Erfarenheter av SIUS

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Ericus » 2019-11-20 18:07:08

Chilehead skrev:
Ericus skrev:
Chilehead skrev:Vilken utedning borde de ha läst. Inte utredningen på psykiatrin i alla fall, den har de inte tillgång till.

Om man inte själv ger dom tillgång till delar av den. Bra eller dåligt? Smart eller dumt? Så här i efterhand kan jag säga att jag INTE hade gjort så om jag känt till deras agerande.

Varför skulle man ge dem tillgång till den? Krävde de att få se det eller? Det enda de frågade efter för min del vid inskrivning på Af var ett utskrift där själva diagnosen stod med och ingenting annat.

Jag kommer inte att diskutera det här vidare med dig. Du får nöja dig med de svar jag lämnat tidigare.
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav Dagobert » 2019-11-20 19:52:52

För att fler ska slippa googla:

SIUS är Särskild stödperson för introduktions- och uppföljningsstöd.
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd och hjälp när du söker jobb eller när du är ny på en arbetsplats. En stödperson hjälper dig att träna på arbetsuppgifter och annat som krävs för att du ska få ett jobb.
https://arbetsformedlingen.se/for-arbet ... tod---sius
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Ericus » 2019-11-20 20:34:10

Dagobert skrev:För att fler ska slippa googla:

SIUS är Särskild stödperson för introduktions- och uppföljningsstöd.
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd och hjälp när du söker jobb eller när du är ny på en arbetsplats. En stödperson hjälper dig att träna på arbetsuppgifter och annat som krävs för att du ska få ett jobb.
https://arbetsformedlingen.se/for-arbet ... tod---sius

Beskrivningen av SIUS är väldigt generell. Och, visst, utifrån texten så låter det bra. Men sedan ska det fungera i praktiken. De saker jag kan anmärka på är t ex följande:

- Dåligt bemötande (nedlåtande, förminskande, nonchalant)
- Dålig matchning (direkt olämpliga jobbförslag)
- Bristande lyhördhet
- Förskönande beskrivningar av hur det går på praktiken, där ens egna synpunkter negligeras. Det ska låta bra på pappret, hur det fungerar i praktiken är mindre viktigt.
- Dåligt bemötande från arbetsgivare (förminskande, hånfullhet m.m.)
Ericus

Anslöt: 2015-11-25

Inläggav Sarah1 » 2019-11-24 21:38:09

Jag avråder inte alla men däremot varnar jag andra för att söka SIUS-stöd. Det är knappast någon metodik som har stöd i forskning, att man vid ett första möte med en person som söker stöd då fokuserar på svagheter. Självklart måste man titta på vilka anpassningar som behövs men en SIUS-konsulent ska lyfta en person och hjälpa honom/henne att tro på sig själv, inte tvärtom.

ShakeItOut skrev:Fast va? Du har mött En dålig(?) Siuskonsulent och avråder då alla från att ha kontakt med en? Trist att denna enbart fokuserade på mer negativa saker dock men det är väl deras jobb att utröna ens svagheter.
Sarah1

Anslöt: 2015-10-03

Inläggav Sarah1 » 2019-11-24 21:43:32

Jag tror att det finns en resursbrist även när det gäller SIUS-stöd och den tid det egentligen behöver ta för att hitta en passande arbetsplats finns inte. Det blir då lätt att AF gör på samma sätt som med "vanliga" arbetssökande, dvs skickar iväg den arbetssökande till en plats som redan är upphandlad, t ex Samhall, oavsett vad personen egentligen vill eller behöver.

Sen väl på plats finns heller inte tiden att besöka den arbetssökande eller följa upp eventuella svårigheter som uppstår. Detta ser jag beror av hur politiken ser på funktionsnedsatta och att det egentligen inte finns något intresse av att hjälpa dessa personer på ett professionellt sätt. Det finns på papperet under tanken om "inkludering" och "jämlikhet" men svarar inte emot vad som faktiskt erbjuds den som behöver stödet.

Beskrivningen av SIUS är väldigt generell. Och, visst, utifrån texten så låter det bra. Men sedan ska det fungera i praktiken. De saker jag kan anmärka på är t ex följande:

- Dåligt bemötande (nedlåtande, förminskande, nonchalant)
- Dålig matchning (direkt olämpliga jobbförslag)
- Bristande lyhördhet
- Förskönande beskrivningar av hur det går på praktiken, där ens egna synpunkter negligeras. Det ska låta bra på pappret, hur det fungerar i praktiken är mindre viktigt.
- Dåligt bemötande från arbetsgivare (förminskande, hånfullhet m.m.)
Sarah1

Anslöt: 2015-10-03

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-24 22:10:44

Men fortfarande, du dömer ut en hel grupp efter ett dåligt möte? Det är inte säkert att ens SIUS är dålig och att så starkt avråda för att det kan "förvärra" ( så kan även att inte få hjälp/stöd) kan vara mer negativt för de som snart ska träffa en. Jag tror inte att folk förväntar sig att SIUS ska göra underverk men...
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-24 22:14:50

HM tror att jag blandad ihop två personer med mitt förra svar :oops:

Nej, det är klart att det finns opedagogiska idioter i varje yrke och folk som inte förstår att man hellre skulle fokuserat på mer positiva saker. Men att hävda att de bara stjälper... Detta är inte konstruktivt när folk redan har ångest inför att möta dessa typer av personer. För jag tvivlar starkt på att du eller andra i tråden mött x antal och kan göra en bra bedömning.

Sarah1 skrev:Jag avråder inte alla men däremot varnar jag andra för att söka SIUS-stöd. Det är knappast någon metodik som har stöd i forskning, att man vid ett första möte med en person som söker stöd då fokuserar på svagheter. Självklart måste man titta på vilka anpassningar som behövs men en SIUS-konsulent ska lyfta en person och hjälpa honom/henne att tro på sig själv, inte tvärtom.

ShakeItOut skrev:Fast va? Du har mött En dålig(?) Siuskonsulent och avråder då alla från att ha kontakt med en? Trist att denna enbart fokuserade på mer negativa saker dock men det är väl deras jobb att utröna ens svagheter.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

Inläggav Leibniz » 2019-11-25 0:27:14

Förhoppningsvis lägger man ner hela Arbetsförmedlingen snart.
Leibniz

Anslöt: 2018-01-07

Inläggav Alien » 2019-11-25 0:53:09

Kan någon förklara för mig på vilket sätt det blir bättre när Arbetsförmedlingen avskaffas?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Leibniz » 2019-11-25 1:37:23

Man slipper betala in alla dessa miljarder in i ett stort svart hål. Men det är förmodligen det man insett också att Sverige inte kan ha alla dessa gigantiska och ineffektiva myndigheter som kollapsar av sin egna tyngd och sänker hela samhället.
Leibniz

Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in