Erfarenheter av SIUS

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav svartamolnet » 2010-01-13 14:53:05

:)

Jag har bestämt mig för att ge det lite mer tid med SIUS-handläggare, även om vårt första möte var en katastrof. Nu när jag fått lite distans till det inser jag att det inte bara berodde på honom att det gick snett, utan också på att jag hade en dålig dag.

Jag vet inte ännu om det leder till något. Jag har träffat honom två gånger och ska dit igen i morgon. Då skulle vi göra en del tester. Jag har inget att förlora. Får jag en praktikplats kan det leda till jobb. Det har det gjort förut vid flera tillfällen, så det kan hända igen. Det kan i alla fall inte bli värre. Just nu går jag hemma och allt jag får är min halva sjukersättning (3500 kr/månad ungefär).
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 19:17:57, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Apophis » 2010-01-14 13:35:22

Ofrivillige skrev:Min erfarenhet av SIUS var till en början bra men nu börjar det dala nedåt ganska rejält. Det började iof med att min handläggare totalt idiotförklarade mig som utvecklingsstörd.

När vi gick i korridoren hos Arbetsförmedlingen och jag stannade upp för jag hörde ett ljud så gick hon tillbaka till mig och tog mig i handen och tittade mig i ögonen och sa "Nej, nu ska vi inte gå till det här rummet, utan vi ska gå till rummet längre ner, då måste man gå lite längre bort. Förut var vi här ja det här är vänster, nu ska vi gå till höger, det är motsatsen till vänster", jag ville bara skrika "jag är inte helt jävla dum i huvudet ska du ha klart för dig!" men blev så paff av den förnedrande behandlingen att jag blev tyst.


Jag blev nästan sjuk av ilska när jag läste det där. Jag har själv blivit behandlad som om jag skulle vara förståndshandikappad, både av handläggare på AF, lärare, folk på praktikplatser med flera. Men jag har aldrig kommit i närheten av det du beskrev, och tur är väl det.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 19:17:57, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-14 14:01:19

Ett sånt bemötande måste man protestera emot, så är det bara.
Skicka ett mail till kärringen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:17:57, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav TK » 2010-01-14 16:06:03

Ja. Och skulle det inte räcka med ett mejl för att få en ursäkt, så ligger väl inte tankar på mejlbombning så långt borta. Det måste bli ett slut på sådana idiotförklaringar.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:17:57, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Erfarenheter av SIUS?

Inläggav Fantasy » 2011-02-15 20:37:40

Hej!
Jag har nyligen fått en SIUS som stöd i mitt arbetssökande. Jag vill nu höra med er här om det är någon som har erfarenhet av detta? Om ni fått detta stöd-vilken hjälp tyckte ni att ni hade av denna åtgärd?

Så här långt drar det åt ett helt galet håll för min del, med motiveringen "man måste börja någonstans". ja men det ska vara lämpligt också,eller?

Jag har arbetat som lärare i grundskola och på gymnasium,samt har en fil kand i pedagogik och information. Det fungerade inte med de yngre, men senare arbetspraktik inom vuxenutbildning fungerade perfekt. Detta liksom en informationsassistentstjänst jag hade för några år sedan.Inget av detta tycks vara intressant att utgå från. Märkligt.Nå det visar sig....

Vad har ni för erfarenheter?

Fantasy
Senast redigerad av Fantasy 2011-05-04 19:17:57, redigerad totalt 1 gång.
Fantasy
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-05-19

Inläggav Grimuald » 2011-02-16 1:10:19

KrigarSjäl skrev:Ett sånt bemötande måste man protestera emot, så är det bara.
Skicka ett mail till kärringen.

Har testat det, men det var inte så lyckat. Blev hänvisad till "en annan institution" (läs: utslängd) av AF! Ett råd som jag skulle rekommendera är istället att sitta stilla i båten.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 19:17:57, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Fantasy » 2011-04-12 19:40:18

Har haft ytterligare tre möten med SIUS...

Det blir bara värre och värre. Senast var det med både SIUS och arbetsförmedlare som insinuerade att jag skulle vara ute efter att få full förtidspension :shock: :shock: :shock: !!! Knappast!!! Man sliter inte ut sig på pendling för timanställningar, timanställningar i flera år utan att komma in ordentligt på arbetsmarknaden. Man söker inte praktiker (som man är kvar på så länge de varar och även sliter häcken av sig på fritiden för....) , och knappast att man pluggar 5 år på högskolan för att bli förtidspensionär!! Det var så jag gick i väggen - vill inget hellre än gå tillbaka till att arbeta inom skola men jag orkar inte heltid! Att jag därefter har känt osäkerhet och bett om att i allafall få hjälp att ta ECDL-datakörkort för att känna mig säkrare i de administrativa arbeten, praktiker osv som AF anser vara lämpliga, räknas tydligen inte. Jag vill bara minska risken att jag känner för stor stress för att området är nytt - men den förklaringen vägrar AF lyssna på!!!

Jag har bett SIUS att åtminstone hjälpa mig till en praktik eftersom jag mår botten av att inte ha något att göra - jag lyckas inte skapa struktur på dagarna själv vilket får ruskiga följder nu.

Dessvärre har tjafset med SIUS gjort att jag helt tappat självkänsla och självförtroende - just när jag behöver det som allra mest. :cry: :cry:

För övrigt har jag begärt att SIUS och arbetsförmedlare ska vara med på möte med hab, men då fick jag en hånfull fråga till svar "vad ska det vara bra för?" Följt av ett hånskratt från arbetsförmedlaren.

Får det gå till så här?
Senast redigerad av Fantasy 2011-05-04 19:17:57, redigerad totalt 1 gång.
Fantasy
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-05-19

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-14 23:40:34

Fantasy skrev:Får det gå till så här?


Det hoppas jag verkligen inte!!! Jeeeez...
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

sius/arbetscoach för er som går under lss med sjukpension?

Inläggav daggdropp » 2011-06-15 13:04:46

hej ni alla!

jag tänker mest på er som har diagnosen asberger! tycker det är mycket intressant att läsa era inlägg. Har förstått att ni flesta går under lss ??? och har fått dagligverksamhet som sysselsättning ? jag är på er sida, vill veta mer om hur ni ser på detta? hur ni skulle vilja se ett alternativ till arbete och en en möjlighet till arbetsträning?

har ni rätt til siuskonsulent?

jag själv har en arbetsintroduktion nu och fått hjälp av en siuskonsulent på min arbetsplats. e mycket nöjd.. men det finns inte så många av dom ;( ... jag ingår i en rehabåtgärd , har haft sjukpenning nu men e utförsäkrad just nu .. så det är lite rörigt för mej också! men har iaf fått hjälp med arbetslivsintroduktion.

har inte ni samma möjlieht till sånt ? eller är det svårt om man har sjukpension och går under lss? hjälp mej att förstå er situation bättre och hjälp mej att förstå systemet bättre!

ta hand om er mina vänner.

stor kram från mej
Senast redigerad av Alien 2019-11-18 23:57:50, redigerad totalt 4 gånger.
Anledning: Rättade stavning i trådtiteln
daggdropp
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-06-15

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Apophis » 2011-09-10 11:37:08

Fantasy skrev:Har haft ytterligare tre möten med SIUS...

Det blir bara värre och värre. Senast var det med både SIUS och arbetsförmedlare som insinuerade att jag skulle vara ute efter att få full förtidspension :shock: :shock: :shock: !!! Knappast!!! Man sliter inte ut sig på pendling för timanställningar, timanställningar i flera år utan att komma in ordentligt på arbetsmarknaden. Man söker inte praktiker (som man är kvar på så länge de varar och även sliter häcken av sig på fritiden för....) , och knappast att man pluggar 5 år på högskolan för att bli förtidspensionär!! Det var så jag gick i väggen - vill inget hellre än gå tillbaka till att arbeta inom skola men jag orkar inte heltid! Att jag därefter har känt osäkerhet och bett om att i allafall få hjälp att ta ECDL-datakörkort för att känna mig säkrare i de administrativa arbeten, praktiker osv som AF anser vara lämpliga, räknas tydligen inte. Jag vill bara minska risken att jag känner för stor stress för att området är nytt - men den förklaringen vägrar AF lyssna på!!!

Jag har bett SIUS att åtminstone hjälpa mig till en praktik eftersom jag mår botten av att inte ha något att göra - jag lyckas inte skapa struktur på dagarna själv vilket får ruskiga följder nu.

Dessvärre har tjafset med SIUS gjort att jag helt tappat självkänsla och självförtroende - just när jag behöver det som allra mest. :cry: :cry:

För övrigt har jag begärt att SIUS och arbetsförmedlare ska vara med på möte med hab, men då fick jag en hånfull fråga till svar "vad ska det vara bra för?" Följt av ett hånskratt från arbetsförmedlaren.

Får det gå till så här?



Det är nästan att man mår dåligt av att läsa sånt här, man blir ju förbannad att folk utsätts för sån här behandling.
Självklart borde det inte få gå till på det här sättet.
Nu när det har gått ett par månader så skulle det vara kul att höra hur det gick.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-11 13:14:46

Min erfarenhet av SIUS:
+Fattar vad aspergers är
+Fattar att jag inte kan jobba med vad som helst
+Sa att han skulle få bort mig från jobbtorget då det hämmar mitt arbetssökande
+Snackade om fördelarna med lönebidrag eller vad det heter
+Blev respektabelt bemött

-Går fortfarande på jobbtorg - har alltså inte fått någon hjälp ang. detta fast det gått 3 veckor nu
-Inte fått någon hjälp med jobbsökande
-Inte fått någon uppföljning/nytt möte
-Är i precis samma sits som förrut

Så första intrycket är: mycket snack och lite verkstad - precis som med alla andra myndigheter jag varit i kontakt med.

(och att bli behandlad som förståndshandikappad ska ni aldrig finna er i - bli förbannade och säg ifrån för helvete. Fråga om dom är dumma i huvet!)
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav nano » 2011-09-12 6:23:13

Tror de på soc inte berättat för dig ifall någon tagit kontakt o sett till att du egentligen inte behöver gå dit.
Eftersom de troligen tycker det är bra att du går dit så tar de bort dig från o behöva gå dit utan o säga något så du egentligen fortfarande är tvungen att gå dit.
Bara att de kan skylla på en "miss" i efterhand.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-12 15:00:20

nano skrev:Tror de på soc inte berättat för dig ifall någon tagit kontakt o sett till att du egentligen inte behöver gå dit.
Eftersom de troligen tycker det är bra att du går dit så tar de bort dig från o behöva gå dit utan o säga något så du egentligen fortfarande är tvungen att gå dit.
Bara att de kan skylla på en "miss" i efterhand.

En bra insikt i deras onda beteende, Nano.
Det skulle inte förvåna mig alls om det nu var såhär.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 15:17:46

Deadly_Nightshade skrev:(och att bli behandlad som förståndshandikappad ska ni aldrig finna er i - bli förbannade och säg ifrån för helvete. Fråga om dom är dumma i huvet!)

Men de är ju dumma i huvudet, så varför bemöda sig med att fråga dem om det?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-13 3:36:31

Lakrits skrev:
Deadly_Nightshade skrev:(och att bli behandlad som förståndshandikappad ska ni aldrig finna er i - bli förbannade och säg ifrån för helvete. Fråga om dom är dumma i huvet!)

Men de är ju dumma i huvudet, så varför bemöda sig med att fråga dem om det?

Nu är det ju inte frågan i sig som är viktig utan konfrontationen. Syftet är ju att dom ska känna sig dumma över sin okunskap.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav nabbe » 2011-09-13 9:02:27

Jaha och dena tråd är fortfarande aktiv efter 3år. Och vad har ni kommit fram till?. Jag kan säga att AF är ett skit ställe och dom dansar efter FK pippa. Så jag säger bara en sak ta i tag i ditt liv.
nabbe
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2009-06-03

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Fantasy » 2011-09-18 16:25:12

Apophis skrev:
Fantasy skrev:Har haft ytterligare tre möten med SIUS...

Det blir bara värre och värre. Senast var det med både SIUS och arbetsförmedlare som insinuerade att jag skulle vara ute efter att få full förtidspension :shock: :shock: :shock: !!! Knappast!!! Man sliter inte ut sig på pendling för timanställningar, timanställningar i flera år utan att komma in ordentligt på arbetsmarknaden. Man söker inte praktiker (som man är kvar på så länge de varar och även sliter häcken av sig på fritiden för....) , och knappast att man pluggar 5 år på högskolan för att bli förtidspensionär!! Det var så jag gick i väggen - vill inget hellre än gå tillbaka till att arbeta inom skola men jag orkar inte heltid! Att jag därefter har känt osäkerhet och bett om att i allafall få hjälp att ta ECDL-datakörkort för att känna mig säkrare i de administrativa arbeten, praktiker osv som AF anser vara lämpliga, räknas tydligen inte. Jag vill bara minska risken att jag känner för stor stress för att området är nytt - men den förklaringen vägrar AF lyssna på!!!

Jag har bett SIUS att åtminstone hjälpa mig till en praktik eftersom jag mår botten av att inte ha något att göra - jag lyckas inte skapa struktur på dagarna själv vilket får ruskiga följder nu.

Dessvärre har tjafset med SIUS gjort att jag helt tappat självkänsla och självförtroende - just när jag behöver det som allra mest. :cry: :cry:

För övrigt har jag begärt att SIUS och arbetsförmedlare ska vara med på möte med hab, men då fick jag en hånfull fråga till svar "vad ska det vara bra för?" Följt av ett hånskratt från arbetsförmedlaren.

Får det gå till så här?


Det är nästan att man mår dåligt av att läsa sånt här, man blir ju förbannad att folk utsätts för sån här behandling.
Självklart borde det inte få gå till på det här sättet.
Nu när det har gått ett par månader så skulle det vara kul att höra hur det gick.


Hej...
Idag har jag jobb på det ställe jag praktiserade när jag skrev sist. Dock är arbetet ett lönebidragsarbete på deltid. Står ut enbart på grund av chef och arbetskamrater - som fattat att jag är klyftigare än vad AF sagt, samt att anpassningarna som behövs är betydligt mindre än vad AF sagt. Jag har stöd från arbetsgivaren som lovat att jag på sikt ska ges möjlighet att få mer kvalificerade arbetsuppgifter bara röran med AF och FK lägger sig. Chefen har fått höra hårresande kommentarer om mig,från arbetsförmedlaren,kan jag säga. Så grova att denne ville göra en skrivelse och anmäla arbetsförmedlaren. Mer än så vill jag inte skriva eftersom allt är inne i ett mycket känsligt skede på flera områden. Förnedringen är således inte över,inte på långa vägar,men jag har i allafall stöd mot AF nu.
Fantasy
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-05-19

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav nano » 2011-09-18 17:03:57

Sådant är intressant, skulle vara jätteintressant att höra vad denne AF representant har sagt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Erfarenheter av SIUS

Inläggav Miche » 2011-09-18 18:02:48

Moderator:
Om man vill skriva inlägg som inte går att googla så har vi avdelningen Aspergare off-Google.

Moderator Alien: Ändrade från Off-topic till Off-Google.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Orkar inte uttrycka mig när jag är nere

Inläggav Krillo » 2012-07-18 9:05:25

Mår skit igen. Lång historia, men kortfattat så har jag förlorat 6000:- på att lyda arbetsförmedlingen.
När jag mår så här behöver jag orka ta kontakt för att få hjälp. Behöver uttrycka mig för att förklara vad som är fel, men orkar inte mer än detta inlägg.



Moderator atoms - slog ihop två trådar om likartat ämne.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Re: Orkar inte uttrycka mig när jag är nere

Inläggav Mortalis » 2012-07-18 9:56:10

Tråkigt att höra att du mår dåligt.

Hur pass viktiga är pengarna för din ekonomi?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Re: Orkar inte uttrycka mig när jag är nere

Inläggav Krillo » 2012-07-18 10:20:42

Mortalis skrev:Tråkigt att höra att du mår dåligt.

Hur pass viktiga är pengarna för din ekonomi?
Jag bor billigt, så visst klarar jag mig ett tag. Men som det verkar nu så får jag inte en krona, så pengarna lär ju ta slut...
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Re: Orkar inte uttrycka mig när jag är nere

Inläggav radix » 2012-07-18 10:24:14

Kanske skulle skaffa en God Man?
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Orkar inte uttrycka mig när jag är nere

Inläggav Krillo » 2012-07-18 10:32:35

radix skrev:Kanske skulle skaffa en God Man?
Vad är det? http://sv.wikipedia.org/wiki/God_man
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in