Erfarenheter av SIUS

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-04-28 20:21:24

Miche skrev:Om du får anställning så är resekostnaderna avdragsgilla i deklarationen.

Vilket betyder att jag får tillbaka alla pengar jag spenderade för resor till och från jobbet?
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav svempus » 2014-04-29 23:41:30

Tor_och_i2p skrev:
Miche skrev:Om du får anställning så är resekostnaderna avdragsgilla i deklarationen.

Vilket betyder att jag får tillbaka alla pengar jag spenderade för resor till och från jobbet?
nej så enkelt är det inte, först måste du upp över 10000kr i resekostnad för att ens kunna dra av resekostnad på deklarationen. Är den summan skatteverket drar av per automatik när man gör reseavdrag (i år). Sen kommer nästa sak och det är att man bara får 30% av överskjutande summa (om jag mins rätt) för exempel: Jag skulle dra av 11000kr i resekostnad under förra året men insåg att jag bara skulle få tillbaka 300kr så då var det ens inte värt att göra det.
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Erfarenheter av SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-04 16:15:25

Min handläggare på AF vill skicka mig till MISA.
Tidigare nämndes även SIUS.
Vad är skillnaden?
Blir ännu mer skeptisk till detta efter att ha följt diskussionerna här.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-05-05 21:08:39

AustenAnnie skrev:Min handläggare på AF vill skicka mig till MISA.
Tidigare nämndes även SIUS.
Vad är skillnaden?
Blir ännu mer skeptisk till detta efter att ha följt diskussionerna här.


SIUS konsulent är en person på AF som har ett färre antal arbetssökande 'att ta hand om'. MISA kan jag inget om, förutom en vän som sökte jobb själv och fick MISA att följa med till företaget vilket ledde till att hon fick jobbet. Hon jobbar där även idag, vilket säkert ger MISA bättre rykte än hennes SIUS som inte hört av sig på jättelänge.
----------------------------------------------------

Var idag på möte med min SIUS. Vi kom fram till att mitt arbete på Arkiv Digital AD AB var bra gjort. Det fanns inga klagomål från företagets sida och jag har också nu en referens (TS som var min chef på Arkiv Digital).

Mötet handlade om en kontakt min SIUS har angående hundhotellet http://www.changdobels.se/ . Samma dag idag fick jag också en kallelse dit på Torsdag för intervju "Angående: Intervju inför möjlig praktik."

Min SIUS är nog Temple Grandin-inspirerad. Han nämnde det att Autism/Aspergerpersoner kan ha en 'edge' med djur. Kanske jag har någon ännu ej upptäckt talang i det området? Får se på Torsdag!
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-07 17:59:16

Okej, det låter ju vettigt tack Tor_och_i2p.
Jag skulle ha blivit skickad till en SIUS för ca 2 år sedan.

Istället fick jag kontakt med det obskyra företaget Personalstrategerna.
Tydligen har även AF gränser (eftersom att de senare valde att avsluta alla kontrakt och uppdrag med detta företag.)
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Erfarenheter av SIUS

Inläggav matgar » 2014-05-07 19:50:06

AustenAnnie skrev:Min handläggare på AF vill skicka mig till MISA.
Tidigare nämndes även SIUS.
Vad är skillnaden?
Blir ännu mer skeptisk till detta efter att ha följt diskussionerna här.

Jag skulle först vara med i SIUS, men jag och SIUS konsulenten kom inte överens.

Så istället går jag nu hos MISA. MISA är ju ett självständigt företag.

I det stora så ska dom nog göra samma sak. Man ska få hjälp av en person som har tid att hjälpa en att med allt möjligt för att hitta jobb/praktik etc.

Personligen så har jag inte fått ut så mycket direkt av min kontakt på MISA, mest för att jag är fullt kapabel att skriva CV och söka plats för arbetsrehabilitering själv.
Men för mig får jag en indirekt effekt att jag faktiskt tar tag och letar och söker, något jag har väldigt svårt att få gjort annars.

Men om man inte har varit ute på arbetsmarknaden innan, så kan du ju få mera direkt hjälp med hur du ska formulera ansökningar, plus att du kan få med dig din kontakt på MISA ut till arbetsgivaren. Dom kan även sköta initial kontakten med företag om du inte klarar av det själv.

Tor_och_i2p skrev:SIUS konsulent är en person på AF som har ett färre antal arbetssökande 'att ta hand om'. MISA kan jag inget om, förutom en vän som sökte jobb själv och fick MISA att följa med till företaget vilket ledde till att hon fick jobbet. Hon jobbar där även idag, vilket säkert ger MISA bättre rykte än hennes SIUS som inte hört av sig på jättelänge.

SIUS är ju ett program internt hos AF medans MISA är ett externt företag. Men ändamålet är ju detsamma. Även jag har större förtroende för MISA en jag har för AF/SIUS.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-05-08 13:15:53

Imorgon börjar jag praktisera på Changdobels i 4-5 veckor(Rinkebyvägen 15, Danderyd)! Det kom jag, min SIUS och E som driver företaget, fram till.

Arbetstiden på praktiken kommer vara mellan 09:00 till 15:00 men just imorgon ska jag vara på plats senast 08:50 för att skriva under en försäkring med SIUS. Jag kommer få ersättning från AF sa SIUSen under tiden jag praktiserar. Här är också målet att få en anställning.

Arbetsplanen är att rasta hundar, gå promenader med dem men städning och renhet är också väldigt viktigt. Vi får se hur det går :D
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-08 14:20:19

Tydligen hade kunde jag inte bli skickad till MISA, förra gången.
Men nu ska det tydligen vara möjligt.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Erfarenheter av SIUS

Inläggav matgar » 2014-05-08 15:39:13

Tor_och_i2p skrev:Imorgon börjar jag praktisera på Changdobels i 4-5 veckor(Rinkebyvägen 15, Danderyd)! Det kom jag, min SIUS och E som driver företaget, fram till.

Arbetstiden på praktiken kommer vara mellan 09:00 till 15:00 men just imorgon ska jag vara på plats senast 08:50 för att skriva under en försäkring med SIUS. Jag kommer få ersättning från AF sa SIUSen under tiden jag praktiserar. Här är också målet att få en anställning.

Arbetsplanen är att rasta hundar, gå promenader med dem men städning och renhet är också väldigt viktigt. Vi får se hur det går :D

Det låter ju bra. Lycka till nu. :)
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-05-19 11:37:00

matgar skrev:
Tor_och_i2p skrev:Imorgon börjar jag praktisera på Changdobels i 4-5 veckor(Rinkebyvägen 15, Danderyd)! Det kom jag, min SIUS och E som driver företaget, fram till.

Arbetstiden på praktiken kommer vara mellan 09:00 till 15:00 men just imorgon ska jag vara på plats senast 08:50 för att skriva under en försäkring med SIUS. Jag kommer få ersättning från AF sa SIUSen under tiden jag praktiserar. Här är också målet att få en anställning.

Arbetsplanen är att rasta hundar, gå promenader med dem men städning och renhet är också väldigt viktigt. Vi får se hur det går :D

Det låter ju bra. Lycka till nu. :)

Tack. Jag fick lite erfarenhet. Praktiken varade från Fredag 2014-05-09 till Torsdag 2014-05-15. Sista dagen (Torsdag) pratade jag med en av cheferna på Changdobels(H) och vi kom fram till att jag inte hade någon särskild talang i just det här arbetet, samt att jag själv (som jag sa till min SIUS också) kände att det här var mest något kortvarigt där jag skulle få lite erfarenhet av ett annat yrke. Nämnde att jag hade planer på att studera så vi kom fram till att praktiken skulle upphöra samma dag.

Detta är första gången jag själv säger till min SIUS att jag känner att jag inte passar in på arbetet. Vill helst undvika arbeta med djur för det är levande varelser som jag inte vill ska hamna i knipa eller elände på grund av min okunskap och/eller saknad av relevant utbildning/intresse/erfarenhet. Fick veta från en annan chef på företaget(Hundiversum) att detta var deras svåraste enhet när det gäller hundar som är svåra att hantera.

Ringde min SIUS samma dag och han tyckte att jag fattade ett "riktigt beslut" angående mitt beslut att inte fortsätta där på Changdobels. Jag hade varken intresse i hundar och har heller inte husdjur så någon annan person som har intresse/utbildning/erfarenhet passar nog bättre för arbetet.

När det gäller möjligen fortsatta studier genom AF:
Pratade med min SIUS om ett betyg från en Grekisk teknisk utbildning(nätverkstekniker, ιεκ) som jag slutförde i Grekland och han ska kolla om det är möjligt att översätta till Svenska och om jag kan fortsätta utbildningen här i Sverige. Förhoppningsvis på AF.
Fast min SIUS avslutade med "Det är viktigt att ha långsiktiga och kortsiktiga mål". Det förstår jag bra och väl.

Han sa att den här veckan ska vi försöka mötas för att diskutera om arbete.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav speedle » 2014-07-14 22:51:04

Har haft en SIUS i lite över 6 månader nu, fick göra en intervju första mötet sen har inte mycket hänt, jag har sagt att jag är öppen för vad som helst. mitt mål är att jobba 50% men hon har inte hittat något, och nu har hon gått på 4 veckor semester, så det ser rätt mörkt ut för mig.
speedle
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-02-07

Erfarenheter av SIUS

Inläggav TheWonderer92 » 2014-07-14 23:13:21

Har haft en SIUS-konsulent och det var i år. Ja, vad kan man säga? Ett bra bollplank och hade grundkunskaper Asperger men inte mer än så. Hon tyckte även att det var svårt att hänga med i mina formuleringar för att jag har många tankar och snöar lätt in mig på välartikulerat tal. Det fick mig att känna ofrivillig överlägsenhet.

Summa summarum bekräftade hon allt jag redan vet om mig själv. Trevliga pratstunder blev det men jag uppfattade just denna SIUS-konsulent som lite flummig.

Till slut började jag undra om hon skulle vägleda mig eller tvärtom. Brukar även bli så med diverse samtalsterapeuter och psykologer jag varit i kontakt med. Märkligt nog.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Re: Sv: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Zirre » 2014-07-15 1:11:12

Tor_och_i2p skrev:Imorgon börjar jag praktisera på Changdobels i 4-5 veckor(Rinkebyvägen 15, Danderyd)! Det kom jag, min SIUS och E som driver företaget, fram till.

Arbetstiden på praktiken kommer vara mellan 09:00 till 15:00 men just imorgon ska jag vara på plats senast 08:50 för att skriva under en försäkring med SIUS. Jag kommer få ersättning från AF sa SIUSen under tiden jag praktiserar. Här är också målet att få en anställning.

Arbetsplanen är att rasta hundar, gå promenader med dem men städning och renhet är också väldigt viktigt. Vi får se hur det går :D

Jag tror de ha satt upp reklam för deras hunddagis hemma hos mig på föreningstavlan. Är iaf för ett hunddagis i Danderyd.
___
OnT:
Sius ger mycket stöd under praktiken vilket är oerhört skönt kan jag tycka.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-09-10 9:17:22

Min kontakt med min SIUS har avtagit lite. Vi kom överens om att han jobbar på sitt håll(kontakter med arbetsgivare) och att jag jobbar på mitt håll genom att se på de senaste annonserna(varje dag) på platsbanken för Danderyd, Täby, Vallentuna och Österåker.

Idag hittade jag en annons som jag tyckte såg intressant ut. Controller för "Tidningshuset Storstadspress AB", så jag skickade den till min SIUS. Får se vad han tycker.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-09-10 13:04:41

Helt otroligt! Min SIUS kontaktade dem och jag har en intervju i Mörby C på Fredag! Oväntat men positivt! :D
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-09-10 14:11:34

Vad gör en "Controller" egentligen?

TheWonderer92 skrev:Till slut började jag undra om hon skulle vägleda mig eller tvärtom. Brukar även bli så med diverse samtalsterapeuter och psykologer jag varit i kontakt med. Märkligt nog.

:D :D

Kanske någon här borde få jobbet som "konsulent" och psykolog" istället ;)

Då uppfylls ju "relevant erfarenhet" mm ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Erfarenheter av SIUS

Inläggav slackern » 2014-09-10 19:01:05

plåtmonster skrev:Vad gör en "Controller" egentligen?


Ekonomi tjänsteman.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Erfarenheter av SIUS

Inläggav plåtmonster » 2014-09-10 23:58:14

Får sälja in en kurs i svenska till "Tidningshuset Storstadspress AB" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Erfarenheter av SIUS

Inläggav JWS » 2014-09-12 6:24:08

Värdelösa!
Hur mycket får trollen skoja? Prata aldrig med Erik Skojare!

"Häng inte upp dig på det" sa hon på sista mötet 2 ggr minst, när hon sa minst 2 stora fel! Blir inte sista mötet om jag får bestämma, har lust gå till tokeriet lossas behöva skriva in mig igen, dom ignorerar fel person.
JWS
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2009-05-31
Ort: Stockholm

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-09-12 8:57:20

"Controller"? --> Arbetsförmedlingens beskrivning av rollen
På kallelsen som jag fick av min SIUS står det: "Angående: Möjlig praktik med möjlig efterföljande anställning."

Är också en väldigt kort annons så jag kan citera:
Mediaföretag ger ut tidningarna Nyinflyttad och Ny i stan

Ansvarig för att annonsmaterial inkommer på rätt tid samt vara behjälplig för säljkåren korrekturläsning m.m

Behärska svenska språket samt van med mac-miljö.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-09-14 14:50:24

...och det gick bra så då är jag välkommen på Tisdag. Synd att det krockar med två inbokade och viktiga möten. Inte bra...
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Alien » 2014-09-14 21:39:01

Låter ju jättebra! Går det inte att omboka de andra mötena?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-09-23 14:11:16

Alien skrev:Låter ju jättebra! Går det inte att omboka de andra mötena?

Storstadspress AB backade när min SIUS kontaktade dem, så ingen praktik där för mig.

Imorgon ska jag på en intervju på http://metria.se/ med min SIUS.
Intervjun handlar om möjlig praktik...
Det angränsar i alla fall till mitt geografi- och kart- intresse. Kan bli intressant :) (OpenStreetMap?)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-12-05 16:02:38

Mina boendestödjare ringde SIUS och pratade om daglig verksamhet. Detta är något jag är med på för mitt liv är så pass ostrukturerat just nu att jag behöver nåt att gå till så ett schema fungerar. Annars sitter jag här med datorn i evigheter, vilket bara är en ond cirkel=vänt på dygnet, missar möten, kan väl inte gå värre? Jag är jättenog med tider men just nu är det rena "evil Maelstrom" :evil:

Blivit av med SIUS, precis som LSS Handläggaren nämnde att man inte kan ha SIUS och daglig verksamhet samtidigt. SIUS sa att jag kan få SIUS igen om jag kommer tillbaka till Arbetsförmedlingen. Förresten senast jag fick hjälp av SIUS var väl i April på Hundiversum men jag gjorde inte bra ifrån mig där.

Finns nåt som heter Pyramiden/"Redaktionen". Det där med "redaktionen" lät intressant, nåt med datorer och texter. Får se och kan dela med erfarenheter i nån dagligverksamhet-tråd när jag väl får den.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in