"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav slackern » 2013-11-28 13:12:59

plåtmonster skrev:Tror det är dags att man måste ta upp och sätta normer tidigt, dvs långt innan puberteten. Dvs hur kommunicerar man och vad är gränserna. Samt göra det tydligt att det inte är okej att göra något mot andras vilja. En del i detta är förstås att man måste styra upp skolan (passning till staten).

Sedan behöver man ta itu med dessa osunda maktstrukturer genom att använda rastvakter och anordna fester fria från påtryckningar och droger. Man behöver också diskutera detta med gott omdöme redan från starten. Från födseln för föräldrar och förskolan för det offentliga.

Tyvärr så kostar detta kurage och pengar. Blir inget kul att ha dessa våldsverkare från den lagfria skolzonen som grannar, arbetskollegor, medborgar osv.


Det där började dom med i min sons skola när han gick i ettan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 13:56:07

Uppenbarligen finns det många skolor där de inte tar upp det. :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav slackern » 2013-11-28 13:59:33

plåtmonster skrev:Uppenbarligen finns det många skolor där de inte tar upp det. :-)063


Hur vet du att det är så?

Såhär säger läroplanen. Det här måste läras ut i skolan.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell.

Förståelse och medmänsklighet

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

http://www.skolverket.se/laroplaner-amn ... 1#anchor_1

Så du kan inte jämföra dagens skola hur den var när du själv gick i skolan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 14:14:28

Jag tar utgångspunkt i alla de problem som uppstår i dagsläget. Med misshandel och trakasserier.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav slackern » 2013-11-28 14:17:50

plåtmonster skrev:Jag tar utgångspunkt i alla de problem som uppstår i dagsläget. Med misshandel och trakasserier.


Men varför anklagar du skolan för att inte lära ut det? När det helt klart står i läroplanen att dom ska göra det? Jag kan bara prata utefter mina egna erfarenheter med att ha ett barn som går i skolan. Och på hans skola följer dom läroplanen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 14:20:24

Ska är nog det rätta ordet. Det finns uppenbarligen skolor som struntar i läroplanen och anekdotisk bevisföring har aldrig varit någon bra metod för att dra slutsatser.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav slackern » 2013-11-28 14:25:56

plåtmonster skrev:Ska är nog det rätta ordet. Det finns uppenbarligen skolor som struntar i läroplanen och anekdotisk bevisföring har aldrig varit någon bra metod för att dra slutsatser.


Men tyvärr är det nog som så att för vissa så sjunker inte det som lärs ut in ordentligt. Vet ju själv hur det var i skolan jag lyssnade på ett halvt öra. Så är det ju att regler är till för att brytas och allt det där.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 14:31:28

Bl.a därför bör man använda sig av rastvakter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav slackern » 2013-11-28 14:32:29

plåtmonster skrev:Bl.a därför bör man använda sig av rastvakter.


Känner du till någon skola som inte gör det?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 14:41:32

Det är bara att läsa när tidningarna rapporterar om de värsta fallen för att inse att det uppenbarligen inte används i tillräckligt stor utsträckning. Det var ju dessutom en skola där införandet av dito vart något nytt och bra. Vilket kan få en att fundera på hur det var innan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav slackern » 2013-11-28 14:51:36

plåtmonster skrev:Det är bara att läsa när tidningarna rapporterar om de värsta fallen för att inse att det uppenbarligen inte används i tillräckligt stor utsträckning. Det var ju dessutom en skola där införandet av dito vart något nytt och bra. Vilket kan få en att fundera på hur det var innan.


Problemet är att dom inte ser allt eller hinner ingripa. Vissa lärare blundar säkert också och ser mellan fingrarna och tycker att barn är så och det ä sådant dom gör. Men i huvudsak tror jag att det handlar om en kostnadsfråga. Att hur många rastvakter ska man ha för att förhindra en kränkning? Ska vi ha en rastvakt/elev? Vilka kostnader ska vi tilldela skolan? För personal kostar pengar. Mer personal innebär att skolorna måste få en större budjett? Vart ska kommunen skära så att den kostnaden ska täckas? Eller ska kommunen höja skatten? Jag tror nog att skolorna gör sitt bästa efter den budgeten den har att motverka mobbing.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav slackern » 2013-11-28 15:00:32

plåtmonster skrev:Ska är nog det rätta ordet. Det finns uppenbarligen skolor som struntar i läroplanen och anekdotisk bevisföring har aldrig varit någon bra metod för att dra slutsatser.


Jag tror det viktigaste är att lära eleverna att säga ifrån ordentligt. Att värna om deras integritet. Att dom kan prata med föräldrar och andra vuxna.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Miche » 2013-11-28 17:12:12

plåtmonster skrev:Bl.a därför bör man använda sig av rastvakter.

Jo, men det gäller ju även att rastvakterna ingriper, i skolan som mina barn gick i förut struntade rastvakterna i vad som hände på skolgården, de kunde titta rakt mot en händelse som var uppenbar men valde att inte se (det var en sån där skola där "mobbning inte förekom").
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2013-11-28 18:30:16

Det är usel moral om en kille utnyttjar en yngre (men fyllda 15) tjejs känslor . Hon är kär i honom och tror att han är kär i henne el iaf kommer att bli det. Så hon har sex med honom. Men han vill bara ha henne som KK. Men sådant är inte olagligt.

Men så tycker han hon ska ställa upp för hans kompisar också. "Bros before hoes" liksom. :roll: Är hon så förblindad av kärlek? Eller saknar hon totalt integritet? Varför är killarna så råa? För att de kommer undan med det. Varför är tjejerna så fogliga? För att de lärt sig att anpassa sig till killarna?

DN Sthlm skrev:I flera månader bar Louise på den mörkaste av hemligheter. Hon utnyttjades sexuellt – av en några år äldre kille som hon från början tyckte om. Någonstans hoppades hon att det kanske kunde bli någonting mellan dem.

Han insåg sitt överläge och bjöd in flera kompisar till sina möten med Louise. Redan första gången åkte en mobilkamera fram. Det spelades in en film.

Och det såg de fyra killarna till att Louise fick veta.

– Jag ville bara dö. Jag var så fruktansvärt rädd för att filmen skulle hamna på internet. Och skuldkänslorna höll på att äta upp mig. Jag blev så lurad …

Louise har precis fyllt 18. När vi ses har det gått ett år sedan allt kom fram. Hon har kommit en bit på väg tillbaka mot sitt ”gamla jag”. Hon vill inte längre begå självmord, det går bra i skolan. Sakta men säkert och mycket tack vare många samtal med en socionom på Stödcentrum för unga brottsoffer har hon börjat bygga på det självförtroende som helt rasade i samband med att övergreppen pågick.
http://www.dn.se/sthlm/louises-skrik-va ... -for-atal/

Sent omsider anmälde "Louise" killarna för polisen. Och de tog henne på allvar men det gick inte till åtal.

Kammaråklagare Mikael Carlsson bedömde att det inte fanns förutsättningar att få de misstänkta gärningsmännen dömda. De förnekade, några hävdade frivillighet från Louise sida. En av dem nekade helt till att ens ha deltagit.
---
Men det fanns ju filmer?

– Ja, det fanns filmer. Men på dem såg man inte riktigt vad som hände. Enligt en promemoria som de utredande poliserna skrev så var de otydliga, det gick inte att se något, man kunde bara ”höra hur hon skrek”. Varken Louise eller hennes anhöriga har orkat se filmerna. Vad för slags skrik det än må ha varit så var det alltså inte tillräckligt för att väcka åtal.

För Louise och hennes anhöriga blev både det som hände och det sätt på vilket rättsväsendet hanterade det som en resa rakt ner i bottenlös förtvivlan och ilska.

För om åklagaren inte väckte åtal – då var det väl okej, det som hände Louise?


Det blir förstås ytterligare sten på börda när man inte blir trodd.

Men det är ju inte så att någon tror att offren ljuger. Det är bara det att bevisen inte räcker. Men det tycks varken offret el de anklagade fatta. Ibland skulle jag önska att det kunde stå i domen "Frikänd pga bristande bevis". Dvs "frikänd" betyder faktiskt inte att de är oskyldiga.

Även om hon är på väg tillbaka så känns det fortfarande om att hon står naken på Sergels torg. Hur kunde hon vara så dum?

Mamma Pernilla är fortfarande arg och ledsen:

– Jag tror precis som de utredande poliserna. Att vi måste börja prata om det, att vuxenvärlden måste orka se vad som faktiskt händer.


Den som är naiv och lättrogen skäms för sin dumhet. De som betett sig som skitstövlar skäms inte, de är väl stolta över att inte ens polisen och rättsväsendet kommer åt dem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav LILITH_ » 2013-11-28 19:18:41

KrigarSjäl skrev:Fast jag tror inte porr är förklaringen till gruppvåldtäkter och oskicket att filma och offentligt lägga ut sexualakten.
Lika lite som jag tror att videovåld är orsaken till att folk slåss på fredagkvällar.

Det är sjuka attityder, rutten människosyn, eller ren och skär cynism som drivits upp i ondska i flockmentalitetens tecken.
Man anar nån slags huliganmentalitet.

De som beter sig såhär ska ha straff och mobiltelefonförbud snarare än pisshumanistisk "förståelse".

Det är väl klart att porr är en delförklaring.
Att redan som barn och definitivt som tonåring ha porr tillgänglig med en knapptryckning på mobilen/datorn, alla sorters porr dessutom, kan inte annat än ge en väldigt vriden syn på sexualitet och framför allt kvinnans roll i sexuella sammanhang och därmed i samhället. Tror man annat är man otroligt blåögd.

Våld på film och i dataspel påverkar ju barns empatiska förmåga, har det nu forskats fram, så även debatten om videovåld var något på spåren redan då.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav slackern » 2013-11-28 19:50:16

LILITH_ skrev:
KrigarSjäl skrev:Fast jag tror inte porr är förklaringen till gruppvåldtäkter och oskicket att filma och offentligt lägga ut sexualakten.
Lika lite som jag tror att videovåld är orsaken till att folk slåss på fredagkvällar.

Det är sjuka attityder, rutten människosyn, eller ren och skär cynism som drivits upp i ondska i flockmentalitetens tecken.
Man anar nån slags huliganmentalitet.

De som beter sig såhär ska ha straff och mobiltelefonförbud snarare än pisshumanistisk "förståelse".

Det är väl klart att porr är en delförklaring.
Att redan som barn och definitivt som tonåring ha porr tillgänglig med en knapptryckning på mobilen/datorn, alla sorters porr dessutom, kan inte annat än ge en väldigt vriden syn på sexualitet och framför allt kvinnans roll i sexuella sammanhang och därmed i samhället. Tror man annat är man otroligt blåögd.

Våld på film och i dataspel påverkar ju barns empatiska förmåga, har det nu forskats fram, så även debatten om videovåld var något på spåren redan då.


Hipp hoppen har också blivit anklagad för att ungdomar begick gruppvåldtäkter i Södertälje under 90-talet. Tydligen så skulle texterna som kan vara väldigt sexistiska uppmana till våldtäkt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav kapuni » 2013-11-28 21:52:34

Åh! Jag blir så arg när jag läser om det.

Och att herrarna tar det för givet att man ska äta p-piller.
Mitt ex undrade i början av vårt förhållande varför jag inte ville ha sex. För det första var jag inte redo eller sugen på det men också ville jag ju inte bli gravid vilket jag sade till honom och då blev han förvånad och trodde att alla tjejer åt p-piller. Som om det vore en självklarhet att vara redo för varenda man som vill sätta på en. Sen höll han på att tjata hål i huvudet på mig att skaffa det. Om man älskar varandra bör man acceptera varandras kroppar. Det är absolut ingen rättighet att tvinga sig till sex trots att man är ett par. Jag upplevde att han hade mig endast som en sexpartner eftersom han inte skulle kunna tänka sig att bara vara min vän. Alltså om vi inte vore ett par så skulle han inte vilja vara min vän.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2013-11-29 0:03:29

Förr fick en flicka inte säga Ja, nu får hon inte säga Nej. Alla tjejer förutsätts äta p-piller och då har de ju ingen godtagbar ursäkt att neka killar sex. :roll:

Tiderna förändras men en sak är evig: Tjejer är till för att behaga och serva killar. Och kraven kommer både från killar och andra tjejer. Det är ofta tjejer som ojar sig över om andra tjejer inte sminkar sig, inte har det senaste i klädväg, har ful frisyr, inte rakar sig etc. Det är ofta tjejer som fördömer andra tjejer som "orrar" när övergreppsfilmerna visas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2013-11-29 10:24:51

Verkligheten mötte illusionerna? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2013-11-29 15:06:32

sugrövmanövern skrev:Män hatar kvinnor och jag förstår varför.


Killar utnyttjar tjejer sexuellt, och det är män som ska hata kvinnor?

Ja, det är förstås tjejernas eget fel att de blir sexuellt utnyttjade. De borde inte umgås med killar, inte gå på fester där killar finns, inte röra sig ensamma i skogen el på stan på kvällar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-29 15:32:55

Alien skrev:
sugrövmanövern skrev:Män hatar kvinnor och jag förstår varför.


Killar utnyttjar tjejer sexuellt, och det är män som ska hata kvinnor?
Kvinnor hatar män också.

Alien skrev:Ja, det är förstås tjejernas eget fel att de blir sexuellt utnyttjade. De borde inte umgås med killar, inte gå på fester där killar finns, inte röra sig ensamma i skogen el på stan på kvällar.
Mycket av det där är sant. Jag har då råkat ut för tråkigheter som ensam tjej. Lärt mig att går de andra hem eller slocknar så ska inte jag fortsätta festa ensam med en kille. Ej heller ska man gå på krogen som ensam tjej, om man inte är en väldigt manhaftig och stark personlighet och kan kampsport.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2013-12-07 3:42:31

Moderator:

Har flyttat en del off-topic till ot-tråden. Några inlägg har flyttats hit: vad-vill-tjejer-kvinnor-egentligen-ha-t32666-456.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2013-12-07 3:58:29

En upprörd insändare:

DN Sthlm skrev:Jag är så förbannat trött på att läsa om dessa saker. När ska vi vakna upp, när ska lärarna vakna upp, när ska era grannar vakna upp, när ska polisen vakna upp, när ska rättsväsendet vakna upp och när ska du vakna upp?

Vi kan inte leva i ett samhälle där det är okej att ofreda, trakassera och våldta. Vi kan inte leva i ett samhälle där vi ständigt påminner tjejer om att det är okej. Vi kan inte leva i ett samhälle där pojkar blir ursäktade för att de just är – pojkar.
---
Jag är en artonårig pojke som går i tredje ring i gymnasiet och jag är förbannat trött på den här skiten.

Den här generationen skrämmer mig så pass mycket att jag inte vill att mina framtida barn ska växa upp i ett samhälle där våldtäkt och sexuella trakasserier accepteras.

http://www.dn.se/sthlm/sverige-landet-d ... tt-valdta/

Vad man skulle kunna säga är att det inte är Sverige som är värst, det är lika illa på andra håll.

Som i Steubenville High School, Ohio.
Det gamla vanliga: 16-årig berusad tjej förs bort från en fest av fyra killar och utnyttjas sexuellt av två fotbollsspelare som också spelar in vad de gjort. Detta pågår under flera timmar, där flickan är medvetslöst berusad större delen av tiden. Hon vaknar upp naken i en källare, utan underkläder och utan sin telefon.

The case garnered nationwide attention after it was prominently covered in the New York Times, in part for the role of social media in its development.[8] The self-proclaimed "rape crew"[9] publicized the event using Twitter, YouTube, Instagram, and text messages. Video and photo evidence reveal that the girl was sexually assaulted over the course of several hours.[8] The video and photo evidence showed her to be unconscious. Some members of the community blamed the girl for her own rape and blamed her for casting a negative light on the football team and town.
http://en.wikipedia.org/wiki/Steubenvil ... _rape_case

Hur förhindrar man sådant? Ser till att tonåringar inte kan ha föräldrafria fester där ingen vuxen nykter person kan säga stopp när det går överstyr. Går det? De verkar i många fall inte klara av den stora frihet de har.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav zed88 » 2013-12-07 4:48:16

Detta är nog den sjukaste tråd jag läst...
zed88
Inaktiv
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2013-11-22
Ort: Göteborg

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in