Hur gör ni för att kunna somna?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2014-07-10 12:42:50

Från annan tråd:
Lillan1979 skrev:1. Jag går aldrig och lägger mig hungrig, detta medför att jag vaknar under natten pga av hunger. långsamma kolhydrater är att föredra och magert protein. Ugnsbakat surdegsbröd med smör skinka och gurka + en liten kopp rött the brukar funka bra för mig.

2. Dricker inte så mycket vätska från ca kl 20.00, för att jag gör det så vaknar jag mitt i natten och måste kissa och kan ej somna om.

3. Har totalt mörkt i rummet (heltäckande rullgardiner)

4. Öronproppar (Bleck and Decker har de bästa enligt mig) då slipper man störas av ljud utifrån eller sambon som snarkar.

5. Temperaturen i sovrummet, många säger att man bör ha svalt i sovrummet. Detta funkar inte för mig eftersom jag fryser lätt och får ont i kroppen. Så pröva dig fram vilket som känns bäst för dig.

6. Eftersom jag är känslig mot kyla så funkar inte vanlig pyjamas för mig (topp och byxor) utan jag köper onepies (tunt och skönt material som inte skaver på kroppen, och som inte släpper in luft vid midjan eller ankeln eller handlederna (har hittat supermysiga sådana på lindex barnavdelning (billigt) i storlek 164, jag väger 58 och är 160 lång) om man nu är lite större så finns det säkert andra affärer som har liknande modeller)

7. En bra säng är enligt mig mycket viktigt, för mig passar en medelhård resårmadrass med tempur madrass ovanpå väldigt bra (då slipper man obehagliga tryck mot kroppen, jag har också en tempur kudde. Om man tycker tempur har för dyra saker finns liknande madrasser/kuddar det både på IKEA och Jysk som är billigare.

8. Fysisk aktivitet, nu menar jag inte att alla ska springa på gymmet, man få lära känna sig själv hur pass mycket aktivitet man klarar av utan att överbelasta/överstimulera sig.

9. Sov Aldrig på dagen, utan vila istället om du känner dig trött. Jag brukar lägga mig i sängen, dra ner rullgardinerna och i med öronpropparna i ca 30-60 min.

10. Ha ALDRIG sin telefon, tv eller dator i sovrummet när du ska sova.

11. Undvik Kaffe på eftermiddagen/kvällen samt the (rött the innehåller dock inte något koffein), dock vet ja att det finns en del människor som faktiskt bli trött av kaffe, så prova dig fram.

12. Taktil Massage är helt magiskt, om det finns någon som kan göra det på dig så pröva. Fick pröva det på sjukhus när jag var inlagd under längre tid och det var helt magiskt. Somnade jätteskönt.

13. Jag har ett kedjetäcke, det är inget mirakeltäcke men det hjälper mig att varva ner i soffan innan jag ska gå och lägga mig.

14. Att ha rutiner, gå och lägga sig/kliva upp vid samma tid varje dag, oavsett vilken dag det är.

15. Om jag vaknar så kan fan faktiskt ett litet glas mjölk (varmt eller kallt spelar ingen roll i mitt fall) göra så att det går lättare att somna om.


Kan väl sammanfattas som:
1) Ät dig mätt innan läggdags
2) Drick med måtta för att undvika att kissa på natten
3) Helt mörkt
4) Öronproppar
5) Se över temperaturen i rummet så att den passar just dig
6) Heltäckande pyjamas - Onepies
7) Bra säng - medelhård resårmadrass med tempur madrass ovanpå. Finns billigare ekvalienter till tempur.
8) Fysisk aktivitet
9) Sov aldrig på dagen. Om du är trött vila då i cirka 60 minuter istället.
10) Ingen telefon, TV eller dator i sovrummet.
11) Undvik kaffe och te
12) Taktil massage.
13) Kedjetäcke.
14) Rutin med samma sovtider oavsett dag.
15) Om man vaknar så kan ett litet glas mjölk hjälpa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Miche » 2014-07-10 13:44:08

När det gäller telefonen så har jag på min Android en app som heter Night Filter, i den har jag dragit ner på blått ljus från mobilen samt betydligt mycket svagare ljus. Med det läget så kan jag göra saker på mobilen för att bli trött, funkar faktiskt utmärkt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2014-07-10 14:01:38

Blått ljus är den signal hjärnan använder för att vakna. Det gäller även direkt via skallbenet. Ett problem med bildskärmar (TFT) generellt är bakgrundsljuset innehåller blått ljus och även om man bara visar t.ex rött så finns det blåa kvar och läcker i små mängder. Blått ljus = håller en vaken. Så att stänga av det blåa på en bildskärm kan vara bra men det är inte en full lösning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Miche » 2014-07-10 14:06:08

plåtmonster skrev:Så att stänga av det blåa på en bildskärm kan vara bra men det är inte en full lösning.
Nej, men det gör att det inte är lika uppiggande som om man inte dämpar det blåa ljuset så mycket som möjligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-07-10 14:25:20

Jeg tenker på hvor mye jeg hater alt og alle, og hvor godt det hadde vært å slippe unna alt sammen og da sovner jeg. Jeg er en av de uheldige som må våkne først, før de kan ha et mareritt.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Huggorm » 2014-07-10 14:29:32

Jeopardy Lane skrev:Jeg tenker på hvor mye jeg hater alt og alle, og hvor godt det hadde vært å slippe unna alt sammen og da sovner jeg. Jeg er en av de uheldige som må våkne først, før de kan ha et mareritt.
Vad har hänt egentligen? Du har blivit helt förändrad sedan du kom tillbaka från avstängningen
Huggorm
 
Inlägg: 22285
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav nescio » 2014-07-10 14:41:12

Jag läser tills jag blir så trött att jag inte kan läsa något mer.
nescio
 
Inlägg: 3844
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav enkille » 2014-07-10 16:06:02

Nu på sommarn gör en stor tyst golvfläkt på lägsta nivå underverk för mig.
Två saker är det som gör det så bra. Först är ljudet som är konstant men på låg nivå viket gör att jag kan slappna av mer än om det är helt tyst. Är det helt knäpptyst börjar hjärnan hitta på saker och tankar ploppar upp osv. Med fläkten blir det ungefär som att lyssna på vitt brus (vattenfalls ljud) vilket är avslappnande för många. Detta tillsammans med den svalkande brisen från fläkten gör att jag somnar iaf efter nån timme eller två.

Innnan jag försöker somna tittar jag även på någon lättsam komedi vilket just nu råkar vara "Will å Grace". Allt för att hamna i rätt sinnesstämning. Om ångesten finns där blir det betydligt svårare att somna. Sen brukar det hjälpa att titta på lite på lättklädda damer ibland hrmm :-)163

Eller om man ska vara mindre pryd kan man säga som Robert. (ps Danskar är sköna ! har det gått på vanlig tv sändningstid borde det va ok att posta ?)

Spoiler: visa
Bild
enkille
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2014-05-20

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav antonius » 2014-07-10 19:24:17

enkille skrev:Nu på sommarn gör en stor tyst golvfläkt på lägsta nivå underverk för mig.
Två saker är det som gör det så bra. Först är ljudet som är konstant men på låg nivå viket gör att jag kan slappna av mer än om det är helt tyst. Är det helt knäpptyst börjar hjärnan hitta på saker och tankar ploppar upp osv. Med fläkten blir det ungefär som att lyssna på vitt brus (vattenfalls ljud) vilket är avslappnande för många. Detta tillsammans med den svalkande brisen från fläkten gör att jag somnar iaf efter nån timme eller två.


Har också en fläkt, den är så sövande, har också en app med olika sövande ljud typ regn och vind... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 20:25:31

antonius skrev:
enkille skrev:Nu på sommarn gör en stor tyst golvfläkt på lägsta nivå underverk för mig.
Två saker är det som gör det så bra. Först är ljudet som är konstant men på låg nivå viket gör att jag kan slappna av mer än om det är helt tyst. Är det helt knäpptyst börjar hjärnan hitta på saker och tankar ploppar upp osv. Med fläkten blir det ungefär som att lyssna på vitt brus (vattenfalls ljud) vilket är avslappnande för många. Detta tillsammans med den svalkande brisen från fläkten gör att jag somnar iaf efter nån timme eller två.


sövande ljud typ vind...


öppna fönstret. :wink:
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Charlie72 » 2014-07-10 20:32:21

Äter inget på kvällen, öppna dörrar/fönster, tysta ungar, sömntabletter, helst luftkonditionering eller fläkt så här på sommaren o då kanske jag kan somna :wink:

Snusk under spoilern

Spoiler: visa
En avsugning kan också hjälpa till
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav MsTibbs » 2014-07-11 10:51:16

Imovane, Theralen, ev Xanor, kyligt rum som är vädrat, inte dricka kaffe för sent och krama mjukisdjur, för närvarande är min favorit Laugh-a-lot Bear (Care Bears).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2014-07-11 18:45:57

Jag kör igång progammet för sova i skallen. Det går ut på att jag inte längre "är" där jag är utan förflyttas till en fantasi. Då kan inte saker som att oroa sig för att inte somna och vardagliga saker störa.

Fantasin är som en film som spelas inne i huvudet. Den kan varieras om den blir trist men den får inte bli för intressant heller. Jag har gjort så sedan jag var i yngre tonåren. Innan tyckte jag att jag gjorde fel för att vaddå duger inte verkligheten eller vad? Men nu har jag insett att det är för att hjärnan behöver det för att varva ner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2014-07-11 20:34:57

Vad brukar det vara för fantasier?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2014-07-11 20:52:40

När jag var ung var det nog mycket taget ur deckare på TV, numera tidsenligt med zombieapolalypser och sådant. :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Huggorm » 2014-07-11 21:13:09

Blir det inte mardrömmar av att tänka på zombies då?
Huggorm
 
Inlägg: 22285
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2014-07-11 23:55:38

Nä, i min värld har jag ju makten. ;)

Det jag får mardrömmar av är om det är stressigt i livet, typ emotionell stress eller tidsmässig med mycket som ska göras. Då brukar jag drömma jobbiga stressdrömmar om att jag måste flytta eller resa och bära 100 väskor och sådana saker. Och att tåg ska hinnas med. Men att det blir strul. :-)003

När jag har för mycket mardrömmar kan det hjälpa med en skräckfilm, då slutar de. Avigt men men. Det funkar.

Men man kan ju naturligtvis ha andra scenarior med, det viktiga är att det är lagom intressant. Det ska hålla uppmärksamheten men inte vara för stimulerande. Jag brukar numer undvika fantasier om att jag bor ngnstans eller bygger ngt eller sådant. Hur det skulle vara idealiskt. För då börjar jag detaljplanera och blir för upptagen/stimulerad.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Dementia » 2014-07-19 20:44:16

Musik på låg volym, klassiskt eller black metal eller någon väl ihopsatt playlist på datorn. Läsa, spela tetris, titta på youtube, hbo eller liknande på ipad om jag är för stressad eller trött för att läsa. Om jag har legat vaken ett tag och inte kunnat sova så hjälper det att sitta ett tag med datorn i sängen. Melatonin ger mer kvalitet på sömnen och annat smått och gått hjälper till med insomnande men jag behöver inte "smått och gott" om jag lyckas få ner stressnivån. Behöver mycket fysträning samt fasta rutiner.
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 21:20:35

Tar en karta piller och hoppas på att det ska verka. Kanske lite tidigt att gå och lägga sig men det är 36 timmar sen jag sov.

Bra kvällar: Lägger mig och spelar pusselspel på mobilen tills ögonen tröttnar. Oavsett vad folk säger, ingenting hjälper mig att somna lika bra som min smartphone.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Firkraag » 2014-07-19 22:47:03

Lägg er i tid, sitter man vid datorn eller gör något annat ur sängen och undrar varför man aldrig blir trött så är det erat misstag.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav antonius » 2014-07-19 22:51:28

Av tradition hävdas det att spilla säd är sövande, efteråt... :oops:
antonius
 
Inlägg: 21901
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2014-07-19 23:00:58

Firkraag skrev:Lägg er i tid, sitter man vid datorn eller gör något annat ur sängen och undrar varför man aldrig blir trött så är det erat misstag.


Ojoj... ja tänk om det vore så lätt för alla. :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav colaflaska » 2014-07-19 23:02:29

Firkraag skrev:Lägg er i tid, sitter man vid datorn eller gör något annat ur sängen och undrar varför man aldrig blir trött så är det erat misstag.

Ja fyfan vad korkade vi är som efter åratal av erfarenhet väljer att göra något intressant istället för att slösa 4 timmar på att stirra ut i mörkret.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2014-07-19 23:05:54

Dessutom är det gängse rådet att kan man inte somna ska man inte ligga kvar i flera timmar, då associerar man säng med obehag. Håller faktiskt med. När jag hade andra typer av sömnprobs pga oro så försökte jag alltid ligga kvar. Fick till följd att jag blev "rädd" bara av att tänka på att lägga mig och fisk sova på soffan ett par månader...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in