

Så nog har folk en negativ uppfattning om oss, alltid.
Personligen anser jag att folk mycket hellre får tro att vi är nördar med Stig Helmer-skor, cykelhjälm inomhus och en fäbless för tågtidtabeller, än att vi är iskalla, känslolösa mördarmaskiner.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-06 19:57:17

Det är precis sådant jag menar Kahlokatt. Jag har också hört alldeles för mycket sådant. Det är ju en av anledningarna till att jag inte vågar outa mig.

En annan är att man ska "se mig som en diagnos", vilket är ett annat problem som är svårare att göra något åt.

Tänk hon som arbetade med autister och säger till mig att jag har fel om AS och tittar mig i ögonen och bl.a. säger att "för om man har det, så sitter man inte och pratar som du och jag gör nu". Ok... (och då har flera psykologer bara det här året, sagt att min AS är tydlig och inget gränsfall tydligen).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-06 20:03:16

Jag har flera gånger upplevt att folk liksom tar för givet att jag skall vara totalt omöjlig att ha på en arbetsplats och i princip ligga och dregla i en hög på golvet, när jag i själva verket jobbar plikttroget och flitigt och är punktlig och pålitlig. På en praktikplats, en filial till Carolina Rediviva (universitetets bibbla), frågade de vid dagens slut om jag hade hunnit sätta klassificeringslappar i en hyllmeter. Då var jag klar med hela arkeologisektionen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-06 20:15:50

Tråkigt när man blir utsatt för fördomar. Händer mig ofta inom vården. Men på min arbetsplats så är de bra. Alla vet inte, bara några som fick veta det i samband med att min son gick på det dagiset och vi pratade om NPF-problem.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-06 20:17:17

Jag klarar tyvärr inte av den öppna arbetsmarknaden, men jag beundrar verkligen de aspergare som orkar kämpa i konkurrens med "entisar" och dölja sitt handikapp.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-06 20:18:31

[skrev detta innan jag såg kahlos inlägg ovan, så detta är en fortsättning på mitt förra inlägg]

Jag har problem på andra ställen, men har inte outat mig så det är inte p.g.a. AS, utan jag får väl lida för hur jag är. En del kan inte ta att det finns folk som inte går att placera i ett fack. Jag gör saker som inte en och samma person ska göra, och kan ha lätt och svårt för saker på ett märkligt sätt (av typen klara något svårt, inte klara något lätt inom samma grej). Det är då jag undrar om jag ska outa mig. Men vet inte om jag då "blir en diagnos" eller om de kommer klistra på mig egenskaper som "kanske fixerad vid våld" eller "saknar känslor och kan ta sig för vad som helst".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-06 20:25:32

Kahlokatt skrev:Jag klarar tyvärr inte av den öppna arbetsmarknaden, men jag beundrar verkligen de aspergare som orkar kämpa i konkurrens med "entisar" och dölja sitt handikapp.


Jag har genom en kontakt, fått en specialanpassad anställning med mycket lite arbetstid (godkänt av FK alltså). Jag känner de andra sedan innan, då mina barn gick där, och genom andra aktiviteter som att spela eller sjunga. Jag ser det som svårt att få liknande anställning på andra ställen, men jag känner att ska jag jobba mer i framtiden, får det nog vara kontor eller så, min kropp orkar inte diskandet i högre grad än nu.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-06 20:41:06

Nä, att gå ut med att man har aspergers är ingen höjdare. Man önskar att det vore OK, eller att de sa aspergers, vad är det?

Men nej.

Reaktioner jag har fått från vården är bl a... du måste BORTSE från din aspergers, annars får du ingen behandling! (Jag bad om varning innan kroppskontakt men det var inte OK då läkaren ansåg sig nödgad att röra vid mig utan förvarning.) ... att jag kan tala öht. ... att jag bor själv! (Men GUUUD vad DUKTIGT av dig!!!)

Ingen av dem har dock trott att jag ska hugga dem med kniv. Mer att jag ska vara antingen totalt anpassningsbar eller oxo utvecklingsstörd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-06 21:21:39

tahlia skrev:
Wine skrev:En konstig fråga, som jag tidigare påpekat så framgår det tydligt i programmet att det inte handlar om autism generellt utan om autism och psykos i kombination med grova våldsbrott, om du vill kan du ju fortsätta att älta detta i oändlighet, jag gjorde också en jämförelse tidigare som handlade om väderprognoser.


Och igen - det framgår tydligt för dig och två-tre andra på forumet. Tydligen anser många fler här att det inte framgår lika tydligt eller tydligt alls. Så, på vilka kriterier baserar du din övertygelse om att just du och din grupp är de som representerar majoriteten av de som ser programmet? Vilka kriterier har du att visa upp som pekar på att du har en bättre förmåga att analysera och förstå än andra aspergare? Vilka kriterier har du att visa upp som pekar på att du är bättre lämpad att avgöra just hur många, om några, NT och andra som kan komma att misstolka programmet?
Den här gången kan du ju försöka dig på att ge ett rakt svar på frågorna istället för att ducka och springa.


Men återigen, har du verkligen läst vad jag och flera tidigare skrivit, att det framgår tydligt i programmet att det inte handlar om autism generellt utan om autism och psykos i kombination med grova våldsbrott. Jag undrar verkligen över hur du tänker när du verkar tro att detta skulle kunna missuppfattas av den breda allmänheten. Möjligtvis kan individer som har ett förståndshandikapp eller som inte fullständigt behärskar det svenska språket missförstå och kanske några fler som inte sett programmet i sin helhet men knappast den breda allmänheten om man är normalt begåvad.

sugrövmanövern skrev:
stuck skrev:
jag tror att fördomarna förhöjs när aspergare börjar klaga på en tv kanal pga ett inslag, sedan får de i princip viljan igenom. Den rätten är inte förbehållen alla och det är helt i linje med pk stadgarna eller vad man väljer att kalla det.
Helt klart, det får den effekten att Aspergare ses som en hoper lättkränkta gnälliga tjommar som inte begriper innebörden i tv-program de ser.

Som blir griniga när deras Einsteinsyndrom inte är 100% Einstein överallt när det omnämns direkt eller indirekt.

Blotta rubriken i den här öppna avdelningen och de aggressiva hysteriska utropen från en del lär vara mer skadlig mot Aspergerkollektivet än tv-avsnittet som omtalas.


Absolut, läser man denna tråd så kan man nog få en mycket konstig uppfattning om många med AS diagnos, det har ju verkligen spårat ur.

stuck skrev:
tahlia skrev:Nu är du mer än lovligt fånig. Du bör hitta en annan arena för ditt krig mot "PK" för här är det helt missriktat.


Nej det är det inte alls, bara du som inte kan se sambandet.
Det är ju det som hela diskussionen vridits emot, att det inte handlar om vad som faktiskt sades utan att det kan misstolkas. Vad hon nu hette bad ju t.o.m om ursäkt på helt felaktiga grunder, pga rädsla eller åsikter..hon gjorde "fel" och råkade vara icke pk men du tror inte på det såklart.


stuck, du har helt rätt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Tyler_Durden » 2015-06-06 21:47:13

Vad folk tror och vet om asperger skiter jag i. Alla jag känner har jag berättat att jag har asperger för. Att berätta är ett kanonsätt att sortera puckon från sjyssta. Om dom reagerar negativt så vet man att det inte är någon man vill ha med att göra :wink:
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-06 21:48:16

Tyler_Durden skrev:Vad folk tror och vet om asperger skiter jag i. Alla jag känner har jag berättat att jag har asperger för. Att berätta är ett kanonsätt att sortera puckon från sjyssta. Om dom reagerar negativt så vet man att det inte är någon man vill ha med att göra :wink:
Bra sagt :-)Happy :-)049 .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-07 0:19:55

Wine skrev:Men återigen, har du verkligen läst vad jag och flera tidigare skrivit, att det framgår tydligt i programmet att det inte handlar om autism generellt utan om autism och psykos i kombination med grova våldsbrott. Jag undrar verkligen över hur du tänker när du verkar tro att detta skulle kunna missuppfattas av den breda allmänheten. Möjligtvis kan individer som har ett förståndshandikapp eller som inte fullständigt behärskar det svenska språket missförstå och kanske några fler som inte sett programmet i sin helhet men knappast den breda allmänheten om man är normalt begåvad.


Wow... du har verkligen inte förstått... Du är helt övertygad om att alla människor som inte tolkar informationen på samma sätt som du har ett förståndshandikapp eller inte behärskar det svenska språket. Din tilltro till den egna förmåga är väldigt stor trots att du fortfarande inte har presenterat några objektiva källor som kan intyga att din förmåga faktiskt är suverän eller att ditt intellekt är så otroligt imponerade att du har rätt att se ned på de som inte analyserar som du och klassa dem som "förståndshandikappade".

Det lutar åt att jag vill se de där kriterierna för att jag någonsin ska kunna ta något du skriver på allvar igen. Det är nämligen helt omöjligt att diskutera med någon som antingen inte förstår att alla människor inte fungerar exakt som dem (trots att de diagnostiserats med något som garanterar att så är fallet) eller som avfärdar de som inte fungerar på samma sätt som "förståndshandikappade" eller dålig på svenska. En sådan människa kommer aldrig att ta till sig annat än deras egna hjärna producerar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-07 1:20:34

Bror Duktig skrev:Jag har problem på andra ställen, men har inte outat mig så det är inte p.g.a. AS, utan jag får väl lida för hur jag är. En del kan inte ta att det finns folk som inte går att placera i ett fack. Jag gör saker som inte en och samma person ska göra, och kan ha lätt och svårt för saker på ett märkligt sätt (av typen klara något svårt, inte klara något lätt inom samma grej). Det är då jag undrar om jag ska outa mig. Men vet inte om jag då "blir en diagnos" eller om de kommer klistra på mig egenskaper som "kanske fixerad vid våld" eller "saknar känslor och kan ta sig för vad som helst".
Du kan väl helt enkelt bara vara tydlig med att du är en speciell person och framförallt behöver underlättande av vissa saker? Så du kan få situationen att fungera utan att outa dig?

Wine skrev:Jag undrar verkligen över hur du tänker när du verkar tro att detta skulle kunna missuppfattas av den breda allmänheten. Möjligtvis kan individer som har ett förståndshandikapp eller som inte fullständigt behärskar det svenska språket missförstå och kanske några fler som inte sett programmet i sin helhet men knappast den breda allmänheten om man är normalt begåvad.
Du kanske har ett högt IQ utan att veta om det. Då gör man lätt misstaget att tro att andra också tänker till. I övrigt så fungerar hjärnan så att den skapar mentala genvägar som inte är allmängiltiga vilket de flesta låter ske utan att tänka om.

I övrigt så väntar jag på att Joanna Halvardsson bjuds in till TV4:s morgonsoffa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-07 8:53:15

tahlia skrev:Wow... du har verkligen inte förstått
...


Förklara då för mig tahlia, på vilket sätt man kan missförstå budskapet i programmet, hur man kan tolka budskapet som att det skulle handla generellt om att gruppen aspergare eller individer med autism är fixerade vid att döda när det framgår att det är autism och psykos i kombination som kopplas samman med grova våldsbrott och att man dessutom poängterar att det är mycket ovanligt.

Om man ska utgå ifrån hur du tänker och resonerar så tror jag att det skulle kunna vara rent utav farligt att leva i Sverige eftersom det enligt ditt sätt att tänka i så fall skulle vara så många som kan tänkas missförstå det mesta som diskuteras, publiceras och sänds i olika medier.

Du verkar inte ha uppmärksammat att det inte bara är jag som korrekt har uppfattat vad som framgick av programmet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-07 10:14:39

plåtmonster skrev:Du kanske har ett högt IQ utan att veta om det. Då gör man lätt misstaget att tro att andra också tänker till.


Allvarligt talat, är det särskilt ovanligt att man faktiskt antar att även andra tänker till eller förstår vad som sägs i ett program, är det vanligt att man måste gå ut extra med ett förtydligande eller en en efterföljande diskussion för att det är många som missförstår vad som framgår i ett program eller en dokumentär? Känns som att det skulle vara svårt att komma vidare i samhället om det skulle vara ett stort problem att det är så många som är så begränsade i sin tankeverksamhet och kapacitet att förstå, tänka till och tolka vad som sägs och förmedlas.

Jag undrar om ni som upprörts så mycket över detta program tycker att man ska börja varna för när vissa program eller dokumentärer sänds eller viss information publiceras för att alla kanske inte begriper informationen som förmedlas på ett korrekt sätt och att det kan feltolkas av många eller bör man kanske ge rekommendationer innan ett program eller en dokumentär sänds om att man som tittare bör ha ett IQ över en viss nivå för att kunna se programmet och förstå budskapet eller endast låta människor med ett IQ över en viss nivå få se program eller dokumentärer för att det finns en risk för att många människor annars inte begriper vad som förmedlas?
Senast redigerad av Wine 2015-06-07 10:16:38, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-07 10:16:08

Jag kan inte ta dig seriöst längre. Du hävdar att det är så lätt att förstå programmet men du har så svårt att förstå vad otaliga människor i tråden säger? Jag köper inte det. Du är inte intresserad av att förstå någon annan sida, du ska bara ha rätt. Du kan få ha rätt om du vill, människor har gjort anmälningar i vilket fall. Det går inte att backa bandet helt oavsett.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-07 10:24:41

tahlia skrev:Jag kan inte ta dig seriöst längre.


Nej jag kan inte ta dig seriöst heller för du kan inte svara på frågan jag ställt till dig ett flertal gånger, hur och på vilket sätt man kan missförstå budskapet i programmet, hur man kan tolka budskapet som att det skulle handla generellt om att gruppen aspergare eller individer med autism är fixerade vid att döda när det framgår att det är autism och psykos i kombination som kopplas samman med grova våldsbrott och att man dessutom poängterar att det är mycket ovanligt.

Det jag märkt att du gör är att du projicerar, att det är du som har ett stort behov av att hävda dig och att du ser det som en slags maktkamp att diskutera med andra, det har du avslöjat vid tidigare diskussioner, klart och tydligt.
Senast redigerad av Wine 2015-06-07 10:27:36, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-07 10:26:01

Du behagar heller inte svara på frågor, det är som därför du inte fått något svar än.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-07 10:49:43

tahlia skrev:Du behagar heller inte svara på frågor, det är som därför du inte fått något svar än.


Att som du gör, lägga fokus på att diskutera mig tror jag knappast kan vara on-topic, min fråga som jag ställde till dig handlar om hur programmet som denna tråd handlar om kan uppfattas och jag har ett flertal gånger ställt frågan till dig tahlia, hur man kan tänkas uppfatta budskapet i programmet, hur man kan tolka budskapet som att det skulle handla generellt om att gruppen aspergare eller individer med autism är fixerade vid att döda när det framgår att det är autism och psykos i kombination som kopplas samman med grova våldsbrott och att man dessutom poängterar att det är mycket ovanligt.

tahlia skrev:...
Din tilltro till den egna förmåga är väldigt stor trots att du fortfarande inte har presenterat några objektiva källor som kan intyga att din förmåga faktiskt är suverän eller att ditt intellekt är så otroligt imponerade att du har rätt att se ned på de som inte analyserar som du och klassa dem som "förståndshandikappade".
...


Jag har aldrig ens påstått att min förmåga är suverän eller att mitt intellekt är så otroligt imponerade, inte heller har jag uttryckt att jag ser ned på de som inte analyserar och att jag skulle klassa dem som förståndshandikappade, det är vad du försöker smeta på mig, det är så du fungerar.

Det jag reagerat över är ju snarare att många som skrivit här i tråden verkar utgå ifrån att många som har sett programmet inte förstår lika bra som er, att andra inte har samma kapacitet att analysera, tänka till och förstå och att det därför är ett problem att detta program överhuvudtaget har sänts, så till den grad att programmet t.o.m. har anmälts.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in